Home > > Tzt

Tzt

Het besluit over de snelweg wordt tzt genomen. Morgen? Overmorgen? Over een week? Een maand? Wanneer...!!!??? Dat weet ik niet. Te zijner tijd. Minister Veerman zei het al: te zijner tijd. Toen ook nog Karla Peijs: te zijner tijd.
Het gaat over een stuk omstreden asfalt. Moet die wel of niet door het Naardermeer, het oudste natuurgebied van Nederland. Huh? Waarom hebben we zo'n stuk asfalt nodig? Omdat we niet in de file willen staan. En inderdaad: van Almere naar Amsterdam en verder: het is een hel. Je doet er gemiddeld anderhalf uur over, of de spitsstrook open is of niet. Het probleem ligt niet in een weggetje meer of minder. Het ligt aan de inwoners van de stad in de polder. Waarom moeten die zonodig in Almere wonen als ze op Schiphol werken? Almere maakt een explosieve groei door: van 100.000 naar 380.000 inwoners. Ze fokken als konijntjes. Waarom zadelen inwoners van Almere ons op met het probleem A6-A9. Door hun parasietengedrag kunnen we de natuur van Nederland gedag zeggen. De Almeerse bevolking: ze pikken onze baantjes af, vervuilen onze omgeving. En wat doen wij: wij leggen er nog wegen voor aan ook! Het moet niet gekker worden.
Als je in Almere wilt wonen, in Amsterdam wilt werken en met de auto wilt reizen, dan ga je maar in de file staan. Dat weet je op het moment dat je de beslissing neemt om te verhuizen.
Een echt effectieve oplossing voor het probleem: een hek om Almere. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mag je de stad nog uit. Karla Peijs kan daar nu over nadenken,

24 reacties op "Tzt"

pollewop
-1-  pollewop:
Ik snap niet waarom al die Almeerders doen alsof er geen treinen rijden tussen Almere en Amsterdam/Schiphol.
Els
-2-  Els:
Hoe harder we ergens willen zijn, hoe meer plekken waar we potentieel zouden willen zijn er verdwijnen. Alternatieven die de automobiliteit zouden kunnen terugdringen lijken nauwelijks serieus genomen te worden.

- Zodra de files terug zijn gedrongen stapt een groot deel van de treinreizigers weer in de auto.
- Werkgevers zijn bang de controle over hun werknemers kwijt te zijn als ze enkele dagen telewerken per week mogelijk maken.
- Beslissers over mobiliteit zijn zelden degenen die zich per fiets of ov door het land verplaatsen.
- De meeste mensen kennen de gebieden die aangetast worden door de aanleg van nog meer wegen van de tv of hooguit vanuit de auto / file. Alleen oplettende treinreizigers zien het Naardermeer even voorbij zoefen. Wie iets niet kent, zal er niet om geven.
- Wacht maar af, als die weg er komt, wordt er elders een stuk zeldzaam en waardevol cultuurlandschap opgeofferd om om te kleien tot 'nieuwe natuur', kunnen de technocraten van LNV weer lekker met grote machines het land in en daar dure brochures over laten drukken. En dat heet dan 'compensatie'.
michiel
-3-  michiel:
Almere of welke andere stad dan ook dwingen tot het creeren van werkgelegenheid als je nieuwe woningen wilt gaan bouwen. Dit zou moeten worden vastgelegd in convenanten met bouwers en gemeenten. Kiezen mensen ervoor om wel ergens te gaan wonen maar niet in de plaats te gaan werken, dan worden bedrijven/deze mensen extra belast. Het is van de zotte dat een vrije keuze van mensen doorbelast wordt aan mensen (in de vorm van inleveren groen). Je kan niet alles hebben (bereikbaarheid, ruimte, wonen, bus voor de deur, recreeren, schone lucht, geld verdienen, etc.etc.)
Kenneth Verburg
-4-  Kenneth Verburg:
Soms willen mensen niet in Almere wonen, maar is het de enige betaalbare optie met de waanzinnige huizenprijzen en lange wachtlijsten in Amsterdam om een fatsoenlijke eengezinswoning te bemachtigen.

Daarnaast eist het Rijk van Almere dat ze zoveel huizen bijbouwen om het huizen probleem in de Randstad op te lossen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat er ook gedacht wordt aan de gevolgen die dat extra bijbouwen hebben - nog meer toenemende files, nog meer uitpuilende treinen - en dat daar oplossingen voor worden gezocht. Of dit nu via het Naardermeer moet, via een Pampusbrug of via snelweg verdubbeling.

De nieuwe gemeenteraad in Almere heeft deze week afgesproken per jaar 4000 nieuwe banen te willen creeeren. De nieuwe wijk Almere-Poort krijgt naast nieuwe huizen ook een aantal nieuwe bedrijventerreinen, de eerste bedrijven vestigen zich daar al.
-5-  :
Huizen zijn hier duurder, maar dagelijks tachtig kilometer rijden is evenmin gratis, zeker niet als je de kosten van enkele uren file meerekent. Als ik moest kiezen of ik een paar honderd euro extra uitgaf aan een auto of aan de hogere huren in Amsterdam, koos ik zonder enige aarzeling voor het laatste.
Rob
-6-  Rob:
Hoe meer afsalt, hoe verder mensen weg gaan (blijven) wonen. Zo heb ik al collega's uit Doetinchem, Tilburg, en Drachten. Al asfalteren we heel Nederland, dan nog is er file, van Groningen tot Maastricht.
O. Schmidt
-7-  O. Schmidt:
Beetje jammer dat je in je artikel de beleidsmakers zo goed als buiten beschouwing laat. Vooral zij zijn verantwoordelijk voor de verkeersproblematiek, niet de inwoners van Almere.
Els
-8-  Els:
Het beleid voor ruimtelijke ordening is medebepalend voor de huidige problemen, maar de individuele burger, die keer op keer zijn verantwoordelijkheid niet neemt als het gaat om natuur en mileu wil ik niet vrijpleiten, dat is te gemakkelijk. Al die mensen die dagelijks in hun ééntje in de auto op en neer pendelen hebben niet alleen een fileprobleem, ze dragen er aan bij. Meer carpoolen, meer fietsen, meer gebruik maken van het openbaar vervoer, meer telewerken. Men kiest er veel te weinig voor en de natuur en het landschap betalen hiervoor de prijs. Meer wegen helpen niet, want die lopen net zo snel vol. Zoals Rob hierboven al schreef gaan mensen dan over grotere afstanden pendelen en per saldo verliest het milieu alleen maar meer. Maar ja, de economie moet groeien, anders worden we het Jutland van Europa enz. enz.
Mathilde
-9-  Mathilde:
@Els, Het jutland van Europa zijn we al heel lang. Nederland doet het afgezet tegenover andere Europese landen helemaal niet zo goed. Is niet erg, maar ga dan niet doen of je het in Nederland over een wereldmetropool hebt. Er is inderdaad sprake van een ruimtelijk Ordeningsprobleem. Immers, er zijn hele steden die niet goed bereikbaar zijn met OV en dan wordt het lastig om daar werkgelegenheid naar toe te brengen. Kijk, ik zou dan zeggen, maak eerst eens een soort van overal view (is er volgens mij allang) en kijk dan hoe je problemen voor de komende 50 jaar strategisch kunt aanpakken.
Ik heb het vermoeden dat de situatie voor Almere heel anders ligt. Er zit nu een voortvarende burgemeester die gewoon Almere op de kaart wil zetten en koste wat kost wil groeien zonder daar voldoende werkgelegenheid tegenover te zetten. Ik ben gewoon bang dat ze dhr.Duivestein niet voor niets naar Almere hebben gehaald. Hij moet volgens mij als een soort van strategisch breekijzer gaan functioneren. Kennelijk gelooft hij daar zelf ook in. Nu dat de PvdA zo'n beetje in het hele land als overwinnaar uit de bus is gekomen is het dus niet zo ingewikkeld om die strategie ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Zeker als je kijkt naar Amsterdam, nog steeds een groot PvdA bolwerk. Dus maak je borst maar nat.
Zelfs Maarten van Poelgeest is zo langzamerhand om (hij mag tenslotte nu meedoen met de groten) en brabbelt dat huizen bouwen en doortrekken van wegen goed kan zijn voor het milieu. Tja, je bent Gtoenlinks en je wilt zo graag je eigen cariere veilig stellen.
yanny scutt
-10-  yanny scutt:
De meeste landen hebben een metropool; Londen,Parijs etc. Nederland is te klein. Daarom hebben wij de randstad. Onze metropool wordt gevormd door de G4 (grote 4. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en den Haag) Onze ringweg hoort gewoon OM die grote vier heen te gaan en niet ERDOORHEEN!
Maar ja, klein landje; kleine hersentjes? (maakt niet uit welke partij...) Groet; Yanny (;
Suffie
-11-  Suffie:
Almere werd in de jaren 70 en 80 naar voren geschoven als overloop van het snel groeiende en aan ernstige woningnood lijdende Amsterdam, waarbij veel mensen met alle middelen werden overgehaald om vooral in het nieuwe land te gaan wonen. Berucht zijn de operaties waarbij complete wijken in de Indische Buurt gedurende de renovatieperiode werden ontruimd en overgepland in Almere Haven. Veel van die mensen kregen in Almere zelfs hun eigen buren weer terug. Ook daarna hebben zowel het rijk als Amsterdam enorme hoeveelheden mensen, vooral jonge gezinnen, naar Almere gelokt met prachtige verhalen over werkgelegenheid, premie A, B en C-woningen, lage huurprijzen voor mensen die na alle renovaties in Oost, De Pijp en de binnenstad geen woning meer in Amsterdam konden betalen en een groeiend en bloeiend maatschappelijk en sociaal leven in Almere. Op dit moment zijn het vooral Surinamers en Antillianen die in verband met de stadsvernieuwing in Zuid-Oost worden gedwongen om voor betaalbare woningen naar Almere (Buiten) uit te wijken, terwijl het straks vermoedelijk de Marokkaanse gezinnen uit Osdorp en Slotervaart zijn die door sloop en herinrichting, en het daarbij horende onbetaalbaar wordende wonen in Amsterdam, richting Almere worden gedreven omdat dit de enige gemeente is waar nog redelijk goedkoop wordt gebouwd.

De meeste Almeerders hebben nooit gekozen voor files, maar zijn domweg door de overheid bedonderd met verhalen over gouden bergen en een onbezorgde toekomst vol economische voorspoed en een perfecte infrastructuur. Zij wachten nog steeds op de overstelpende hoeveelheid bedrijven en instellingen waar ze aan het werk kunnen, terwijl diezelfde bedrijven tijdenlang door de overheid zijn gestimuleerd om mensen van buiten Almere aan te nemen om de groei van de gemeente nog sneller te doen gaan.

Dezelfde mensen worden nu genaaid met nog steeds ontbrekende faciliteiten, een steeds duurder wordend forenzensysteem waar geen enkele ontsnapping meer inzit omdat ze ondertussen te oud zijn geworden voor de Almeerse arbeidsmarkt en een openbaar vervoer dat meestal zo vol zit dat de meeste veetransporten als humaren mogen worden aangemerkt.

Het enige dat ontbreekt is een hek...
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
@ Yanny: de maat van het land doet er niet toe. Kijk maar naar Denemarken. Kopenhagen is een dichtbevolkte metropool; de rest van het land is zo ongeveer leeg. Misschien dat Nederland in die geest op het Amsterdam/rotterdam-Randstaddeltaduometropoolmodel af kan gaan.
Woestijnvis
-13-  Woestijnvis:
Er is helemaal geen woningnood in Amsterdam. Voor de bedragen die mensen in Almere neertellen, kun je op fietsafstand van het centrum van Amsterdam, bijna net zulke woningen kopen.

In de nieuwe Bijlmer kun je voor 3 ton 150 m2 met een tuin op het zuiden aan het water kopen. 20 minuten fietsen aar het Waterlooplein en 20 minuten naar het Gein of naar de zwemplek op de Hoge Dijk.

Misschien dat daar wat teveel allochtonen voor de xenofobe Almeerders en staan ze liever in de file dan dat ze naast een Surinaamse familie wonen. Vind ik best, maar val mij niet lastig met je kut autos en zit niet te klagen over files. Mensen weten dat er files staan, maar maken zelf de doelbewuste keuze om één van de 40.000 nieuwe woningen in Almere te gaan kopen. Gaan lopen zeiken dat ze misleid zijn door de overheid slaat dan ook helemaal nergens op.

Zolang Joritsma, Peijs en de bouwlobby het op een akoordje gooien heeft het volk niets in de melk te brokkelen. Almere groeit door ten koste van de kwaliteit van de omgeving van Amsterdam. De A6-A9 gaat niets oplossen en is dan ook maar het begin. Voor dat-ie af is is de bevoking van Almere alweer met 100.000 mensen gegroeid.

Stem op 22 november op een partij die de bouw lobby durft en kan aanpakken en hoop dat ze niet voor het grote geld zwichten.
Suffie
-14-  Suffie:
Woestijnvis, je redenatie is net zo krom als je vermogen begrijpend te lezen. Allereerst wonen er tegenwoordig vermoedelijk meer Surinamers en Antillianen in Almere Buiten dan in de Bijlmer, je kunt ook de -overigens behoorlijk scheef beschreven- situatie van nu niet vergelijken met de ontwikkelingen zoals die in de afgelopen 30 jaar hebben plaatsgevonden. De mensen die nu uit de Bijlmer richting Almere vertrekken zijn overigens dus net de mensen die vroeger leuk in een woninkje in de Kleine K-buurt of op Koningshoef zaten, maar nu domweg niet in staat zijn om de 'luttele' drie ton voor een huisje in hun oude buurt op te hoesten.
Woestijnvis
-15-  Woestijnvis:
De huurders van de kleine K buurt, hebben enkele jaren geleden een aanbod gehad van de woningbouwvereniging om hun 120 m2 voor ¤150.000 te kopen, dus ze heoven helemaal geen 3 tom op te hoesten. Hoeveel blanken verzuizen er naar Almere-Buiten?

En over welke ontwikkelingen van de afgelopen 30 jaar heb je het, die niet in de hele stad hebben plaatsgevonden? De Bijlmer is een doodnormale buurt, waar gewoon wat meer anderskleurige Amsterdammers wonen en de woningen 25% lager liggen dan in vergelijkbare Amsterdamse buurten zoals de Aker. Niemand hoeft weg uit de Bijlmer, weinigen gaan ook weg. Almere wordt voor het overgrote deel bevolkt door mensen die in of nabij Amsterdam werken, maar er niet
willen
wonen.

Ik vind niet dat ik mijn belastinggeld ter beschikking moet stellen zodat mensen uiting kunnen geven aan hun xenofobie, en daarnaast ook nog eens het natuurgebied , waar ik 's avond na mijn werk lekker kan ontspannen, te asfalteren, zodat zij lekker snel thuis zijn.

Ga maar bij je werk wonen en als je dat niet wilt, dan kies je dus weloverwogen voor de file.

Dit is een vrij land. Maak je keuze en leef met de gevolgen en wentel ze niet op anderen af.
Suffie
-16-  Suffie:
Vis, je mist het punt volledig als. Bovendien wil ik je dat van die xenofobe Almeerders wel eens horen uitleggen aan de duizenden Antillianen en Surinamers die in de afgelopen jaren in Almere zijn gaan wonen.
Roel Versmissen (inwoner Almere)
-17-  Roel Versmissen (inwoner Almere):
Xenofoob in Almere??? Dacht het niet, juist niet. Maar het is wel degelijk zo dat in Almere voor (vooral) starters op de woningmarkt betaalbare woningen zijn. Zeker voor een gezin met kinderen is het absoluut (echt!!) onmogelijk in Amsterdam te wonen. En dat gaat niet alleen om betaalbare woningen, maar ook om: speelruimte voor kinderen, groenvoorzieningen, kwaliteit van de openbare ruimte etc. etc. Het is blijkbaar nog steeds erg makkelijk voor mensen die Almere alleen van naam kennen en niet echt van binnen kennen om negatief te spuien.
Woestijnvis
-18-  Woestijnvis:
Zeker voor een gezin met kinderen is het absoluut (echt!!) onmogelijk in Amsterdam te wonen.

Gelul. Ik heb twee kinderen, wij werken samen 61 uur en zijn gestart in de Bijlmer: Lage prijzen, goed onderwijs, prima voorzieningen (zowel gezondheids, cultureel, sport etc) kinderen spelen ongehinderd en zonder veel toezicht de hele dag op straat, aardige warme mensen.
Woestijnvis
-19-  Woestijnvis:
.....en ik fiets elke dag fluitend langs de Weespertrekvaart naar mijn werk.....
yanny scutt
-20-  yanny scutt:
Vis,jij hoort niet langs de Weespertrekvaart maar erin..als zoenvis...(: Groet Yanny
Suffie
-21-  Suffie:
Vis, uiteindelijk draait het erom dat jij het uitstekend naar je zin hebt in de Bijlmer en al het andere is standaard kut. Moge hij die niet in Zuid-Oost wone, rotten in de hel...

Wel wat beperkt...
estherd
-22-  estherd:
@woestijnvis: het is inderdaad maar net waar je je thuis voelt. Je kunt een bepaald stadsdeel wel aanprijzen, maar als mensen er niets voor voelen houdt het op. Dat heeft niets met xenofobie te maken, maar met smaak.
Roel Versmissen (inwoner Almere)
-23-  Roel Versmissen (inwoner Almere):
Woestijnvis, prima dat jij het naar je zin hebt in Zuid-Oost. Ik kies er (en gelukkig mag dat in Nederland) zelf voor om dat niet te doen en in Almere te wonen. Ik begrijp alleen niet goed dat je zuidoost als maatstaf neemt voor prettig wonen met kinderen in Amsterdam. Ik zie niet waar in het gebied binnen de A10 net zoveel openbare ruimte en prettig woonklimaat voor kinderen geboden wordt als in Almere.

Kortom, doe af die kokerbril, kom eens kijken in ALmere en vergelijk dan nog een keer.
Suffie
-24-  Suffie:
Roel, ook daar valt natuurlijk wel íets aan af te dingen. Ik heb zelf vele jaren in Zuid-Oost gewerkt en gewoond en de hoeveelheid groen en leefruimte daar is over het algemeen behoorlijk vergelijkbaar. Ik ben het op zich ook wel met Vis eens dat Zuid Oost tegenwoordig een heel reëel woonalternatief is ten opzichte van Almere, maar zeker niet voor iedereen en bovendien pas sinds de laatste jaren.

Waar ik eerder over val is dat men voor het gemak de Almeerse bevolking maar de schuld geeft van het politieke gehannes rondom de A6-A9 en dat is in mijn opinie net zoiets als roepen dat Marokkanen de schuld zijn van de criminaliteit in Amsterdam West: op z'n zachts gezegd stemming makend.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.