Home > > Het metronet kan zoveel beter

Het metronet kan zoveel beter

Dat die peperdure Noord-Zuidlijn er in een steeds verdere toekomst wel een keer zal komen, daar heb ik mij onderhand bij neergelegd. Maar allerlei andere, veel eenvoudigere en goedkopere verbeteringen aan het Amsterdamse metronet lijken maar niet van (of in) de grond te komen. De meest voor de hand liggende aanpassing - het doortrekken van de ringlijn naar het Centraal Station, met een extra halte bij het Haarlemmerplein - is bijvoorbeeld op de lange baan geschoven. Maar er is meer.
Afgelopen weekend vierde ik Sinterklaas in Groningen. Lijkt ver weg, valt reuze mee. Een rechtstreekse intercity bracht mij vanaf station Duivendrecht in een uur of twee te bestemder plaatse. Veel lastiger dan de tweehonderd kilometer van Amsterdam naar het noorden is het kippeneindje van mijn huis naar station Duivendrecht, knooppunt van de treinverbindingen tussen Amsterdam, Utrecht, Schiphol en Almere.

Om Duivendrecht te bereiken moet ik drie strippen afstempelen, met de metro naar de Van der Madeweg, een trap af, een andere trap weer op, in de regen en de wind vijf minuten wachten op lijn 50 of 54 richting Gein, en dan weer een kleine vijftig seconden meerijden in de richting waar ik nota bene net vandaan gekomen ben. Afstand hemelsbreed: misschien twee kilometer. Reistijd, als het maar een klein beetje tegenzit, al gauw een half uur. Het alternatief, met de metro tot station Diemen-Zuid en daar wachten op een steevast vertraagde stoptrein richting Schiphol, is zo mogelijk nog onhandiger.

Ik verbaas mij er al jaren over. Waarom in vredesnaam rijdt mijn metro 53 (CS-Gaasperplas v.v.) letterlijk onder de perrons van NS-station Duivendrecht door, maar heeft hij er geen halte? Met de aanleg van één simpel perronnetje langs een bestaande lijn worden het oostelijk deel van Zuidoost en een flink stuk van Diemen - samen goed voor tienduizenden bewoners en een hoop werkplekken - perfect aangesloten op het intercitynet. Dat moet, met een beetje goede wil, toch binnen twee weken geregeld kunnen zijn?

29 reacties op "Het metronet kan zoveel beter"

Dr.D
-1-  Dr.D:
16 maart 2002...
Gaat Amsterdam zijn zoveelste schandaal tegemoet! De noordzuidlijn! Een verbinding dwars door de stad naar het wtc. Als Dr.D op het c.s. staat en hij wil naar het wtc (stel je voor) dan kan hij met de trein. Als die niet rijdt, met de sneltram. Als daar weer iemand onder ligt, met de bus. Als de buschauffeur geen wisselgeld heeft, met de tram. En toch moet de stad ondersteboven. Ondernemers langs het traject moeten van de gemeente hun zaak opdoeken, de financiele vergoeding is bijstandsniveau. Als alle procedures en rechtzaken zijn afgehandeld zijn er zoveel kosten gemaakt dat de nz-lijn wordt doorgedrukt om gezichtsverlies te voorkomen. Denk ook aan IJ-burg waar de woningen opeens niet meer te slijten zijn. Omdat het allemaal gewoon te duur is. Water moest land worden. Land moest water worden. Ruigoord, een nieuwe haven ooit bedacht door den Uyl. Veel protest en graafmachines. En nu? Juist! NIETS!!! Er is een kraan neergezet. Voor wat?

En zo tobben we voort...
Henk
-2-  Henk:
@ Dr. D

Knap om zoveel onwaarheden in zo'n klein stukje te proppen.

1. Van CS naar de Zuidas met de trein? Dan zul je toch minstens een keer over moeten stappen. Met de tram? Idem. Er zijn inderdaad genoeg OV-verbindingen richting het WTC, maar waar het om gaat is dat de reizigersstromen de komende sterk zullen toenemen ten gevolge van de ontwikkeling van de Zuidas en Noord. En trams kunnen er niet voor zorgen dat iemand binnen tien minuten van Zuid naar Centraal kan; daar is het bovengronds gewoonweg te druk voor. Na voltooiing van de Noord/Zuidlijn zullen trouwens een aantal bovengrondse lijnen worden opgeheven. Niet nadenkende mensen zullen veronderstellen dat dit een prestigeproject is, maar dat is natuurlijk flauwekul.

2. Wat IJburg betreft: meer dan negentig procent van de woningen is inmiddels verkocht. Het is dus totale onzin om te spreken van een mislukt project.

3. Ik neem aan dat je het verder nog over de Ceres-terminal hebt? Enige twijfel kan daar inderdaad op zijn plaats zijn. Doordat het buitenspel werd gezet door de Rotterdamse haven stonden de kranen een tijdlang niks te doen. Nu druppelen de eerste klanten echter binnen.

Kortom, denk eerst even na voordat je zomaar wat begint te schreeuwen.
Sigi
-3-  Sigi:
@ Wieland
waarom niet met de fiets naar Duivendrecht?
Philip
-4-  Philip:
Ik denk dat voor het aanleggen van een station Duivendrecht voor de Gaasperplaslijn de vervoerswaarde echt te gering is. Kijk ook eens hoe verlaten NS station Diemen-zuid er meestal bij ligt. Voor dat soort korte afstanden is verandering van metroinfrastructuur meestal echt te duur, als er echt een probleem is dan zal men met andere middelen kunnen komen (die heten meestal 'bus').

Overigens, het metronet kan écht beter. Ik kwam in de collectie het oorspronkelijke plan uit 1964 tegen, als ze dat toen een beetje hadden doorgezet waren we overal wat sneller bij geweest.
Zie hier: http://static.flickr.com/34... (1.89Mb!)

NB in dat plan hield de ringlijn ook bij de Isolatorweg op...
-5-  :
De link hierboven werkt niet. Deze wel: http://www.flickr.com/photo...
Henk
-6-  Henk:
@ Philip

Je moet je wel beseffen dat dan ontzettend veel bebouwing gesloopt zou worden, als dat plan in die jaren door zou gaan.
Philip
-7-  Philip:
@Henk: Gedeeltelijk, maar niet zoveel als je zou denken. De Looiersbuurt had het echt heel erg stevig voor z'n kiezen gekregen, maar verder zouden alle tracés of onder grachten, of onder wegen komen te liggen, dus de ravage die in de Nieuwmarktbuurt is aangericht is niet zo heel erg representatief voor de rest van het plan.
De aanleg van station CentrumZuid zou overigens wel uiterst destructief geweest zijn.

Nog een paar opmerkingen: Onder station Weesperplein is in ruwbouw ook het station van de andere oostwestlijn terug te vinden. Naar verluidt zijn er onverlaten die er de sleutels van hebben, en er werden in een duister verleden wel eens housefeesten gegeven.
In de schets voor de noordzuidlijn was er sprake van twee stations tussen het CS en het Weteringcircuit, Dam en Munt, itt het nu in aanleg zijnde station Damrak. Voordeel was vooral voor de bereikbaarheid van de Westelijke grachtengordel.

@Toine: Pivot denkt als die twee underscores ziet dat het om emphasized text gaat blijkbaar.
Arnoud de Jong
@Philip:
AC draait tegenwoordig op Nucleus. En dat systeem schijnt niet van underscores in de links te houden. Noodoplossing: tiny urls gebruiken.
Zie: http://tinyurl.com/create.p...
-9-  :
@Philip: anderzijds: als de Gaasperplaslijn een behoorlijke aansluiting had op station Duivendrecht, dan was NS-station Diemen-Zuid waarschijnlijk gewoon overbodig. Die twee liggen namelijk zo dicht bij elkaar, dat je bij gunstige wind de omroepberichten van station Duivendrecht op het perron in Diemen letterlijk kunt verstaan.
Een halte voor de 53 op Duivendrecht zou bovendien des te aantrekkelijker kunnen zijn als die metro de ooit geplande aftakking richting IJburg krijgt.

Ik zou niet weten waarom het moeilijk zou moeten zijn: het spoor ligt er al, en de metro rijdt een paar honderd keer per dag onder station Duivendrecht door. Het enige wat er hoeft te gebeuren is er een perronnetje en een roltrap aanleggen.

Mooie kaart, trouwens. Dat de ringlijn in dat plan niet tot CS loopt, is te begrijpen: er zijn immers twee andere metrolijnen vanuit het centrum naar de westelijke tuinsteden ingetekend. Vreemd dat de ringlijn uiteindelijk gewoon volgens dit ontwerp is uitgevoerd, kennelijk zonder te beseffen dat het deel uitmaakte van een integraal plan, want zonder de twee westlijnen is het huidige eindpunt behoorlijk onlogisch.
Sander
-10-  Sander:
Het grote probleem is volgens mij het gebrek aan samenwerking tussen rijk, provincie, gemeente, NS en GVB. Als deze partijen eens serieus om de tafel zouden gaan zitten zou er toch een prachtig betaalbaar regionaal netwerk van metro, lightrail en treinen opgezet moeten kunnen worden.
Neem nu de Hemboog, de spoorverbinding tussen Schiphol en Zaandam, december 2003 geopend. Die loopt vlak langs Sloterdijk, maar er is daar geen perron (wegbezuinigd), de situatie is daar vergelijkbaar met de metro die langs Duivendrecht loopt maar er niet stopt. Deze verbinding, doorgedrukt door NS en rijksoverheid, heeft 146 miljoen euro gekost en er rijdt sinds de opening precies één stoptrein per uur over het traject. Eén stoptrein per uur, zodat een klein aantal reizigers een paar minuten sneller op Schiphol kan zijn. Wat blijkt uit onderzoek? Er is niet genoeg capaciteit op de westtak (Sloterdijk-Schiphol) om meer treinen over de Hemboog te laten rijden en (erger nog) er is ook helemaal geen reisbehoefte voor meer treinen. Dit had men blijkbaar niet van te voren kunnen verzinnen.
Het doortrekken van de ringlijn kost hooguit 300 miljoen, de helft had men dus al gehad, was die belachelijke Hemboog niet aangelegd.
Dr.D
-11-  Dr.D:
Heeft Henk ook gezien dat het stukje drie en half jaar geleden al geschreven is?

En wat we wijzer geworden zijn???
Michiel
-12-  Michiel:
De titel lijkt een beetje op het te verschijnen boek van Wouter Bos.
Ko
-13-  Ko:
Het feit dat de Gaasperplaslijn niet stopt op station Duivendrecht is inderdaad een van de meest bizarre blunders in het toch al rijke oeuvre van NS & GVB.

Zoals je zegt kan station Diemen-Zuid gewoon worden opgeheven zodra Duivendrecht als extra halte aan de Gaasperplaslijn wordt toegevoegd. (Station De Vlugtlaan is op dezelfde manier overbodig geworden door de Westlijn.)

En hoe moeilijk is het nou om de Gaasperplaslijn op Duivendrecht te laten stoppen? Ik heb het wel vaker bekeken en volgens mij kan de klus met een relatief kleine ingreep (perronnetje hier, roltrapje daar) worden geklaard. Daar hoeft die kerk echt niet voor te sneuvelen.

Nou ja. In de omgeving van Duivendrecht worden helaas wel meer kansen voor open doel gemist.
Nath
-14-  Nath:
Laten we het maar niet over het metronet zelf hebben. Als er een fatsoenlijke dienstregeling wordt gehandhaafd en de metro's wat meer op tijd rijden, dan zal er wel wat minder worden geklaagd. Ik heb het nu met name over de aansluitingen bij
- WTC: 50 GN - 51 CS
- MDW: 50 GN - 53 GPP
- MDW: 50 ITW - 53 CS
- OAS: 50 ITW - 51 CS

Ik reis door de weeks vaak het traject Amstelveen - Verrijn Stuartweg. Op WTC is het normaal zo dat ik GEEN aansluiting heb van lijn 51 (die nooit op tijd is) op lijn 50. Dan bestaat de mogelijkheid nog om bijv naar SLW door te rijden en daar op lijn 53 over stappen. Maar die komt dus wat later aan dan lijn 50 op MDW. Met andere woorden, daar haal ik het ook niet. Wat mij dus lijkt, als lijn 51 misschien 5 minuten eerder vanaf WWK vertrekt, dan zal er vast en zeker een aansluiting zijn op WTC.

Verder heb ik me ooit laten vertellen dat bij MDW speciale seinen zijn voor lijn 50/53 om eventuele overstap te bieden. Komt aan de andere kant een metro aan, dan brandt dit sein. Maar uit eigen waarneming: deze seinen zijn buiten dienst!
Frank Quist
-15-  Frank Quist:
Afgezien van het nut van een perron op station Duivendrecht voor de gaasperplaslijn, het is niet zoveel toegevoegde waarde voor Diemen Zuid als je claimt. Je bent in een kleine twee minuten van station Diemen Zuid NS op Duivendrecht met de trein. De toegevoegde waarde zit hem in de bereikbaarheid van Duivendrecht voor andere stations op de gaasperplaslijn, en een *redelijke* verbetering in de snelheid waarmee je van Diemen Zuid NS op Duivendrecht bent (minder wachten, metro's rijden vaker).
alex
-16-  alex:
Als station Diemen-Zuid opgeheven kan worden, hoeft ook de spoorverdubbeling van de treinverbinding naar Almere (t.b.v. Zuiderzeelijn)niet door te gaan, want dan kunnen er gewoon 12 tot 16 treinen per uur per richting over het bestaande spoor. En voor deze verdubbeling moet de kerk van Duivendrecht wel wijken.
Kortom: aanleggen dat perron bij Duivendrecht van de Gaasperplaslijn! Ik zou zeggen: breng het in bij de gemeente Amsterdam, de deelraad Zuidoost en de gemeente Ouderamstel. En de kosten zullen inderdaad wel fors zijn (al snel 5 miljoen euro), maar dat is maar een schijntje bij de kosten van een spoorverdubbeling.

En indien gekozen wordt voor een rechtstreekse metrolijn van Gaasperplas naar Sloterdijk, kan ook het treinstation RAI opgeheven worden. Ook dat scheelt weer fors in de exploitatie en de noodzaak voor spoorverdubbelingen.

Maar een integraal plan voor trein en metro zal er wel niet komen. Kijk maar naar de lobby van Amsterdam voor een zinloos treinstation bij Holendrecht (er hoeft echt niet aan de spoorlijn naar Utrecht bij elke metrhalte ook een treinhalte te komen; zelfs Amstel had al lang opgeheven moeten worden, maar er stoppen zelfs intercity's!). En dit station Holendrecht gaat meer kosten dan een Gaasperplaslijn-metroperron bij
Duivendrecht zou kosten.
Woestijnvis
-17-  Woestijnvis:
Wieland

De Lijn 53-Duivendrecht problematiek is binnekort verholpen, als station Bijlmer het vierde station van Nederland wordt en je met de HSL naar Den Haag kunt in 20 minuten.
-18-  :
@Woestijnvis: Ik zie niet hoe dat een oplossing is. Metrolijn 53 bedient het oostelijk deel van Zuidoost, station Bijlmer ligt in het westen. De Gaasperplaslijn komt daar niet eens in de buurt.
Lijn 53 krijgt met de oplevering van het opgewaardeerde station Bijlmer nog altijd geen fatsoenlijke aansluiting op het voornaamste knooppunt van intercityverbindingen aan deze kant van de stad - station Duivendrecht.
Vanaf Duivendrecht vertrekken treinen richting Centraal en verder Noord-Holland in (Haarlem, Alkmaar, Den Helder), richting Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en Maastricht, richting het Gooi, Almere en Lelystad, richting Amersfoort, Zwolle, Groningen en Leeuwarden, en richting Schiphol, Leiden en Den Haag. Ook in de toekomst kan station Bijlmer daar niet tegenop, zelfs al zóu lijn 53 daar stoppen.
Woestijnvis
-19-  Woestijnvis:
Tja dat van lijn 53 en het oosten van de Bijlmer klopt wel.

Hoewel, ik begrijp Station Bijlmer de rol als hub van Duivendrecht gaat overnemen.
Woestijnvis
-20-  Woestijnvis:
ik woon in Geinwijk en neem de fiets of snorder (¤2,50) naar Duivendrecht of loop naar Diemen Zuid.

ik vind het feit dat het in de Bijlmer niet helemaal perfect is juist wel charmant.
Dr.D
-21-  Dr.D:
@Henk
Is U ambtenaar?
De beschuldiging van onwaarheden en vervolgens een uiteenzetting schuldig blijven.
Of om het maar eens Schaefferiaans te zeggen:
“In gelul kan je niet wonen”

Het probleem van oeverloos gezwam over wereldvreemde ideeën
door gekozen ambtenaren die belastinggeld verspillen terwijl onze ouders in verzorgstehuizen wegkwijnen door gebrek aan geld.

Die N/Z lijn gaat nog eens een eigen leven leiden...
erik
-22-  erik:
hoi hoe gaat het?
daniel s
-23-  daniel s:
nou Erik, wel goed. En hoe gaat het met jou? Ik hoop ook goed! Hartelijke groetjes!
jelmeru
-24-  jelmeru:
@erik (en daniel): jullie kunnen je gezellige onderonsjes natuurlijk hier gaan doen, maar zoals je wellicht weet: er zijn hier regeltjes
http://www.amsterdamcentraa...

zonder pardon krijgt eenieder (ook jij daniel) een ip ban als men zich niet aan die regeltjes houdt... dit is dus een gele kaart.
Orlando
-25-  Orlando:
Pardon my English, but a Metrostation at Duivendrecht for line 53 might not be as easy as stated above, seeing that railways at a station usually run LEVEL. Unfortunately, the track under Duivendrecht is curved and thus tilted inward (no surprise). Er zal dus eerst nagedacht moeten worden over waar en hoe precies dat perron gaat liggen, zowel als de bocht van VSP/MDW.
-26-  :
@Orlando: dat laatste heb ik mij eens laten uitleggen door een oud-GVB'er. Het spoor van lijn 53 helt naar binnen, omdat de metro anders bij hoge snelheid uit de bocht zou kunnen vliegen. Maar als de metro daar zou stoppen, dan passeert-ie Duivendrecht met een zo lage snelheid, dat dat gevaar zich niet meer voordoet. Had men destijds besloten er een perron aan te leggen, dan had het spoor volgens mij dus ook niet hoeven overhellen.
Orlando
-27-  Orlando:
Good Point,
Maar dat betekent wel dat ze dat moeten veranderen als ze daar ooit een perron zouden willen bouwen. En dat gaat weer kosten, maar volgens mij niet zo idioot veel.
Woestijnvis
-28-  Woestijnvis:
In Londen hebben ze ook perrons in hellende bochten. Eitje: 'Mind the gap'.
Maarten
-29-  Maarten:
In Rotterdam hebben ze zelfs perrons die op een hellend vlak naar beneden staan!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.