Home > > Digitale Buurtschouw

Digitale Buurtschouw

Een buurtschouw. Niet iets waar ik warm van word en al zeker niet iets om mijn vrije avond aan te besteden. Ik zie klagende, overwegend grijze buurtbewoners voor me die urenlang doorzeuren over een stoeptegel waarover zij gevallen zijn. Nee, dank je.

Gelukkig woon ik in een stadsdeel dat mij telkens weer blijft verbazen. Had ik vorige maand nog meteen een prullenbak voor de deur op het moment dat ik erom vroeg, dit keer komt goed nieuws me tegemoet via de tweewekelijkse Stadsdeelkrant.
In de Stadsdeelkrant staat niet alleen dat de website van het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid vernieuwd is, maar ook wordt de eerste proef met een digitale buurtschouw aangekondigd. De IJsbaanpadbuurt bijt het spits af. Via een eenvoudig mailformulier kan de bewoner opmerkingen, wensen, klachten en ideeën kwijt over de openbare ruimte. De inzending wordt meteen zichtbaar voor de rest van de lezers en ook kan er op elkaar worden gereageerd. Door het stadsdeel wordt beloofd dat aan de ‘makkelijk oplosbare knelpunten’ binnen een maand iets wordt gedaan.

Het is jammer dat er nog maar weinig inzendingen zijn – het idee moet duidelijk meer bekendheid krijgen. Ook mis ik een manier waarop ik mij aan kan melden zodat ik weet wanneer mijn buurt aan de beurt is. Maar ik prijs de gedachte dat steeds vaker ook via de digitale weg geprobeerd wordt mensen te bereiken.

Ik vraag me af of Oud Zuid het eerste stadsdeel is dat een digitale buurtschouw uitprobeert, of zijn de andere stadsdelen hiermee ook al begonnen?

twee reacties op "Digitale Buurtschouw"

Pietje Positief
-1-  Pietje Positief:
Al tijden ergerde ik me aan een verzakking in het wegdek. Het is namenlijk op een zo’n drukke plaats dat je er met je fiets niet omheen kan, met als gevolg een slag in het voorwiel.

Hoewel ik niet diréct een reactie verwacht had, kwam er tóch binnen 2 dagen een bericht van het stadsdeel Centrum op een door mij toegezonden mail.

“Dank voor de door u ingezonden foto’s en positieve bijdrage. Een noodreparatie aan het fietspad zal binnen enkele dagen uitgevoerd worden”

Zo kan het dus ook, Hulde!
Werner Toonk
-2-  Werner Toonk:
Merel,

Prima initiatief van Oud-Zuid zo’n digitale buurtschouw, maar veel vind ik het eigenlijk niet voorstellen. Het is meer een discussieplatform waarop mensen met elkaar in gesprek gaan. Bij een digitale buurtschouw stel ik me meer iets van bewegende beelden voor, waarbij je virtueel door je eigen buurt kunt en op een creatieve manier opmerkingen zou kunnen maken over dingen die je er negatief (of juist positief) aan vind.

Wel is naar mijn idee ook een prima stap op weg naar het makkelijker maken voor de inwoners. Er zijn inderdaad maar weinig bewoners – ook hier in Oud-West – die het aantrekkelijk vinden om met zo’n buurtschouw mee te lopen. Zelf ga ik wel eens mee, en ik zie er vrijwel iedere keer dezelfde mensen. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar m.i. zou het geslaagder zijn als er een wat grotere groep in wisselende samenstelling in actie kwam om de buurt te inspecteren en bij te dragen aan het verbeteren ervan.

Onlangs hebben we hier in Oud-West op mijn verzoek ook een digitaal meldpunt geopend. Op http://www.wernertoonk.nl/tekst/item.asp.. staat hoe je er via de stadsdeelsite naar toe kunt komen. De link staat m.i. nog wat te ver weggestopt, maar dat zal op korte termijn hopelijk verbeteren. Of er veel gebruik van gemaakt wordt weet ik overigens niet.

Wat mij eigenlijk voor ogen stond was iets heel anders. Een digitaal meldpunt waarbij je niet alleen je meldingen kwijt kunt, maar ook kunt zien welke meldingen er eerder gedaan zijn (en waar je wellicht ook kunt reageren op meldignen zoals dat in Oud-Zuid gedaan is) maar ook een actuele stand van zaken die aangeeft hoever het met de melding is, en waarbij meteen automatisch een mailtje wordt gestuurd als de status van de melding bijgewerkt is. Verder zou het dan ook mogelijk zijn om meteen overzichten te laten zien van het aantal meldingen, per buurt en per meldingsoort (containers, zwerfvuil, fietswrakken), de afhandeltermijn, aantal meldingen per persoon, etc. en alles openbaar en voor iedereen toegankelijk. Een dergelijk systeem hoeft m.i. niet zoveel werk te zijn en kan er flink aan bijdragen om het digitale contact tussen het stadsdeel en de buurt verder te verbeteren. Zelf heb ik op twee zondag middagen op m’n site al eens een voorbeeld neergezet om te kijken of het inderdaad zo eenvoudig te realiseren was als ik dacht en het lukte.

Binnen onze organisatie gaat het vooralsnog echter anders, omdat we natuurlijk te maken hebben met bestaande werkprocessen en reeds aangeschafte software. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat het in de toekomst steeds meer die kan op zal gaan.

Op dit manier ziet men niet alleen wat het stadsdeel aan meldingen binnen krijgt en wat er aan gedaan wordt, maar er wordt ook meteen duidelijk gemaakt waarom sommige zaken niet meteen opgelost wrorden. Daarnaast ontstaat er meteen een goed toegankelijk archief van zaken die in het verleden uitgevoerd zijn. Na tien jaar weten veel mensen bijvoorbeeld niet meer waarom ergens een paaltje, uitrit, of iets anders is neergezet en via zo’n systeem zou je snel en eenvoudig de toenmalige reden kunnen achterhalen.

Vooralsnog is het echter niet zover. Artikelen als die van jou hierboven dragen er wellicht toe bij dat het er nog eens van komt.

Groet,

Vanuit Oud-West,

Werner Toonk

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.