Home > > Stakingsavonturen

Stakingsavonturen

"elluk nadeel heb zn voordeel" zei de beroemde vroeg 21ste-eeuwse filosoof Johan Cruyff al eens, en hoe waar dat is, zag ik gister weer eens bevestigd.

Het was namelijk weer eens stakingstijd. Zoals eens in de zoveel tijd de blaadjes van de bomen vallen en eens in de zoveel tijd het land in de ban is van de Friese Elfstedentocht, zo moet "het volk" ook af en toe collectief ontevreden zijn over van alles en nog wat. Never mind dat de helft van de wereldbevolking onder de armoedegrens leeft, never mind dat in Darfur en vele andere regio's mensen bij bosjes sterven door geweervuur en never mind dat over ter wereld mensen met een diepgewortelde jaloezie kijken naar dat rijke Europa, nee, eens in de zoveel tijd weet de Nederlander zeker, heel zeker: "wat gaat het toch verdomd beroerd met ons."

En dus gaat men staken. En zo ook het openbaar vervoer gisteren.

Nu ben ik er de man niet naar om te gaan klagen dat de bus niet reed. Dat ik niet ineens zomaar van a naar b kon met het anders zo gewone gemak. Dat die GVB'ers eigenlijk wat beter hadden moeten weten dat staken een ultimum remedium, een laatste redmiddel is, en dat er nog genoeg opties over waren en dat staken dus nog niet nodig was.

In plaats daarvan nam ik de moeite om om me heen te kijken. Door een simpele staking werd het simpele en alledaagse ineens een verrassing. En het viel me het meeste op hoe actief de politie was. Had natuurlijk te maken met de ceremonie voor Andre, maar de politie rook ook kansen waar ze die eerder niet had. Zo was bijvoorbeeld de enige manier om in Noord te komen met de fiets via de IJ-tunnel. Dus heel vanzelfsprekend vond er daar in het donker een lichtcontrole plaats: de IJ-tunnel was ineens niet meer een handig bouwwerk maar werd een fuik, een onvermijdbare truuk van Vadertje Staat...

Ik zag hoe een meisje voor me uit fietste en geen seconde rekening hield met dat wat zo voor de hand lag: het licht aan het eind van de tunnel was dat van een politiecontrole. Ze werd dan ook direct van haar fiets af gesommeerd en op de bon geslingerd.

Dit maakte mijn rebelse geest los. Ik fietste ook zonder licht maar had de fuik zien aankomen, en liep dus met de fiets in de hand. Maar ik kon niet gewoon schalks voorbij deze controle glippen. Ik moest een groter risico nemen en een groter statement maken. Met mijn onbelichte fiets liep ik regelrecht op een agent af, en vroeg hem: "weet u hoe ik het beste naar het Buikslotermeerplein kan fietsen?". De beste man legde het me uit, waarna ik hem bedankte en verder wandelde. Toen ik net niet uit het zicht was stapte ik op. Ik werd niet terug geroepen.

De rest van de trip voelde ik me een rebel: ik had er nu mijn missie van gemaakt om onbekeurd thuis te komen. Uit principe van burgerlijke ongehoorzaamheid.  Achter elke muur vermoedde ik een controle, elke aankomende auto kon een politieauto zijn. Ik waande mezelf een Rambo op de fiets, een Che Guevara voor de onbelichten, een rebel van het Niet-Belichte Pad. Ingespannen luisterend en kijkend naar elke aanwijzing voor een nieuwe hinderlaag...  

Toen ik thuis kwam was ik maar wat blij om toch gewoon in het gezapige, democratische Nederland te leven. Echte rebellen met echte standpunten maken dit dagelijks nog erger mee.


zes reacties op "Stakingsavonturen"

Jelmer
-1-  Jelmer:
De echte held was direct na de uitleg op zijn fiets gestapt en weggefietst…
En hij zou er mee weg komen ook (en dan spreek ik uit ervaring)
hans
-2-  hans:
Is het nou echt zo MOEILIJK om met licht op je fiets te rijden.
Verbal Jam
-3-  Verbal Jam:
Dat staken een ‘laatste redmiddel’ is, is verzonnen door hen die tégen het stakingsmiddel zijn. Staken is een recht en een middel dat wordt ingezet op het moment dat degenen die in hun belangen benadeeld worden dat nodig vinden. Werknemers brengen hun ‘arbeidskapitaal’ in in een bedrijf. Bij een staking doen ze dat even niet. Aandeelhouders brengen financieel kapitaal in in een bedrijf. Wanneer ze hun aandelen terugtrekken uit het bedrijf (verkopen) hoor je daar niemand over, terwijl het feitelijk hetzelfde mechanisme is.

De vergelijking met de armste delen van de wereld is ronduit demagogisch. Het zou betekenen dat het Nederlandse volk pas zijn mond weer mag opendoen wanneer ook hier de ultieme staat van ‘verelendung’ is bereikt.
Eveneens bijzonder merkwaardig is dat je kennelijk vindt dat alleen werknemers zich bij hun afwegingen voor staking iets gelegen moeten laten liggen aan de toestand in Darfur etc. en niet het Nederlandse (multinationale) bedrijfsleven met z’n miljardenwinsten (die overigens dikwijls nog een belangrijke oorzaak zijn van de ellende in die regio’s óók). Voorbeeld van de week: Shell in Nigeria.

Kortom: je argumentatie is net zo tendentieus als die van onze fijne regering. Wat mij betreft staken ze net zo lang tot deze club incompetente slopers weg is. Een stuk fietsen of lopen heb ik daar dan maar al te graag voor over.
pippin
-4-  pippin:
Werknemers brengen hun ‘arbeidskapitaal’ in in een bedrijf. Bij een staking doen ze dat even niet. Aandeelhouders brengen financieel kapitaal in in een bedrijf. Wanneer ze hun aandelen terugtrekken uit het bedrijf (verkopen) hoor je daar niemand over, terwijl het feitelijk hetzelfde mechanisme is.

Daar ben ik het niet met je eens VB. Als ze er voor zouden kiezen om hun kapitaal terug te trekken zouden ze collectief ontslag moeten nemen. Dit soort stakingen met alleen een “signaalfunctie” komen op mij over als het met een megafoon op het bureau van je baas springen om hem te vertellen dat je de loonronde te laag vindt. Ze hadden ook gewoon 2 oktober met de rest mee kunnen schreeuwen.
Dr.D
-5-  Dr.D:
Vervoersstakingen duperen alleen de reizigers.
Gratis vervoer zou een veel beter aktiemiddel zijn.
Dan tref je de werkgever…
k.
-6-  k.:
maar is zo’n gratis vervoer aktie in het verleden niet door de rechter verboden? staken is een recht, je werk niet naar behoren uitvoeren niet.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.