Home > > Even chippen, zo gepiepeld

Even chippen, zo gepiepeld

<%image(20050528-metropoortjessml.jpeg|140|140|Metropoortjes)%>
De Bijlmer is - in weerwil van populair bijgeloof - helemaal niet ver. Ik fiets, met de wind in de rug, in twintig minuten naar het Waterlooplein, al moet ik erkennen dat ik de rijstijl van een taxichauffeur heb. En als het eens heel hard regent, is er altijd nog de metro. Volgens de dienstregeling duurt Ganzenhoef-Waterlooplein veertien minuten, dus ook dat valt reuze mee.

Waar de afstand wél gaat tellen, is in je portemonnee - want die veertien minuten in lijn 53 zijn bepaald niet goedkoop. Wie netjes volgens het boekje afstempelt (het komt voor), is per enkele reis maar liefst vier strippen kwijt. Voorwaar geen gering aantal, zeker niet voor veel Bijlmerbewoners, die niet tot de koopkrachtigste Amsterdammers behoren. Geen wonder dat mijn buurjongetje in de acht jaar van zijn leven maar weinig in de binnenstad is geweest. Zijn moeder zou op de heen- en terugweg bijna een volledige strippenkaart kwijt zijn voor zichzelf en haar kinderen. Dat soort dagjes uit kunnen veel mensen zich hier niet vaak permitteren.
De aanstaande introductie van tourniquetjes in de metro maakt het er bepaald niet beter op. Als het project geen verdere vertraging oploopt, moeten we vanaf 1 januari met een chipkaart betalen voor de rit naar de binnenstad. Op zich niets mis mee, maar jammer genoeg gaat alleen het metronet straks over op het nieuwe systeem: voor overstappers is vooralsnog niets geregeld. Wie bijvoorbeeld op het Waterlooplein wil overstappen op tram 14, moet gewoon opnieuw betalen: één zone, twee strippen. Waarmee een rit vanuit Amstelveen of Zuidoost richting Westermarkt zomaar ineens vijftig procent duurder is geworden.

Over dat probleem wordt al langdurig gediscussieerd. Vorig jaar vroeg GroenLinks verantwoordelijk wethouder Van der Horst de chipkaarten pas in te voeren als ze ook in bus en tram gebruikt kunnen worden. Van der Horst erkende het probleem, maar bleek vooralsnog niet van plan het op te lossen. Jammer en vervelend, vond hij, maar voor de veiligheid in de metro moeten we iets over hebben.

Deze week werd duidelijk dat de invoering van de chipkaart in de metro waarschijnlijk wordt uitgesteld totdat ook de spoorwegen de kaart accepteren. Handig, want dan kun je op het Amstelstation zonder nadenken zo uit de trein de metro inspringen. Goed plan, lijkt me. Maar als we tóch moeten wachten, kunnen we dan niet eerst het nog veel nijpender probleem oplossen dat het GVB zelf met twee systemen dreigt te gaan werken?

elf reacties op "Even chippen, zo gepiepeld"

-1-  :
ik ben t met je eens
overigens reis ik regelmatig in diverse metro's en heb me er nog nooit onveilig gevoeld, vreemd dat van der horst daar dan wat tegen wil doen
Marleen Zachte
-2-  Marleen Zachte:
Wacht maar tot je een oud vrouwtje bent, Jelmer.
Aart
-3-  Aart:
In een aantal buitenlandse steden wordt succesvol geexperimenteerd met gratis openbaar vervoer. Hiermee ben je 1 keer van al het gedoe af met kaartsystemen, zwartrijders, etc.. Hoe het financeel werkt weet niet precies, maar dat het iets met een de belastingbetaler te maken heeft kan ik me wel voorstellen.
Marije de Gram
-4-  Marije de Gram:
Hier moet ik toch even op reageren :-) Voordat de OV-chipkaart (want zo heet dat ding) en de poortjes (en zo heten die tourniquettes)in Amsterdam en de rest van Nederland in worden gevoerd,loopt er eerst een proef in Rotterdam. Die proef gaat waarschijnlijk na de zomer echt van start. NS, RET en Connexxion werken daar in samen. Uitiendelijk moet je met één OV-chipkaart van alle OV-bedrijven in Nederland gebruik kunnen maken. Tot de landelijke invoering een feit is (2007 waarschijnlijk) kan je nog kiezen of je met de 'ouderwetse' strippenkaart reist of chipt. Ondertussen bekijken de OV-bedrijven hoe issues zoals het overstappen met de strippenkaart opgelost kan worden. De OV-chipkaart is er voor gemak en niet om de reis duurder te maken.
-5-  :
Op den duur is dat de bedoeling inderdaad, maar voor zover ik weet is de chipkaart volgens de huidige plannen in de metro straks niet vrijwillig, en loopt de invoering vooruit op de introductie van het landelijke systeem, die overigens keer op keer wordt uitgesteld: de ingangen van de stations zijn voorzien van poortjes met klapdeurtjes, die volgens mij straks alleen opengaan als je gechipt hebt. Toch?

Anders begrijp ik nog niet hoe die poortjes het zwartrijden moeten tegengaan?
-6-  :
Goed stuk! Een belangrijk probleem, lijkt mij. Zeker als je van Zuidoost een niet-ghetto probeert te maken. Hoeveel strippen/chippen wordt de eindhalte van de NZ lijn in Noord eigenlijk vanaf het Waterlooplein?
nel
-7-  nel:
vandaag (zaterdag 28 mei)in het NRC, katern E een heel zinvol stuk over de OV-chipkaart en de lotgevallen met de poortjes. Wordt het allemaal een stuk duidelijker.
merijn
-8-  merijn:
Ik snap ook niet dat het openbaar vervoer steeds duurder (en kostbaarder) wordt, terwijl er daarnaast zoveel geld gestoken wordt in filebestrijding, milieubescherming, parkeerbeleid enz. Goedkopen of gratis OV lost zoveel op; het zou me niets verbazen als je de kosten en baten tegen elkaar weg zou kunnen strepen.
MIR
-9-  MIR:
Heel gawarlijk dat wat ze doen daar met torniquets. Dat kan niet hier in de metro ingangen zijn te klein op elke station hal van elke kant dus slecht toepasbaar. Problem zit in als moet bijvorbeeld een volle metro trein moet uitstapen met 500 menschen tegelijk naar boven villen en daarna lopen ze richting door de smale klapheken uit dus ontstat (verstoping) en dat is weer wachten helemaal. Voorbeeld 10 Klapheken op een kant watelooplein station en 200 reizigers willen uit hoe snel zou dat gebueren als de deur van de poortjes zijn traag te openen reken maar 4 seconden per person. Ander problem zit namelijk in erste hulp bij terror als explodiet een bombe in de metro station hoe zullen de hulp krachten snel lopen met honderte wervondene menschen door de SMALE tourniquets uit het station velke hebben nog geen 50 CM doorgaang heel smaal dus. Slech bedacht met de veiligheit dat is killer maschine DO NOT USE THE METRO IN THE FUTURE. Voorbeeld: 500 menschen alemaal vervondet na bomb explosie en nu moeten ze allemaal uit het staion op de drabaar bed 65 CM breed en in de weg staan mooi de smale tourniquets 50 CM doorgang dat is zware logistiek for erste hulp. De torniquets loop niet op zij. Het chaat om tijd en logistiek bij transport van vervondene na anslaag .Ze kunnen openen en sluiten de poortjes (mooi) op afstand maar dat help niet in deze situatie. SAFETY ABOUT ALL
Meneer de ridder
-10-  Meneer de ridder:
Beste mensen!

Jullie maken je allemaal veels te druk! Ik woon in Rotterdam en hier zijn de poortjes en ov-chipkaart inmiddels al ingevoerd! En het gaat allemaal perfect! ( Al hebben wij natuurlijk wel het modernste Ov van Nederland...) De ov-chipkaart blijkt goedkoper te zijn dan de strippenkaart en als je toch kiest voor de strippenkaart, want die mogelijkheid blijft er nog ruim een jaar, dan kun je gewoon op de oude manier reizen want de poortjes zijn uitgerust met strippenkaartlezers ( of je bibliotheek pasje :P ). Dus mensen maak je niet te druk want zelfs bij brand en terroristische aanslagen ( die dan toch wel op de wat altijd de grootse haven van de wereld is geweest Europoort gericht zullen zijn...) gaan de poortjes met sensoren automatisch open en dankzij camera toezicht kan dit ook door de controlekamer worden gedaan!
Dus mensen maak je geen zorgen..het is veel en veel makkelijker en ook nog is goedkoper!
dd
-11-  dd:
Inmiddels zijn er ook poortjes in Amsterdam. GVB probeert zoveel mensen te doen overstappen op de chipkaart door marketing en stilletjes aan op de metro stations gewone doorgangen te sluiten. Daar ik altijd wel in ben voor nieuwe snufjes leek mij de chipkaart ook wel iets, zeker omdat je deze ook middels pinnen kunt ophogen en je dus niet eerst hoeft te chippen of staan te prullen met briefjes die niet willen.

Ik ben nog nooit zoveel geld kwijt geweest aan het openbaar vervoer in Amsterdam, vergeten uit te checken wat bv op Amstel station erg makkelijk is (hier staan nog geen poortjes alleen palen) kost je meteen bijna 3x de normale ritprijs, overstappen en de metro heeft vertraging, kassa voor het GVB, overstappen op andere vervoer dan de metro kan momenteel alleen door opnieuw te betalen (deze info vind je nergens als je de kaart uit de automaat haalt), voor iemand anders betalen (bv 2 op strippenkaart) zit er ook niet meer in, het huidige systeem heeft mijn inziens alleen maar voordelen voor het GVB, ik vind het echt bizar dat ik meer moet betalen als het GVB vertraging heeft.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.