Home > > Altijd een parkeerplek in de binnenstad

Altijd een parkeerplek in de binnenstad

autodate
Autodelen – op rare wijze veelal autodate genoemd - is een succes in de binnenstad. En waarom ook niet? Vijf jaar of langer wachten op een parkeervergunning, het altijd maar zoeken naar een parkeerplek zijn bijna al genoeg redenen om over te stappen op autodelen. Zelf deed ik dat eind 2002, toen ik net verhuisd was naar de binnenstad, met mijn auto nog op een parkeervergunning in de Rivierenbuurt, waar ik hem voorlopig maar liet staan. Voorrang voor een parkeervergunning in het Centrum vanwege verhuizen uit een ander stadsdeel was er niet, wat betekende dat ik echt vijf jaar moest wachten. Een tijdje lang fietste ik - als ik hem echt nodig had - naar mijn auto in de Rivierenbuurt, maar handig en prettig was dat niet, zeker als het goot van de regen. Doordat ik daardoor steeds minder ging rijden, werden de gereden kilometers steeds duurder en duurder. Op de gracht waar ik woonde stond een vrolijk rode auto, van Greenwheels een van de autodate aanbieders in de binnenstad. Autodelen? Zou dat de oplossing kunnen zijn?
Het bleek een enorm handige oplossing. De jaarlijkse autokosten gingen flink omlaag. Ik had geen zorgen meer over onderhoud, geen zorgen meer over een parkeerplek en beschikte over een auto op het moment dat ik die nodig had.
Hoe werkt het? Je neemt een abonnement en krijgt een kaartje waarmee je een auto die je hebt gereserveerd kunt openen. Reserveren doe je via internet, dat kan tot een kwartiertje van te voren. Op internet kan je zien welke auto’s er op dat moment in de buurt beschikbaar zijn. Eenmaal in de auto, voer je op een kastje je pincode in en je kunt er me weg. Afrekenen geschiedt op basis van gereden kilometers en gebruikte uren. Ideaal. In de jaren dat ik er nu gebruik van maak, heb ik altijd een auto in de buurt kunnen reserveren. In mijn buurt staan er zeker een stuk of 7.

Ook Stadsdeel Centrum is enthousiast over autodate. Gemiddeld maken er meer dan drie bewoners gebruik van één auto en bovendien gaan die gebruikers per jaar minder kilometers rijden. Doordat die gebruikers geen auto meer in de binnenstad hebben staan neemt de parkeerdruk af. Lees het maar na op de site van het stadsdeel.

Zijn er nadelen? Ik vind van niet. Nu ja, mijn pubers wilden eerst niet voor school worden afgezet met de Greenwheels. En u kunt natuurlijk niet meer opscheppen over uw nieuwe auto, gezellig uw auto gaan soppen in het weekend of eens lekker zelf gaan sleutelen, maar misschien vond u daar toch al niets aan. Is het wat als u kunt zeggen dat u per jaar een flink bedrag bespaart op uw autokosten?

vijftien reacties op "Altijd een parkeerplek in de binnenstad"

Els
-1-  Els:
O, ik schep wel op hoor, over 'mijn' Greenwheels auto, als ik erlangs loop met familie of vrienden. Ik heb nog nooit zo'n goeie auto gehad!

De grootste bonus: nooit meer zoeken naar een parkeerplaats. Met onze eigen auto was het altijd dezelfde afknapper na een avondje weg. Twintig minuten of langer rondrijden op zoek naar een plekje was de standaard. Soms was het zo vol dat we in arren moede maar op een foute plek gingen staan, met de onvermijdelijke bon als gevolg.

Nu moeten de andere twee of meer gebruikers van 'mijn' Greenwheels-auto nog even leren dat ze net als ik de benzinetank op meer dan een kwart gevuld moeten achterlaten, vieze propjes en vuiligheid verwijderen en ik ben helemaal tevreden.
Fjodor Molenaar
-2-  Fjodor Molenaar:
Iedereen aan de deelauto!

Handig hè, die deelkrengen op de gracht? Sinds een jaar gebruik ik er zelf ook een. Eén van die 200 dus, die er inmiddels in de binnenstad staan. En handig dat dat is: voor bezoekjes aan tuincentrum of meubelboulevard, een avond naar het strand of het verhuizen van het een of ander. En nooit meer zoeken naar een parkeerplek als je thuiskomt.

En weet je wat nog het mooiste is? De binnenstad wordt er ook beter van. Iedere autodeelauto wordt gebruikt door een veelvoud aan personen. Als je er zelf een neemt, kun je een jaar op proef bekijken hoe het is zonder eigen auto. En iedere autodeler die zijn auto definitief wegdoet, scheelt weer een parkeerplek. En dat is winst.

Daarom wil het stadsdeel het gebruik van deelauto's de komende jaren gaan uitbreiden. We willen meer keuze in het aanbod (alleen rood is ook weer zo rood) en meer deelauto's zolang er vraag naar is. Dus kom op en neem vandaag nog een deelauto! Op die manier wordt de stad autoluw en houden we meer ruimte over voor groen, speelplekken en fietsrekken. Mooi toch?

Enige nadeel: Je wordt er lui van. Ik heb er nog steeds geen voor de deur staan. Kan dat misschien nog even geregeld worden?

Fjodor Molenaar
fractievoorzitter GroenLinks
stadsdeel Centrum
Caroline
-3-  Caroline:
Beste Fjodor
Als je nu ook nog eens erg aan de slag gaat met het realiseren van kleinschalige ondergrondse parkeergarages dan gaat het met de openbare ruimte helemaal goed komen. Laat nu eens serieus de mogelijkheden onderzoeken om in de Singelgracht te starten met die parkeergarages. Voordeel, om ze te bouwen hoeven er geen straten langsdurig afgesloten te worden. Immers, je zet bouwstellages in de Singelgracht. Voor alke buurtbewoners en zijn bezoek parkeergarages op loopafstand, Kleinschalig dus ook sociaal veilig. Bij de parkeerhuisjes dan wat kleine kiosken. Moet je eens kijken hoe snel dat blik van de straat af is. immers, we willen graag allemaal kijken naar die mooie openbare ruimte c.q. de mooie panden. Nou, als de grachtengordel op de werelderfgoedlijst komt te staan, moet dat toch de ultieme oplossing zijn. Dan hebben we alleen nog bezorgend verkeer. Als je nu kijkt hoe langdurig blik op straat staat. Het gaat dus niet om het rijdend verkeer maar om het langdurig (soms wel zes dagen dagen per week, omdat mensen bang zijn hun parkeerplek kwijt te raken) stilstaande blik langs de stoepen, in de straten etc. etc. Dat moet toch een keer anders kunnen. Ik zou zeggen Fjodor, maak je borst in de deelraad eens voortvarend nat en ga voor deze oplossing de komende jaren.
Dre van Mokum
-4-  Dre van Mokum:
Laten ze eerst maar wat aan die Polen en Bulgaren doen die met een invalide kaart uit hun land (Europa) maanden lang op een gracht staan in Amsterdam (helemaal gratis) en u raad het al , ze zijn helemaal niet invalide, deze groep legale buitenlanders verpesten een hoop plezier voor de bewoners, als ik zo'n Pool of Bulgaar maanden voor mijn deur zie staan dan krijg ik toch gedachtes om die gestolen omgekatte Mercedes eens in de fik te steken !

Voor de mensen die denken, dat kan ik ook, u mag rijden in een Poolse huurauto, en u kunt in Polen al voor ¤ 100.- een invalide kaart regelen, nooit meer Nederlandse wegenbelasting, BPM, APK en parkeergeld betalen, leuk he 1 Europa!
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Je kunt natuurlijk ook gewoon aangifte doen bij de politie. Dat kan nu ook via internet. Groet; Yanny
engine 54
-6-  engine 54:
Weg met al dat parkeerblik binnen de grachtengordel.
Er moet veel meer ruimte voor voetgangers en fietsers komen. Er moet veel meer gedaan worden om toeristen naar een van de mooiste binnensteden van de wereld te lokken.Meer multiculturele winkeltjes/restaurantjes langs de grachten, weekend avondmarkt, meer ateliers, kleine musea en noem maar op. Alleen 'smorgens nog auto's voor bezorgers/ophalers toestaan. Wie zo graag een auto voor de deur wil hebben gaat maar in Hoofddorp of Almere wonen!
H.de Hont
-7-  H.de Hont:
In Nellestein mogen geen auto's geparkeerd worden.Laden en lossen is toegestaan met een ontheffing van een uur.
Er staan echter geregeld zware motoren geparkeerd. Mijn vraag is mag dat zomaar. Volgens mij is ook dat verboden.Ze hebben ook geen ontheffing.
De politie let daar echter niet op.
Bij de tandartsenpraktijk zie ik ook dagelijks auto's zonder ontheffing geparkeerd staan. Kan daar ook eens op gelet worden, want ik zet mijn auto tegen betaling in de garage. Ook ik zou mijn auto voor de deur willen hebben.
Gaarne reaktie.
Dre van Mokum
-8-  Dre van Mokum:
@ Engine54, er zijn ook minder valide mensen die hier geboren zijn aan de gracht en vanwege gezondsheids redenen een auto moeten hebben, er is genoeg ruimte voor voetganger/fiets en auto, alleen het onkruid moet zo nu en dan nodig gewied worden als je begrijpt wat ik bedoel, parkeren is een recht! net als een auto bezitten en wonen waar je wilt!
Ook jij leeft (mee) van de 'melkkoe' !
Geen zin in overheidsterreur
-9-  Geen zin in overheidsterreur:
Waarom gebeurt er niets met al die parkeerplekken voor invaliden die de hele dag onbezet zijn maar als je er gaat staan voor een minuutje om even wat op de post te doen gelijk fors moet betalen, een wielklem krijgt of gelijk wordt weggesleept? Op die plekken moet komen te staan dat je er op een bepaalde tijd, tegen het normale tarief uiteraard, gewoon kan parkeren maar ja het levert de corrupte overheid (de grootste terreurorganisatie in dit land)natuurlijk meer geld op dus dan weet je het wel.
Buiten dat zijn 99% van die parkeervergunningen frauduleus verkregen. Men is helemaal niet invalide maar ach, je woont op de gracht, bent lid van de PvdA of Groen Links dus regels voor anderen en uitzonderingen voor jezelf. In dit verband is het me ook opeens duidelijk hoe het komt dat 15% van het woningbestand vervuild is met “spookbewoners”.
Bekijk het maar
-10-  Bekijk het maar:
Alle blanken de binnenstad uit nu!
Het is godverdomme godgeklaagd al die witte smoelen binnen de grachtengordel. Wel roepen dat ze multikulti zijn maar als er een zwarte of moslim naast ze komt wonen is de stad opeens te klein.
Edwin
-11-  Edwin:
@Dre: welk grondwetartikel is dat precies, dat recht op parkeren? Gelukkig heb je nog de buitenlanders om overal de schuld van te geven, zelfs als dat recht helemaal niet bestaat. Trouwens, als je die auto in de fik steekt, hoe weet je dan dat die Pool of Bulgaar niet echt invalide is? Ik ben er bijna zeker van dat er ook echt invalide Polen en Bulgaren bestaan.
Eliane
-12-  Eliane:
Ik heb soms het idee dat Nederlanders zo arrogant zijn dat ze denken dat ze overal recht op hebben. Geen wonder dat ze dan zo weinig oog en oor voor anderen hebben. Het gaat alleen om het “ik”. Wat een ander heeft, doet of kan is absoluut niet interessant. Vandaar dat Nederlanders, bijvoorbeeld op vakantie in het buitenland, zulke weinig geziene gasten zijn. Zou het te maken hebben met het zogenaamde VOC gevoel?
-13-  :
Gaat het hier nog over het verhaal waarmee deze 'discussie' begon? Graag reacties on topic!
Peter
-14-  Peter:
Beste mensen, maak het leven niet zo moeilijk, Greenwheels is een perfecte uitvinding., althans voor mij. Ik heb een motor, maar soms wel eens een auto nodig.

En idd er zijn mensen die status aan een auto hangen....ach ze doen maar......het is hun geld.

kortom leef en laat leven,

vriendelijke groeten, Peter
Eef Meijerman
-15-  Eef Meijerman:
Greenwheels was een perfecte oplossing, sinds de prijs, los van km en benzine, op vrijdag t/m zondag naart ¤4 per uur is gegaan niet meer. Stilstaan waar dank ook is nu bijna net zo duur als parkeren in Amsterdanm, als op die lpek het parkeren gratis is tenminste. Misschien iets te veel plaatsen aan een exploitant gegeven.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.