Home > > Muur vol oorkondes

Muur vol oorkondes

Rolstoel
Aan huis gekluisterd, zo omschrijft ze haar positie. Of de lokale krant aandacht kon besteden aan haar verhaal. Natuurlijk kan dat. Ik ben er om klein leed aan te kaarten en door anderen op te laten lossen. RTV-NH en AT5 opgelet, hier wellicht voor jullie een interessant klein-menselijk-leed-itempje?

Niet dat Lidie Venjakob, de minder valide dame waar het om gaat, huilend in haar rolstoel mij opwachtte. De familie Venjakob is een vrolijk stel, in de seniore leeftijd, dat fanatiek rolstoeldanst. De muren in de woonkamer hangen vol medailles, foto's en oorkondes van rolstoeldanswedstrijden. Maar als Lidie niet snel een elektronische aankoppelunit krijgt, komen die muren snel op haar af.
De unit is een hulpstuk voor een handbewogen rolstoel. Je klikt het er vrij gemakkelijk aan vast en kunt daarmee zonder helpende hand van iemand anders een aardig eindje in de buurt rijden. Maar als je een ogenschijnlijk gezonde echtgenoot hebt, is een elektronische aankoppelingsunit je niet gegund. Zowel het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) als de gemeente keurden de aanvraag van Venjakob af. Meneer Venjakob kan haar nog makkelijk mee op sleeptouw nemen, was de conclusie. Meneer is net vijfenzestig geworden, heeft een slijmbeursontsteking en andere kwalen. Kortom, de jaren gaan tellen en vrouwlief in en uit de scootmobiel tillen lukt niet meer elke dag. Al heb je dat - nog in gezonde omstandigheden - op de huwelijksdag ooit beloofd.

Zonder die scootmobiel kan Lidie er dus niet zelf op uit. De elektronische unit is de oplossing. Maar die krijgt ze niet. Er is goed openbaar vervoer, vindt de gemeente. En ook: 'Wij ondersteunen pas als er onoplosbare knelpunten ontstaan'. Lidie: "Als mijn man dood is, krijg ik dus pas zo'n unit." Zelf aanschaffen is gezien het bedrag (5500 euro) geen optie. Lidie zit veel binnen. Ze maakt kaarten. Hele mooie kaarten. Dat wel. Maar de muren vol oorkondes komen langzaam op haar af.

twaalf reacties op "Muur vol oorkondes"

yanny scutt
-1-  yanny scutt:
Wie is hier verantwoordelijk dan? De gemeente (overheid) of het verzekeringsbedrijf waar Lidie bij aangesloten is??

Mij lijkt het de verantwoordelijkheid voor ,en van, de verzekering! Lidie moet gewoon die aanpassing krijgen ,gezien de torenhoge premies die wij met zijn allen betalen! Daar komt volgend jaar 8% bij..(volgens Hoogervorst nog niet genoeg..) Solidariteit met de zwaksten in de samenleving werd gewaarborgd..!

De samenleving op zich is solidair en is dat altijd geweest, want; afhankelijk van elkaar.

Verzekerinsbedrijven zijn geen mensen; gaat niet over mensen en zal nooit MENS worden! ( Zalm en Hoogervorst zijn vleesgeworden kassa,s en denken dat ze het altijd blijven doen..)

Een stevige actie lijkt mij nodig, (handtekeningen) als het gaat om de overheid. In geval van een verzekeringsbedrijf lijkt mij en E-mail bombardement ZEER op z,n plaats! HoumeopdehoogteGroet; Yanny
ans Schipper
-2-  ans Schipper:
Probeer eens contact te zoeken met IKG Signaal, Plantage Middenlaan 14 1 hoog (met liften), tel nr. 5777955 spreekuur na afspraak op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, telkens tussen 9 en 12 uur.
Signaal werkt onafhankelijk en ondersteunt bij aanvragen en problemen met WVG voorzieningen.
Rolstoelen en scootmobielen zijn een bruikleenvoorziening van de gemeente. Zorgverzekeringen regelen dit niet, Zo is het nu eenmaal geregeld.
Het wordt als redelijk beschouwd als de partner met dingen helpt maar iedere partner heeft recht op een zo zelfstandig mogelijk leven. Zeker ook als de verzorgende partner gezondheidsproblemen heeft of krijgt moet hier rekening mee gehouden worden. Succes! Hartelijke groet, Ans.
yanny scutt
-3-  yanny scutt:
Goed advies Ans, Maar wat als het IKG Signaal toch doorverwijst naar het verzekeringsbedrijf? Want daar gaat het ,denk ik, fout! Net als bij het GVB. (vergeef mij de vergelijking)

Want ook daar denken de werknemers nog steeds dat zij de juiste informatie en diensten hebben geleverd terwijl de commercie de boel al voor meer dan de helft heeft overgenomen.

Kortom; Jij, met al jouw goede en professionele raadgeving, kon wel eens helemaal opzij gezet worden door een verzekeringsbedrijf.. Ik spreek uit ervaring; mijn moeder is vorig jaar thuis overleden en omdat mijn vader ,zelf ook bejaard, het echt niet meer aankon kwam er thuiszorg.

Na het overlijden van mijn moeder kwamen er rekeningen..

Mijn vader ,en wij, waren onthutst, want elke premie was altijd en netjes op tijd betaald..Hoe kon dat nu?!

Wij zijn er nog steeds niet over uit.( samen met de thuiszorg..)

Jij zegt “zo is het nu eenmaal geregeld” ( en ik neem nu maar even genoegzaam aan dat jij werkt voor een publieke instelling in de gezondheidszorg)

Als ik jou was zou ik flink gaan twijfelen aan mijn eigen uitspraken.. Groet; Yanny
ans Schipper
-4-  ans Schipper:
Nog even een reactie aan Yanni. Eerlijk gezegd vond ik je reactie naar mij toe wat kwetsend. Ik ben al sinds mijn kindertijd chronisch ziek en inmiddels behoorlijk zwaar gehandicapped,met al 12 jaar een electrische rolstoel. Maar dit kon jij ook niet weten.Ik ben geen professional, wel ben ik lid van een gehandicaptenorganisatie, waardoor ik redelijk op de hoogte ben van bepaalde wetten en regels.Ik probeer dus Lidie te helpen. Zoals ik al vermeld heb,worden rolstoelen en aanverwante artikelen verstrekt door de gemeente. De Zorgverzekeringen zijn er niet voor rolstoelen. Het is dus zonde van je tijd en energie om de zorgverzekering hier op aan te spreken. Het door mij vermelde Signaal probeert mensen zoals Lidie te helpen.Ze rekenen hier geen geld voor. Het zijn zeer goed geinformeerde en gemotiveerde mensen.
Het is zeer verdrietig om je moeder te moeten missen en zo'n financiele nasleep daar zit je ook echt niet op te wachten . Ieder die thuiszorg krijgt moet een eigen bijdrage betalen. Misschien is dit niet goed duidelijk gemaakt. Thuiszorg hoort dit te kunnen regelen. Maar misschien heeft dit er ook niets mee te maken. Áls jullie er niet uitkomen zouden jullie zelf ook Signaal kunnen vragen om hulp. Ik kan me voor stellen dat je soms verbitterd raakt over alle regels, formulieren, geregel, organisaties en noem maar op. Ik heb ook m'n portie wel gehad.Ik wens je veel sterkte met het verlies van je moeder.
Ik hoop dat Lidie dit bericht ook leest en dat ze geholpen kan worden. Groeten, Ans.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Ans, Ik had nog nooit van het bestaan van Signaal gehoord. Waar ik ongelooflijk kwaad om kan worden is de gezondheidszorg als systeem (inderdaad, al die verschillende organisatie'en de daarbij behorende bureaucratische 'mores')

Mijn ervaring met de mensen die werken in de thuiszorg was heel positief! Zij zijn een grote steun geweest tijdens de ziekte van mijn moeder.

Ik vind het belachelijk dat je voor een rolstoel moet aankloppen bij de Gemeente! Dat betekent dus dat naast de forse premie die wij betalen voor de gezondheidszorg, wij ook nog belasting moeten betalen aan de Gemeente voor hulpmiddelen die nodig zijn voor gehandicapten ? Dat hoort toch allemaal onder 1 loket? En hoe beoordeelt de Gemeente dan de mate van een handicap? hebben zij eigen artsen in dienst? (Je merkt wel dat ik weinig weet op dit gebied)

Ik blijf vinden dat alles m.b.t de Gezondheidszorg bij een enkele instantie thuishoort. Zodat wanneer artsen een hulpmiddel nodig vinden, die meteen beschikbaar komt. Zonder rompslomp!

Dat er gehandicaptenorganisatie's nodig zijn is dan ook van de zotte! Wij betalen met z'n allen flinke premie's en dat is niet erg, maar dan mag je toch wel verwachten dat je niet een heel gevecht aan moet gaan om de juiste zorg te krijgen. Groet; Yanny
estherd
-6-  estherd:
@yanny: Ans probeert aan te geven dat als je vastloopt in regelingen en aanvragen, er hulp is. Je gaat even over het feit heen dat jij nogal van leer trekt tegen iemand die alleen maar een helpende hand wil bieden. Ans kan er weinig aan doen dat dingen geregeld zijn zoals ze zijn, maar kent wel wegen die zaken regelen iets soepeler doen verlopen.
yanny scutt
-7-  yanny scutt:
Esther, dat zou dus niet nodig moeten zijn! Ik ga niet tekeer tegen Ans, maar tegen het systeem gezondheidszorg als zodanig. Als je mijn reactie naar Ans goed leest dan kun je concluderen dat ik nogal verbaasd ben dat dit soort 'chicanes' allemaal nog bestaat, en nodig is. Verder ben ik benieuwd naar de rol van de Gemeente in het in het toewijzen(?) van hulpmiddelen aan gehandicapten. Ik dacht dat dat allemaal verleden tijd was! Ik vind het schandalig dat Ans dit soort gevechten moet aangaan om zaken voor elkaar te krijgen die gewoon voorhanden dienen te zijn!

De GGD (gemeentelijke gezondheidsdienst) heeft mij 3 maanden na mijn geboorte een zeer slechte dienst bewezen; na mijn geboorte kreeg ik longontsteking die heel moeizaam genas (het was 1951 en ik woog 2000 gr). De longspecialist drukte mijn moeder op het hart ervoor te zorgen dat ik GEEN pokken-vaccin zou krijgen op de jeugdzorg afdeling van het GGD maar de daar dienstdoende arts wist beter..dus kreeg ik hem toch.

Resultaat; mijn moeder heeft zich heel schuldig gevoeld, mijn rechteroor is doof (hoor daar alleen maar gesuis), alle bijholtes zijn gevoelig geworden waardoor het gehoor in mijn linkeroor het soms ook laat afweten (moet altijd even doorblazen of uit laten spuiten) De longspecialist was woedend! (en de latere KNO specialisten niet minder)

Met het 'Masterplan' van Hoogervorst had ik in elk geval verwacht dat artsen en daaraan verwante diensten beter gingen samenwerken. Zodat Ans, Lidie en ik, alledrie met een handicap, niet hoeven te strijden voor iets wat er gewoon hoort te zijn! Groet; Yanny
ans
-8-  ans:
Nog even een reactie. De gehandicaptenzorg is in Nederland over het algemeen niet zo slecht geregeld. Maar zoals bij alles gaat er wel eens wat mis. Als het jou toevallig overkomt is dat heel vervelend en moet je het maar weer voor elkaar zien te krijgen. Gelukkig zijn er mensen en instanties die je daarbij kunnen helpen. Helaas is niet alles op te lossen en soms kom je ergens niet voor in aanmerking.
Het CIZ doet in Amsterdam de indicaties en geeft die door aan de gemeente. De Sociale dienst zorgt voor de financiele afwerking.Uiteindelijk betaalt de overheid dus toch voor je voorzieningen. En het gaat er toch om dat je je voorzieningen krijgt?
Overigens was mijn reactie niet een persoonlijke klacht,
ik heb een goede rolstoel en het heeft niet altijd erg veel zin om stil te blijven staan bij dingen die fout zijn gegaan in het verleden.Probeer naar het nu en de toekomst te kijken en daar gewoon het beste van te maken.
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Ans, Je bent een heerlijk mens! Maar wil je misschien ook nog even uitleggen waar de initialen CIZ voor staan? Want eerlijk gezegd vind ik het traject om hulpmiddelen te krijgen steeds raadselachtiger worden.. Groet; Yanny
yanny scutt
-10-  yanny scutt:
PS. Het enige CIZ dat ik ken was het Centraal Israelitisch Ziekenhuis. Yanny
yanny scutt
-12-  yanny scutt:
Esther, Dank je ! Groet; Yanny

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.