Home > > Ha fijn! Met de tram!

Ha fijn! Met de tram!

Vervoerswethouder Mark van der Horst heeft zin in technische huzarenstukjes. Hij gaat onderzoeken of in de toekomst de metro zonder bestuurder kan rijden. Volgens mij voelen reizigers zich daar niet echt prettig bij, maar dat zien we dan tegen die tijd wel weer.
In 2008 gaat Amsterdam nieuwe metrotreinstellen bestellen en ook naar de inrichting daarvan zal goed worden gekeken. De gemeente stelt hoge eisen, want het reizen moet veiliger en comfortabeler. Ook zullen de nieuwe wagons overzichtelijker zijn en makkelijker schoon te houden. Het kost een hap centen, maar dan heb je ook wat.

Het is een nobel streven om het de reiziger naar de zin te maken. Daarbij moeten gemeente en deelraden niet alleen oog hebben voor de dure treintjes van de metro, maar ook voor het overige openbaar vervoer, zoals trams en bussen. En met name ook de infrastructuur eromheen. Want daarmee is het dikwijls droevig gesteld.
Comfort en veiligheid worden voor een belangrijk deel namelijk óók bepaald op de halte.
hijgend en vloekend
Een goed voorbeeld zijn de haltes van de trams 1 en 17 op de Cornelis Lelylaan, op de kruising met de Johan Huizingalaan. Lijn 1 is de langste en meest frequent rijdende tramlijn van Amsterdam. Maar de genoemde halte is al sinds de komst van de tramlijn daar hetzelfde. Vanonder een groot, donker en somber viaduct moeten reizigers trappen op om de halte te bereiken. Niet bepaald vriendelijk voor mensen die slecht ter been zijn of een kinderwagen bij zich hebben.
Ook kun je vanaf het straatniveau niet zien of er een tram nadert, zodat je niet even een sprintje kunt trekken om hem nog te halen. Menig reiziger moet hijgend en vloekend bovenaan de trap vaststellen dat de tram net wegrijdt.

lichtgevende cijfers
Dat kan stukken beter. Dit is niet meer van deze tijd, zoals stadsbestuurders zelf altijd graag zeggen. Op diverse plaatsen in de binnenstad staan langs deze lijn elektronische borden met de vertrektijden van de trams. Waarom niet overal op de lijn? Juist de situatie op de Cornelis Lelylaan vraagt erom. Gek genoeg staan ze bij station Lelylaan weer wél!
Echt technisch innovatief zou het zijn om dergelijke borden ook op straatniveau aan te brengen, bijvoorbeel in grote lichtgevende cijfers op de rand van het viaduct.

bloembolletjes
Bij de trappen moeten voorzieningen voor de minder mobiele mens komen. Dat wordt misschien wat duurder, maar ach, van die honderden miljoenen voor de metro ligt men kennelijk óók niet wakker, dus vergeleken daarmee is dit allemaal peanuts.
Het stadsdeel Slotervaart mag eens wat gaan doen aan de deprimerende en onveilige situatie onder het viaduct. Elk jaar wat bloembolletjes in het perkje zetten is wat magertjes.

hoongelach
De kwaliteit van het openbaar vervoer zit hem dus niet alleen in geavanceerd materieel, maar vooral ook in de details. Comfort en veiligheid krijgen pas werkelijk gestalte als de reiziger denkt: "Ha fijn! Ik mag vandaag weer met de tram!"
Op dit moment hoor ik op de achtergrond nog een hoop hoongelach bij die opmerking...

27 reacties op "Ha fijn! Met de tram!"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
Het GVB weet nog niet eens hoe ze een kloppende vertrekstaat in elkaar draaien. Of moeten vervangen, als hetding wordt gejat.
Ook omgevingsinformatie bij de halte aansprekend (of uberhaupt) weergeven is ze teveel gevraagd. Of de desbetreffende halte correct weergeven op de eigen plattegrond met routes.

De promo's van het GVB (Probeert de vernieuwde Combino !) doen dan ook vooral aan de newspeak van NS denken; het woord 'vertraging' niet in de mond nemen in de hoop dat de reiziger niet door heeft dat weer eens gewanpresteerd wordt.

Dus voordat er zelfs maar een lichtkrantje op de haltes gemonteerd wordt om de reiziger over stremmingen in het tramnet te informeren zal het wel 2010 zijn, vrees ik. Arnouds hoongelach klinkt hoe langer, hoe holler.
arie
-2-  arie:
inderdaad pas het aan, waarom geen rolbaan?? (zoals op schiphol)en heus het kan, de halte iets verplaatsen en klaar, beneden natuurlijk een mooie lichtkracht met wachttijd, want waarom maken we de tram geschikt voor rolstoelen en rollators als je de halte niet op kan!

en als we toch bezig zijn dan maken we onder het viaduct (op het middenterrein) een aantal bedrijfsunits waar kuntenaars in spe kunnen werken (het woord broedplaats kan ik niet meer uit me strot krijgen)

aan het werk deelraad

(doen ze niet want er zijn al lange tijden stemmen die de hele lelylaan op maaiveld niveau willen hebben)
brompot
-3-  brompot:
goede zaak dat de metrostellen worden vervangen, deze verbeelding van perron 0 komt eindelijk aan zijn overdosis gebruik... Nu de conducteurs nog uit hun hok en lopend in de tram, dan wordt het nog gezellig
Jeannet
-4-  Jeannet:
Wat dacht je van de situatie bij het centraal station? Ik weet wel dat alles daar weer gaat veranderen...maar misschien juist omdat de haltes nog geen vaste plaats hebben: grote (verlichte) borden met daarop de nummers van de vertrekkende trams en bussen. Zodat je als bezoeker en rasechte Amsterdammer niet eerst helemaal naar links moet lopen om er achter te komen dat jou tram helemaal aan de andere kant staat.
Wim van Eenennaam
-5-  Wim van Eenennaam:
Wie zo kankert op het GVB, ga eens met de bus naar Middenbeemster, zoals ik vaak doe! Nu Arriva het doet is er al veel verbeterd, maar als je pech hebt moet je op het Tramplein een half uur in de kou zitten!
De verwarmde wachtkamer gaat op slot als het koud wordt, nl. om 18 uur. Het station staat op een plek waar niemand de trein nodig heeft en de trein rijdt helemaal over Zaanstad en Sloterdijk. Doortrekken die Noordzuidlijn dus, naar het Tramplein, zodat die honderden bussen van de weg kunnen en de automobilisten er ook mee gaan reizen.
En wie ;s avonds op Utrecht CS met de “sneltram” (wat een naam voor dat boemeltje) naar Nieuwegein wil staat ook te blauwbekken op een tochtige halte, waar zelfs geen afdakje of bankje staat! Laat staan een tram.
In Amsterdam kun je tenminste op alle eindhaltes in een warme tram gaan zitten voor hij vertrekt.
R.Boere
-6-  R.Boere:
Als het GVB allereerst gaat beginnen met wat klantvriendelijker te worden,waardoor het overstappen van bv lijn 50 op lijn 51 soepeler kan verlopen.Ik vraag mij af of er tussen de metro's en/of trams en bussen onderling
kontakt is,of ligt dat aan de onbeschofte houding van sommige bestuurders dat men weg gaat als een collega er net aan komt rijden.Vooral als het weer niet prettig is,is dit zeer irritant.
Marcel Kilian
-7-  Marcel Kilian:
Metro's zonder bestuurders lijkt mij een fantastische uitkomst voor het “klaverjasrooster” van het Amsterdamse GVB. Sinds enige tijd wordt ik als gebruiker nagenoeg dagelijks geconfronteerd met afwijkende aankomsttijden van metro's en trams ten opzichte van het dienstrooster. Met name de wachttijd op de tram is op Lelylaan in de spits buitensporig. Regelmatig lopen die op tot boven de 20 minuten. Als je vraagt of er een opstopping was, dan wordt dit ook nog eens regelmatig ontkent.
De informatievoorziening is dramatisch, omdat je nergens te horen krijgt waarom de tram verlaat is. Een lichtkrant lijkt mij dus ook wel wat.
Daarnaast gebruikt het GVB een electronische aankomstsignalering die, in tegenstelling tot de NS, niet de aankomsttijd volgens het dienstrooster aangeeft, met de eventuele vetragingstijd, maar een signalering die gebruik maakt van een berekende aankomsttijd ten opzichte van de locatie van een tram op de route. Dit suggerreerd dat zij tijdig rijden, maar als je het dienstrooster erop naleest dan zitten hier enorme verschillen in. Daarnaast is de signalering ook nog eens pessimistisch ingesteld, waardoor de suggestie wordt gewekt dat de tram eerder komt. Regelmatig lukt het mij hierdoor om alsnog een tram te missen, omdat ik op basis van de informatie besluit om een halte (vaak meedere) te lopen.
Door dit alles is het plannen van een rit met aansluiting op bijvoorbeeld de trein nauwelijks te realiseren.
Grosso modo kun je kiezen voor technisch verbeteringen, maar vooreer je daar aan begint kun je starten met een cultuuromslag, die als thema klantvriendelijkheid en integriteit zou kunnen hebben.
Jeroen
-8-  Jeroen:
Volgens mij moeten we alle GVB'ers gewoon ontslaan. Hup, eruit, weg. Directieleden, trambestuurders. De rest vervangen we door Duitsers. Plichtsgetrouwe, vertragingsbewuste, normgevoelige, aardige Duitsers. Oostenrijkers mogen ook. Zo lang 't maar volk is dat zich in z'n eigen eer gekrenkt voelt als hun eigen tram vijf minuten vertraging oploopt.
Vervolgens slopen we de conducteurshokjes. De oude conducteurs mogen weliswaar terugkeren - want 't zijn meestal aardige mensen - maar ze moeten maar door de tram gaan lopen controleren. Kaartjes stempelen kunnen reizigers zelf wel. Zo hebben we in die idiote Combino's ook geen ellenlange rijen instappende mensen meer. Iedereen kan bij elke halte meteen naar binnen.
Wedden dat het werkt?
Arnoud de Jong
Nou Jeroen, die Duitsers hebben we al eens geprobeerd. Was óók geen succes. De klanttevredenheid zakte in die tijd zelfs naar een dieptepunt.
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
Nee, ontslaan van het voltallig personeelsbestand lijkt me ook wat drastisch. Maar kunnen die trambestuurders niet gewoon op het hele net gaan rijden, in plaats van op 1 lijn? Met roulatieschema's per 4 weken, zodat die vreselijke klaverjasclubjes op de eindhaltes eindelijk eens uit elkaar geslagen worden. Dat zou voor de bedrijfscultuur van het GVB wel eens buitengewoon gezond kunnen zijn.
Jeroen
-11-  Jeroen:
Och, ik vind dat ontslaan niet zo'n gek plan. We kunnen d'r ook Hagenezen voor inhuren, voor de trams. In Den Haag rijdt de boel ook gewoon op tijd.
Ik bedoel, het is toch niet van de laatste jaren, dat het GVB zo slecht functioneert? Dat je altijd eeuwig staat te blauwbekken bij de tramhalte, omdat de tram niet komt? Zo gaat het al decennia.
Eens goed de bezem erdoor, zeg ik.
Of metrolijnen onder heel Amsterdam. Dat kan ook.
Sigi
-12-  Sigi:
Ook de metro rijdt niet op tijd...
Maar goed, ónder de grond wacht je wel warmer.
Lisa Munnik
-13-  Lisa Munnik:
in den haag rijdt alles op tijd? je staat zeker niet elke ochtend op een twintig minuten verlate lijn 9 te wachten?

Onbemande metro niet veilig? het is in ieder geval goedkoper dan een bestuurder. Het staakt niet! Het scheldt niet! En het kost minder want die bestuurder is er niet en kost niets. Zowel in Lille als in Kopenhagen als in Parijs rijden er ook onbemande metro's en er is niets mis mee. En voor kinderen en andere liefhebbers is het nog spannend ook want je kunt aan kop gewoon 'meerijden'.
Zo een gek idee is dit niet van Van der Horst. Zeker in tijden dat CAO's belangrijker worden dan klantvriendelijkheid... mensen zieker en zieker worden en duurder worden. Kunnen we dat geld weer inzetten voor controle en veiligheid. Op straat en in het openbaar vervoer. Oh ja, en dan kan de metro ook gewoon op feestdagen zoals Oud en Nieuw rijden.
Jan Engel
-14-  Jan Engel:
Om de veiligheid in en om stations,trams,treinen ed te verbeteren moet je mi geen onbemande voertuigen gaan inzetten. Dit soort geweldige ideeeen zijn jaren geleden ook gelanceerd. Weg conducteurs. Automaten!.Men heeft gezien wat het resultaat was. Bovendien is Amsterdam al meer dan 10 jaar bezig om simpele hekjes te plaatsen zodat niet iedereen maar op perrons kan komen. Dus alle nieuwe plannen zullen ook wel weer jaren duren.
Als er nieuwe metrostellen worden aageschaft lijkt met me verstandig om niet alleen deskundigen maar zeker ook gebruikers eens te raadplegen. Die nieuwe trams die er nu rondslingeren zijn toch ook geen succes. Zitten slecht, kraken en piepen, onlogische indeling en dan nog mankementen ook.
Station Lelylaan is al uit een heel diep dal gehaald maar zeker nog niet zoals het zou moeten zijn. Plannen om de zaken te veranderen gaan helaas over heel veel schijven maar we hebben ze wel en ze zullen ook in de toekomst zeker worden uitgevoerd. Maar alles moet in overleg met de Centrale Stad, de NS en het GVB.Als deelraadslid word ik daar niet altijd vrolijk van omdat ik ook vind dat het hele gebied van station en omgeving dringend aan verandering toe is. We blijven er mee bezig hoor!

Jan Engel PvdA raadslid Slotervaart
sergio
-15-  sergio:
Er is gewoon geen communicatie. Dat is het grote probleem. Ik snap dat er vertragingen kunnen zijn. Echter, er wordt niet over gecommuniceerd. Ik heb vandaag 45 minuten zitten wachten op de 51. En telkens ging het bordje met de tijd 10 minuten later. Alsof ze je willen pesten. Je denkt dat ie over 10 minuten komt, en 10 minuten later gaat ie weer 10 minuten verder. Voor je het weet sta je 45 minuten in de regen.

Er wordt in Nederland niet gecommuniceerd! Ook toen met die grote vertragingen met die sneeuwval paar maanden geleden, je wist gewoon niet waar je aan toe was. Ik heb een tijdje in londen gewoond, het ov is daar ook niet geweldig, maar er wordt wel helder gecommuniceerd in de trant van: Deze metro heeft ernstige vertraging, er wordt geadviseerd naar alternatieve vervoersmiddelen te kijken.

Hier? Hoor je helemaal niks!

NOGMAALS: COMMUNICATIE, is dat nou zo moeilijk?
Jochem Floor
-16-  Jochem Floor:
“Geachte reiziger, u staat onderaan ons prioriteitenlijstje. Na de koffie.”

Er wordt perfect gecommuniceerd.
Arnoud de Jong
@Jan Engel
Hartelijk dank dat u de moeite hebt genomen te reageren. Ik wil echter benadrukken dat dit stuk vooral ging over de situatie bij de tramhaltes aan de Johan Huizingalaan (Derkinderenstraat: zelfde situatie).
Ik ben namelijk erg benieuwd wat de deelraad aan die situatie denkt te gaan verbeteren.
Liesbeth Stricker
-18-  Liesbeth Stricker:
Beste heer de Jong,

Ik kan u wellicht vrolijk stemmen met de mededeling dat deze tramhalte begin 2007 wordt aangepakt. De plannen hiervoor hebben in 2005 het inspraaktraject doorlopen en meerdere bewoners hebben er inhoudelijk op gereageerd. Er komen in ieder geval geheel nieuwe opgangen en voor minder validen worden liften aangebracht.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Stricker
portefeuillehouder Verkeer en Parkeren, stadsdeel Slotervaart
Arnoud de Jong
@Liesbeth Stricker
Dank voor uw reactie! U stemt mij inderdaad vrolijk.
Staat misschien nog ergens online hoe een en ander er uit komt te zien? Dan kunnen alle lezers in Slotervaart zich er alvast op verheugen. ;-)
Micha Sijtsma
-21-  Micha Sijtsma:
Geachte heer De Jong,

De gemeentelijke Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) is samen met het stadsdeel en het GVB bezig met de voorbereiding van liften en nieuwe trappen naar de tramhalte Johan Huizingalaan. Tevens worden de halteperrons verplaatst naar het viaduct zodat de halte minder verscholen en meer in het zicht komt te liggen.

In het najaar van 2007 moeten deze werkzaamheden gereed zijn en is sprake van een geheel vernieuwde en beter toegankelijke tramhalte voor lijn 1 en 17. Voor informatie over deze plannen en voor het toesturen van informatie kunt u contact opnemen met Kees Nijman van DIVV, via 020 - 556 54 36 of k.nijman@ivv.amsterdam.nl.

Daarnaast is DIVV op dit moment bezig met de aanpak van de situatie onder het viaduct. De hier aanwezige rijbaan en fiets- en voetpaden zijn aan vervanging toe. Over deze plannen kunt u contact opnemen met Bernard Otte van DIVV, via 020 - 556 53 09 of b.otte@ivv.amsterdam.nl.

Ik hoop u met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelije groet,
Micha Sijtsma
projectmanager DIVV
Liesbeth Stricker
-22-  Liesbeth Stricker:
De tramhaltes op de Lelylaan vallen onder het hoofdnet Openbaar Vervoer en zijn daarom een verantwoordelijkheid van de Centrale Stad. De plannen zijn gemaakt door de Dienst IVV (Infra, Verkeer en Vervoer), dus als iemand inzage wil hebben in het laatste ontwerp zal hij/zij zich tot deze dienst moeten wenden.
De laatste na de inspraak aangepaste versie is nog niet beschikbaar op het stadsdeelkantoor van Slotervaart, maar zal er ongetwijfeld binnen afzienbare tijd komen.

Liesbeth Stricker
Arnoud de Jong
Kijk, de bijdragen van Liesbeth Stricker en Micha Sijtsma beschouw ik nu als voorbeelden van zeer goede aanvullende en informatieve reacties op dit stuk. Een compliment waard: dit is onze bedoeling! Natuurlijk kan er door politici niet gereageerd worden op elke losliggende stoeptegel, maar naast de grootschalige projecten als Noord-Zuidlijn en nieuwe metrotreinstellen is deze informatie over wat kleinere projecten wel degelijk zéér relevant voor de burger.
Het zou daarom ook goed zijn als deze informatie bij de stadsdelen online staat, liefst met tekeningen erbij. Een verbeterpuntje misschien?
Zó verklein je concreet de kloof tussen burger en politiek! Amsterdam Centraal wil daarin een constructieve rol spelen.
clementine
-24-  clementine:
heel prettig vind ik het de laatste tijd als ik in een dubbelbemande tram stap als jonge vrouw.
in het verleden heb ik best akelige dingen meegemaakt als ik 's avonds naar huis kwam met de tram en je bijna helemaal alleen op de Johan Huizingalaan moest uitstappen.
De conducteurs in de achterkant van de tram laat ik dan ook vaak horen dat ik blij ben met hun aanwezigheid!
nu nog de halte vriendelijker maken!
onder het viaduct is het zo's donker zooitje op de huizingalaan: donker, smoezelig en ontoegankelijk voor een jonge ouder met wandelwagen!!
dus voor oud en heel jong, man of vrouw valt er nog wat fijns van te maken op de halte!
wat zou het ook fijn zijn als er weer wat gezelliger winkels onder het viaduct zouden komen. vroeger had je de visboer met flinke aanloop.
wat dachten we van weer een mooie bloemenstal/winkel?
Marcel Kilian
-25-  Marcel Kilian:
Is het niet eens tijd om weer wat kritiek te spuien op deze organisatie die out of control is.
Het GVB laat weer eens het vakantierooster ingaan voordat ook maar 1 Amsterdammer (met kinderen) met vakantie is. Hoewel zij formeel pas overschakelen naar een vakantie rooster op 18 juli 2011, is dit al weken gaande bij lijn 1. Het was zelfs zo erg dat een lijn 17 werd omgeleid om de capaciteitsproblemen op deze lijn te compenseren.
Dit zijn de weken dat het GVB echt winst maakt onder de slogan “Hoe voller de tram, hoe meer het schuift”.
Deze monopolist moet echt van de aardbodem verdwijnen, maar in hun verzet tegen het onvermijdelijke hebben zij een wapen: Staken!
Zodra echter de routine terugkeert, vergeten zij waarvoor zij vechten, namelijk concurreren met aanstaande bieders.
Stop deze ellende en laat commerciële aanbieders het overnemen, met kort lopende contracten, zodat de klant weer koning wordt.
Marcel Kilian
-26-  Marcel Kilian:
Trams puilen uit, mensen blijven op haltes achter en door de trams schalt het refrein “wilt u naar voren, achter of midden doorschuiven, want er willen nog meer mensen mee”.
Geen mens bij het GVB denkt er aan dat de frequentie weleens de boosdoener kan zijn.
Laat er op die achtelijk OV-chip apparaten een teller komen die registreert hoeveel mensen er in een bus of tram zitten en bij overschrijding van een acceptabel aantal, iedereen een gratis rit aanbieden (retour boete op abonnementen).
Marcel Kilian
-27-  Marcel Kilian:
Je staat of loopt naar een halte van het onvolprezen Amsterdamse openbaar vervoer.
Wat opvalt is de meute die staat te wachten en je weet dat het weer mis is. Geen staking maar geen discipline. Je slaat maar een tram over want je weet dat zij weer een klaverjasrooster hanteren en dat de volgende staat te popelen om weer “stuk” te halen.
Maar helaas deze wet van Meden en Perzen gaat nu niet op.
Ze laten je gewoon weer bijna een kwartier wachten om je vervolgens alsnog in een overvolle tram te wringen.
Er zijn geen grenzen aan de minachting van dit bedrijf voor zijn klanten, hoewel ik er van uit ga dat er ook veel goede mensen werken bij het GVB.
Helaas bepalen de mindere de beeldvorming.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.