Home > > Noord-Zuid Extraatjes

Noord-Zuid Extraatjes

De Noord-Zuidlijn: het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Naast financiële tegenvaller op tegenvaller, en een nieuwe bron van allerlei soorten onveiligheid, heeft de Amsterdamse belastingbetaler in ieder geval er een hele dure en hele inefficiënte methode van stadsarcheologie erbij.

Want wat wil het geval? Morgen opent in het Informatiecentrum Noord-Zuidlijn op het Stationseiland de tentoonstelling 'Nieuwe Archeologie'.
Even een greep uit de prachtige vondsten - en dat bedoel ik zonder spoortje ironie:

1. Een tabaksdoos met de skyline van de stad rond 1700. Denkt u zich eens in: waar we tegenwoordig een skyline hebben die magertjes afsteekt bij die van New York, zelfs bij die van Rotterdam, een skyline die misschien net die van Utrecht de loef afsteekt, zien we hier de skyline die in 1700 wereldwijd ontzag en respect afdwong: dit was de skyline van de stad die in de eeuw ervoor de machtigste stad van de hele wijde wereld was.

2. Een insigne van het Schuttersgilde Sint-Joris en de Draak. Deze Sint-Joris kennen we tegenwoordig eerder als beschermheilige van de 'boys scouting' (pdf alert), maar er waren vroeger blijkbaar tijden dat de meer strijdbare, minder kindvriendelijke, kanten van deze heilige meer benadrukt werden.

3. Over geweld gesproken: de website maakt ook melding van de vondst van een bovenmatige hoeveelheid messen onder de Nieuwe Brug. De archeoloog in kwestie concludeert vanzelfsprekend dat de Nieuwe Brug vroeger blijkbaar een soort Ponte Vecchio was, waar dan ook een messenwinkeltje stond. DAt Amsterdammers misschien gewoon heethoofdige messentrekkers waren komt niet bij hem op - maar goed, met zijn revolutionaire inzicht "dat er in vroeger tijden veel maritieme bedrijvigheid is geweest aan de monding van de Amstel" heeft hij zijn wetenschappelijke gelijk ook al bewezen, dus ik neem het maar voor waar aan.

Voor de duidelijkheid: ik ben vóór een Noord-Zuidlijn. Het is niet meer dan normaal dat het grootste stadsdeel van Amsterdam een goede en snelle connectie met de rest van de stad heeft. Maar de planning en budgettering vooraf is niet goed verlopen, en dat heeft terecht veel boosheid veroorzaakt. Wie weet is deze tentoonstelling een geschiedkundig doekje voor het financiële bloeden.
ouder:
Snoepreisje
nieuwer:
Zomerafval

zestien reacties op "Noord-Zuid Extraatjes"

benno
-1-  benno:
Het zou veel handiger zijn om een archeologische graafploeg een geul van West naar Oost te laten graven. Komen ze ongetwijfeld ook een boel interessante tabaksdozen. En kan de NoordZuidploeg zich gewoon aan zijn planning houden.
Dr.D
-2-  Dr.D:
Hoe kan je in godesnaam vòòr iets zijn wat je niet kent???
De vespilde miljoenen belastinggeld en de overlast voor een totaal overbodige verbinding.
het station Rokin bijvoorbeeld ligt zo diep dat men verticaal dezelfde afstand aflegt als lopend boven de grond.
De z.g. broodnodige verbinding met het WTC dààr ging het om.
Daar gaat al een tram, een sneltram, een trein en een bus heen. D0H!
Goedkeuren dat politici frauderen en de inwoners belazeren
illustreert Uw eigen onnozelheid gevoedt met domheid!!!

(Een van de grootste stadsdelen is n.l. Westerpark vanaf het c.s. alleen bereikbaar met bus 22, 59 en 18 maar lopend gaat sneller)
Dirk
-3-  Dirk:
Beste Dr.D. Hoe kom je erbij dat Westerpark een van de grootste stadsdelen is? Het is met 33582 inwoners juist een van de kleinste. Alleen Oud-West en Bos en Lommer hebben (net) iets minder inwoners. Ter vergelijking: in het centrum wonen 81202 mensen, in Oud-Zuid 83966 en in Zuider-Amstel 47041. Inderdaad de drie stadsdelen waar de nieuwe metro doorheen gaat. En hoeveel mensen werken er in Westerpark? Het antwoord is: 9307. In het centrum maar liefst 83734, in Oud-Zuid 41052 en in ZuiderAmstel 38402. Ik neem aan dat je zelf in Westerpark woont en dus meent dat het het middelpunt van de wereld is, maar helaas dat is niet zo. En nog een tip: het gebruik van meerdere uitroeptekens heeft nog nooit iemand verder geholpen is deze barre, barre wereld. (bron: Stadsdelen in cijfers 2005, O&S)
Els
-4-  Els:
Archeologen weten heel goed waar ze een geul zouden moeten graven om de interessantste vondsten te kunnen doen, maar het uitgangspunt bij archeologie is dat het materiaal het beste geconserveerd wordt in de bodem. Dat ze dat niet doen, heeft behalve de enorme kosten van een opgraving en de overlast die dit veroorzaakt nog een aantal andere redenen:

- Opgraven van een vindplaats betekent vernietigen daarvan. De context van voorwerpen gaat verloren en veel voorwerpen zijn buiten de beschermende omstandigheden van de bodem gevoelig voor rot, uitdroging en schimmels zodat dure conserveringsmethoden nodig zijn.

- We gaan er vanuit dat in de toekomst onderzoekstechnieken beter zullen zijn, zoals ze nu beter zijn dan in ons verleden.

- Ook toekomstige generaties onderzoekers moeten de gelegenheid hebben hun visie op het verleden aan de hand van originele vindplaatsen te kunnen vormen.

Archeologisch onderzoek is duur en de resultaten komen voor een heel groot deel in depots en studies terecht waar het grote publiek zelden of nooit kennis van neemt en maar weinig informatie vindt zijn weg wél naar het gewone geïnteresseerde publiek. In de voorwaarden van het Verdrag van Malta, dat het uitgangspunt 'de verstoorder betaalt' heeft, stond ooit dat de resultaten van het onderzoek ook voor een groot publiek beschikbaar moesten worden gemaakt. Die voorwaarde is geschrapt, zodat er geen budget meer voor is. Resultaat: dikke rijen onleesbare onderzoeksrapporten, dozen vol scherven en ander opgravingsmateriaal en zéér mondjesmaat iets leuks voor het publiek.

Mooie dingen opgraven om tentoon te stellen is leuk, maar uiteindelijk is het zo dat die voorwerpen én de context samen het verhaal van de stad vertellen. We spreken daarom ook wel van het bodemarchief en een archief, daar ben je zuinig op.

De aanleg van de Noord-Zuidlijn betekent dat diep in de bodem van de oude binnenstad wordt ingegrepen en daardoor gaat een groot deel van het waardevolle bodemarchief verloren. De huidige opgravingen zijn niet alleen leuk voor de archeologen, historici en burgers van de stad, maar uiteindelijk is het toch een noodopgraving.
Els
-5-  Els:
Ik bedoelde: waarom archeologen dus niet overal gaan graven waar ze de beste vondsten verwachten.
Suffie
-6-  Suffie:
Volgens mij zou het een goede zet zijn om al die archeologen gewoon eens een paar jaar volledig hun gang te laten gaan in heel Amsterdam. Misschien dat we daarna kunnen kijken of de achtergebleven geulen en gaten nog iets voor het openbaar vervoer kan betekenen...
-7-  :
dr. D: u stelt: het station Rokin bijvoorbeeld ligt zo diep dat men verticaal dezelfde afstand aflegt als lopend boven de grond.

de afstand van het buikslotermeerplein tot aan het rokin is, ik gok het even, een kilometertje of drie tot vijf. U stelt dus blijkaar dat het station Rokin drie kilometer onder de grond ligt?

U vroeg ook: Hoe kan je in godesnaam vòòr iets zijn wat je niet kent???

Mag ik daaruit afleiden dat u ook tégen een medicijn voor AIDS bent, omdat we dat nog niet kennen?
Dr.D
-8-  Dr.D:
Moet ik hier op in gaan?
Te belachelijk...
Een vergelijking die net zo dom is als
je stukje hierboven...
Het gaat om de verspilling en de minachting van de bestuurders van deze stad naar zijn bewoners toe.
(Wat afstand betreft C.S, Rokin, Vijzelstraat wat 10 min. lopen is).
-9-  :
Het is heel simpel,dr. D: u bent tégen de Noord-ZUid-lijn, ik ben vóór - waarbij ik grif toegeef dat de planning en budgettering vooraf compleet de mist is in gegaan. Oftewel, het doel is goed,maar de weg naartoe was ook mij te hobbelig.

U kiest ervoor stelling te nemen tegen mijn alleszins redelijke mening door domme plattitudes te overschreeuwen in een bovenmatig vaag en overmatig gepunctueerd verhaal. Wie kaatst, kan de bal verwachten.

Ik ben het met u eens dat het proces naar de bouw van de NZ-lijn slecht verlopen is - dat staat duidelijk in het stuk. Als u tegen de Noord-Zuid-Lijn zélf bent, kom dan met echte argumenten, in plaats van dat schorre gejeremieer dat we, het spijt me het te moeten zeggen, niet anders van u gewend zijn.
Dr.D
-10-  Dr.D:
Neen. Een vergelijking trekken met aids dat staat.
En dat 'zijn' staat voor koninklijk meervoud???
-11-  :
simpele logica, mijnheer D. U stelde: Hoe kan je in godesnaam vòòr iets zijn wat je niet kent???

Als u dat écht meent als argument, dan betekent dat dat u van deze regel een universele regel zou willen maken: u meent dus blijkbaar dat we nooit voor iets mogen zijn wat we nog niet kennen.

Door u te vragen of u op diezelfde grond dan ook tegen een medicijn voor AIDS bent, omdat dat óók iets is wat we nog niet kennen, probeer ik te ontdekken hoe serieus uw argument is. Blijkbaar vindt u in de situatie betreffende AIDS níet dat de regel 'men mag niet voor iets zijn wat men nog niet kent' opgaat, en vindt u daarom mijn tegenvoorbeeld belachelijk - maar daarmee kan ik uw argument niet meer serieus nemen.

Maar wat is uw argument dán, als het niet 'men mag niet vóór iets zijn wat men nog niet kent'?
Sigi
-12-  Sigi:
Het stuk in Noord tot het centraal station is prima en “Het is niet meer dan normaal dat het grootste stadsdeel van Amsterdam een goede en snelle connectie met de rest van de stad heeft.” is dan geregeld.
De rest is totaal overbodig en zorgt voor veel ellende en overlast om over het budget maar te zwijgen. Maar goed, als dit kunststukje geklaart is zal men zich wel op de borst kloppen...
DiscoveryChannel Megastructures here we come?
Dre van Mokum
-13-  Dre van Mokum:
Noord-Zuid lijn is super, graag verlengen naar Zaandam Centrum en Schiphol - Leiden met een aansluiting op de Rijn-Gouwe lijn en de Randstadrail, iedere tunnel, tram, metro, snelweg, gebouw word duurder dan geraamt, dit komt door de inflatie en duurdere grondstoffen dus daar is niks mis mee, Amsterdam heeft die lijn nodig, In de film 'Geen paniek' met Rijk de Gooyer & Johnny Kraaykamp was de Noord-Zuid lijn met halte 'Dam' & 'Munt' al te zien, dit betrof een RET metrostel uit Rotterdam met stations waar borden 'Dam' & 'Munt' geplaast is, De film stamt uit de jaren '70, toen was er dus al een onbegrip dat die lijn er niet lag en een teken dat veel mensen er op zitten te wachten, het is een prachtig project wat gelijk veel wekgelegenheid met zich meebrengt.

De zeikerds staan straks als eerste in de rij voor een gratis openings-proefritje, BAH BAH BAH.
thorsten
-14-  thorsten:
Kan iemand mij vertellen waar de aarde heengaat, die uit de amsterdamse bodem wordt gehaald t.b.v. de metrobouw?
Ik zou daar wel graag mijn archaeologisch oog op willen laten vallen. Dank thorsten
Eddie
-15-  Eddie:
hallo Thorsten

Bijna alle grond gaat naar het noodstort.
Daar word de grond gecontroleerd op giftige stoffen, en als de grond okay is,dan word de grond gezeefd, en opgeslagen.

Meestal ben ik op de noodstort aanwezig, om alle vondsten er uit te halen, tot zo ver het kan.

Het is een gesloten terein, waar de grond ligt, en niemand mag er graven zonder enige reden, behalve de gene die permissie heeft van de gemeente, of echt kan aantonen dat het voor wetenschappenlijk belang is.
Ook moet je het certificaat hebben van VCA vervuilde grond, zodat je weet waar je mee bezig bent, en weet wat je moet doen als de grond echt vuil is.

Ik werk voor BMA (Bureau monument en Archeologie) dus ik heb de permissie, om de vondsten te bergen.
Gewapend met metaaldetector, en riek ben ik de hele dag aan wezig.
Alle puin, en andere rommel, gaat via een lopende band op een berg.
Het puin gaat naar een puinbreker, en dat matriaal wordt weer gebruikt voor de betonindustrie als granulaat, of gaat naar de wegenbouw.
Vaak gebeurd het dan ook, dat er vondsten in de zeef terecht komen, die verloren gaan, want er zitten ook grot blokken beton bij, die niets heel laat.

Maar er zijn een hoop mensen die proberen toch op de noodstort te komen, en lukraak opgravingen toe doen, mt het risico om ziek te worden.
Ze werken zonder handschoenen, en zonder enige kennis van de grond.
d grond van amsterdam is soms erg vervuild met zeer giftig stoffen, die je niet kan ruiken, en niet ziet.

Die stoffen zijn vaak het ergst.

Okay thorsten

ik dacht jou vraag redenlijk te hebben beantwoord.

mvrgr: Eddie
Dr.D
-16-  Dr.D:
Voorlopig blijft de grond gewoon lekker onder de grond...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.