Home > > Arme NS

Arme NS

Voor de derde keer in korte tijd is er een trein ontspoord op Amsterdam Centraal. Deze keer slechts tien centimeter verwijderd van de plek waar de vorige twee treinen het spoor bijster raakten. Dat kunt u heel mooi zien op de foto van Thomas Schlijper gisteren op deze site.

Dikke kans dat iedereen nu weer over de NS valt: "Het zal ook weer eens niet zo zijn! Wéér ellende!". Dat is echter volkomen onterecht. De échte verantwoordelijke is namelijk Prorail. Die gaat over het spoor en de kwaliteit ervan.

En dat maakt mij bang.
Dat maakt mij bang omdat Prorail doet alsof ze een geprivatiseerd bedrijf is maar dat eigenlijk niet is. Voor haar geld en voor haar opdrachten is Prorail volledig afhankelijk van de overheid: die is haar 100% aandeelhouder en die aandelen zijn niet verhandelbaar.

Dat lijkt een goede methode om te garanderen dat Vadertje Staat een stevige vinger in de pap houdt. Dat lijkt goed want het gaat tenslotte om onze veiligheid.

Maar het maakt mij bang omdat Prorail zo minder snel luistert naar het enige bedrijf wat last krijgt van haar fouten: de NS. De NS merkt het als eerste wanneer een wissel niet goed loopt, er een rare knik in het traject zit of wanneer de lichten niet goed werken. Soms zijn de gevolgen zo desastreus als gisteren maar vaak ook niet. En omdat de NS geen enkele financiele of organisatorische invloed heeft, heeft ze geen enkele manier om Prorail te dwingen om te luisteren naar haar klachten.

Dat leidt ertoe dat de kans een stuk groter is dat Prorail niet geheel met haar neus op de feiten zit. Klachten van de NS, vooral als ze niet gaan over schijnbaar grote problemen, kunnen eventueel genegeerd worden ten gunste van een opdracht van de minister. Een minister die zich soms misschien drukker maakt over andere problemen: herverkozen raken, bijvoorbeeld, andere prioriteiten op het gebied van vervoer, bijvoorbeeld, of de eigen coalitie bewaken, bijvoorbeeld.

Nu geef ik toe dat de minister natuurlijk ook wel onze veiligheid voorop heeft staan. Maar de kans dat de minister als eerste en als beste weet wáár precies het spoor niet 100% in orde, is veel kleiner dan de kans dat de NS dat weet. Daarom heb ik liever dat we Prorail écht privatiseren, de spoorbedrijven een meerderheidsaandeel geven en de rest vrij verhandelbaar maken. Zodat u als reiziger ook direct kunt meebeslissen over uw eigen veiligheid.

zestien reacties op "Arme NS"

Xaviera
-1-  Xaviera:
De NS (en prorail) is zelf ontspoord! Gelukkig mag ik straks in de randstad meer voor mijn kaartje mag dokken: kijk mij blij zijn!
-2-  :
er zijn in nederland nog twee dingen die moeten worden geprivatiseerd; prorail en het koningshuis... maar inderdaad, laten we dan maar eerst bij die eerste beginnen...
-3-  :
Jelmer, leg mij eens uit waarom privatisering leidt tot hogere veiligheid?
Daniel. S.
-4-  Daniel. S.:
Volgens mij vraag je dat aan mij, Rickert, aangezien ik het stuk schreef - en als je het stuk goed leest, dan zie je de link vanzelf wel. Lezen!
-5-  :
Nutsvoorzieningen als trein, gas en licht, ptt, enzovoort, allemaal terug in handen van de overheid. En dus ook het spoor zelf lekker in handen laten van de overheid.
Maar ik geloof niet dat dat er op dit moment inzit...
Ook de kabel weer terug in handen van de gemeente!
-6-  :
Ik snap je redenering niet? Privatisering leidt tot de drang naar meer winstgevendheid, en waar zal Prorail dan op gaan bezuinigen? Op kwaliteit ben ik bang. Volgens mij is het spoor in Engeland er ook niet veiliger op geworden sinds de privatisering daar?
Dr.D
-7-  Dr.D:
Idd de rails is niet echt geprivatiseerd.
De rails ligt overal namelijk op eigen grond!!!
Dit maakte de NS (staatsbedrijf)Dvroeger tot grootste grootgrondbezitter van dit kolerelandje...
-8-  :
@rickert: privvatisering van prorail of van het koningshuis?
benno
-9-  benno:
@ Rickert: “Privatisering leidt tot de drang naar meer winstgevendheid”. Ja en dat is een goed ding. Want zo krijgt de NS prijsprikkels en sancties in handen om Prorail zijn werk goed te laten doen. Gebrek aan prikkels tot winstgevendheid leidt tot apathie.
daniel s
-10-  daniel s:
benno legt het wederom uit, misschien zelfs wel beter want een stuk korter dan ik. Prorail heeft nu geen enkele prikkel om zichzelf te verbeteren. Als haar winstgevendheid echter afhangt van de NS, die als eerste de problemen kan merken, dan heeft ze wél een prikkel om te veranderen. Als vrijwel alle lezers dit tot nu toe snappen, waarom jij dan niet, Rickert?
-12-  :
“Want zo krijgt de NS prijsprikkels en sancties in handen om Prorail zijn werk goed te laten doen.”

Wat voor sancties dan? Niet meer over spoor van Prorail rijden? Kiezen voor een ander ;) ?
-13-  :
@rickert; nee, prorail is slechts beheerder van het spoor, niet de eigenaar... dat beheer kan ook door een ander bedrijf worden gedaan.
tis net als bij een huis; het schilderwerk wordt normaal door schilder x gedaan, maar als je daar niet tevreden over bent neem je gewoon schilder y. maar omdat bij de privatisering (ahum) van het spoor is vastgelegd dat ns schilder x moet gebruiken, is er geen exit strategie mogelijk.
zo helder?
-14-  :
Dat is dan duidelijk, dank! Wie zijn eigenaar van het spoor?

update: zie http://nl.wikipedia.org/wik...
Dr.D
-15-  Dr.D:
Hoe komt een hond aan vlooien???
Dr.D
-16-  Dr.D:
Want als we constateren dat 'organisaties' op welk niveau, of platform ook niet de doelstelling haalt,
volgen er geen konsekwenties of sancties.
Omdat feitelijk alles in staatshanden is
en officiëel met hetzelfde personeel en directies.
Privatisering heeft alleen maar ruimte geboden
voor den geldwolf in ambtenarenland.

Het woord graaicultuur is niet uit de lucht komen vallen.
Het is gebaseerd op de realiteit.

Wie het anders ziet mag dat in de Koperen Knoop komen uitleggen...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.