Home > > Drukte rondom de A10 Zuid

Drukte rondom de A10 Zuid

De A10 Zuid kan er weer vijftien jaar tegenaan. Alle oneffenheden zijn weggewerkt, er ligt een gloednieuw wegdek. Voor de wijken die grenzen aan de A10 een enorme opluchting, de buurten hebben de afgelopen weken te maken gehad met een ongekende drukte. Lange files op de Stadionweg, Marathonweg en Amstelveenseweg. Iedereen zocht zijn weg door de stad, naar het werk en weer terug naar huis. Wat is het probleem denkt u wellicht, de A10 kan er weer jaren tegenaan, wat maken die paar weken dan uit? Niet veel, maar hoe moet dat in de toekomst met deze wegen? De Zuidas groeit en groeit, evenals het autoverkeer, terwijl de wegen in de "oude" stad niet meegroeien.
Zoals ik al eerder schreef gaat het bij de Zuidas om meer dan de Noord-Zuid lijn alleen. Het is een complex geheel van verschillende projecten, waaronder woningen en kantoorgebouwen. Nu moet het Openbaar Vervoer een groot gedeelte van de toenemende verkeersstromen op zich gaan nemen. Het station Zuid WTC moet zelfs uitgroeien tot het vijfde van Nederland. Maar tegelijkertijd betekent dat ook een veelvoud aan autoverkeer, dat zo nu en dan ook de stad in moet. Afslag VU en RAI krijgen het zwaar te verduren. In de afgelopen weken is wel gebleken dat de wegen rondom de A10 extreem veel verkeer niet aankunnen. De Zuidas kan nog zo mooi efficiënt ingericht worden, voor de auto is nauwelijks plek. Er is dus maar een oplossing: verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer.

Daar doet zich het volgende probleem al weer voor: mensen moeten wel willen reizen met het openbaar vervoer. Hoeveel OV-passen zijn er immers daadwerkelijk gebruikt gedurende het afsluiten van de A10? Men bleef in de auto zitten. In de toekomst leidt dat ongetwijfeld tot gigantische verkeersopstoppingen in en rondom de A10 Zuid. Roepen dat het openbaar vervoer structureel verbeterd moet worden klinkt haast clichématig, maar is de enige oplossing. Meer trams, meer bussen, met een kortere wachttijd. De Noord-Zuid lijn alleen is niet de oplossing. Volgende week start het politieke seizoen weer. Het wordt tijd om de handen uit de mouwen te steken.

Afbeelding: http://www.a4a10zuidbereikbaar.nl/

elf reacties op "Drukte rondom de A10 Zuid"

-1-  :
De oplossing zit niet in het verbeteren van het openbaar vervoer, niemand komt z'n auto uit. De oplossing voor files is dat mensen gaan wonen daar waar ze werken.
Dr.D
-2-  Dr.D:
Bos en Lommerplein bijvoorbeeld???

Of de regeling zoals in Japan, je kunt geen auto kopen zonder dat je kunt aantonen over een parkeerplek te beschikken.

Het, ondertussen geprivatiseerde, openbaar vervoer hier
heeft in het verleden te weinig geïnvesteerd in het product vervoer. Er zijn meer buslijnen en treintrajecten opgeheven
dan dat er bij zijn gekomen terwijl het aantal reizigers stijgt.
Logisch toch?
(Hiermee de topsalarissen van de directie buiten beschouwing latend...)
Jeroen
-3-  Jeroen:
Ik dacht dat die OV-passen wel een (klein) succesje waren. Bij mijn weten was Rijkswaterstaat tevreden over het in de hand houden van de drukte tijdens de afsluiting. Het had zoveel erger kunnen zijn...

De beste manier om opstopping in de toekomst tegen te gaan? Het gebruik van de auto zo onaantrekkelijk mogelijk maken! Dus het hele filebeleid afschaffen; laat die wegen maar vol lopen. Tegelijkertijd een goed alternatief bieden: het openbaar vervoer nationaliseren en verbeteren. Mensen zijn hardleers, dus dit lijkt me noodzakelijk.
Wiard
-4-  Wiard:
@Thomas: wonen waar je werkt, klinkt aanlokkelijk maar praktisch niet altijd uitvoerbaar. Mensen hebben meer verplichtingen dan werk. Bovendien is bijna de helft van al het verkeer tegenwoordig niet werk-gerelateerd (o.a. recreatieverkeer).

Het OV verbeteren is een belangrijk instrument. Meer verwacht ik van een totaalaanpak: een kilometerprijs (of zelfs tolcordon à la Stockholm en Londen), inclusief OV (noord-zuidlijn naar Schiphol en Zaandam) en mobiliteitsmanagement (van telewerken tot privébussen voor grote bedrijven). Deze maatregelen zijn geen oplossing op zich maar gezamenlijk kan het wel werken. Het probleem is dat tot nu toe iedere keer slechts een kleinschalig experiment met één 'oplossing' is geprobeerd, dat dan natuurlijk gedoemd was te mislukken.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Er zijn GVB lijnen die tijdens de zomerdienst maar 2 keer per uur rijden! Lijnen die langs drukbezochte plaatsen komen zoals Osdorpplein, met al z'n voorzieningen. Als er dan een bus 'uitvalt' sta je meer dan een uur te wachten! Natuurlijk komt geen chauffeur z'n auto uit! Zelfs ik overweeeg om dan toch maar..Dat is toch niet normaal?! Overheid doe er iets aan! Groet; Yanny
engine 54
-6-  engine 54:
Verkeer dat vanaf de A1/A2/A4 komt en ten noorden van het Noordzeekanaal moet zijn heeft niets op de A10 te zoeken.
Hiervoor moet een aparte snelweg, aangelegd worden, b.v. op palen over de A10 heen en dan door een tweede coentunnel. Het kost een paar centen, maar het probleem is voor lange tijd opgelost.

Als je Bangkok vanuit het zuiden inkomt ga je ook kilometers lang over alles en iedereen heen, met bovendien een prachtig uitzicht over de stad.
Als Thailand dat kan bouwen, moet dat in Nederland toch ook kunnen lijkt me!!
yanny scutt
-7-  yanny scutt:
We kunnen ook heeeeel lange stelten aanschaffen..Grote stappen, snel thuis, Engine! :) groet; Yanny
engine 54
-8-  engine 54:
Wel makkelijk Yanny.
Hoef je in Osdorp ook niet een uur op de bus te wachten en kan de zomerdienst van de GVB zo blijven. Ook gegroet,engine 54
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Groot gelijk heb je Engine! Maarre...het was een grapje! Dacht dat dat wel duidelijk was...Niet dus ): Enfin, ik zie toch liever goed, veilig, en vooral meer GVB, dan ,nog meer, auto's in Amsterdam. Ha! Groet; Yanny
engine 54
-10-  engine 54:
Natuurlijk was het een grapje, Yanny, vandaar mijn reactie. En die auto's komen toch, dus kunnen we er beter voor zorgen dat ze doorrijden i.p.v. dat ze stilstaan!

groeten engine 54
Wiard
-11-  Wiard:
Thailand en Nederland zijn ook echt heel erg vergelijkbaar. Als iets ergens anders kan, hoeft het hier toch niet per se ook te gebeuren? Er zijn legio andere oplossingen die misschien iets minder geld kosten.

Aan de andere kant: het geeft wel uitstraling :)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.