Home > > Wachtlijst parkeervergunningen in 2008 opgelost?

Wachtlijst parkeervergunningen in 2008 opgelost?

Het Stadsdeel Centrum heeft zijn goede voornemens voor 2007 omtrent het parkeerbeleid bekend gemaakt:

1. De tarieven in het centrum gaan met 20 cent per uur omhoog (3,60 en 4,60 per uur). De tarieven voor parkeervergunningen gaan met 2 euro per maand omhoog (27 euro per maand).
2. Het stadsdeel gaat beter controleren op fraude met parkeervergunningen. Ze krijgen hiervoor ruimere toegang tot het kentekenregister van de RDW (Rijksdienst wegverkeer)

Het tweede voornemen is zonder twijfel een goed voornemen. Hoe begrijpelijk het ook is dat je, in plaats van ruim 5 jaar te wachten, een som geld neertelt voor de parkeervergunning van de buurman (die toch zelden z'n auto gebruikt), dat is gewoon niet eerlijk. Daardoor moeten andere mensen nog langer wachten.

Over het eerste voornemen ben ik minder enthousiast. Een snelle rekensom toont aan dat de kosten van een vergunning per maand overeenkomen met 7,5 uur parkeren in het goedkope gebied en iets minder dan 6 uur in het dure gebied. Geen wonder dat mensen gaan frauderen...

Terwijl de oplossing zo simpel lijkt: maak die vergunningen duurder. Als het tarief voor parkeervergunningen flink verhoogd wordt, zullen de mensen afvallen die er niet zoveel geld voor over hebben. Daarmee wordt de wachtlijst dus korter. De voordelen zijn overduidelijk: bewoners die hun auto intensief gebruiken hoeven minder lang te wachten en het stadsdeel vangt meer geld voor de vergunningen. Iedereen blij! Een derde bijkomend voordeel is dat mensen die hun auto zelden gebruiken (en hem nu het grootste deel van de tijd op een parkeerplek in het centrum laten staan), dan waarschijnlijk afzien van een vergunning, waardoor er wellicht zelfs iets meer parkeerplek komt. Voor mantelzorgers, invaliden en hulpverleners zijn er reeds speciale regels, dat hoeft niet te veranderen. Zelfs voor de bijstandsmoeders die dan de dupe worden bestaat er reeds een alternatief: autodate.

Ergens moet toch een adder zitten. Ik ben vast niet de enige die deze simpele oplossing kan bedenken. Maar waarschijnlijk ben ik na 4 jaar wachten op een vergunning blind geworden voor de voordelen van het huidige beleid. Wie opent me de ogen?

negen reacties op "Wachtlijst parkeervergunningen in 2008 opgelost?"

art
-1-  art:
Ja, op zich heb je gelijk, denk ik. Toch blijft dat hele parkeerprobleem een moeilijk verhaal. Zo weet je niet of de prijsstellingen van parkeervergunningen aan meer politiek-morele restricties zijn onderwerpen dan de parkeertarieven. Ik kan me voorstellen dat wanneer het om tarieven gaat, men toch een beetje het idee heeft dat het niet alleen om Amsterdammers gaat, en wanneer om vergunningen, uiteraard wel.
Roodhaar
-2-  Roodhaar:
Ben het toch niet helemaal eens met het duurder-worden-van-vergunning-argument. Dat doet me iets te veel aan 'meer voor rijke mensen' denken.
Dat fraudeverhaal klinkt wel goed trouwens.
ronald
-3-  ronald:
Laat de gemeente eens inzicht geven in hoeveel parkeergeld er jaarlijks wordt opgehaald en waar dit geld dan aan wordt besteed. Hoeveel parkeervergunningen worden er afgegeven etc.etc. Als je dit plaatje compleet hebt kun je je wellicht afvragen waarom er niet meer ondergrondse parkeergarages worden gebouwd. Raar beleid in Amsterdam hoor, geen garages bouwen maar wel mensen rondjes laten rijden. Erg tegenstrijdig ivm millieu. Gewoon meer parkeergarages bouwen en al dat blik van straat. Moet je eens kijken hoe mooi Amsterdam kan worden. Plekken om te lopen, plekken om te spelen. Kosten per plek in de garage? Net zo hoog als vergunningparkeren op straat. Mooi voornemen voor 2007 zou ik zeggen!
f.bol
-4-  f.bol:
De streefcijfers voor de beperking van de automobiliteit zijn ruimschoots gehaald. ( daling van 25%)
Het wordt dus hoog tijd om inderdaad meer parkeeruimte ondergronds te creëren en tot die tijd op te houden met het weghalen van parkeerplaatsen bovengronds.
De verunningen mogen best iets diirder maar de uurtarieven weer omhoog is waanzin. Inmiddels is parkeren duurder in A'dam-c dan in Londen of Parijs.
f.bol
-5-  f.bol:
ik typ slecht in het nieuwe jaar. vergunningen en duurder.
-6-  :
Kleine update: inmiddels is de wachtlijst in het Centrum 7 jaar! Ik heb net digitaal m'n plek op de wachtlijst bekeken en ze waren zo vriendelijk erbij te vermelden dat de eerstwachtende z'n aanvraag heeft gedaan in januari 2000...
Paulus de Wilt
-7-  Paulus de Wilt:
Nee hoor, Carla, je ogen zijn reeds open. Je hebt gewoon groot gelijk: dat is de beste oplossing. Waarom dat dan toch niet gebeurt? Simpel: jouw veronderstelling dat iedereen daar blij mee zal zijn is helaas niet waar. Probeer - als politicus - eens een dergelijk voorstel te lanceren en iedereen maakt gehakt van je. Recent deed wethouder van Poelgeest bijvoorbeeld het voorstel om de liggelden van bootjes te verhogen. Hij had groot gelijk: waarom zouden bootjes zo belachelijk veel goedkoper moeten zijn dan auto's? Maar hij kreeg heel Amsterdam over zich heen. Verhoging van de lasten voor de burger is door de PvdA in de ban gedaan. Helaas.

@ronald. Opbrengsten van parkeergelden gaan naar het mobiliteitsfonds en die worden elk jaar braaf door de gemeente verantwoord. Is allemaal gewoon op te zoeken.
En 'gewoon' meer garages bouwen en vervolgens te verhuren tegen het vergunningtarief: hoe had je je dat voorgesteld? Waar wil je dat van betalen? Een gebouwde parkeerplaats kost zo'n ¤ 75.000. Dat is alleen al aan rente ¤ 3000 per jaar. Dat is het 10-voudige van wat een parkeervergunning oplevert. Daar komen de bouwkosten en het onderhoud en zo nog bij!
Nee, echt goed voor het milieu en je portemonnee: auto de deur uit doen en fiets, openbaar vervoer en deelauto's gebruiken.
maurice
-8-  maurice:
Maarten van Poelgeest een goede wethouder met uitstekende ideen? Nou, ik zou zeggen lees dan even hoeveel m2 kantoorruimte hij er bij wil laten bouwen in ZuidWtc. Lees vooral zijn argumentatie. Nee, dan heb je er toch helemaal geen kaas van gegeten. Dat zelfde geldt voor zijn argumentatie waarom plezierbootjes meer liggeld zouden moeten gaan betalen.
Ach ja, je bent studentenleider geweest en daarna heb je nooit meer gewerkt. Het is dat je vrouw in het Europees Parlement zit, dan hoor je nog eens wat.
Werner Toonk
-9-  Werner Toonk:
Dat voorstel van Van Poelgeest over bootjes sloeg de plan gewoon mis. Een boot is nu eenmaal iets anders dan een auto, dus het is logisch dat je daar anders naar kijkt. Het voorstel was gewoon een goed voorbeeld van hoe dit college de lasten voor burgers wil verhogen.

Terug naar die parkeervergunning, want daar gaat het item over. In Oud-West hebben we enkele jaren geleden als discussievoorstel gedaan om de vergunningtarieven 10 Euro per maand te verhogen en de opbrengsten te gebruiken voor het realiseren van parkeergarages. Dat leverde toen flink veel gedoe op en er kwamen zoveel bewoners op de been dat een inhoudelijke discussie haast onmogelijk werd door het geschreeuw vanaf de tribune.

Dit jaar gaat het tarief (gelukkig) wel drie euro per maand omhoog. Van 11,40 naar 14,40 per maand. Nog steeds fors goedkoper dan in het centrum. Die verhoging levert het stadsdeel jaarlijks zo'n 240.000 Euro extra op. Dat geld wordt alleen besteed aan het realiseren van parkeergarages. De parkeergarages leveren extra parkeerplaatsen op voor diezelfde vergunninghouders (zonder bij te betalen). En ook nog eens extra verblijfsruimte op straat omdat daar plaatsen worden weggehaald en omgezet in groen / speelruimte /etc.

In Oud-West zijn er overigens al twee parkeergarages gebouwd voor vergunninghouders, zonder daarvoor het tarief te verhogen. De eerste onder het Staringplein (open, 60 plaatsen) en de tweede aan de 1e Const Huygensstraat (bijna open, 175 plaatsen).

Wat mij betreft zetten we dit beleid door. Of dat gebeurt is uiteindelijk aan de Amsterdammers.
De wachtlijst los je er trouwens naar mijn idee niet mee op, want als die korter wordt, dan zijn er weer meer mensen die toch een eigen auto willen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.