Echte Amsterdammers lezen Amsterdam Centraal
Wie draait door?

Je zou denken, dat zo'n simpele draaiing van negentig graden hooguit gevolgen heeft voor het gat dat al gegraven was. Even bijwerken en klaar. Volgens het stadsdeel is echter een compleet nieuwe vergunning nodig, wat leidt tot uitstel van de onthulling met zeker vier maanden. Tot groot ongenoegen van ondermeer de oppositie in de gemeenteraad.
Terecht?
Helaas zou ze zich daar nou wel eens stevig in kunnen vergissen. Niet iedereen is namelijk even blij met het monument. De ex-vrouw van Theo van Gogh bijvoorbeeld, Heleen Hartmans, ziet het hele monument niet zitten en al helemaal niet op de beoogde plek. In een column in de Metro (registratie verplicht) schrijft ze vandaag:
"Wat mij het meest schokte was het idee dat straks de gigantische roestvrijstalen contouren van Theo's hoofd uit het zand van het Oosterpark zouden opdoemen. Om de hoek van de plek waar op 2-11-2004 zijn hoofd bijna van zijn romp was gescheiden. In reactie liet ik Het Parool weten dat ik het beeld direct na plaatsing uit de grond zou willen rukken met behulp van een traumahelikopter."
Zoon Lieuwe lijkt er ook zo over te denken. De vraag van het stadsdeel of hij de onthulling wilde verrichten, beantwoordde hij met een groot "NEE". "En alsof de geest van zijn vader hiermee instemt arriveerde twee weken voor de onthulling een ANP-bericht dat de grote Henneman niet akkoord is met de plek in het Oosterpark," vervolgt Hartmans haar column.
Enige voorzichtigheid van het stadsdeel is dus wel op zijn plaats. Het zou bijzonder lullig zijn, wanneer het monument kort na de onthulling alweer op aandringen van Hartmans of iemand anders die tegen het beeld is, moest worden verwijderd omdat de papieren niet helemaal in orde zijn. Dat het niet mogelijk is op kortere termijn een kleine correctie op een bouwvergunning aan te brengen, mag dan absurd zijnn, maar het is de vraag of dát het stadsdeel verweten kan worden.
15 reacties
Harold:
25 augustus 2006 19:57 uur
Ik denk dat het stadsdeel inderdaad goed heeft gehandeld. Immers, nu gaat het om een standbeeld waar de meerderheid wellicht een goed gevoel bij heeft. Maar...als het om een meer omstreden bouwproject zou zijn geweest, dan hadden de tegenstanders onmiddellijk met een opgeheven vingertje op de stoep van het stadsdeel gestaan.
Wiard:
25 augustus 2006 23:46 uur
Tja, procedures zijn er toch om belanghebbenden te beschermen. Ze mogen soms rigide overkomen maar in een maatschappij met zoveel uiteenlopende belangen moet er zorgvuldig gehandeld worden. Als je zelf afspreekt voor een zwarte dvd-speler te betalen en je krijgt een grijze, ben je ook niet blij. Gelukkig sta je dan in je recht. Net zoals bij een bouwvergunning. Nadeel van deze op zich positieve regels is wel dat elke kleine wijziging een nieuwe procedure betekent. Dat kan niet zomaar genegeerd worden als het merendeel ineens vindt dat dat geneuzel is.
yanny scutt:
26 augustus 2006 00:49 uur
Volgens mij mogen wij ons afvragen wie er nu zo'n belang heeft bij dat monument. Theo's familie? Kunstenaars? De Deelraad? Of wij, het publiek...
Mij bekruipt het gevoel dat Theo zelf hier weer een prachtige film van had gemaakt! Over menselijke zwakheden enzo.. (en dan die van subsidiegevers in het bijzonder)
Theo wordt door iedereen die hem heeft mogen kennen; nooit vergeten! Groet; Yanny
Mij bekruipt het gevoel dat Theo zelf hier weer een prachtige film van had gemaakt! Over menselijke zwakheden enzo.. (en dan die van subsidiegevers in het bijzonder)
Theo wordt door iedereen die hem heeft mogen kennen; nooit vergeten! Groet; Yanny
Sigi:
26 augustus 2006 02:25 uur
Commotie, hoe toepasselijk.
engine 54:
26 augustus 2006 09:31 uur
En wat komt er op te staan?
Misschien dit:
Vrijheid van meningsuiting is een recht,
maar belediging is zeer slecht.
Misschien dit:
Vrijheid van meningsuiting is een recht,
maar belediging is zeer slecht.
26 augustus 2006 10:21 uur
Zijn zoon schijnt het ook verschrikkelijk te vinden. Raar dat familie blijkbaar helemaal geen inspraak heeft gehad. Inderdaad, wie is hier mee gediend?
26 augustus 2006 12:53 uur
Wie is hiermee gediend? Kunstenaar Jeroen Henneman! Die vangt 90.000 euro. Lees de column van Heleen Hartmans en zie hoe respectvol de kunstenaar haar na de dood van Van Gogh toevoegde “dat Theo toch al op zijn retour was”
De column staat op pagina 6 van Metro d.d. 25/08/2006
De column staat op pagina 6 van Metro d.d. 25/08/2006
Jochem Floor:
26 augustus 2006 17:00 uur
Ik snap eigenlijk niet hoe die 'collumn' in Metro terecht is gekomen. Ik vind het heel sympathiek dat de redactie van Metro een platform biedt, maar hadden ze in dit geval mevrouw niet iets beter tegen zichzelf moeten beschermen? Na lezing kon ik niet goed bepalen wat ze wilde bereiken. Er wordt zoveel met de haren bijgesleept, iedereen doet alles fout en het toont eigenlijk vooral haar verdriet en bitterheid. Dat is jammer, want ik denk dat als ze zich had beperkt er wel degelijk een verhaal met een pointe, waar wij als lezer wat mee hadden gekund, in had gezeten.
Kokkie:
26 augustus 2006 23:42 uur
Waarom draaien de ambtelijke molens zo langzaam? Houden ze zich zelf in stand? Ik denk het wel...
Ambtenaren staan in dienst van het volk (dat is ooit zo bepaald), maar tegenwoordig is de werkelijkheid precies het tegenovergestelde. Jammer!
Ambtenaren staan in dienst van het volk (dat is ooit zo bepaald), maar tegenwoordig is de werkelijkheid precies het tegenovergestelde. Jammer!
yanny scutt:
27 augustus 2006 00:55 uur
Esther, dat is inderdaad heel vreemd! Er wordt een beeltenis gemaakt van jouw vader /zoon die op een afschuwelijke wijze om het leven is gekomen. Dat klopt niet, dat is verwerpelijk!
Thomas, Theo had zo'n hekel aan die 'subsidieslurpers' en was zo trots te laten zien dat hij goed werk kon maken zonder! Ik kan me ook niet herinneren dat Theo na het voltooien van een geslaagde film door werkelijk elk opinieblad/kranten bijlage werd geintervieuwd... Afgelopen weken breek je werkelijk je nek over Jeroen Henneman en zijn ,in mijn ogen, nogal arrogante uitspraken.
Zou het gaan over een Kunstenaar die gepromoot moet worden wegens nogal oplopende ,onverkochte, werken in de Gemeentelijke opslagruimte's?! Dat zou alles verklaren natuurlijk.. Ik moet wel bekennen dat ik geen verstand heb van Kunst, maar ben boos over het gesteggel. Groet; Yanny
Thomas, Theo had zo'n hekel aan die 'subsidieslurpers' en was zo trots te laten zien dat hij goed werk kon maken zonder! Ik kan me ook niet herinneren dat Theo na het voltooien van een geslaagde film door werkelijk elk opinieblad/kranten bijlage werd geintervieuwd... Afgelopen weken breek je werkelijk je nek over Jeroen Henneman en zijn ,in mijn ogen, nogal arrogante uitspraken.
Zou het gaan over een Kunstenaar die gepromoot moet worden wegens nogal oplopende ,onverkochte, werken in de Gemeentelijke opslagruimte's?! Dat zou alles verklaren natuurlijk.. Ik moet wel bekennen dat ik geen verstand heb van Kunst, maar ben boos over het gesteggel. Groet; Yanny
Rogier:
29 augustus 2006 20:53 uur
Waarom treden politici als Huub Verweij niet op tegen de regelmakerij van de eigen gemeente, in plaats van een goedkoop onderwerp scoren op AT5. VVD-voorman Verburg riep in het Parool dat hij deze zomer tien keer wilde scoren met zijn VVD. Dat was het enige doel: goedkope retoriek bedrijven. Huub Verweij speelt toch de belangrijke politicus. Ik denk maar zo: Doe Eens Wat.
f.bol:
29 augustus 2006 22:25 uur
Helemaal mee eens. Een beetje mekkeren over die stadsdelen, zet dan een keer in je verkiezingsprogramma dat je ze af wil schaffen. Of zorg dat Oost hierin overruled wordt door de centrale stad. Met dat leuteren op de tv kom je er niet, meneer Verweij. Mensen trappen daar niet meer in en daarom zit je ook in de oppositie.
31 augustus 2006 00:28 uur
@ Jochem Floor: wat is er in godsnaam zo “jammer” aan dat Heleen Hartmans in die column verdriet en bitterheid toont? Niet zo gek toch of ben je vergeten wat er op 2 november 2004 gebeurde?
Zou je je niet kunnen concentreren op de “pointe”, namelijk dat het er alle schijn van heeft dat de moord door sommigen kennelijk vrij precies voorzien was (de calamiteitencontainer stond de avond voor de moord alvast klaar). En dat de meest dierbare nabestaande van Theo van Gogh, zijn zoon Lieuwe van Gogh, geen zin heeft in dat standbeeld? Kan de wens van die jongen wellicht gerespecteerd worden?
Jochem, kun je misschien iets minder het ijskonijn uithangen, je inleven in de personen voor wie deze islamtische (mislukte zelfmoord)aanslag meer is dan een vergunningenkwestie over het 90 graden draaien van een veel te duur standbeeld.
Zou je je niet kunnen concentreren op de “pointe”, namelijk dat het er alle schijn van heeft dat de moord door sommigen kennelijk vrij precies voorzien was (de calamiteitencontainer stond de avond voor de moord alvast klaar). En dat de meest dierbare nabestaande van Theo van Gogh, zijn zoon Lieuwe van Gogh, geen zin heeft in dat standbeeld? Kan de wens van die jongen wellicht gerespecteerd worden?
Jochem, kun je misschien iets minder het ijskonijn uithangen, je inleven in de personen voor wie deze islamtische (mislukte zelfmoord)aanslag meer is dan een vergunningenkwestie over het 90 graden draaien van een veel te duur standbeeld.
yanny scutt:
31 augustus 2006 02:40 uur
Ik wil geen uitvergrote luizenkam zien in het Oosterpark dat moet uitdrukken dat Theo een grote mond en een eigen mening had. Ik wil een monument voor Theo dat uitdrukt DAT je een eigen mening mag HEBBEN.
Dus dat dat Kunstwerk niet wordt geplaatst vind ik helemaal niet zo erg.
Theo zou liever zien dat er een monument in onze harten bewaard bleef.
Dat, en dat wij blijven strijden voor de vrije meningsuiting. Met of zonder grote bek. Het beste monument voor Theo is om je mond open te blijven doen over de vreselijke verschillen in onze samenleving. Dat verdient onze aandacht. En niets anders! Groet Yanny
Dus dat dat Kunstwerk niet wordt geplaatst vind ik helemaal niet zo erg.
Theo zou liever zien dat er een monument in onze harten bewaard bleef.
Dat, en dat wij blijven strijden voor de vrije meningsuiting. Met of zonder grote bek. Het beste monument voor Theo is om je mond open te blijven doen over de vreselijke verschillen in onze samenleving. Dat verdient onze aandacht. En niets anders! Groet Yanny
Anoniem:
11 december 2007 11:09 uur
Die Jochem is niet alleen een yskonyntje maar heeft kennelijk andere belangen dan oprechte.
Wie ben jij en waar bemoei jij je mee, Jongen?
Wie ben jij en waar bemoei jij je mee, Jongen?
recente discussies
- Dieren haten Schiphol (8)
- Een boot is om mee te varen (59)
- Amsterdamse Bos (7)
- Spil van de Zuidas (2)
- De omgekeerde stad (8)
- Pulp (11)
- Buurtsafari in Nieuw-West (6)
- Straatmuziek (77)
- Groeten uit Soweto Amsterdam (20)
- Bakkum (20)
- Waar blijft onze nachtmetro? (83)
- Grafschennis op Westgaarde (15)
- Grachtengordel Amsterdam officieel werelderfgoed (37)
- De baas van Cordaan (5)
- Politieke cowboy uit Amsterdam Oud West (33)
zoek
Amsterdam in beeld
NachtTV, een uurs cyclus met hoogtepunten uit het regionale nieuws, weer & verkeer en uitgaanstips.










