Home > > Mooi zo!

Mooi zo!

Ik heb geen auto. Deels natuurlijk ook omdat ik geen zin heb geld op te brengen voor zo'n onding, maar meer nog omdat een auto in een stad als Amsterdam eerder een vloek dan een zegen is. Duiven poepen erop of komen onder je wielen terecht, en als je door de stad heen wilt reizen ben je met de auto bijna altijd later dan als je te fiets of soms zelfs te voet gaat.

Maar waar ik me voornamelijk aan irriteer is de nonchalante houding waarmee de meeste eigenaars met zo'n blik op wielen omgaan. En dan vooral waar het boetes voor te snel rijden betreft: op elke verjaardagsborrel, tijdens elke uitwisseling van kroegpraat, scheppen de bezitters van zo'n voiture op voor hoeveel euro ze wel niet aan onbetaalde boetes hebben liggen. Die opschepperij wordt dan steevast gevolgd door een litanie tegen het snelheidsbeleid van de overheid, want, zo gaat het argument: "ik kan toch zélf wel beslissen hoe hard ik kan rijden?"

Nee dus, dat kunt u niet. En vandaar dat er boetes zijn.
Auto's zijn gevaarlijke apparaten. Sta er maar eens bij stil: als je met een paar duizend kilootjes onder je kont zelfs met 'maar' 30 kilometer per uur door de bebouwde kom tuft, dan nog komt een betonpaaltje verdomd hard aan. Dat komt vanwege de kinetische energie die je dan opbouwt: de impact van de klap die je maakt wordt dan bepaald door zowel het gewicht als de snelheid waarmee je reist. Wil je remmen om die klap te voorkomen, dan kom je ook bedrogen uit: vanwege het feit dat 'massa traag is' moet je flink wat meer kracht uitoefenen dan het gewicht van de auto zelf om de auto tot stilstand te krijgen.

Allemaal simpele natuurkundige redenen waarom de auto zo'n gevaarlijk apparaat is. Allemaal simpele redenen waarom we zouden kunnen zeggen dat we niet iedere idioot achter het stuur zouden moeten laten kruipen. We vinden echter wel met zijn allen dat iedereen een auto moet kunnen rijden als hij/ zij dat wil, en als hij/zij dat kan. Alleen, om ervoor te zorgen dat al die idioten met al die duizenden potentiële moordwapens zich een beetje netjes blijven gedragen, reguleren we het verkeer wél. Door snelheidsboetes op te leggen, verkeersdrempels aan te leggen, et cetera.

Rijdt u harder dan toegestaan, dan kiest u ervoor een risico te lopen, een risico waarmee u niet alleen uzelf maar ook uw medeweggebruikers opzadelt. En die medeweggebruikers hebben in tegenstelling tot u geen keus: als u met 160 km/ph in de vangrail klapt dan bent ú dood. Dat is uw probleem en dat kan me dan geen ene reet schelen. Maar uw auto staat ineens stil - met als resultaat dat de persoon achter u die zich netjes aan de limiet hield weer tegen u opbotst, en zo verder. Te snel rijden is een onverantwoord risico wat (helaas) vaker wél dan niet goed uitpakt, maar als het mis gaat gaat het ook goed mis.

Nu zou u zeggen dat de klap net zo dodelijk is, of men nu met de maximumsnelheid of met meer tegen een muur of klein kindje ramt. Dat is zo. De reden dat we dan toch voor een maximumsnelheid kiezen, is zodat we allemaal van elkaar weten wat we doen op de weg. Ieders weggedrag is, kortom, voorspelbaar. En wanneer u voor uzelf beslist of u ergens harder kunt rijden omdat ú dat wel aankan, dan doorbreekt u die voorspelbaarheid - en verhoogt u daarmee het risico op ongelukken voor uzelf en een ander.

Die bekeuring die u thuis onbetaald heeft liggen is niet een boete van een gemene staat jegens de goedwillende persoon die u vast bent, maar een duidelijk teken dat u de verantwoordelijkheid van een paar duizend kilo gemechaniseerd staal niet aan kunt. U mag me ouderwets noemen maar die boetes krijgt u met een reden. Betalen dus, en niet meer doen. En anders sleept de Amsterdamse politie uw auto weg. Maar goed ook.

negentien reacties op "Mooi zo!"

Adam Smid
-1-  Adam Smid:
Mijn rij-instructeur (Dhr Giling van Collewijn, god hebbe z'n ziel) wist me indertijd al te vertellen dat het niet om een rijbewijs ging maar in principe om een wapenvergunning voor 1200 kilo ijzer. In de stad hard rijden is vaak knap asociaal en gevaarlijk. However, de meeste bonnen en te-hard-rijden verhalen spelen zich af op de snelweg, die meestal al ontworpen zijn op een hogere snelheid dan die wettelijk toegestaan is, en waar ook de risicos op de linkerbaan geheel voor de betrokkene zelf zijn. En helaas zijn tot dusver de enige partijen die een ophoging van de maximum snelheid op de snelweg voorstaan een beetje raar. Beter een voorbeeld genomen aan Denemarken, waar ze de politieke durf hebben gehad de snelheid naar 130 kmu op te hogen. En qua milieu: Dacht U nou echt dat die katalysatoren, schone verbranding etc. de situatie niet verbeterd hebben?
Pieter
-2-  Pieter:
@Adam Smid:
Katalysatoren helpen enorm, dat geef ik graag toe, maar denkt U nou echt dat er nu evenveel auto's op de weg zijn dan twintig jaar geleden? Per saldo wordt er nu meer gif de lucht in gepompt dan toen.

@Daniel:
Ik zie verkeersregels als een set regels die alleen werken als de meeste mensen zich eraan houden. Boetes zijn het middel van de overheid om ervoor te zorgen dat de meeste mensen dat doen. Je zult echter altijd onbenullen houden die zich daar niets van aantrekken. Het beboeten of het afpakken van het rijbewijs zal daar weinig bij helpen.
-3-  :
het afpakken van de auto echter wél - dan is er geen auto meer om een overtreding mee te begaan!
Salar
-4-  Salar:
Leuk, maar dat je hebt laten zien dat een auto zwaar is en dat massa inert is geeft nog steeds niet echt aan waarom een hogere snelheid zo gevaarlijk zou zijn. Je remweg wordt langer ja, je moet dus meer afstand houden.

Het punt is dat de meeste mensen nu niet binnen de bebouwde kom te hard rijden maar op de snelweg, waar de meeste flitspalen staan. Ondanks de hogere snelheden op de snelweg vinden minder dan 25% van de ongelukken daar plaats. Uiteraard kun je ook altijd naar Duitsland kijken, waar 1/3 van de snelwegen helemaal geen maximumsnelheid kent en zich ondanks dat in de top 5 van de veiligste autolanden in Europa bevindt (samen met Nederland).

Overigens, als die persoon die zich netjes aan de snelheidslimiet hield tegen de verongelukte auto botst, dan hield 'ie te weinig afstand en is dat ook gewoon zijn eigen schuld. Iemand die te hard d'r achter reed maar genoeg afstand hield had gewoon nog kunnen remmen in zo'n geval. Bumperkleven bijvoorbeeld is veel gevaarlijker dan te hardrijden.

(Als het trouwens om lucht- of geluidsvervuiling gaat dan is een lagere snelheid natuurlijk wel beter, maar dat is een ander verhaal.)
Lene
-5-  Lene:
Weet je waar ik nou echt MOE van word?! Al die mensen die zitten te zeiken op auto's en automobilisten! Wat is er nou weer zo vreselijk slecht aan de auto? Ik woon in de Bijlmer en ben blij dat ik na een avond stappen VEILIG met mijn auto naar huis kan rijden en niet met de nachtbus die vol zit met junks en dronken idioten naar huis hoef, om vervolgens vanaf de bushalte door een gedeelte langs bosjes als vrouw zijnde in mijn eentje naar huis hoef te lopen. Daarom heb ik een auto. Ik vind mijn auto ook prettig als ik een keer buiten de stad moet wezen- heb je bijvoorbeeld wel eens de trein naar utrecht in de spits gepakt? Met z'n allen in het gangetje tegen elkaar geplet staan omdat er te weinig zitplaatsen zijn. Ik zit lekker in mijn auto en heb er de ruimte- kan er ook mijn eigen muziek draaien en hoef niet ongevraagd mee te luisteren naar de jongen naast me in de trein die de mp3speler loeihard heeft staan. En wat ook fijn is aan mijn auto- die blijft (als ik te laat ben) gewoon staan wachten op de parkeerplaats tot ik kom en rijdt niet weg.
Beste Daniel Schut, u mag auto's vervelend vinden en er niet in willen rijden- nou fiets dan lekker elke dag van a'dam naar utrecht of waar u ook naar toe moet, en laat verder mensen (en dus ook automobilisten) met rust. Ik zit toch ook niet te zeiken dat ik fietsers zo vervelend vind?!
Steven
-6-  Steven:
Beste Lene,

Je stoort je aan het feit dat er weer 'ns tegen auto's gescholden wordt.
Misschien helpt het je dit iets beter te begrijpen als je je voorstelt dat wanneer al die mensen die nu nog met de trein naar Utrecht reizen dat met een auto zouden doen, de weg A2 chronisch verstopt zou zijn, en jij dus helemaal niet meer op tijd ter bestemming zou komen, of daar erg veel tijd voor uit zou moeten trekken.
En dat jouw mooie Bijlmer waarschijnlijk een parkeertarief zou kennen dat in de buurt van het huidige tarief in het Centrum komt, en de wachttijd voor een parkeervergunning rond de 10 jaar zou liggen.
Of dat ze al dat heerlijke groen in de Bijlmer zouden moeten plaveien als parkeerplaats, en jij in het weekend de hele tijd tegen autoblik aan zou zitten kijken.

(een voorstel overigens van de VVD-de Baarsjes bij de recente verkiezingen: opheffen van parken en groenstroken ten faveure van parkeerplaatsen. De idioten.)
-7-  :
nou ja Lene, wat mij betreft mag je van je auto houden wat je wilt - ik wil alleen maar zeggen dat het een apparaat is waar je verantwoordelijk mee om moet gaan en dat het nogal idioot is om die verantwoordelijkheid te negeren, snelheidsboetes op te lopen, overal te lopen roepen hoe stoer je bent want je hebt al zoveel onbetaalde boetes, et cetera. Een auto hebben mag van mij best, maar er gevaarlijk mee omgaan en de daaruitvoortvloeiende boetes niet betalen is wat mij betreft debiel - en vandaar dat de politie Amsterdam Amstelland er nu goed aan doet dergelijke mensen thuis op te zoeken en als ze niet betalen hun auto weg te slepen.
f.bol
-8-  f.bol:
Grappig, de “rechtse” Daniël tegen de auto....
Ik vind het het wel best, ik kom altijd vrij goed door de stad met de auto en pak de fiets ook regelmatig. Het gevoel van vrijheid zou ik niet kunnen missen, maar ik hoef dan ook niet door de spits. En het is inderdaad, want daar ging het om, èrg gevaarlijk om te hard te rijden in de stad.
Ik begrijp Lene wel. Vaak word ik op feestjes rechtstreeks aangevallen om mijn autogebruik door dezelfde mensen die zich dan wel door mij naar Ikea laten rijden...

En Steven, als het andersom zou zijn, als 10 % van de automobilisten zou besluiten de trein te nemen zou de NS op en aantal trajecten de capaciteit bijna moeten verdubbelen... En dat gaat niet. Voorlopig zitten we aan de auto vast, denk ik. Maar dat vind ik dus niet erg
H. Ummer
-9-  H. Ummer:
Geweldig stuk!

Dit soort politiek correct geneuzel maakt dat auto rijden weer rebels en non-conformistisch word :)
Net als roken en onveilige sex.

Voel me altijd zo trots en voldaan als ik een sigaret opsteek in m'n hummer nadat ik me net lekker heb laten pijpen door een heroinejunk.
Kom maar op met die boetes....ik tik direct contant af.
Arnoud de Jong
Past zo'n Hummer eigenlijk wel in uw kleine wereld, meneer Ummer?
Steven
-11-  Steven:
en dan met je opgelopen SOA langs bij dokter R. Oudkerk.
Die heeft vast veel begrip....
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
Laat ik nu meer de indruk krijgen van de methode 'Koppejan'...

Maar, een ezel in het algemeen...
elsbeth
-13-  elsbeth:
Hmm, een Hummer past juist wel in de belevingswereld van dhr/mevr.Ummer. Waar moet je anders je identiteit aan ontlenen? Figuren als H.Ummer vind ik in ieder geval harteloos maar vooral erg radeloos, door een heel negatief zelfbeeld. Wacht vooral maar af tot uw dochter verwoorden is tot zo een herionejunk die figuren zoals u moet pijpen want goed voorbeeld doet goed volgen.
f.bol
-14-  f.bol:
Aangezien het om pijpen gaat zal het wel dhr hummer zijn denk ik, elsbeth
f.bol
-15-  f.bol:
ummer dus. Volgens mij was zijn stukje volledig ironisch bedoeld en in die zin was het wel geinig
mike tuijn
-16-  mike tuijn:
Meestal lig ik bijna onder een auto omdat ik probeer de fietser die voor mij rijdt probeer in te halen.fietser gaat van links naar rechts omdat diegene aan het bellen is of omdat die idioten niet eerst achterom kijken voordat zij links afslaan ofdat ze van rechts de voorrangsweg oprossen zonder naar overige fietsers te kijken. Ik heb dus minder last van automobilisten dan van fietsers (fietsforens van adam vechtstraat naar haarlem koepel)
jeroen
-17-  jeroen:
Dit artikel trekt natuurlijk veel te gemakkelijk een conclusie: snelheidslimieten zijn er om het verkeer voorspelbaar te maken en de veiligheid van anderen te beschermen, en dus zijn snelheidsboetes terecht.
Het punt is dat de meeste weggebruikers vooral boetes krijgen vanwege te hard rijden buiten de bebouwde kom, en dat met name weer op de snelweg. Ofwel: de meeste boetes worden uitgedeeld op de wegen waar hard rijden het minst gevaarlijk is. Zeg nu zelf: wanneer hebt u ooit een flitskast op de gracht zien staan? In een 30 km-zone? Op het drukke Damrak? Op de Overtoom?
Precies. Maar ze staan wél elke dag op de A10.
En dat is wat zo irritant is.
Om de moordwapen-metafoor maar aan te houden: de wetgever beboet je als je met je windbuks in het vrije veld op kleiduiven schiet, maar kijkt de andere kant op als je met een pistool op zak de discotheek binnenloopt.
En daarom ben ik weliswaar niet trots op snelheidsboetes, maar ik schaam me d'r ook niet voor.
Jeroen Cantrijn
-18-  Jeroen Cantrijn:
Als ik niet fiets vanwege te slecht weer of een te late afspraak en ik neem nadat de trams niet meer rijden een taxi van Amsterdam Centrum naar de Rivierenbuurt, houdt geen enkele taxichauffeur zich aan de snelheidslimieten. Met vaak 70 tot 80 km p/u ben ik dan wel snel thuis....
Zo'n gozer krijgt van mij, na verzoek rustiger te rijden, geen fooi. Helaas kan ik hem niet beboeten. Hij zou honderden euro's armer moeten zijn, i.p.v. mijn 12 euro's rijker. Ongelooflijk!
StyleX
-19-  StyleX:
Als jullie nou a.s. maandag weer lekker in de trein/tram/metro zitten...dan stap ik weer in mijn auto.

toedeledokie!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.