Home > > ZO zozo...

ZO zozo...

Echtenstein: renovatie en nieuwbouw
Regelmatige AT5-kijkers kan het niet ontgaan zijn: stadsdeel Zuidoost is ZO! ZO divers, ZO bereikbaar, ZO exotisch, ZO gastvrij... op het thema kan eindeloos worden gevarieerd. En dat doet het reclamebureau dan ook. Met tv-spotjes ZO zoet dat het glazuur de kijker van de tanden springt wordt het lelijke eendje onder de stadsdelen aangeprezen. De Bijlmer moet verkocht worden.

De laatste tien jaar is Zuidoost onherkenbaar veranderd. Verloederde flats vol vervuiling en duistere hoekjes gingen tegen de vlakte om plaats te maken voor frisse nieuwbouwwijkjes. Geen huurkazernes en betonnen parkeergebouwen meer, maar de Toyota Corrola recht voor de deur van de koopwoning. De criminaliteit begint zowaar wat af te nemen, en de drugsoverlast is de laatste jaren - tegen de Amsterdamse trend in - in Zuidoost sterk gedaald.
Al dat goede nieuws ten spijt kampt het stadsdeel nog altijd met een onverwoestbaar slecht imago: grauw, armoedig, onveilig, verloederd en véél te ver van de binnenstad. Hoog tijd dus om de blijde boodschap luid te verkondigen, moet het stadsdeel gedacht hebben.

Maar mij bekruipen, als Bijlmerbewoner, toch steeds weer de twijfels als ik de onuitstaanbaar opgewekte reclamefilmpjes voorbij zie komen. Goede wijn behoeft geen krans, en als er zo'n campagne nodig is om in deze tijden van woningnood ruime, betaalbare nieuwbouwhuizen te slijten, dan zal er wel iets mis mee zijn.

Als ik het in Zuidoost voor het zeggen had, haalde ik die spotjes onmiddellijk van de buis. Niet alleen uit esthetische overwegingen (zelfs de goedkope animatiefilmpjes van Webregio werken minder op de zenuwen), maar vooral omdat ze averechts werken. Laat de Bijlmer maar gewoon voorzichtig ontdekt worden. Dan wordt de wijk door mond-op-mondreclame vroeg of laat vanzelf net zo gewild als nu Westerpark, de Oostelijke eilanden en steeds grotere delen van De Baarsjes en Bos en Lommer. Als het stadsdeel maar zorgt dat de wijn goed is, dan hangen anderen de krans er wel om.

drie reacties op "ZO zozo..."

madeleine
-1-  madeleine:
Volledig met je eens Wieland. Ter vergelijking: een paar maanden geleden in de PS van Parool: “de Kinkerstraat wordt hip”. Twee weken geleden, zelfde Parool en ook dezelfde bijlage: “Kinkerstraat heeft het niet, totaal verloederde Kinkerstraat”. Tja, wat moet je daarmee.
Ik ben inderdaad van mening dat iets wat goed is zichzelf wel verkoopt.
Maar...tegenwoordig huren we dure communicatieburo's in om een wijk te verkopen. Degene die er beter van worden? Juist al die buro-tjes. Wie betaald het? Juist, de burger.
Ko
-2-  Ko:
Er is nota bene een wachtlijst voor wonen in de Bijlmer. Ja! Ik wil! Kan ik subsidie krijgen? En Wanneer?
wüstenfish
-3-  wüstenfish:
<Goede wijn behoeft geen krans, en als er zo'n campagne nodig is om in deze tijden van woningnood ruime, betaalbare nieuwbouwhuizen te slijten, dan zal er wel iets mis mee zijn.>

Nou blijkbaar wel dus. Iedereen weet dat huizen niet verkocht worden op basis van kwaliteit. Bovendien weet ik uit eigen ervaring dat er in ieder geval niets mis is met de bouwkundige kwalitiet van de woningen.

Dus Wieland, wat denk jij eigenlijk dat er precies mis is met de nieubouw in de Bijlmer? Waarom gaat de verkoop zo stroef? Ik denk dat jij en ik als Bijlmerbewoners het antwoord wel weten. En waarom zou daar geen campagne tegen gevoerd mogen worden.

Komen jullie vanavond allemaal naar de openlucht bios in de Bijlmer?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.