Home > > Aan de kant

Aan de kant

Waarom staan auto's, busjes en vrachtwagens altijd midden op de weg stil? En dat met name op grachten en in smalle steegjes en straatjes? Dat ze soms stil staan begrijp ik. Verhuisd, bevoorraad, geladen en gelost zal er moeten worden. Maar hoe krijgen al die bestuurders het voor elkaar de auto zó nauwkeurig in het midden te zetten dat er zowel links als rechts geen ruimte overblijft om als fietser te passeren? Heb je net een lekker vaartje, kun je weer volop op de rem, omdat je een zijspiegel richting fietsstuur ziet opdoemen. Meestal eindig je al manoeuvrerend over de stoep in slalom langs voetgangers en Amsterdammertjes. Aan de kant automobilisten! Zodat links óf rechts ruimte overblijft om te passeren. Da's beter voor het behoud van jullie wagen en mijn hart.

22 reacties op "Aan de kant"

anette
-1-  anette:
Beste Marije, hoe gek het wellicht klinkt, de politie verzoekt automobilisten die moeten laden/lossen etc. niet half op de stoep te gaan staan maar juist op de middenweg. Vraag mij niet waarom, maar dat schijnt zo in het wegen en verkeersreglement te staan. Sta je half op de stoep dan word je namelijk bekeurd, want dan ben je in overtreding. Ik heb dit ook nooit begrepen. Ik ben namelijk zelf eens aan het verhuizen geweest met een klein busje en werd daar op zeer onaangename wijze mee geconfronteerd. Ik heb de logica tot op de dag van vandaag niet begrepen. Wie wel, mag het echt zeggen!
engine 54
-2-  engine 54:
Misschien kunnen fietsers dan gelijk ff leren om hun hand uit te steken als ze rechts afslaan.
Het is namelijk bijzonder irriterend als je rechts af wilt slaan, wacht op een fietser die achter je rijdt en die dan ook rechts afslaat, maar zonder zijn hand uit te steken. Je staat dan dus voor Jan Joker te wachten.
Maar nog erger zijn fietsers die door rood rijden en denken dat ze voorrang hebben. Nou, mooi niet dus!!
laurens
-3-  laurens:
Al die fietsers die tegenwoordig het kennelijk heel normaal vinden over de stoepen heen te fietsen! Als je hier als voetganger iets over zegt kun je de meest erge ziektes krijgen.Tja, ook Marije maakt hier kennelijk een gewoonte van als ze niet in een keer de weg over kan fietsen. jammer!
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Laurens: dat Marije op iedere voetganger begint te schelden blijkt nergens uit het stukje. Integendeel, zij spreekt hier beleefd de automobilisten aan. Dat is niet jammer, zo'n poging om de stad leefbaar (en bereikbaar) te houden verdient juist alle lof.

Vergis ik mij, of lees ik in de eerste verhitte reacties op Marije iets terug van de warme weer van vandaag en de laatste weken?
engine 54
-5-  engine 54:
Je vergist je, fietsers zijn namelijk zowel in de zomer als in de winter een bron van ergernis voor alle overige verkeers deelnemers!!
W. Andelaar.
-6-  W. Andelaar.:
Fietsers in Amsterdam hebben 't idee dat ze OVERAL voorrang hebben. Op 't midden van de weg, op 't trottoir, in een winkelstraat, ... Zelfs op 't water zijn (water-)fietsers volstrekt respectloos t.o.v. de regels en andere verkeersdeelnemers.
daniel s
-7-  daniel s:
sorry hoor,maar als regular fietser moet ik toch echt even inspringen. Ik rijd zelf nooit door rood, maar ik NEEM idd wel voorrang waar niks geregeld is: als ik voetganger of automobilist zou zijn zou ik echt een hekel aan mij als fietser hebben. MAar ik heb wel een reden waarom ik zou opdringering e gevaarlijk rijd: Als ik de voorrang niet NEEM,dan krijg ik hem NOOIT! fietsers worden makkelijker verdrongen dan andere weggebruikers en dus ook makkelijker genegeerd. Sja, it's dog eat dog in this rat race. Sorry if I offend you but I got places to go too.
Jochem Floor
-8-  Jochem Floor:
Vervelend voor jullie, engine & wandelaar, om tot zulke bedreigde minderheden te horen. En het wordt er niet beter op; steeds meer mensen de auto uit, is steeds meer mensen op de fiets door de stad.

Nou, veel sterkte dan dus maar weer, he? En wind je niet te veel op, dat is slecht voor je hart bij dit weer. Tot ziens maar weer, ergens in de stad.

P.S. Passen jullie wel op dat mijn stofwolk jullie niet in de ogen waait? Ik zou ze even dichtknijpen als je me hoort bellen.
Carla
-9-  Carla:
Dat heeft toch allemaal met perspectief te maken. Als ik auto rijdt, realiseer ik me hoe gevaarlijk fietsers in het algemeen zijn en hoe gevaarlijk ik zelf fiets. Als ik fiets, heb ik soms last van auto's die me geen voorrang geven of wandelaars op straat die met z'n allen de hele straat blokkeren. Als ik met m'n stiefdochtertje van 3 over straat loop, is al het overige verkeer gevaarlijk. Sinds kort heb ik een motor en wordt ik door auto's gesneden en merk ik dat fietsers en voetgangers voor een auto veel makkelijker uitwijken dan voor een motor. Ik besluit me gewoon aan niemand te ergeren en goed uit te kijken. Als je rust en ruimte wil, moet je niet in Amsterdam gaan wonen...
carla
-10-  carla:
excuses voor de spelfout, de warmte he..
Rob
-11-  Rob:
Volgens mij verdwaalt de discussie een beetje. Het gaat er meer om dat een vrachtwagen van pak-m-beet 2 meter breed op een weg van 3 meter breed zo gaat staan dat er aan beide kanten precies een halve meter over is waar je dus als fietser niet lekker langs kunt. Zet de vrachtwagen nu aan een kant tegen de stoeprand (maar dus niet op de stoep), en je hebt aan een kant een hele meter over waar je fatsoenlijk langs kunt.

Tenminste, dat lijkt mij een goed idee.
Rik van der Helm
-12-  Rik van der Helm:
Ik kruip per definitie niet met mijn fiets langs een vrachtauto op/in een smalle gracht of straat. Je zit volledig opgesloten in zijn dode hoek en de kans dat er iets open gaat, op trekt , om of naar beneden valt is mij te risicovol. Ik stap af en loop een stukkie over de stoep of duik een andere straat in.
arie
-13-  arie:
ben het helemaal eens met Marije, zet de auto zo neer dat er aan een kant geen ruimte is en aan de andere kant dus de maximale hoeveelheid (iedereen blij toch???)
yanny scutt
-14-  yanny scutt:
Zodra de grachtengordel op de Wereldmonumentelijst staat, gaan we meemaken dat de binnenstad van 'Mokum' autovrij wordt verklaard...Groet; Yanny. PS. Alle eerdere pogingen van Amsterdammers werden genegeerd!
yanny scutt
-15-  yanny scutt:
Zodra de grachtengordel op de Wereldmonumentenlijst staat, gaan we meemaken dat de binnenstad van 'Mokum' autovrij wordt verklaard...Groet; Yanny. PS. Alle eerdere pogingen van Amsterdammers werden genegeerd!
yanny scutt
-16-  yanny scutt:
Okay...liever 2 keer dan nooit...nederige groet...
Kees
-17-  Kees:
Raar toch, elke keer als er een stukje over de auto-ellende verschijnt, zijn de reacties meteen van automobilisten die op fietsers gaan afgeven. Dan moeten we dat weer recht gaan zetten en is de discussie afgeweken van waar het over moest gaan (namelijk die auto's die overal in de weg staan/rijden, wat trouwens ook meestal de reden is dat fietsers de stoep opzoeken). Autorijders vertegenwoordigen trouwens in de meeste wijken de minderheid, als je kijkt naar welk vervoersmiddel door de bewoners gebruikt wordt, maar pikken wel overal alle ruimte in. Ze zouden zich wat bescheidener moeten opstellen.
Dr.D
-18-  Dr.D:
Als fietskoerier zijnde kies je altijd de veiligste weg.
Het is je werk en komt graag weer heelhuids thuis.
Dat betekent in het A`damse verkeer ogen op steeltjes.
Er worden op tekentafels verkeerssituaties bedacht die in de praktijk kafkaans zijn...
Neem daarbij het feit dat iedereen oordopjes in heeft of zit te bellen of de weg niet weet of een parkeerplaats zoekt en voilà!
“Sorry ik zag U niet” is geen excuus...
Suffie
-19-  Suffie:
Roepen dat je als fietser naar de stoep wordt gedreven omdat de auto's zo gevaarlijk zijn is natuurlijk ernstig flauw...

Maar om het oorspronkelijke stukje terug te komen; je kunt als automobilist je auto natuurlijk een stukje meer naar links of rechts zetten, maar dat houdt automatisch in dat er aan één kant geen enkele doorgang meer mogelijk is en aan de andere kant dus automatisch van twee kanten af verkeer ontstaat, waardoor de meest gruwelijke confrontaties kunnen ontstaan. Leuk om van een afstand vanaf een terrasje naar te kijken, maar niet echt praktischer...
Jochem Floor
-20-  Jochem Floor:
@ Suffie: toch meen ik dat de meeste fietsers hieraan de voorkeur zouden geven. Het biedt namelijk wel helderheid voor alle verkeersdeelnemers; DAAR is de enige doorgang. Die duidelijkheid zorgt voor de bereidheid om even in de remmen te knijpen en af te wachten, in plaats van onmiddelijk de stoep te nemen. Is het drukker, dan helpt ook dat niet om de zijkanten van de straat te ontzien, maar hopelijk ontstaat er dan iets van een inzichtelijke ciculatie.
Suffie
-21-  Suffie:
@Jochem: Om er dan toch even serieus op door te gaan: dat vraag ik me dus af. Eerder denk ik dat de geparkeerd staande auto's op die plek, inclusief de ladende cq. lossende binnen no-time worden voorzien van allerlei krassen en deuken vanwege de fietsers die zich op een veel te smal stuk langs elkaar heen trachten te wurmen.
Jochem Floor
-22-  Jochem Floor:
Toch wel; fietsers bieden elkaar onderling best enige ruimte. Het houdt niet per se over, maar ze (h)erkennen elkaar als gelijkwaardig en zijn best bereid heel even in te houden.

We hebben het trouwens wel over busjes en vrachtwagens, Suffie. Die zijn niet hyper krasgevoelig. Bij personenauto's speelt het minder. Die kun je vaak genoeg aan weerskanten passeren.
En de eigenaars zijn altijd in de buurt, want ze staan te laden en te lossen. Nee, doe mij maar mooi een ruimere doorgang aan een zijde, dan twee halve (allebei net wel of net niet bruikbaar) aan weerskanten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.