Home > > De vrachttram

De vrachttram

In Dresden rijdt hij al, de CarGoTram. In Wenen hebben ze de GüterBim. Als het aan milieuwethouder Hester Maij ligt komt er ook in Amsterdam een vrachttram. Hij zou moeten worden ingepast in de dienstregeling van de 'gewone' tram, want feitelijk ligt het spoor er de meeste tijd ongebruikt bij.
Maar Maij gaat het nog precies laten onderzoeken en begin volgend jaar komt ze met haar bevindingen. De passagierstrams mogen er natuurlijk geen hinder van ondervinden.

De reden voor het inzetten van CarGoTrams is uiteraard de aanzienlijke luchtvervuiling en de verkeershinder die de talloze vrachtwagens in de stad veroorzaken. De CarGoTram kan een schoon alternatief zijn om winkels te bevoorraden. Verwacht wordt dat de hoeveelheid fijnstof met twintig procent daalt.
Het is een goed plan, dat overigens in een ver verleden al eens eerder is geopperd als ik mij goed herinner. Zelfs de Kamer van Koophandel is enthousiast.
Zorgen over de kosten hoeven we ons niet te maken, want volgens de wethouder levert het juist geld en extra banen op.
"Dat zou dan weer eens wat anders zijn!", hoor ik u nu denken.

Tekening CargoTram

Het idee van de vrachttram staat of valt natuurlijk met een goede implementatie. Er zullen voldoende overslagpunten rond de stad moeten zijn. Mij lijkt ook dat binnen de stad zijsporen moeten worden aangelegd, opdat de CargoTram niet in de weg staat als de passagierstram erlangs wil. Elektrische wagentjes moeten zorgen voor verdere distributie van de goederen.

Ook aan de veiligheidsaspecten moet veel meer aandacht worden besteed dan bij de huidige tram gebeurt. Er liggen namelijk nog steeds twee rapporten van de toenmalige Raad voor de Transportveiligheid waarin de vloer wordt aangeveegd met de veiligheid van trams in het stadsverkeer. We schreven daar al eerder over. Een mooie gelegenheid dus om de héle rail-infrastructuur in dit opzicht nog eens kritisch onder de loep te nemen! Wij willen geen CargoCowboys die met de vonken uit de bovenleiding door de stad scheuren...

Klik op de foto linksboven om de hele CargoTram te zien.
Bron tekening: Wikipedia.


twintig reacties op "De vrachttram"

Evert
-1-  Evert:
Dit hele verhaal deed eerst nogal aan als een 1 april-grap, helaas zijn we de 1 april van dit jaar al lang en breed gepasseerd.

Ik kan me niet voorstellen dat dit hele project van de grond zou kunnen komen.
Dr.D
-2-  Dr.D:
Ah!
Dat verklaart de naam 'combino'...
Rienk
-3-  Rienk:
Ik vind het een goed ideei kunnen de zware vrachtauto's de stad uit ik zeg uitwerken
Rob S
-4-  Rob S:
Mij lijkt dat je toch eerst moet gaan kijken waar nu juist de meeste bevoorrading en wellicht ook knooppunten zich voordoen. Misschien is het al een optie om al die vervuilende touringcarbussen aan de rand van de stad te faciliteren en kleine bussen (wellicht de opstapper) uit te breiden om mensen van een centraal punt te vervoeren. Ik zie het alweer helemaal voorme, al die wegopbrekingen om op verschillende plaatsen railsen neer te leggen die er nu niet zijn. Zie je het voor je de Leidsestraat? Passagiers die gewoon een half uur gaan zitten wachten als ze achter een uitladende tram zitten? Is het niet beter te kijken of we naar een trolleybus systeem kunnen toewerken. Dan mag wat mij betreft vervoer van goederen ook hiermee plaatsvinden. Gewoon meer kabels aanleggen. Is vast stukken goedkoper. Daarnaast zou ik kijken of er eeen verlader niet alleen goederen meeneemt van 1 bedrijf maar werkt als een soort pakketdienst. Nu zie je soms vrachtwagens die halvol de stad doorcrsossen. Beloon ondernemers die gebruik maken van dit systeem.
Kortom, er is volgens mij meer mogelijk dan slechts denken aan een tram. Schrijf een prijsvraag uit en kijk wat er voor ideeen worden aangedragen. Is dat geen uitdaging?
Theo v. G
-5-  Theo v. G:
Een tijdje geleden hoorde ik al van het plan voor een bagagetram, en dacht hoera..! dan kan ik mijn spullen vervoeren, voor mijn muziek en andere hobby's waarvoor ik veel dingen mee moet nemen.

Jammer dat het goederenvervoer per (cargo)tram alléén voor ondernemeres/bedrijven blijkt te zijn.

Een mooie oplossing zou zijn, als ook particulieren gebruik van een soort openbaar vervoer met ruimere bagagemogelijkheden, dus ruimer dan de nu gebruikelijke toegestane tas of koffer (handbagage), mochten maken, met de normale strippenkaart, eventuweel met 'n extra strip voor het vrachtruim in de tram.

Het is zo, dat velen de auto nemen in plaats van de tram, omreden dat zij iets groters moeten vervoeren dan een rugtas of koffertje, of handbagage.

Mijn voorstel is een gewone passagierstram met extra bagageruimte voor goederen en de fiets, zoals sommigge
touringscars en NStreinen dat ook hebben.
nel
-6-  nel:
@ Theo. Ik dacht ooit dat ik met de opstapper iets groots (erg onhandig tafeltje) kon vervoeren. Nou mooi niet, kreeg van de chaffeur te horen dat hij geen verhuisbedrijf was. Jammer want inderdaad soms is het heel handig om even snel en met openbaar vervoer iets te kunnen vervoeren. Ik heb me toen niet uit het veld laten staan en simpelweg de aanwezige passagiers gevraagd of ze er moeite mee hadden als ik meeging. Nou dat kon dus wel.
Ga er altijd maar een beetje vanuit dat wie goed doet goed ontmoet (beetje oubollig maar kon even op niets anders komen).
dennis
-7-  dennis:
gaat denk ik niet werken, als je nagaat dat het gros van de winkels in straten zit waar meerdere tramlijnen rijden.
dit houd in dat er binnen de grachtengordel om de 2 a 3 minuten wel een tram komt.
dit zorgt dus altijd voor oponthoud. de passagiers zijn al nooit tevreden al ben je 3 minuten te vroeg en als er dan ook nog een tram staat te lossen voor je dan heb je het helemaal gedaan. zie je het voor je leidsestraat, enkelspoor op sommige plekken, nou dat word lachen.
en dan achteraf word er door die zelfde wethouder gezegd dat de passagiers ontevreden zijn ivm punctualiteit.

denk er dus eerst even goed over na!!!!! een trambestuurder
Arnoud de Jong
@Dennis:
Ik mag toch aannemen dat ze 'uitwijkspoortjes' maken voor het laden en lossen.
Het is ook niet de bedoeling dat de vrachttrams alles bij iedere winkel voor de deur brengen. Kleine elektrische wagentjes zorgen voor de verdere distributie. Zo heb ik het althans begrepen.
agnes
-9-  agnes:
Ik zou eerst eens proberen om de grachten te benutten.
Met de elektrische karretjes erbij en als het werkt, kan het altijd nog uitgebreid worden met de trams.
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
Ik zou overigens de situatie in Dresden niet willen vergelijken met die in Amsterdam. Dresden is wijds uitgelegd, met ruime straten en heeft een tramlijnennet dat door de hele stad loopt, dat zoveel mogelijk wordt behouden en bovendien in de jaren negentig is opgewaardeerd. Op zijn Duits: wie wat bewaart, die heeft wat.

Vergelijk dat eens met Amsterdam; slopen waar mogelijk, luidt hier het devies. Zie bijvoorbeeld de verbinding tussen CS en Haarlemmerplein; waarom is dat spoor niet behouden om er de tram naar IJ-burg op door te laten rijden?
J. Hagen
-11-  J. Hagen:
Deze informatie is niet geheel compleet: bedoelde vrachttram in Dresden is van de Volkswasgen-fabriek en vervoert alleen onderdelen ten behoeve van VW. (station_fabriek )
Jeroen
-12-  Jeroen:
Op het tramspoor tussen CS en Haarlemmerplein (via de Droogbak en de Haarlemmer Houttuinen) heeft nooit een tram gereden. Het is aangelegd omdat de gemeente destijds géén subsidie kreeg voor een busbaan, maar wél voor een tramspoor. Dus hebben ze een busbaan met een tramspoor erin aangelegd en de subsidie geïncasseerd.
Het was wel ooit het plan lijn 3 vanaf het Haarlemmerplein te laten aftakken richting CS, maar het kwam er niet van. En dus ontbreken de laatste tientallen meters tramrails aan beide einden. Al jaren.
Fred
-13-  Fred:
@Jeroen, volgens mij was er een andere deal. De trambaan kwam er zodat de verhoging (de bult) aangelegd kon worden met die verkregen subsidie. Dit om het verkeer om te leiden en beter aan te laten sluiten op een geplande hoofdnet auto. Alleen dat hoofdnet is vanuit die kant nooit gerealiseerd. Die verhoging is dus misplaatst en zou simpelweg neergehaald moeten worden.
Piet Haarsma
-14-  Piet Haarsma:
Veel lees ik dat oponthoud het grootste
probleem wordt,wel de vrachttram rijdt op
het bestaande spoor,maar gaat lossen op een
spoor waar niet de passagierstram rijdt.
Dus Jeroen,jij hebt gelijk wat je subsidie
betreft,maar nu kunnen ze die sporen misschien wel gaan gebruiken voor de VT.
Verder denk eens aan het milieu.
En welk transportbedrijf werkt in de weekenden?De bevoorrading kan dus ook dan.
E.R.
-15-  E.R.:
CARGOAWAY TRAM
dvh
-16-  dvh:
De cargotram, waarschijnlijk een goed idee.... maar waarom gebruiken jullie geen trolleyvrachtwagen? (een vrachtwagen gebaseerd op de trolleybus)
geen probleem met rangeren, dus veel flexibelere, en wel de voordelen qua uitstoot!
Adam Smid
-17-  Adam Smid:
dvh: De Amsterdamse bovenleidingen zijn niet geschikt voor trolleys. De trams gebruiken een pantograaf, en zijn enkel uitgevoerd. Kijk hier: http://nl.wikipedia.org/wik... voor meer.
F.a.Houtman.
-18-  F.a.Houtman.:
Ben reuze benieuwd hoe deze proef afloopt.
Er is totaal geen vergelijk met Dresden,hier
rijd de goederentram vanuit het noordwesten naar het zuidoosten van de stad t.b.v. de V.W.fabriek aldaar.Men rijd daar ong.35 ritten in volcontinu dienst.Een goederentram is daar maar 50 meter lang!
yanny scutt
-19-  yanny scutt:
Goed argument Arnoud! De tramconducteurs mogen nog veel meer bijgeschoold worden over de veiligheidsaspecten.

Overdag wordt er al enorm 'gejakkerd' door de stad dus kun je erop wachten dat het s'nachts nog veel erger wordt.

Maar als er dan iets gebeurt -tram stijgt op- dan is er al dood materiaal aan boord..

Verder denk ik dat Agnes een heel goed punt heeft. Water! Wij hadden ooit van die mooie dekschuiten.. Daarmee kun je goederen aanvoeren en het afval weer (verpakkinsmaterialen) afvoeren.

Ik hoop dat er verder over wordt nagedacht want vervuilende - en ongelukken veroorzakende- vrachtwagens moeten gewoon weg! Groet; Yanny
Sven
-20-  Sven:
Een van de grote misvattingen van de “goedkope” tram is het feit dat de kosten voor aanleg en onderhoud van bovenleidingen en rails niet worden meergerekend in de kostprijs.
Voor de vrachttram zal dit ook gelden, het wordt gewoon uit algemene middelen of uit de opbrengst wegenbelasting betaald.
Voordeel is wel dat de uitstoot van gassen niet tussen de mensen plaatsvindt (maar wel weer in de elektriciteitscentrale).
Nadeel is weer dat de tram lang niet overal komt en de binnenstadse overslag oponthoud en/of ruimte kost. Je kan natuurlijk ook vanaf het hoofdwegennet van vrachtwagens op het elektrische natransport overslaan. Misschien is dat zelfs beter, want hoeveel tramtransport bedrijven kan men toelaten op het tramnet? Dat wordt dus een monopolie.

Verder komt men toch niet af van het grotere wegverkeer. Ook het concept stadsdistributie (overslag van groot naar klein vrachtverkeer aan de rand van de stad) stelt duidelijk dat de categorieen vies, vers of omvangrijk niet anders zijn te vervoeren dan het nu al gebeurd: vuilniswagens, verhuiswagens, vleeswagens, bouwverkeer.

Het is per definitie onmogelijk om al het autovrachtverkeer zo te vervangen. Maar wat is eigenlijk wel haalbaar? 1%? 10%? 80%? En hoeveel verschillende aanbieders kunnen van de rails gebruikmaken (1?,2?, 3?) en tegen welke vergoedingen?
Ik ken die cijfers niet, maar in mijn voorstellingsvermogen is matiging van het in de pers tentoongespreidde enthousiasme wel op zijn plaats.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.