Home > > Weg met die regelzucht!

Weg met die regelzucht!

Een deel van mijn zomer bracht ik door in Kroatië en Hongarije. Fantastische landen, met elk fantastische steden. Ik leerde daar veel over Nederland en Amsterdam. Wij zijn hier overgeorganiseerd, alles moet geregeld zijn of worden. Dat begint al op Schiphol, waar je in zesennegentig talen kunt lezen hoe je het toilet doortrekt. Het zet zich nu door in de openbare ruimte, voornamelijk in het verkeer.

In het ene stadsdeel moeten bomen worden omgekapt, in het andere stadsdeel ontstaan er onbegrijpelijke verkeerssituaties als gevolg van ‘herprofilering’. De drang naar regulering lijkt een oorzaak. Denk bijvoorbeeld aan het kruispunt Stadionplein. Door de plaatsing van middenbermpjes, verkeersborden, markeringen en bochten in de weg is het verkeersknooppunt nu een ongelooflijke chaos.

Ook voetgangers en fietsers worden steeds vaker belemmerd in hun fiets- en wandelgedrag. Een voorbeeld is de loopbrug bij de Rietveld Academie, tot voor kort nog onbegaanbaar voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Beide toegangstrappen zijn daarom nu voor de helft vlak, oplopend, betegeld. Bijkomend voordeel is dat je niet meer van je fiets hoeft te stappen. Helaas. Door de plaatsing van een hekje moet de fietser nu afstappen, op een betuttelende manier.
Die onbegrijpelijke reguleringsdrang wekt veel irritaties op, maar is tegelijkertijd verantwoordelijk voor een interessante theorie. “Maken verkeersborden en stoplichten het verkeer eigenlijk wel echt veiliger?” vraagt verkeersplanoloog Hans Monderman zich af. Hij denkt van niet, en propageert een open ruimte dat sociaal gedrag tussen weggebruikers bevordert. Concreet betekent dit minder verkeersborden, drempels, vluchtheuvels en zebrapaden en meer eigen verantwoordelijkheid voor de verkeersdeelnemers. De gedachte is dat de automobilist zich zal voegen naar de wereld van voetgangers, spelende kinderen en fietsers doordat de de open ruimte uit één groot vlak bestaat. Mensen houden weer rekening met elkaar.

Monderman is hoofd van het expertteam van het Europese project ‘Shared Space’. Samen met een aantal collega werken ze hun verkeersplannen uit in Engeland, Denemarken, Duitsland, België en Nederland. In Nederland zijn al meer dan honderd plekken verkeersbordvrij, onder andere Drachten en Oosterwolde. Zelfs het centrum van Londen is inmiddels onderworpen aan de theorie van Monderman. Amsterdam wil graag een aantrekkelijke wereldstad zijn: waar wachten we nog op!

elf reacties op "Weg met die regelzucht!"

Dr.D
-1-  Dr.D:
Of het fietspad in de Fred Roeskestraat.
Dat is voetpad of fietspad... een chaos.
Dat wordt dus midden op de weg rijden.
(Gezien het uitvaartcentrum is het toch èènrichtingsverkeer)
J. de Korte
-2-  J. de Korte:
Waar we nog op wachten ?

Dat lijkt me duidelijk : op jou !
En dan niet alleen een beetje vrijblijvend een stukje schrijven.
Stel je verkiesbaar, de verkiezingen komen er aan. Niet aan de zijlijn blijven staan. Zet je woorden om in daden.

Ik denk weer aan Schaeffer.
Suffie
-3-  Suffie:
Maar eigenlijk zeg je het zelf al: een loopbrug..! Dus wat is het punt van die hekken?

Overigens, in Almere is men ooit begonnen met zo'n verkeersbordluwe infrastructuur. Dat leverde zulke onduidelijke situaties op, dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen van de mensen die tegen elkaar aanreden, -liepen, -vlogen of -rolden er niet meer uitkwamen. Resultaat: wouden van verkeersborden op de plekken die te vaag waren aangelegd en alsnog alle wegen vol verkeerslichten...
Floris
-4-  Floris:
In Engeland is haast nog meer regelzucht dan hier. Denk aan de “gele zones” op kruispunten, en aan de zebrapaden die je met geen mogelijkheid over het hoofd kunt zien (verhoogd, knipperbol erbij, wegmarkeringen aan beide kanten). Ook staat er vaak op straat geschreven of je left of right moet looken - heel handig voor ons “continentalen”. En volgens mij helpt het allemaal echt. Vooral die zebrapaden zijn een verademing als je Nederland gewend bent.

Fieters op de loopbrug bij de Rietveld zijn erg vervelend: het is daar zo smal dat ze recht op je inrijden. Misschien dat jij wel netjes de tenen van de voetgangers spaart, maar de meeste andere fietsers doen dat helaas niet. Terzijde: hebben ze die loopbrug (en die bij het Spinoza) eindelijk eens geschilderd? De laatste keer dat ik ze zag waren ze te goor voor woorden. Ze liggen precies op de grens tussen Zuid en Zuideramstel, misschien dat de stadsdelen het niet eens kunnen worden over wie ze moet onderhouden.
Floor
-5-  Floor:
Anders vervelen de ambtenaartjes zich zo he
bq
-6-  bq:
Eej, je kan er toch niet vanuit gaan dat een mens zijn eigen verantwoordelijkheid neemt?
Alles platreguleren! Mensen moeten zo min mogelijk nadenken, da's beter voor ze.. Voor je het weet krijgen ze anders van al dat nadenken ideeen ofzo en dingen zijn niet meer te meten en in vakjes te delen.. Dat zou pas echt een ramp zijn want dan kunnen we geen conclusies trekken of rapporten schrijven..
Tristan
-7-  Tristan:
wat een linkse k*tsite is dit zeg..echt alle artikelen hebben een negatieve toonzetting, de reacties zijn al geen haar beter. Niet klagen; alternatieven aandragen!
Sigi
-8-  Sigi:
copy-paste
Het positieve alternatief van Tristan.
-9-  :
@ suffie

Het is inderdaad een loopbrug, dat overigens bestaat uit twee gedeelten. Een simpel bord (regulering ;)) maakt er zo ook een fietsbrug van. Het punt is dat de brug sinds jaar en dag wordt gebruikt door fietsers. Voorheen werd er over de vlakke zijkanten omhoog en omlaag gefietst. Problemen doen zich nauwelijks voor. Samen met mijn hond maak ik namelijk dagelijks gebruik van de brug.

Hans Frederiks heeft mijn problemen met de hekjes eigenlijk uitstekend verwoord, dat is ook mijn punt. Ik zal de foto nog even op internet zetten.

Wat betreft de verkeerssituatie in Almere, helaas weet ik daar niets vanaf. Toch lijkt het in al die overige dorpen en steden tot nog toe goed te werken. Graag verwijs ik daarom naar het programma nieuwslicht, dat online terug te bekijken is (per item). Monderman geeft daarin zelf toelichting: http://omroep.vara.nl/tvrad...

@ Floris
Dat moet ik dan maar eens ervaren. Zelf gebruik ik de markeringen op straat nauwelijks. Ik steek over waar het mij uitkomt, hoe irritant dat wellicht ook voor anderen is. Enkel op de meest drukke plaatsen in de stad maak ik gebruik van zebrapaden, en juist daarom vind ik Monderman zo interessant. Mensen gaan op elkaar letten en daar draait het verkeer toch om? Wellicht levert het op den duur alleen maar irritaties op, dat kan. Maar niet geschoten is altijd mis (het lijkt mij wel wat hebben: Rokin en Damrak, één open ruimte).

Over de Rietveld-brug verschillen wij van mening. Ik heb er zelf geen moeite mee, ik loop altijd aan de trapzijde. Daar kom je de fietsers toch niet tegen.

Het onderhoud is inderdaad wel een interessant punt, ik vraag het me ook vaak af. En als ik het goed heb wordt de brug zelfs onderhouden door het Spinoza Lyceum zelf. Het blijft dwijlen met de kraan open, de brug is zo weer beklad. Gek genoeg vind ik het soms wel mooi ook.
Jeffp
-10-  Jeffp:
En omdat mijn telefoon makkelijker communiceert met de laptop, bij deze nu pas de foto: http://home.student.uva.nl/...
Antoon
-11-  Antoon:
Jeff, je hebt helemaal gelijk. Veel borden en stoplichten zijn overdreven sta-in-de-wegs. Velen geven dingen aan die vanzelf spreken.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.