Home > > Fietschip

Fietschip

<%image(20050429-fietsen.jpg|140|140|chip!)%>
Sinds woensdag registreert de gemeente fietsen door middel van een fietschip. Er worden de komende maanden 10.000 tweedehands fietsen voorzien van een chip. Dit is nog niet eerder voorgekomen in ons fietsland, dus Amsterdam heeft de primeur te pakken. Elke chip bevat een uniek nummer waardoor de politie door de fiets te scannen direct kan zien of de fiets als gestolen is opgegeven.

Wat een service van onze stad! En dan te bedenken dat de gemeente de chip alleen maar invoert omdat de bevolking te gemakzuchtig is om aangifte te doen! Jaarlijks worden er tussen de 80.000 en 150.000 fietsen gestolen maar slechts een paar duizend van de gedupeerde doet aangifte. Daar wil de politie nu van af.

Ik zou zeggen: maak gebruik van deze omgekeerde wereld.
Iedereen kan zijn fiets laten chippen bij de graveeracties die de komende tijd plaatsvinden. Check hier de agenda, zodat je zélfs niet ver hoeft te fietsen om van deze luxe te genieten.

dertien reacties op "Fietschip"

arie
-1-  arie:
Deze hele actie is echt weggegooid geld. Er wordt geen fiets minder door gestolen en het diefengilde heeft binnen no time een manier gevonden om de chip onschadelijk te maken.

Schijnveligheid.......

En als jij stelt dat amsterdammers te lui zijn om aangifte te doen dan moet je vooral zelf eens aangifte gaan doen (2 uur wachten of een afspraak over een week weet ik uit eigen ervaring in west)
Terwijl je eigenlijk al zeker weet dat je je fiets niet meer terug krijgt daar het frame nummer alleen met een plaatje aan het frame is gemaakt en je wettelijk geen bewijs hebt dat het jou fiets is.

Buiten amsterdam doen zet helemaal nix aan controle met de chip (in amsterdam moet ik het nog zien)
Arnoud de Jong
Laat ik nou op het eerste gezicht hebben gedacht dat het hier ging om een antiek type schip? Het 'fiet-schip' ;-) Volgens mij moeten wij de Taalunie verzoeken om ons hier een verbindingsstreepje toe te staan: Fiets-chip.
Marieke V
-3-  Marieke V:
yes... ben het eens met het streepje. Dacht ook iets over de fietsboot bij het cs oid te gaan lezen.

Over de chips: Goed idee. Serieus!
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
Deze actie zal ik gebruike, het zit mij nog steeds dwars dat ik mijn laatste fiets niet heb kunnen opzoeken bij de AFAC bij gebreke aan een goede registratie. Dat zal me niet opnieuw overkomen.
Rob
-5-  Rob:
Tsja, als ze die dikke sloten los weten te krijgen komt die chip er ook wel weer vanaf. Daarnaast versleept het professionele dievengilde fietsen altijd door het hele land, dus zolang ze in Maastricht nog geen chiplezer hebben schiet je er nog niet veel mee op.

Wat wel een goede ontwikkeling zou zijn: als je fiets door de gemeente losgeknipt wordt en naar het AFAC gedeporteerd, dat je dan even een belletje/mailtje krijgt. Of dat je in ieder geval ergens op internet kunt checken of ie daar staat.

Nog even wat losse flodders:
* 10.000 chips op plusminus 1.000.000 fietsen. Die extra pakkans van 1% durft die junk ook nog wel te nemen.
* Hoeveel van die 80 to 150.000 fietsen worden door de gemeente 'gejat' ?
* Waarom (bijna) alleen tussen 10:00 en 16:00. Lekker rustig ?
Suffie
-6-  Suffie:
Arie, er is iets krom in je redenering. Juist door die chip zou het weer aantrekkelijk moeten worden om aangifte te doen, de kans dat je iets van je gechipte fiets terug ziet is groter. Overigens is het verhaal van dat plaatje ook niet juist. Als jij een goede omschrijving geeft van je fiets, waarmee hij zich duidelijk en onomstotelijk onderscheid is dat voldoende. En als je daaraan twijfelt kan je, als de proactief Amsterdammer die je ongetwijfeld bent, ook nog besluiten om het nummer zelf in je frame te slaan of te graveren. Daar is het hele principe van postcode/huisnummer ook op gebaseerd.

En natuurlijk vindt het dievengilde was op die chips. De vraag is alleen wat. Als het plaatsen van de chips op dezelde wijze gebeurt als bij bromfietsen, dan worden ze in de framebuizen gelijmd met een knoertharde kunsthars en op een plek van waaruit ze niet door de buizen heen kunnen worden gestoten. Ik vermoed zelf dat zo'n 98% van de fietsendieven (meestal gelegenheidsdieven) niet de moeite gaan nemen om met een ijzerzaag aan de slag te gaan.
arie
-7-  arie:
er worden diverse bewaakte stallingen bedreigt met sluiting, laat ze daar geld in blijven stoppen (voorkomen is beter dan genezen)
Suffie
-8-  Suffie:
Volgens mij is dat volkomen uit de lucht gegrepen....
arie
-9-  arie:
toch fijn als iemand denkt dat ik duim loop te zuigen kijk zelf maar:


http://www.amsterdam.nl/gem...

Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Het college heeft kennis genomen van het jaarverslag Centrale Fietsparkeerorganisatie Amsterdam (CFA) 2004. Hierin staat onder andere dat het netwerk van Locker Fietsenstallingen wordt uitgebreid met de stalling Zuid/WTC (2500 plekken). Uit onderzoek blijkt dat de Lockergebruikers tevreden zijn, maar dat het veel moeite kost om niet-gebruikers over te halen om van een de fietsenstallingen gebruik te maken. Onder het Tolhuisplein in Amsterdam-Noord wordt een automatische ondergrondse fietsenstalling gebouwd. Voor de bouw van nog een ondergrondse fietsenstalling wordt er momenteel een haalbaarheidsonderzoek gedaan. De fietsenstallingen Kalvertoren en Beursplein worden waarschijnlijk gesloten. Hierover wordt een definitief besluit genomen als de gevolgen van deze sluiting voldoende duidelijk zijn. Het jaarverslag wordt ter kennisneming naar de leden van de raadscommissie gestuurd voor de vergadering op 27 april.
Suffie
-10-  Suffie:
Okay, overtuigd. Maar ik snap de koppeling met de chip absoluut niet...
Jochem Floor
-11-  Jochem Floor:
@ Suffie: Ik wel, denk ik.

1) De fietsendiefstalstatistieken drukken in de huidige situatie de waarde van fietsen in de stad. En wel dusdanig dat vrijwel geen normaal mens bereid is stallinggeld te betalen. Alleen voor duurdere fietsen is dat lonend.
2) Bij grootschalige invoering van de chip (+ dito controle) zijn de stallingen niet meer nodig om fietsen te beveiligen tegen diefstal. Hoogstens nog tegen vandalisme en diefstal t.b.v. onmiddelijk eigengebruik (lukt slechts met minderbeveiligde barrels; stalling niet lonend).
3) Linksom of rechtsom hebben betaalde fietsenstallingen (in economisch opzicht) geen bestaansrecht. En ze zijn als dit experiment slaagt op termijn ook niet meer nodig om de spiraal van fietsendiefstallen te doorbreken.
4) Voorts verwijzing naar (o.a. mijn eigen) bijdragen onder:
http://www.amsterdamcentraa...

Ik ben erg benieuwd. Ik vraag me af of de politie wel voldoende zal controleren om resultaat te behalen. En ook hoeveel maatschappelijke onrust die controles gaan veroorzaken. Voor mijn geestesoog zie ik het korps de fietscontroles al combineren met ID-controles.
Bets Kristel
-12-  Bets Kristel:
Behalve een chip wordt ook in je fiets de postcode gegrafeerd. Natuurlijk kun je niet verwachten dat het dievengilde en nog erger het helersgilde niet weer iets bedenkt om je je fiets afhandig te maken. Maar samen met goede sloten en vastzetten aan rekken maakt de kans dat je je fiets aantreft wanneer je hem nodig hebt wel groter.
Nu wordt in ieder geval,het probleem van fietsendiefstal wel serieus genomen. Zelf kun je natuurlijk ook opletten en de politie bellen wanneer je een foetsendiefstal ziet gebeuren. Ze komen echt en meestal heel erg snel. We hebben bijna allemaal een mobiel tot onze beschikking en anders kun je iemand anders vragen om de politie te bellen. Ik heb daar goede ervaring mee.Ook s'nachts.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.