Home > > Waar gaat dat heen?

Waar gaat dat heen?

Bus 64
Afgelopen zondag is het nieuwe lijnennet van het GVB ingegaan. Op billboards en in folders roepen blijde teksten de reiziger tegemoet dat het allemaal beter is geworden dankzij de nieuwe en gewijzigde lijnen. Nu wil ik best geloven dat vanachter hun bureaus een aantal mensen de beste bedoelingen hebben gehad...
Maar afgaande op de verhalen van de straat blijkt er door de nieuwe regeling veel klein leed te zijn ontstaan. Het GVB trekt zich daar geen moer van aan. Immers, 'Amsterdam ontwikkelt zich, dus het openbaar vervoer ook en het GVB werkt continu aan verbetering van het vervoer, zodat zoveel mogelijk mensen goed openbaar vervoer krijgen.'
Behalve voor Marijke Kohinor en haar buren die regelmatig bus 21 vanaf de Burgemeester Vening Meineszlaan nemen om naar de stad te gaan. Dankzij de wijziging van de route van de bus moeten zij (veelal ouderen) voortaan tien minuten langer naar de dichtst bij gelegen halte lopen. Op concrete vragen en klachten tijdens een informatieavond in april gaf het GVB geen antwoord. Nee, het werd echt allemaal beter. 'Autistisch gedrag.' vindt Kohinor. 'Het GVB gaat geheel op in de eigen belevingswereld en die is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.' Een lijst met vierduizend handtekeningen van protesterende bewoners langs de (oude) route van bus 21 mocht niet baten.

Voor bus 64 en 164, die even verderop verdwijnen aan de Burgemeester van de Pollstraat, werden 350 handtekeningen opgehaald. 'Dit is te schandalig voor woorden,' treuren de gezusters Ria (78) en Willy (70). Ze zijn voor hun sociale contacten en boodschappen afhankelijk van de busverbinding. Dat er eentje zou verdwijnen, zouden ze nog begrijpen. Twee bussen was natuurlijk een luxe. Maar wat doet het GVB: beide buslijnen worden geschrapt. Lopen zal u! Met rollator, boodschappentas en/of wandelstok. 'Niet iedereen zal zich kunnen vinden in de nieuwe regeling,' meldt het GVB. 'Maar we vertrouwen erop dat ook deze reizigers hun weg zullen vinden in ons nieuwe lijnennet.' Ria en Willy weten de bushaltes wel te vinden. Honderden meters verder weg. Menig buur - de een net een nieuwe heup, de ander een versleten knie - moet voor een ritje naar het ziekenhuis nu een flink stuk lopen. 'Zie je het al voor je,' aldus Willy met een getergde blik. Ria snikt. 'Dit is mijn laatste stukje zelfstandigheid dat ik nu kwijt ben.' Het GVB is de weg kwijt, vinden ze. Waar gaat dat heen in deze wereld? In ieder geval niet meer naar de Burgemeester van de Pollstraat.



tien reacties op "Waar gaat dat heen?"

daniel s
-1-  daniel s:
ik vind het wel meevallen hoor. Elke verandering brengt altijd gezeur met zich mee: er zijn altijd mensen die er iets bij winnen en ook altijd mensen die er iets bij verliezen. Ik heb de indruk dat er meer bussen rijden naar Noord en vooral, dat de nachtbus ook eens flink onder handen genomen is:misschien niet vaker maar wel secuurder, dat is, beter op tijd, beleefder en netter rijden. Cruciale vooruitgang waar ik wel blij mee ben.
Jochem Floor
-2-  Jochem Floor:
@ Daniel: Je gaat wel een beetje erg makkelijk aan de hierboven genoemde bezwaren voorbij. Ik begrijp dat mensen van 70+ die hierdoor de bus niet meer kunnen nemen dus zeurkousen zijn?

“misschien niet vaker maar wel secuurder, dat is, beter op tijd, beleefder en netter rijden.”
Wellicht, het zou kunnen. Maar het GVB beleefder? Eerst zien, dan geloven.
Wijsneus
-3-  Wijsneus:
Volgens de routeplanner van het OV (9292ov.nl) is het vier minuten lopen van de burgemeester van de pollstraat naar metrostation jan van galenstraat. Tel daar 50% ouderdomsbonus bij op en je zit op 6 minuten. Lijkt mij niet heel ver.

Je zult trouwens nooit een verhaal horen over een oude man die slecht ter been is en die ineens een bushalte voor zijn huis heeft in de nieuwe planning. Dat zie je niet op de voorpagina van het Amsterdams stadsblad staan. Misschien gaat het aantal mensen met ov voor de deur of direct in de buurt per saldo wel sterk omhoog. Weet jij veel. Mensen zijn immers veel beter in klagen dan ergens de loftrompet opsteken.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
..en dus hoeft een klacht nooit serieus te worden genomen, want het is altijd elders beter geworden.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
En niet alleen is buslijn 21 verdwenen maar ,naar ik heb begrepen, nog veel meer lijnen en haltes. Maar de GVB krant biedt uitkomst(lees die vooral!) er zijn maar liefst 16 nieuwe lijndiensten erbij gekomen! In Nieuw West ben ik ze nog niet tegengekomen op de nieuwe “timetables”.
-vertrektijden kaarten op de haltes.)Het op tijd rijden wordt natuurlijk ook niks, want dat deugt al jaren niet! In Groot Brittanie mogen bussen 50 KM per uur rijden. Resultaat;de bus/tram is altijd op tijd en chauffeurs /conducteurs komen niet in in de verleiding 'kamikazestunten' te vertonen. Ik reis daar dan ook graag met het OV. Hier kan onze GVB nog veel van leren... Groet Yanny
pollewop
-6-  pollewop:
Een stad als Amsterdam is nog heel erg verwend met zijn fijnmazig vertakte openbaar vervoer. Gezien het feit dat buiten de randstad het stads- en streekvervoer zo ongeveer is afgeschaft zou ik als Amsterdammer maar gauw mijn zegeningen tellen. Of ga anders eens een paar maanden buiten de stad wonen, waar je een trein per uur of een bus per twee uur hebt (dichtstbijzijnde halte op een half uur lopen). Dan merk je dat er in Mokum niet zo veel te klagen is.
yanny scutt
-7-  yanny scutt:
Pollewop, Je kunt niet genoeg verwend zijn met het openbaar vervoer! Zeker als dat inhoudt dat ook onze bejaarde medemens daardoor nog een avontuurlijk bestaan kan blijven houden. En dan is er ook nog een groep gehandicapten die nog eens ergens kunnen komen...Jij behoort ,denk ik, niet tot deze beide groepen. Het gaat erom dat IEDEREEN toegang heeft tot het openbaar vervoer. Tja, het platteland...dat is geen Mokum...anders hadden zij wel wat meer geprotesteerd tegen het afschaffen van bussen. Mokummers hebben een grote bek en dat is maar goed ook, want dan blijft er nog wat in stand! Kortom; AANVALLUHHH! Groet Yanny
Martin Wisse
-8-  Martin Wisse:
Buslijn 39, de enige rechtstreekse buslijn naar het centrum van de Vogelbuurt in Noord, is ook verdwenen, wat betekent dat het minimaal een kilometer lopen is naar de 32/36 bushaltes, of de 38 en het pontje om bij CS te komen.

Niet zo erg voor mij, want ik kan lekker fietsen, wat moeilijker voor mensen die slechter ter been zijn, of bv. ouders met kinderen.
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Martin Wisse. Wat fijn voor jou dat jij de nieuwe bezuinigingen van ons G.V.B kunt "hebben'. jij bent niet bejaard noch gehandicapt. Toch laat je merken dat er iets niet klopt. Protesteer! want op een goede dag kun jij ook heel afhankelijk worden van goed Openbaar vervoer! Groet;Yanny
bus 21 fan
-10-  bus 21 fan:
a.s woensdag 7 juni gaan een aantal gedupeerde passagiers naar de commissievergadering verkeer en vervoer in de Stopera, om de problemen rond de nieuwe diensregeling van het GVB te bespreken. De vergadering begint om 13.00.
Tot nu toe mis ik reacties van gedupeerde passagiers. Dat is jammer, want het moet geen Schiphol discussie worden. Alle mensen die geen last hebben van vliegtuiglawaai vinden dat de omwonenden van Schiphol zeuren.
Wat mijzelf betreft, ik moet iedere keer als ik met het openbaar vervoer ergens naar toe wil tenminste een halte extra lopen om het juiste vervoermiddel te bereiken. Dat kost me 5 maal 20 minuten extra reistijd per week. Bus 21 kan ik helemaal nergens meer voor gebruiken. Overstappen op bus 15, waarmee ik ook in de buurt van mijn huis kon komen is niet meer mogelijk, omdat ook bus 15 een andere route heeft gekregen. Met name 's avonds is die extra afstand een bezwaar in verband met de sociale veiligheid. Dat geldt voor heel veel ouderen, met het gevolg dat ze thuis blijven zitten verpieteren. Bus 64 die eerst door de Burg. van de Pollstraat ging zie ik hier zo nu en dan praktisch leeg voorbij komen. Ik gun Jochem zijn nachtbus, Gun mij bus 21

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.