Home > > Betaald parkeren in Slotervaart

Betaald parkeren in Slotervaart

Parkeeroverlast in Slotervaart
Slotervaart - Het stadsdeel Slotervaart is van plan om begin 2008 betaald parkeren in te voeren in de buurten rondom het World Fashion Center, station Lelylaan, het Delflandplein, het Staalmanplein en in Overtoomse Veld. Dit als reactie op de toenemende overlast van zogeheten vreemd- en langparkeerders uit omliggende stadsdelen en andere steden. Sinds afgelopen donderdag mogen bewoners vertellen wat ze van deze plannen vinden.
Nu ben ik niet per definitie tegen maatregelen die parkeeroverlast beperken, maar opvallend is wel dat er telkens reflexmatig en weinig inventief wordt gegrepen naar het middel van de parkeerbelasting. Want inmiddels is wel aangetoond dat betaald parkeren de parkeeroverlast alleen maar verplaatst en niet oplost. En zo komt na enige tijd vanzelf weer de volgende zone in aanmerking voor de 'oplossing' van het betaald parkeren.
De overheid laadt daarmee de verdenking op zich dat het primaire doel niet is het aanpakken van de overlast, maar het spekken van de eigen portemonnee. Temeer omdat de bewoners zelf ook een flink nadeel hebben van het betaald parkeren. Er moet een dure vergunning worden aangeschaft, een parkeerplaats is nog steeds niet gegarandeerd, sociale contacten voor met name ouderen worden belemmerd doordat bezoekers hun aandacht moeten verdelen tussen opa en oma en de prijzige parkeermeter. Of in veel gevallen dan maar helemaal wegblijven. De ene overlast komt daarmee in de plaats van de andere.

dokken voor overlast
Wat betreft de parkeerders van buiten de stad zou hun gedrag het stadsdeelbestuur toch aan het denken moeten zetten. Want die doen precies waar altijd voor wordt gepleit: park & ride. Men reist bijvoorbeeld met de trein naar station Lelylaan, parkeert er gratis de auto en vervolgt z'n weg naar het werk per openbaar vervoer of vouwfiets. Het ligt voor de hand om op die goede gewoonte in te spelen en rond de ringweg zoveel mogelijk parkeerterreinen aan te leggen of meer 'transferia' te maken. Maar nee, liever wentelt men blijkbaar de overlast af op de wijken rond de ringweg en laat men de bewoners dokken voor de overlast die het gebrek aan doelmatig parkeerbeleid oplevert.

Aan de andere kant voert de stad echter wél een uitermate voortvarend beleid om zoveel mogelijk bedrijven en werkgelegenheid naar de stad te halen. Dat levert natuurlijk extra forenzen op, maar de opvang van de extra parkeerbehoefte die dit met zich meebrengt blijft een stiefkind. Want de meeste forenzen gaan toch ondanks files het liefst met de auto naar het werk. De praktijk wijst namelijk uit dat trein en bus onvoldoende capaciteit bieden om aan de extra vervoersvraag te voldoen. Wie de keus heeft tussen sardientje spelen bij de NS of filerijden, kiest toch voor de eigen auto. Daarin ben je tenminste verzekerd van een zitplaats.

onsympathieke maatregel
Hopelijk keren de bewoners van de betreffende gebieden in Slotervaart zich massaal tegen de invoering van het betaald parkeren. Want betaald parkeren is een onsympathieke en oneerlijke maatregel. Doordat de gebruiker van een parkeerautomaat bijna nooit kan inschatten hoeveel parkeertijd hij precies nodig heeft, betaalt hij altijd teveel. Wat dat betreft is een parkeergarage of parkeerterrein rechtvaardiger. Een overheid zou zich niet mogen bezighouden met deze parkeermeterpraktijken.

betere oplossingen
Wat zijn dan betere oplossingen? Bewoners van gebieden met veel externe parkeerdruk zouden gratis (of hooguit tegen kostprijs) een parkeervergunning voor hun directe omgeving moeten krijgen. Elke bewoner kan tegen een laag tarief (senioren en aan huis gebonden chronisch zieken gratis) parkeerkaartjes voor bezoekers aanschaffen. Deze zijn maximaal één dag geldig. Bij de ingang van hun straat komt een bord met 'Alleen voor vergunninghouders en bezoekerspashouders', net als in blijkbaar bevoorrechte stadsdelen als Buitenveldert (zie rondom het VU-ziekenhuis). Er komen voldoende parkeerterreinen in de buurt van openbaar vervoer, waar de bezoeker rechtvaardig betaalt voor de exacte hoeveelheid parkeertijd die hij verbruikt. Bedrijven moeten voldoende eigen parkeervoorzieningen creëren voor hun werknemers en het gebruik van het openbaar vervoer of fiets aantoonbaar stimuleren.

Het is maar een idee, maar wanneer ik dat als leek kan verzinnen, moet een deskundig stadsdeelbestuur daar qua inventiviteit makkelijk overheen kunnen komen. Alleen maar komen aanzetten met het zoveelste blik dure en geldgraaiende parkeermeters zie ik als een bewijs van bestuurlijk onvermogen.

zestien reacties op "Betaald parkeren in Slotervaart"

Manon
-1-  Manon:
Ik ben het helemaal met je eens Arnoud. Ik zou zeggen stuur dit door naar het stadsdeel! Ik heb nog wel een aanvullende maatregel die ook bij bijvoorbeeld de Postbank werkt in stadsdeel Bos en Lommer. Dit bedrijf laat namelijk een bus rijden om in de ochtend mensen van het station op te pikken en rijdt in de avond de werknemers weer terug naar het station. Dus, als Amsterdam bedrijven wil aantrekken dan moet daar ook een passage gewijd worden aan hoe men de parkeerdruk denkt te gaan aanpakken. Hiermee worden woonbuurten ontlast en regel je tenminste iets om overlast van dagparkeren van werkers tegen te gaan. Bedrijven dienen daarnaast hun personeel te belonen die gebruik maken van fiets en OV. Nou ik ben benieuwd welke inventieve bestuurder/ambtenaar dit gaat oppakken.
Bernd
-2-  Bernd:
Parkeeroverlast van bedrijven is vaak ook het gevolg van mislukt parkeerbeleid: de overheid is er nog steeds van overtuigd dat als je het aantal parkeerplekken bij een kantoorgebouw laag houdt, het personeel dan vanzelf met het OV komt. Het tegendeel is allang bewezen, maar maak dat de verantwoordelijke ambtenaren maar eens wijs.

Overigens een opmerking over de bezoekersvergunningen die Arnoud voorstelt: in Amstelveen hebben we die al een tijdje (15 Euro per stuk per jaar, max twee per huishouden), maar al snel bleek dat verschillende bewoners de vergunningen 'verhuurden' aan de hoogste bieder. Dat vond de gemeente nu weer niet zo'n goed idee (flauw he?) met als gevolg dat we nu een soort parkeerschijf hebben waarmee je bezoek maximaal 3 uur mag parkeren, in plaats van de hele dag.
Vinus
-3-  Vinus:
Als ik op straat 10 vierkente meter bezet met een hek eromheen zonder dit stuk grond te kopen of te huren van de gemeente, word ik opgepakt, of voor gek verklaard, of beiden. Als ik een auto neerzet op een stuk straat mag ik dat op veel plekken in de stad nog steeds gratis doen. Mijn pointe: iedereen die een stuk openbare straat inneemt zou er voor moeten betalen, alleen op Koninginnnedag niet. Dus het is ongelooflijk dat er nog plekken zijn in Amsterdam waar je niet hoeft te betalen voro parkeren. Verder is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod: veel vraag, dan hogere tarieven, minder vraag, dan lagere tarieven. En als je weet wat het aanleggen en onderhouden van een parkeerplek op straat kost, dan is het helemaal van de gekke dat daar niet voor betaald hoeft te worden.
Overigens kun je tegenwoordig Parkeer en Bel, dan betaal je via je mobieltje exact het aantal geparkeerde minuten, hartstikke sympathiek, zie: http://www.stadstoezicht.am... .
En waarom ouderen en gronies zieken altijd zieliger zijn als het om parkeren gaat is me nog nooit duidelijk geworden. Ja, ik ken heus wel de verhalen van mensen die zeggen dat hun vrienden minder, of niet meer langs komen omdat ze voor het parken betalen moeten. Lekkere vrienden zijn dat dan!! Ik zou ze meteen uit mijn Vriendenboekje schrappen....
Suffie
-4-  Suffie:
Vinus, dat ga je wel snappen als je vrienden krijgt.
Arnoud de Jong
@vinus:
* Zullen we dan ook de rijwielbelasting met bijbehorend belastingplaatje maar weer invoeren? En als we toch bezig zijn hangbelasting voor hangjongeren?
* Het stuk keert zich niet tegen gereguleerd parkeren an sich, maar tegen de onrechtvaardige methodiek, met name bij parkeerautomaten.
* De stelling dat verminderde vraag zou leiden tot lagere tarieven heb ik in de praktijk nog niet bewezen zien worden, simpelweg omdat de vraag nooit lager wordt.
* Er zijn wel degelijk veel klachten over toenemend isolement bij bepaalde groepen door het parkeerbeleid. Dit komt voornamelijk door het systeem van parkeermeters.
* De toevoeging over Parkeer en Bel is nuttig, waarvoor dank. Staat deze informatie ook op een parkeermeter?
margot
-6-  margot:
Ik krijg bijna het vermoeden dat Vinus bij de gemeente werkt. Nee, ik weet niet wat de aanleg van een parkeerplek kost, wil ik ook niet weten. Wat Arnoud duidelijk wil maken is volgens mij het volgende. Er is destijds betaald parkeren ingesteld om het parkeren te reguleren. Echter er is totaal niets gereguleerd maar slechts flink veel geld opgehaald door het betaald parkeren. Dat kan toch niet de bedoeling geweest zijn/ is ook nooit de bedoeling geweest. En beste Vinus het gaat wel degelijk op dat mensen die je komen opzoeken zich tig keer bedenken. Ik heb ook een zus buiten Amsterdam wonen met twee kinderen. Openbaar vervoer gaat 1 maal per uur maar komt niet vlakbij. Dat betekent dat de reis behoorlijk wat tijd en geld kost, terwijl het met de auto stukken makkelijker is. Maar nu moet er wel voor een dagje Amsterdam behoorlijk in de knip getast worden. Dat is waar het omgaat. Jou vrienden wonen kennelijk in Amsterdam, maar er zijn mensen die niet alleen in de eigen plaats vrienden/kenissen/familie hebben.
Dr.D
-7-  Dr.D:
In de Spaarndammerbuurt hebben ze een tijdje met succes
het betaald parkeren tegengehouden.
Totdat men er zelf gek van werd.
Geen parkeerplek meer voor handen..
Nathalie
-8-  Nathalie:
Dr.D Wie heeft het betaald parkeren tegengehouden en wie werd er gek van. Dit is te vaag. In Westerpark doe ze het helemaal geweldig, ze bouwen een eco-wijk voor milieubewuste mensen. Dus ook geen parkeerplekken. Dat was de keuze voor de wijk. Maar.......dat vonden de bewoners uiteindelijk helemaal niet leuk. Oplossing: gewoon de auto niet in je eigen wijk parkeren maar plekken bezetten in een andere woonwijk. Dit op voorspraak van deelraadsleden!!! Ach ja, je bent milieubewust en je wilt wat!!!!!
yanny scutt
-9-  yanny scutt:
Arnoud, goed aangekaart! Of we kiezen voor betaald parkeren in Amsterdam, of helemaal niet parkeren. (gelijke monniken gelijke kappen enzo..)

Ik heb er mijn bekomst van dat elke 'zakenparkeerder' in mijn buurt zijn auto gratis parkeert en 'en passant' even alle weekendtroep op onze stoep deponeert!

Maar ook kleine ondernemers bezetten onze buurt met hun bedrijfsbestelbusjes en maken er een potje van qua 'opruiming'

Onze Stadsdeelraad wijst ondertussen met een hatelijk vingertje naar mijn buren en mij.

WIJ zijn de vervuilers en WIJ vegen ons stoepje niet aan.

(onze bestuurders gaan er dan gemakshalve vanuit dat er bewoners zijn die daar tijd voor hebben. Ik bedoel; de huisvrouwen die de voordeur lopen te wassen..)

Onze buurtcommissie-voorzitter moest een 'hellepreek' houden op een buurtfeestje die je eerder zou verwachten in een kerk waarvan je meteen wist; dat heeft die man niet zelf bedacht..

Er moeten gewoon meer parkeer-garages komen aan de randen van de stad, en het openbaar vervoer moet VEEL beter en vaker. (niet sneller natuurlijk ,da's wat anders!)

Groet; Yanny
Robin
-10-  Robin:
Ik als autobezitter (die ik nodig heb anders kan ik mijn werk niet uitvoeren) ben zeker niet blij met al die parkeer tarieven, zeker nu ik op een wachtlijst sta voor een vergunning en me helemaal suf betaal aan parkeermeters (geld had ik liever aan een goed doel of plaatselijke middenstander gespendeerd) Maar goed, als parkeren opeens gratis wordt in mijn buurt, kan ik mijn auto ook niet meer kwijt. Dus...we moeten opzoek naar een creatieve oplossing, hier is er één.

Er zijn tal van bedrijfsparkeerterreinen die des avonds leeg staan. Laten we daar op in haken, en mensen tegen een kleine vergoeding (dus geen 2 euro per uur) laten parkeren. Verschaffen we ook weer wat werk voor iemand die daar de wacht houdt. Het is niet dé oplossing, maar zal zeker helpen.
yanny scutt
-11-  yanny scutt:
Robin, je hebt het ei van Columbus gevonden!

Volgens mij kan dat ook gratis als je je auto s'ochtends ,voordat de werknemers arriveren, weer hebt weggehaald. (Maar als je daar beveiliging wilt s'nachts moet er wel wat worden betaald)

Heel goed idee! (-: Yanny
pi
-12-  pi:
tja, denk dat de bewoners het meeste betalen, deze wijk is echt buiten het centrum, hier parkeren nu al niet zoveel buitenstaanders ivm onveilige situaties.
Menno vd Meer
-13-  Menno vd Meer:
Zag vanochtend ineens overal parkeerautomaten staan :-(
RudiPensionado
-14-  RudiPensionado:
Dit is een vooralsnog onoplosbaar probleem en kan mij niet voorstellen dat de bewoners ook maar enige inspraak zal worden gegeven. Als het geld kost is vrijwel iedereen tegen dus is op voorhand al de mening van de bewoners bekend.
Hoe dan ook, waarom elders wel betalen en daar niet en daarmee doel ik niet alleen op Slotervaart maar op de hele stad.
Het probleem speelt ook al jaren langs de tram naar Amstelveen. Daar zie je ook al in de vroege ochtend de parkeerplekken ingenomen worden tot in de avond.
Kortom er is te weinig plek voor iederen en dat is ook niet vreemd. Als je tien meter breed een eental etages plaatst blijft de ruimte op straat tien meter. Het wonen in een stad en het bezitten van een auto zal in de nabije toekomst niet meer mogelijk zijn, tenzij de bewoners hun auto parkeren op parkeerterreinen buiten de bewoonde gebieden maar die worden ook schaars. Kijk bv eens naar de parkeerterreinen rond Schiphol waar rond deze dagen een zeer hoog bezettings percentage is. Op en rond Schiphol zijn ongeveer twintigduizend plekken en de meeste zijn nu ingenomen.
De “oplossing” zal dus betaald parkeren worden en ook steeds duurder worden.
Een parkeertarief voor de hele stad voor dezelfde prijs lijkt mij de beste oplossing om mensen ertoe te bewegen om autoloos in een stad te wonen, hetgeen in andere grote steden in het buitenland als normaal wordt ervaren.
jaguar
-15-  jaguar:
Ik ben een bewoner van std slotervaart en eigenaar van een koopwoning. Ik betaal daarvoor de hoofdprijs, maar dat is niet mijn punt. Het is immers een vrije keuze om voor koop te gaan ipv huur. Waar het wel om gaat is dat de parkeercapaciteit van de woonwijk is ingeschat op de bewoners en wat aanhang. Tot voor kort verliep dat prima.

In 2007 heeft het stadsdeel besloten om betaald parkeren door te voeren in de omringende buurtwijken. Op zich al zeer opmerkelijk, aangezien 80% van de buurtbewoners iedere cent nodig heeft om aan hun primair levensonderhoud te voldoen.

Door toedoen van het afpersingsbeleid van de gemeente stapelen de problemen zich op in de omringende wijken waar de parkeercapaciteit in sterke mate afneemt. Daarbij hebben de passanten - voornamelijk schiphol reizigers - ook hun toevlucht gezocht naar de niet betaalzones. Met als gevolg dat de parkeercapaciteit van de mijnwoonwijk wordt bezet door passanten en buurtbewoners van wijken waar betaald parkeren is ingevoerd. Terecht zou je kunnen denken. Wie wil er nou betalen voor parkeren....

Een pluim voor de marketing afdeling van de gemeente! Wat er namelijk nu gebeurt is dat de wijkbewoners het stadsdeel vragen om een oplossing. De oplossing die wordt geboden door het stadsdeel is betaald parkeren. Heel innovatief bedacht door het stadsdeel!

Dus, betaald parkeren wordt ingevoerd zonder dat de gemeente dit oplegt, maar waar zou toch de oorzaak kunnen liggen. Het is apart het sociale klimaat van burgers wordt verstoort door een afpersbeleid. Het wordt toch echt eens tijd voor een ethisch beleid.
Ketelbinkie
-16-  Ketelbinkie:
He Rudipensionado, waarom ga je niet boven op de himalaya wonen. Dan weet je zeker dat je geen geparkeerde auto tegenkomt.Ik zou niet weten waarom je in Amsterdam, wat in feite een groot dorp is en niet te vergelijken met steden als Tokio, Londen, enz., geen auto zou kunnen hebben. Ik kan niet zonder auto en zou dus volgens jou niet lang meer in Amsterdam kunnen wonen.
........................

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.