Home > > Een sieraad voor de stad

Een sieraad voor de stad

<%image(20051006-asobak.jpg|140|140|Van der HorstHummer)%>
Vandaag bladerde ik door de krantenstapel. Ik ontdekte dat ik het Parool van vorige week donderdag nog niet had gelezen. Daarin stonden een paar verhalen over de ruzie in het college over de milieuplannen van milieuwethouder Hester Maij. Want verkeerswethouder Van der Horst is faliekant tegen.
Dit biedt mij een mooie gelegenheid om min of meer een vervolg te schrijven op het stuk van afgelopen maandag (Dood door schuld). Tevens grijp ik de kans aan om in deze kwestie even mentaal te ontslakken.

Hester Maij schrijft in haar Actieplan 2005 dat zij het autoverkeer in Amsterdam flink wil beperken. Nou, dat is tegen het zere been van de autolobby, de winkeliers en de autoknuffelaars als Mark van der Horst en Werner Toonk (stadsdeel Oud-West). Het gejank en gejengel dat dan losbarst is werkelijk gênant. Met zulke wereldvreemde types ga je je bijkans schamen om Amsterdammer te zijn. Want kom niet aan hun heilige koe. Al het andere moet daarvoor wijken. Impliciet gaat men desnoods over lijken, want slachtoffers van luchtvervuiling en verkeersonveiligheid blijven meestal toch lekker anoniem.
gestoord
Het bontst maakt Mark van der Horst het. Hij begint onbeschoft verbaal om zich heen te slaan en zelfs staatssecretaris van milieu Van Geel moet het ontgelden. Dat is een koekenbakker, een waardeloze CDA'er. De plannen van Hester Maij noemt hij 'gestoord'. Werkelijk een sieraad voor deze stad, deze VVD-wethouder. Zo'n man is onbetwist het visitekaartje van het college.
Verder zijn de fantasieloze cliché's natuurlijk niet van de lucht: Amsterdam wordt een slaapstad, de stad gaat op slot, iedereen wordt de stad uitgejaagd en ook het inmiddels tot op moleculair niveau uitgekauwde verwijt van autotootje pesten ontbreekt niet.

loodzwaar
En dan die eigenaar van modezaak Oger in de PC Hooftstraat. De man is bijkans in tranen. Zijn zielige klanten, mensen die het tóch al zo zwaar hebben in dit leven, bellen hem op om te zeggen dat ze later komen. Ze kunnen namelijk geen parkeerplaats vinden! Let wel: wij praten hier over een modezaak. Niet over een groothandel in spoorbielzen of betonplaten. Dus om al die loodzware bontjassen naar huis te krijgen heb je toch minstens een truck met oplegger nodig, begrijpt u?

Ondertussen komen de besturen van de centrale stad en de deelraden over het algemeen niet verder dan steggelen over het aantal parkeerplaatsen, het invoeren van nog meer betaalde parkeergebieden (kassa!) en het al dan niet verbieden van de asobakken.
Mocht Van der Horst inmiddels de indruk hebben dat ik een autohater ben, dan kan ik hem geruststellen. Ik heb er zelf eentje. Ik ben alleen niet zo stom om er de binnenstad mee in te willen. Het is een prima vervoermiddel, zolang je het met verstand gebruikt.

referendum
Indertijd hebben de Amsterdammers per referendum gestemd vóór een autoluwe binnenstad. Zij hebben niet gestemd voor dure en schaarse parkeervergunningen en ook niet om financieel te worden uitgekleed bij de parkeermeter.
Andere oplossingen voor beperking van het autoverkeer zijn heel goed mogelijk, wanneer je maar fantasie en politieke durf hebt. Bouw betaalbare transferia aan de randen van de stad. Geef inwoners van het centrum de keus tussen een betaalde parkeervergunning en een gratis parkeerplek in zo'n transferium. Stadsbussen en taxi's moeten op milieuvriendelijke brandstof rijden. Onderzoek alternatieven voor winkelbevoorrading. Vervoer je toeristen over het water in plaats van in toeringcars. Ga eens buurten in Nijmegen waar ze trams op luchtbanden willen kopen. Maak een wandeling in autovrije winkelstraten om te checken of de winkels daar inderdaad zijn dichtgespijkerd vanwege het gebrek aan autobereikbaarheid. Wees niet zo stompzinnig om maar parkeergarages te blijven bouwen binnen de ring. Schrijf eens een ideeënwedstrijd uit. Ga geen wethouder van Economische Zaken spelen als je Verkeerswethouder bent.

Kortom, de moderne grote stad heeft een bestuurder nodig van het statuur van Wibaut, geen kleinzielige verkeerswethouder met de inventiviteit van een vooroorlogse stofzuigercolporteur.

negen reacties op "Een sieraad voor de stad"

Dr.D
-1-  Dr.D:
Had U geroepen???
Adam Smid
-2-  Adam Smid:
Wibaut voorzag in het AUP (algemeen uitbreidingsplan, de blauwdruk voor de naoorlogse stad) een enorme rol voor de auto. De door jou zo verguisde Lelylaan komt ook uit zijn koker.

Overigens, als je foto's bekijkt van de stad in de jaren 50/60/70 zie je dat de rol van de auto al heel erg is teruggedrongen. Hoe ver wil je gaan?
Dr.D
-3-  Dr.D:
Hoeveel auto`s had je in die jaren???
Bovendien is een hedendaags mening vormen
op basis van oude foto`s niet bepaald steekhoudend...
Marcel
-4-  Marcel:
De auto's van vandaag de dag zijn hoger, breder en langer. Vandaag werd ik op de Keizersgracht nog bijna tegen de amsterdammertjes gereed toen ik naast een Volkswagen Phaeton reed, geen terreinwagen maar wel net zo breed. Er was weinig ruimte aan beide kanten en blijkbaar moest de bestuurder uitwijken voor een obstakel aan de andere kant. Het was een toerist (de bijrijder was de kaart aan het lezen) en hij was duidelijk niet gewend aan fietser. Via het openstaande rechterraam heb ik hem toch wel vriendelijk verzocht meer ruimte te geven en ben doorgereden.

Je kan dit stuk lezen als een pleidooi tegen SUV's of tegen amsterdammertjes.

Een amsterdammertje heeft mij nog nooit klemgereden.
Marcel
-5-  Marcel:
gereed = gereden, fietser = fietsers. Ben blijkbaar moe, tijd om naar bed te gaan. Welterusten.
Denkende Dirk
-6-  Denkende Dirk:
Twee tips:

1. Verminder de luchtvervuiling door MEER parkeerplaatsen aan te leggen (meer plek = eerder stilstaan, dus minder rondrijden).

2. Verminder het autobezit door de prijs van parkeervergunningen naar 20% van de losse parkeerkosten op te trekken (80% korting voor bewoners in centrum = &euro;132 per maand parkeerkosten).
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
@ Denkende Dirk: Inderdaad, een buitengewoon nuttige tip tegen luchtvervuiling. Als we zo per stadsdeel links en rechts een paar huizenblokken slopen, dan kunnen we allemaal parkeren.

En de sociale dienst geeft daklozen een auto zonder motor, maar met parkeervergunning. Zo is het probleem van woningnood in de stad ook opgelost. Twee vliegen in een klap, nietwaar?
Arnoud de Jong
Met het eerste punt van Denkende Dirk bent ik het van harte eens: Verminder de luchtvervuiling door MEER parkeerplaatsen aan te leggen (meer plek = eerder stilstaan, dus minder rondrijden). Wél aan de randen van de stad natuurlijk, in veilige transferia. Anders schiet 't allemaal nóg niet op.
Jochem Floor
-9-  Jochem Floor:
Daar kan ik het natuurlijk van harte mee eens zijn, aanleggen van transferia met een goede verbinding naar de stad toe is een prima idee. En je kunt natuurlijk ook parkeerplaatsen uit de wijk naar die transferia toe verplaatsen, om maar iets te noemen. Zo kun je het verkeersinfarct van het centrum mooi verlichten, want in de binnenstad lopen de verkeersstromen nu vaak helemaal in elkaar vast voor verkeerslichten e.d.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.