Home > > Lelylawaai

Lelylawaai

<%popup(4/20050918-lelylaan480.jpg|480|340|popup)%><%image(20050918-lelylaan140.jpg|140|140|'Cornelis Lelylaan' (klik voor groter)%>
De Cornelis Lelylaan verbindt de 'oude stad' met de 'nieuwe'. Het is een vierbaans autoweg met tramsporen en loopt voor het grootste deel dwars door woonwijken in Slotervaart. Je mag er met de auto maximaal zeventig kilometer per uur rijden, maar in de praktijk is dat voor de meeste automobilisten de ondergrens.
De Lelylaan dateert uit 1962 en was oorspronkelijk bedoeld als uitvalsweg naar het westen. Hij is echter nooit verder doorgetrokken en strandde in Osdorp. Hij ligt op een hoge dijk en vormt een goed voorbeeld van de toenmalige stedebouwkundige opvattingen. Je ziet ze ook nog terug in de Bijlmer: verhoogd aangelegde wegen met viaducten over de straten in de wijken om het doorgaand verkeer gescheiden te houden van de woonomgeving.
Op de tekentafel zag dit concept er zoals gewoonlijk prachtig uit, maar in de praktijk kleefden er toch veel nadelen aan. Zo vormt een dijk als waarop de Cornelis Lelylaan ligt een barrière tussen de buurten en is de geluidsoverlast en de luchtvervuiling met de jaren sterk toegenomen.
Tot dusver is er weinig ondernomen om de Cornelis Lelylaan eens grondig aan te passen aan de 'eisen van de tijd', een kreet waarmee de stadsontwikkelaars bij andere vernieuwingen maar al te graag schermen. Weliswaar zijn er vergevorderde plannen om het gebied rondom het station Lelylaan grondig op de schop te nemen, maar de rest van het traject blijft een bron van overlast. Terwijl er toch relatief eenvoudig de nodige maatregelen te treffen zijn die het wonen langs de Cornelis Lelylaan een stuk aangenamer kunnen maken.

Allereerst is het onnodig om een snelheid van zeventig kilometer per uur op deze weg toe te staan. Vijftig is voldoende en in overeenstemming met het beleid om ook op andere doorgaande wegen snelheidsbeperkende maatregelen in te stellen. Deze aanpassingen zijn op andere radiale wegen vanuit west naar de binnenstad al gerealiseerd. Zie bijvoorbeeld de Postjesweg. Tevens draagt dit bij aan het terugdringen van de aanzienlijke luchtvervuiling. Balkons en ramen in de omgeving zijn permanent bedekt door een vettige laag roet. Een uitgelezen kans om weer een beetje beter aan de normen te voldoen zoals die door de EU zijn opgelegd.
Daarnaast is het absoluut geen overbodige luxe om het wegdek te voorzien van geluidsdempend asfalt, zoals op de ringweg A10 is gebeurd.
Ook de trams mogen best een beetje kalmer aan doen. Op de Cornelis Lelylaan rijden twee lijnen (1 en 17). Lijn 1 is de tram met de hoogste ritfrequentie in Amsterdam. Menig trambestuurder benut de geheel vrijgelegen trambaan om eventuele tijdsachterstanden in te halen en zet er flink de sokken in. Met alle extra herrie van dien.

Dit stuk is geschreven uit puur eigenbelang. Ik woon namelijk aan de Cornelis Lelylaan. Gisteren was het autovrije zondag. Ik heb er niets van gemerkt. Amsterdam beperkte zich heel kleinzielig tot het autovrij maken van slechts een enkel stukje oude binnenstad. Dit in tegenstelling tot Brussel, waar de gehele stad een dag verschoond bleef van autoverkeer. Onze zuiderburen zijn blijkbaar minder kinderachtig in die dingen.
Ik had de Cornelis Lelylaan wel eens een dagje autovrij willen zien. Er schijnen hier namelijk heel veel mooi fluitende vogeltjes te zijn...

zeven reacties op "Lelylawaai"

Philip
-1-  Philip:
Ik schrijf deze reactie ook uit eigenbelang, omdat ik een frequent gebruiker ben van diezelfde Lelylaan.
De Lelylaan biedt een verbinding voor de bewoners van Osdorp, Nieuw Sloten en Badhoevedorp met de ring, en ontsluit ook de MAP. Het feit dat er hier sprake is van een soort van express-route waar je 70 mag rijden, zonder al te veel stoplichten zorgt er nog steeds voor dat de mensen die in of buiten de stad werken knap veilig *), en snel, tussen de bovengenoemde gebieden en de binnenstad en de ring kunenn reizen.
Ik heb niet de indruk dat de verkeersdruk erg is toegenomen, en ik denk ook niet dat zozeer de geluidsoverlast is toegenomen als wel de gevoeligheid van de omliggende bewoners. De herrie van trams etc. is absoluut niet erger dan in bijvoorbeeld de Constantijn Huijgensstraat of op de Weteringschans, waar de trams dicht langs de huizen rijden.

Buiten dat is de Lelylaan stedebouwkundig nog steeds esthetisch uiterst geslaagd (zie link). Jaren 60 schoonheid is ook wat waard. En voor fluitende vogeltjes hoef je echt niet ver, er zijn nog wel wat stukken van de Sloterplas over die niet projectontwikkeld zijn of worden.

*) qua veiligheid mogen ze wel wat doen aan die levensgevaarlijke oversteekplaats bij het station. Dat hadden dus echt tunneltjes moeten zijn, of een autotunnel.
Sigi
-2-  Sigi:
Ben erg voor de verhoogde wegen zoals in de Bijlmer (voor de vernieling) Hartstikke veilig die gescheiden verkeersstromen, geen menging van fietsers / voetgangers met auto's / vrachtwagens....
david
-3-  david:
en binnenkort misschien wel een mooi gat in de weg ter hoogte van het rembrandtpark , waar door aanleg van de nieuwe watergangen al een flinke dip in het wegdek aan het ontstaan is :-)
Arnoud de Jong
@Philip
De Cornelis Lelylaan hoeft van mij ook niet weg. Ik pleit alleen voor aanvullende verkeersmaatregelen. Waarom is het nodig om dwars door woonwijken 70 te mogen rijden (in de praktijk rijdt men harder)?
Je 'hebt de indruk' dat de verkeersdruk niet erg is toegenomen. Alleen al volgens de logica moet die indruk onjuist zijn. Ga maar na: in de afgelopen decennia zijn de westelijke wijken enorm uitgebreid (Nieuw-Sloten, MAP). Volgens de statistieken van O+S is het autobezit in de westelijke tuinsteden in de periode 2000-2003 gegroeid met 5% t.o.v. de periode 1994-1997. Alleen dát feit moet dus wel meer verkeer opleveren.
Vroeger reed er één tramlijn, nu rijden er twee.
In west zijn alle andere 'radialen' naar de binnenstad versmald om de snelheid in te perken: Plesmanlaan, Pieter Calandlaan, Postjesweg, Jan Evertsenstraat.
Tegen het principe van 'gescheiden verkeersstromen' en 'doorgaande route' heb ik geen enkel bezwaar. Maar de tijden zijn veranderd en de Lelylaan ligt niet meer in een zandvlakte, maar tegenwoordig midden in een grote woonwijk.
Jochem Floor
-5-  Jochem Floor:
@ Philip: dat is de keuze tussen verkeersveilig oversteken of sociaal veilig oversteken. En met de geplaatste verkeerslichten hoeft het laatste geen enkel probleem te zijn. Alleen als je door rood loopt.

@ Arnoud: Je hebt gelijk, die twee kilometer stadsautobahn kan best wat minder vlot. Ik heb zelf inderdaad ook de neiging om daar met een wat vlotter tempo naar de A10 te willen bewegen. De weg nodigt daartoe uit, maar het is volstrekt onnodig. En nutteloos, omdat je weet dat je bij de ring toch weer stilstaat. De zaak moet daar inderdaad eens grondig op de schop. Verbetering van de doorstroming en verlaging van het rijtempo moeten dan hoofddoelen zijn.

Wat mij betreft is het een mooi testtrace voor een nieuwe generatie trajectcontrole. Zo'n systeem de snelheid op de route tussen het Surinameplein en Meer en Vaart tussen ieder verkeerslicht registreert. Gewoon combineren met verlaging van de maximumsnelheid en versmallen van de rijbaen, dan kom je al een heel eind.

En van die autovrije zondagen moeten we in deze stad ook eens echt iets maken. Per slot van rekening kan dat op koninginnedag of met nieuwjaar ook.
Suga
-6-  Suga:
Rij 80
Rob
-7-  Rob:
geluidsoverlast is tegen woordig wel erg makkelijk te gebruiken voor problemen wat aan de weg doen en zeventig kilometer per uur rijden.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.