Home > > De weg kwijt, dankzij het GVB

De weg kwijt, dankzij het GVB

Komende week gaat de nieuwe dienstregeling van het GVB in. Een hoogtepunt in het jaarlijks terugkerende ov-ritueel. Kijkend naar het nieuwe schema: er verandert niet zo veel. Soms zijn de streeftijden van vertrek een minuutje opgeschoven, maar de doogewinterde GVB reiziger houdt geen rekening met op tijd rijden. Overdag komen bus en tram altijd te laat, en de laatste rit vertrekt altijd te vroeg. Tot zover dus het nieuws over de, met veel bombarie aangekondigde, dienstregeling... er zijn belangrijkere zaken.

De service van het GVB laat te wensen over. En ik heb het niet over chagerijnige buschauffeurs of onduidelijk communicerende conducteurs. Iedereen heeft wel eens zijn dag niet, en van ongegronde jovialiteiten houd ik niet. De service op de haltes lijkt op eerste gezicht keurig verzorgd, maar is bij nader inzien belabberd.
Een maand geleden stond ik op een bus te wachten bij het Centraal Station, en het toeval wilde dat ik wist waar ik was. De 'u bevindt zich hier' pijl wees niet op het centraal, maar op de ceintuurbaan.

Afgelopen donderdag bij de Hoogte Kadijk probeerde het GVB me te misleiden: volgens de aanwijzing op de kaart zou ik me al op het Alexanderplein bevinden.

Zo vaak reis ik in Amsterdam niet met tram, bus, of metro. Dus echt vaak kom ik niet met dit soort misstanden in aanraking. Maar ik vind het belabberd, en van weinig accuratesse getuigen. Dankzij het GVB kun je zomaar de weg volledig kwijt raken.

Mijn oproep aan de lezers van Amsterdam Centraal is de stadsplattegronden van het GVB met een verkeerd geplaatste 'u bevindt zich hier' pijl bij de reacties te melden. In plaats van een nieuwe dienstregeling, kan het GVB zich dan de komende tijd richten op de service naar de reiziger, zodat die niet zomaar het spoor bijster raakt. Bij voorbaat dank.

zes reacties op "De weg kwijt, dankzij het GVB"

-1-  :
Het bandje dat in de metro de stations omroept, klopt ook vrijwel nooit. Ofwel het loopt een paar haltes voor of achter, ofwel ze draaien het Gaasperplasbandje in de Geinlijn (v.v.). Ik zie dagelijks mensen van buiten de stad op verkeerde stations uitstappen.
Arnoud de Jong
Hij/zij wordt ook steeds zeldzamer: de mens die er een eer in stelt om zijn/haar werk goed te doen. De tijd is niet ver meer dat de enige in onze stad die dat nog wél doet, prompt wordt uitgeroepen tot Amsterdammer van het Jaar.
Jochem Floor
-3-  Jochem Floor:
Ik ben er nu al een jaar of twee niet meer geweest, maar voorheen was het bij lijn 3 richting de Ferdinand Bolstraat, halte Lineausstraat/Wijttenbachstraat was dat ook altijd het geval. En het is me vaker opgevallen, maar als je je bij het GVB over al dat soort dingen druk gaat maken.. (zucht) Nee dank, ik blijf bezig.

Maar je vraagt je toch af hoe moeilijk het is zo'n stickertje op de juiste plek op een kaart te plakken.
Arnoud de Jong
Veelzeggend in dit verband is nog dat op de AT5-website een banner van het GVB staat. Daarmee kun je de nieuwe tijden van de lijnen opvragen. Werkt dus niet.
yanny scutt
-5-  yanny scutt:
Jelmer, De rijtijden (timetables) veranderen wel 6 x per jaar in 'Mokum' en dat is een grote bron van ergernis.

Erger is; dat er 1 x per jaar hele route's met de daarbij horende halte's worden opgeheven waardoor -nog- zelfstandig wonende bejaarden niet meer naar hun markt, gezondheidscentrum, buurthuis of bibliotheek kunnen.

Heel jonge kinderen (10 jaar oud) durven wij al niet meer mee te sturen met het OV. Ik vrees dat het OV in Amsterdam slechts bereikbaar is voor de 30-ers met baan (en heeel veel haast) Groet; Yanny
Wiard
-6-  Wiard:
Er wordt vaak met veel bombarie gesproken over dynamische reisinformatie. Dit zou de toekomst zijn met gelikte vormgeving en real-time informatie. Gek genoeg weten veel vervoerders hun 'statische' informatie nog niet op orde te krijgen. Veelzeggend is dat de provincie Overijssel een aantal jaar terug een prijs kreeg voor de vormgeving van de statische informatie en daarmee 'dynamische' projecten opzij zette. Ook bij het GVB is m.i. nog een wereld te winnen maar het wordt wel steeds beter qua idee. De uitvoering is natuurlijk een tweede. Eenduidigheid en vormgeving zijn erg belangrijk. Een kleine maar positieve ontwikkeling zijn bijvoorbeeld de kleine stationsnaamborden die op de muren van metrostation CS zijn gehangen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.