Home > > Bordenwirwar

Bordenwirwar

Bordenwirwar voor het Centraal StationAan het einde van het Damrak is het verboden om rechtdoor te rijden richting het Centraal Station. Een gemeenteambtenaar kreeg de opdracht daar een verkeersbord neer te zetten. Tenminste zo denk ik dat het gegaan is. Hij schroefde aan een paal een rond wit bord met rode rand, wat zoiets betekent als voor al het verkeer verboden in te rijden. Om duidelijk te maken dat lijnbussen wél mogen inrijden, schrijft hij dat op een bordje er onder. Dat taxichauffeurs niet al te snugger zijn, weet de ambtanaar ook dus besluit hij nog een bord te plaatsen. Het werd een prachtig geel bord met de tekst 'taxi vergunning niet van toepassing'.

En tjah, taxichauffeurs zijn hardleers, maar is het echt nodig om daaronder nóg een bord te hangen met 'taxi's niet toegestaan? De ambtenaar vindt blijkbaar van wel. Resultaat: vier verschillende borden onder elkaar waar de bovenste twee hadden volstaan.

Verkeersborden zouden de chaos op straat in toom moeten houden. Ondertussen zie ik een wildgroei van borden ontstaan die het omgekeerde effect bereiken. Niet alleen worden de borden onbeperkt op elkaar gestapeld, ook schijnt niemand zich te bekommeren over de vormgeving. De borden op de foto hebben bijvoorbeeld allemaal een ander letterformaat. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de soms erg kromme teksten. Let ook eens op de spelfouten. Maar pas op! Met die bordenwirwar vergeet je bijna op het verkeer te letten...


acht reacties op "Bordenwirwar"

daniel s
-1-  daniel s:
ik vind die twee borden voor die taxi-chaffeurs een goed idee: die scheuren anders, zoals ze gewend zijn, gerust weer met 100 door de binnenstad over de trambaan. Het zou verboden moeten worden! en nu gebeurt dat een beetje, heel indirect dan...
Bert Breekbaar
-2-  Bert Breekbaar:
Tussen het Damrak en CS is het sowieso een wirwar van van alles en nogwat... ik vrees dat dat op z'n vroegst overgaat als de NZ-lijn af is.
Remi Kemperman
-3-  Remi Kemperman:
Het onderste witte bord is inderdaad overbodig.
Het gele bord absoluut niet.
De meeste taxi's in Amsterdam hebben namelijk ontheffing voor het bovenste bord als dit gebruikt wordt in combinatie met een vrije tram- / busbaan.
Die ontheffing is die gekleurde kaart met verkeerstekens die op het dashboard van de taxi ligt
-4-  :
En al die spelfouten inderdaad! Ow! Op al die borden.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Allen. Niks borden. Die borden zeggen niets als er 3 boven elkaar hangen je bent er zo voorbij gelopen,gefiets of gereden. Het slaat helemaal nergens meer op. Weghalen die dingen. Maar vooral weghalen van mensen die dat soort zaken bedenken...Groet;Yanny
arnold van de klundert
-6-  arnold van de klundert:
Het is me wat met al die borden. Regels, gebaseerd op afspraken waar we ons vervolgens niet aan houden. Vandaar die roep om afschaffen van overbodige regels. Het levert een mooi beld op van de maatscahappelijke verwaring: 'vroeger'was het rechts om reels te willen en wilde 'links'ze vooral niet. Nu schreeuwt 'rechts' om afschaffen van regels die immers belemmerend werken voor de economie en wil vooral 'links'steeds scherper controle. Niuw aan het firmament zijn de 'Leefbaren', de LPF-achtigen. Die willen ook van regels af, ze weten alleen niet zo goed van welke en zijn bovendien notoire overtreders van regels; u weet wel: te hoge schuttingen, de schuur of garage over de erfgrens, geen vestigingsvergunning, geen milieuvergunning.
En dan kijk ik zo af en toe naar de rijdende rechter. Hier ontmoet het volk elkaar dat van regels af wil. war gaan de geschillen over? Over bladeren van de buurman's vermeende te hoge boom, waardoor bladeren mijn goot verstoppen.... Maar de wetgever heeft daar over nagedacht, als sinds de Romeinen heb ik me laten vertellen. Of ik kijk naar een debat over asielzoekers: een goede allochtone voetballer zou buiten de regels om wel Nederlander om moeten kunnen worden. We hadden toch regels om minder allochtonen toe te laten of om er zelfs 26.000 het land uit te sturen?
Men wil regels voor ee ander maar niet voor zichzelf. Men wil regels voor de rol die men op dat moment niet heeft of speelt. Dus als voetganger haat je die op-de-stoep-fietsende-fietsers. Dat is of moet toch verboden worden..! Als fietser heb je last van die voetgangers op de zebra. Regels zijn van en voor mensen, maar kunnen niet per moment door elke partij anders geinterpreteerd worden. omdat niet iedereen van die interpretatie op de hoogte gebracht kan worden.
Misschien kan dat in de toekomst wel; misschien rekent de computer dan uit dat er zo weinig voetgangers op de stoep lopen, dat er best -tig fietsers bij kunnen. Aai, er lopen nu teveel bejaarden bij (die vergrijzing ook), dus toch maar weer minder fietsers....?! Of we doen het met inspraak: welke bord voor wie,waar en waarom. Dan eindigen we of met heel veel of zonder borden. Of ons er toch maar gewoon zoveel mogelijk aan houden en dan een jaarlijkse buurtschouw om te bekijken of er borden bij of af moeten?

Een beetje verkeer...
ceebee
-7-  ceebee:
En wat dacht je van borden die precies voor een verkeerslicht staan? Zodat je zekerheidshalve maar op de rem gaat staan, omdat je pas in de laatste meter ziet of het groen of rood is. Is vast ook heeel erg goed over nagedacht
Voorburg
-8-  Voorburg:
Dit is nog allemaal niks hoor - bij ons in de regio Voorburg delen de blauwe vrienden prenten uit op plaatsen waar helemaal geen parkeerverbodsbord staat. Kun je dus in bezwaar gaan; kost iedereen tijd - hoezo minder regels?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.