Home > > Welcome!

Welcome!

alstublieft - dankuwel - en een fijne dag nog! Screenshotje van de brochure
Dat het slecht gesteld is met de service in Amsterdam is algemeen bekend: ongemotiveerde studentes die je bestelling opnemen, chagrijnige herintreders die je kaartje controleren in de tram - erg vriendelijk komt het allemaal niet over. Vandaar dat de bedrijven achter de Amsterdam Alliantie de handen ineen hebben geslagen met het initiatief 'Welcome Amsterdam', een website waar iedereen enthousiast en blij kijkt en benadrukt hoe belangrijk het is dat wij Amsterdammers, allemaal, ons gastvrij en vriendelijk gedragen ten opzichte van onze medemens, en vooral ten opzichte van de toerist. Is dat nou nodig en gaat dat nou werken?
Dat het nodig is lijkt me wel: de Amsterdamse economie draait voor een flink deel op inkomsten uit toerisme. Dat lijkt niet alleen voor de hand liggend als je door het centrum wandelt, maar is ook te zien in de cijfers van O+S: ten opzichte van ons omringende gemeentes werken er bij ons ietsjes meer mensen in de horeca, en beduidend meer mensen in de culturele/recreatie-sector. Onze toeristen zijn daarmee één van onze grote werkgevers - komen er minder toeristen, dan verliezen mensen banen. Moet je eens nagaan hoe chagrijnig je dan kijkt als heruitttredende herintreder of bijbaan-student zonder werk.

Maar gaat dit nou werken dan, zo'n initiatief van de Amsterdam Alliantie? Ik ben bang van niet. Ik heb zelf jarenlang gewerkt als verkoper, onder andere als mensen-naar-binnen-luller voor Madame Tussauds. Ook bij Tussauds staat gastvrijheid voorop: hoe beter het contact met je gast, hoe groter de kans dat ze sneller terug komen. Maar wat ik in mijn werk als verkoper wél geleerd heb, is dat het systeem erachter die gastvrijheid ook moet aanmoedigen. Op een training, met mooie hand-outs en een presentatie van Job Cohen, kan ik wel horen wat 'de 7 Gouden Regels' zijn, maar ik breng ze pas in de praktijk als het mij ook iets oplevert.

Bij Tussauds deden ze dat perfect: ze hadden een uitgebreid tracking-systeem dat bijhield hoeveel omzet jij persoonlijk maakte. Dat is een aardige graadmeter voor hoe enthousiast je mensen kunt maken voor jouw product. En op basis van je gemiddele scores kreeg je een bonus - of je werd ontslagen omdat je er niks van bakte. Dat had twee voordelen: je wist hoe goed je was, wist wie beter was en wist dus bij wie je kon afkijken om het beter te doen, en het gaf je een ijzersterke motivatie.

Maar welke andere bedrijven passen een dergelijke 'Amerikaanse' methode toe? Vrijwel geen enkele: in de horeca krijgen de terrasbedienmeisjes en barjongens gewoon een uurloon en in 9 van de 10 gevallen 'int' de baas de fooi, de rijen voor de musea zijn zo groot dat het vrijwel ondoenlijk is omzet te koppelen aan een persoon, en bovenal, de Nederlandse managementcultuur, geworteld in het poldermodel, en dus conflictvermijdend, consensuszoekend, waar werkgevers niet bot genoeg durven zijn om slecht presterende mensen te ontslaan, maar ze desondanks toch een voldoende groot gebrek aan aanpassingsvermogen om niet in staat te zijn andere motivatiemiddelen te vinden, vormt een systeem waarin het mogelijk is voor individuele werknemers om zich bot te gedragen tegenover de toerist. Het is een bizar systeem, waar de werknemer uiteindelijk degene die zijn of haar inkomen levert, op botte wijze afsnauwt.

Een belangrijk initiatief, dat 'Welcome Amsterdam!'. Maar zo lang er niet wezenlijk iets verandert, blijven wij de hand die ons voedt bijten.


30 reacties op "Welcome!"

Gerard Beentjes
-1-  Gerard Beentjes:
“Welcome Amsterdam”
Het is teleurstellend om te constateren dat ook nu weer voor het Engels gekozen wordt om aan een aardig idee een naam te geven.
“I Amsterdam” had dat bezwaar ook al.
Waarom niet gewoon:
“Welkom Amsterdam”.
f.bol
-2-  f.bol:
Omdat het over het toerisme gaat.
Zucht....
Wiard
-3-  Wiard:
Oei, wat een negatief stukje. Het gaat alleen uit van externe prikkels. Waarom zou een persoon werkzaam in de horeca niet vanuit zichzelf gastvrij zijn? Cursussen kunnen zich m.i. ook best richten op de eigen verantwoordelijkheid wat dat betreft.
Margriet
-4-  Margriet:
Wat ik bijzonder bot en onvriendelijk vind is het wielklemmen van toeristen. Na zo'n ervaring vind je de meest botte horecamedewerker nog een schatje. Oh, en als toerist in de preventief foulleringsfuik is ook al zo gezellig. Zomaar 2 dingen die J.Cohen helemaal zelf kan veranderen.
tripleX
-5-  tripleX:
ik zie liever echt-chagrijnig dan nep-vriendelijk. (en liefst echt-vriendelijk natuurlijk)
-6-  :
@wiard: zeker, intrinsieke motivatie speelt ook een rol bij het goed presteren. Maar intrinsieke en externe motivivatie sluiten elkaar niet wederzijds uit. Daar komt bij dat het in bepaalde sectoren makkelijker is de intrinsieke motivatie aan te jagen dan in anderen: hoe meer de werkgever in staat is een unieke niche te veroveren en qua kernwaarden daadwerkelijk uniek te zijn, hoe beter dat lukt. Een clubs als Tussauds is daar weer een voorbeeld van. Maar als je je als werknemer zichtbaar één van een heel legioen aan concurrenten bent die allemaal 'maximum top level customer satisfaction' zouden willen leveren, hoe uniek kun je dan nog zijn? En hoe kun je dan nog bij die intrinsieke motivatie aansluiten als werkgever? Niet!

Natuurlijk is er ook zoiets als 'arbeidsethos' - maar hoeveel arbeidsethos leg je aan de dag als het een bijbaan betreft? Of als jouw arbeidsethos geen effect heeft op jouw beloning of carrierekansen? Aangezien het hier 'low-skilled' jobs betekent...
Maurice
-7-  Maurice:
Waarom de horeca soms chagrijnig kan zijn ligt misschien ook wel aan het feit hoe horeca exploitanten soms door ambtenaren worden neergezet. Initiatieven die een leuke bijdrage aan Amsterdam zouden kunnen schenken worden al snel de kiem in gesmoord. Er is op dit moment een wethouder die ronduit anti-horeca is. Daar word je dus ook niet vrolijk van. Kijk, daar Cohen en consorten dus ook heel wat aan verbeteren. Dus....niet alleen de mensen die zorg moeten dragen voor een goede ontvangst van toeristen moet het WELCOME uitdragen. Het begint aan de basis. Laten ze in Amsterdam gewoon eens een goed voorbeeld nemen aan andere steden, waar toch heel wat meer mogelijk is dan in Amsterdam.
Ko
-8-  Ko:
Met horecapersoneel heb ik eigenlijk helemaal niet zulke beroerde ervaringen. Integendeel: ik word altijd uiterst voorkomend behandeld. Zou kunnen zijn omdat ik een grote klant ben.

Het is wel zo dat zo'n beetje de helft van de tramconducteurs uit botte horken bestaat. Hetzelfde geldt voor (75% van de) taxichauffeurs.

En (daar zijn we weer) hadden we het al over de politie gehad?
Suffie
-9-  Suffie:
Wie gaat wat doen aan de vriendelijkheid van het publiek?
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
Laten we het ook eens hebben over de goede manieren van de toerist. Beetje midden op onze smalle straten alle fietsers in de weg lopen, niet op verkeer letten, onder trams lopen en zo het armzalig excuus van een GVB-dienstregeling nog verder naar de knoppen helpen. Als gevolg van hun enkele aanwezigheid en koopkracht vernaggelt de Amsterdamse horeca-sector de pleinen zodat geen Amsterdammer zich er nog thuis voelt. Dan blijft maar een conclusie mogelijk: toeristen horen hier niet thuis. Laat ze lekker naar Rotterdam gaan.
-11-  :
Ik erger me ook kapot aan toeristen, die uit een bus stappen, denken dat ze in Denemarken zijn en hier vervolgens gaan rondlopen alsof ze in Madurodam zijn: niet lettend op verkeer, geen besef hebben van het bestaan van fietspaden of juist wel slingerend en gevaarlijk voor anderen op een fiets of- god beware me- op skates de stad gaan verkennen.
f.bol
-12-  f.bol:
Ik had toch het idee dat Jochem Floor hier ironie bedreef. De reactie van Esther onderstreept het probleem: veel amsterdammers ( ik weet niet of esther daar bij hoort ) koesteren een diepe haat tegen toeristen, want ze zijn onhandig en verstoren de rust. En ze storen met stomme vragen, naar de weg of zo....

Zelf vind ik dat we toeristen te allen tijde met open armen moeten ontvangen en als Gasten moeten behandelen.
Je bent knettergek als je die primaire inkomstenbron voor de stad iets in de weg legt.
Fred
-13-  Fred:
“Gastvrijheid speelt een grote rol bij het imago van onze stad en is dus ook van invloed op de positie van Amsterdam in Europa en in de wereld.” Aldus de website.

Niet te geloven. Alweer zo'n dapper project.
Zal vast wel weer een paar Euro'tjes kosten?
Job en zijn “initiatiefnemers” doen er verstandig aan om eerst maar eens de (Oost-Europese)criminalteit de kop in te drukken.
Wisselaars die touristen op handige wijze geld afhandig maken. Kinderen die op zakkenrollerspad worden gestuurd en nep-politieagenten, die touristen een poot uit draaien. Vandaag met een vermandende blik en een enkeltje op de trein gezet, morgen weer vrolijk terug in onze “gastvrije” stad.
<br>
Nee, als Job dat nu eens eerst op orde gaat stellen, dan pas!! zal ik mij gastvrij(er)
opstellen en touristen vriendelijk (en in hun eigen taal) de weg wijzen.
Tot die tijd, doet Job zelf eerst maar eens
zijn best.
bob
-14-  bob:
Als je je kapot ergert aan toeristen, moet je in Boekelo gaan wonen. Toerisme hoort bij grote steden, en dat is al ruim een eeuw zo.
bob
-15-  bob:
@ Fred
Ja, dat is wel heel kort door de bocht. Onder het mom van 'laat hunnie eerst maar eens wat doen' geef je jezef wel heel makkelijk een vrijbrief om zelf geen poot uit te steken. Ooit wel eens van goede manieren gehoord? Van beleefd zijn? Dat zijn hele gewone basiswaarden hoor, en die horen los te staan van wat anderen doen/denken/vinden/voelen.
Fred
-16-  Fred:
@bob
Ik heb weldegelijk goede manieren hoor.
Zo ben ik beleefd en spreek zelfs met twee woorden.

Wat mij betreft, kan je niet van je inwoners
eisen (of zelfs ook maar vragen) dat zij “gastvrij” jegens touristen moeten zijn, terwijl aan de andere kant diezelfde tourist hier wordt berooft/geript/opgelicht.
Als Job Amsterdam op de kaart wilt zetten, zorg dan eerst voor veiligheid.
Dat er bijvoorbeeld geen buitenlandse homo-touristen in elkaar worden geslagen.
Ik noem maar wat.
Daar zou Job z'n prioriteiten moeten liggen.
Een tourist die ooit hiermee geconfronteerd is, zal zeker niet terugkomen.

Maar ik zou niet vreemd opkijken als jij -van origine- uit zo'n schoolvoorbeeld plattelandsdorp zou komen, waar onze Job Amsterdam zo heel graag in zou zien veranderen.
Compleet met de nette manieren, de bijpassende klederdracht en zondag's braaf naar de kerk.
Suffie
-17-  Suffie:
Fred, ik ben het met Bob eens: het is makkelijk om achterover te leunen en te roepen dat iedereen eerst maar z'n zaakjes voor elkaar moet hebben voordat je zelf in beweging komt. Er zijn altijd lastig aan te pakken factoren waar je als toeristische stad last van hebt, maar die mogen nooit reden zijn om andere ontwikkelingen maar te laten liggen. Of verwacht jij nu dat Cohen op Schiphol een Roemenenfilter in de aankomsthal plaatst? Of een homohaterdetector uit gaat delen aan stadswachten?

Ach ja, kritiek. Tis zooo makkelijk...
bob
-18-  bob:
@Fred.
Kijk, en met die laatste opmerking over waar ik wel niet vandaan zou komen val je flink door de mand - waar zijn dan die manieren, waar is dan die beschaving van jou?

ps. ondergetekende is geboren en getogen in de Pijp - helaas voor Fred.
-19-  :
Gister fietste ik door de Spuistraat. Twee wielklemmen, twee buitenlandse kentekenborden. 'Welcome!'
f.bol
-20-  f.bol:
Ja dat is echt een grof schandaal. Er staat nergens dat er geklemd wordt. Zo'n toerist komt echt nooit meer terug. Temeer daar het in een aantal landen is geprobeerd, die wielklem, maar overal is geannuleerd door de rechter: het middel is veel te zwaar voor de “overtreding” Je mag iemand om een parkeerschuld van een paar euro niet z'n mobiliteit ontnemen. Hier is dat leuk opgelost door er een belastingaanslag van te maken, waardoor je auto “in gijzeling” kan worden genomen.

Alleen het centrum heeft de wielklem nog. Doe dat toeristen in vredesnaam niet aan!
Binnen de EU kun je veel boetes gewoon incasseren
Suffie
-21-  Suffie:
Daniël, staat leuk hoor, zo'n artikeltje opleuken met een stukje knowlegde-dropping, maar in dit geval wel een beetje appels en peren. Mobert start 's morgens z'n PC op, verandert in het personeelsbestand een paar cijfers aan de hand van een prestatiequery en vraagt vervolgens zijn personeelschef om de bijbehorende ontslagbrieven uit te draaien. Een horecabaas, die vijf man in dienst heeft die hij van haver tot gort kent, en waarvan hij weet dat vervanging vermoedelijk moeilijker te vinden is dan een ontslagreden die door de bonden wordt aanvaard, zal daar vermoedelijk iets anders tegenover staan.

Rekenen met cijfers is een stuk makkelijker dan een aankomende ex-werknemer in de ogen kijken.

Oftewel: ik wens u veel personeel toe.
-22-  :
@jochem: “een horecabaas die zijn werknemers van haver tot gort kent”?

Ik begrijp dat jij in je studententijd nooit in de horeca gewerkt hebt als bijbaan? Studenten in de horeca zijn kanonvoer: er zijn er veel meer die een simpel bijbaantje zoeken dan dat er horecabaantjes zijn. En elk jaar komen er weer nieuwe frisse eerstejaars bij...
Jochem Floor
-23-  Jochem Floor:
Daniel, ????????? @ Jochem?

@ Suffie, zul je bedoelen.
Ik bewonder de keuze, maar Suffie is echt niet mijn alter ego.
-24-  :
oh, excuus, mijn fout.
Suffie
-25-  Suffie:
Het zij u vergeven...
Jochem Floor
-26-  Jochem Floor:
Bepaal jij dat?
-27-  :
volgens mij niet de eerste keer dat ik jullie door elkaar haal, toch?
Jochem Floor
-28-  Jochem Floor:
en dat is een verzachtende omstandigheid?
Suffie
-29-  Suffie:
@Daniël: je bent ook niet de enige..

@Jochem: Kom kom, Jochem. Om door elkaar gehaald te worden moet je met z'n tweeën zijn...!
yanny scutt
-30-  yanny scutt:
Doe ik ook ook hoor, Jochem en Suffie door elkaar halen. Iedere keer dacht ik weer met 'the terrible twins' te maken te hebben want ze lijken zo op elkaar..(op schrift dan)

Maar goed, het personeel in de dienstensector mag om te beginnen wel eens beter worden beloond! Het lijkt mij dat zij dan vanzelf een stuk vriendelijker worden.

En ja, ook ik denk dat iedereen vrolijker wordt als onze burgervader eens korte metten gaat maken met al die criminelen die door Amsterdam op een rode loper worden ontvangen..(het lijkt elk jaar wel erger te worden)

De werkgever mag van z'n personeel verwachten dat zij beleefd zijn voor de gasten maar daar mag ook wel een behoorlijke betaling tegenover staan. Groet; Yanny

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.