Home > > Metro tussen droom en daad

Metro tussen droom en daad

Metro 53 bij station Kraaiennest
Amsterdam - Het is een ambitieus plan, wat wethouder Herrema afgelopen week presenteerde. Een forse uitbreiding van het metronet, meer bussen en trams, zestien metro's per uur per spits en vervoer tot tenminste één uur 's nachts. We lijken eindelijk een openbaar-vervoernet te krijgen dat zich kan meten met dat van de wereldsteden waar Amsterdam zich zo graag aan spiegelt.

Herrema wil de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol en Amstelveen, de Ringlijn - via de Houthavens - naar Noord of het Centraal Station en fantaseert over een nieuwe lijn die de westelijke tuinsteden verbindt met het centrum. De metrostellen moeten bovendien schoner, comfortabeler, betrouwbaarder en ruimer worden.

Schitterende plannen natuurlijk, maar de praktijk blijkt nog wel eens weerbarstiger dan visionaire bestuurders zich realiseren.
Inspraakprocedures, referenda, bestemmingsgplannen, technische, bouwkundige en financiële belemmeringen, ruziemakende aannemers en een onwillige rijksoverheid gooien doorgaans roet in het eten. Uiteindelijk blijft van de grootse droom een verwaterde versie over, die drie keer duurder wordt dan was begroot, en jaren te laat wordt afgerond. Noord-Zuidlijn, anyone?

Stel: u bent Herrema. Het is 2015. Uw plannen zijn na zware gevechten door de raad gekomen. Burgers zijn op hun hoede. Iedereen wil een beter ov-net, maar niemand wil de onvermijdelijke bouwput voor de deur. Winkeliersverenigingen rukken met fakkels en hooivorken op naar de Stopera, milieuactivisten ontdekken een rugstreeppad op een potentiële bouwlokatie, uw partij wankelt in de peilingen en u heeft in Den Haag met veel pijn en moeite een paar miljard bijeen gebedeld.

Uw grootse visie is, kortom, volstrekt onhaalbaar. U wordt geen nieuwe Wibaut of Treub, maar een vergelijking met Noord-Zuidlijnwethouder Ernst Bakker zit er misschien nog net in. Welk deel van het plan voert u dan zeker uit? (Mijn keuze: Ringlijn naar CS en dienstregeling tot 01.00 uur, 01.30 in het weekend.)


29 reacties op "Metro tussen droom en daad"

Ko
-1-  Ko:
Ik zou denken aan een metrolijn van westelijke tuinsteden naar Oost, eindpunt Muiderpoort (of zelfs doortrekken naar IJburg of - helemaal ambitieus - Almere). Je moet je nl. vaak in allerlei bochten wringen om bij Muiderpoort uit te komen. Zo'n lijn snijdt dan de Ringlijn, de NZ-lijn en de Oostlijn, zodat de verbinding met CS ook een stuk sneller wordt.
Wrepje Tover
-2-  Wrepje Tover:
Welk deel behouden? Moeilijke vraag! Ik neig tot de lijn naar Westelijke Tuinsteden. Daar is een enorme lap stad gegroeid die veel aantrekkelijker wordt als hij OV-gewijs dichter bij het centrum en bij knooppunten komt te liggen. Ik zie niet veel in het 'kruisen van de stad' (@Ko). Ik vermoed dat er relatief weinig van die kruisende reizen gemaakt worden. Aantakken op de oostlijn bij het (reeds aangelegde) lagere niveau op het Weesperplein is voldoende. Het passeren van de NZ-lijn is technisch ook al voorzien. De verbinding met Almere moet in regionaal kader bezien worden.

Ringlijn doortrekken naar CS zou wel eens een heel gunstig effect op de verdeling van reizigersstromen kunnen hebben. Zo ja, dan aantrekkelijk. Ringlijn doortrekken naar Noord zie ik weinig in. Tenzij... er een krachtige inzet komt op transferiumachtige oplossingen om autoverkeer Coentunnel/A10-west/zuid terug te dringen. Dat is moeilijk (zie matig resultaat Arenatransferium). Meer 'druk' op de automobilist is nodig om zoiets te laten slagen. Te moeilijk? Dan niet proberen puur op idealisme!

Metrostellen verbetern noem ik niet, want dat is een zaak van reguliere afschrijving en vervanging. De nieuwe rijtuigen moeten met meer zorg ontworpen worden dan dde huidige. Dat kan zonder enorme extra investeringen.

Metro-frequentie: laten groeien naar gelang de behoefte. Die kan substantieel toenemen als rekeningrijden flink effect heeft.

Tenslotte: zoek voor de geschrapte delen van het plan goedkope lapmiddelen. Stel dat mijn westlijn niet wordt gekozen, intensiveer het OV in Westelijke Tuinsteden dan met bussen/busjes/whatever. Evenzo andere kanten van het plan.
t. de groot
-3-  t. de groot:
Prachtig plan, als Herrema de stad, als hij zijn plan gaat voorleggen, maar niet zo voorliegt over de te maken kosten als Dales destijds heeft gedaan. Die man zou hier een straatverbod opgelegd moeten krijgen.
Caroline
-4-  Caroline:
Tja die Herrema lijdt een beetje aan grootheidswaanzin. Maar tenslotte wil hij over drie jaar ergens in de Tweede kamer zitten. Ik denk dat het meer zegt over de ambities van Herrema dan over ambities voor het OV. Het is toch een beetje mosterd na de maaltijd nu er al tig jaar wordt gewerkt aan de NoordZuidLijn en er plots weer een andere vertakking zou moeten komen. Je moet het je toch niet voorstellen dat de huidige bouwput met alle gevolgen van dien, nu nog jaren langer open zal liggen. Nee, dat is simpelweg een gemiste kans van al die voorgangers van Herrema. Blijkt dus steeds maar dat stadsdelen overbodig zijn omdat daar nauwelijks wordt nagedacht over een visie voor Amsterdam. men blijft in zijn/haar kleine denkwereld hangen en denkt slechts aan het eigen stukje. Dat deed Herrema namelijk ook toen hij wethouder was in Zeeburg.
Alex
-5-  Alex:
Goh. wat een groot visionair zeg, de westelijke tuinsteden verbinden met het centrum! Waarom vergeten mensen altijd zo snel dat deze plannen al in 1968 op tafel lagen. zie http://www.schomakers.net/W...
Suffie
-6-  Suffie:
Alex, misschien omdat het 40 jaar geleden is...
Tijl
-7-  Tijl:
Wat de denken van het “sluiten van de ring”, met bv een aftakking vanaf bv lelylaan richting nieuw west, wat een stuk verderop een soort snel-tram wordt a la lijn 51. Moet redelijk makkelijk te bouwen zijn omdat hier min of meer rekening mee gehouden is bij aanleg van deze wijken.

De stroom naar schiphol kan volgens mij redelijk opgevangen worden door 4 sporen tussen schiphol-zuid-duivendrecht en een HSL station in Zuid om het treinverkeer langs de westkant beter te ontlasten. Dat is men toch al min of meer van plan, en men geeft idd al aan op studies daarover te willen wachten.

En dan maar even verder zien..
yanny scutt
-8-  yanny scutt:
Goed stuk Wieland!

Als ik Herrema was zou ik om te beginnen eerst maar eens de 'zomerdienst' van het OV afschaffen!

Want als je een goede en heel regelmatige bus/tram verbinding kunt garanderen zullen mensen veel symphatieker staan t.o.v. uitbreiding van het OV-netwerk.

Eerst maar eens presteren! Over uitbreiding valt dan te praten. Groet; yanny
K. Gielen
-9-  K. Gielen:
Beter ook wat extra wegen aanleggen voor mensen die geen gebruik van OV kunnen maken.
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
@ Gielen: mensen die niet van OV gebruik kunnen maken bestaan (zo goed als) niet. Uitzonderingen zijn invaliden en bejaarden. Wel bestaan er massa's mensen die er voor kiezen om geen OV te gebruiken. Als het OV beter van kwaliteit zou zijn, dan zouden dat er minderkunnen worden. Vandaar: investeren in kwaliteit van het OV.

En sowieso, qua extra wegen: de grootste flessenhals van de stad is de Overtoom. Moeten we dan het Vondelpark maar openstellen voor doorgaand autoverkeer?

@ Yanny: Je hebt helemaal gelijk. Die zomerdienstregeling is van de gekken. Ik verbaas me er al 10 jaar over.
K. Gielen
-11-  K. Gielen:
Voor mij is OV geen alternatief. Ik moet van Amstelveen naar Amsterdam-Noord. Dit kost mij met OV 1 uur en 15 minuten. Met de auto 20-25 minuten. Is dit gemakzucht? Ik vind een 3x langere reisafstand geen gemakzucht. Ook al wordt er geinvesteerd in een hogere frequentie. Het gaat om aansluitingen die vaak niet gerealiseerd kunnen worden.

Wbt de Overtoom; Beter hadden bij de herinrichting voor het autoverkeer 2x2 rijbanen gereserveerd gemoeten.
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
@ K. Gielen: En op de Overtoom alle ramen aan de voorzijde dichtkitten? Alle deuren naar de achterzijde verplaatsen? De bewoners zullen je dankbaar zijn.

Wat betreft je reistijd: het reizen met auto ipv. OV blijft een keuze. Op goede argumenten overigens, daar niet van. Je punt toont ook de noodzaak de ringlijn door te trekken van Isolatorweg naar Noord.
Erik Kruisvaerder
-13-  Erik Kruisvaerder:
Prima plan. Als extra middel voor de ontsluiting van Almere en het tegen gaan zou ik de lijn maar zsm doortrekken die kant op. Jammer dat Amsterdammers vaak dwarsliggen wanneer het noet langer om woorden gaat maar om daden,
K. Gielen
-14-  K. Gielen:
Als de Noord-Zuid lijn wordt gerealiseerd heb ik een rechtstreekse verbinding vanuit Amstelveen naar Amsterdam-Noord. Dat is mooi; alleen schiet ik er wbt reistijd niets mee op, vanaf station Buikslotermeerplein zou ik nog 20 minuten moeten lopen. Openbaar vervoer is mooi als je vlakbij haltes van rail-verbindingen woont/werkt. Dat zou mij uit de auto kunnen halen. Overstappen naar bus, fiets en benenwagen kost tijd.
Ook zou het gevoel van veiligheid in OV moeten worden verbeterd als men echt een serieus alternatief voor de auto wil hebben.
Dick
-15-  Dick:
@ K. Gielen. Je lijkt wel een klein kind man, altijd maar een excuus 'verzinnen'. Grow up man, neem je verantwoordelijkheid!
Jan Stender
-16-  Jan Stender:
Jeetje,wat is nou 20 min.lopen?
Als je slecht ter been bent okay,maar een beetje gezond mens,loopt die 20 min wel
Ik woon zelf in Tuindorp Oostzaan,en loop soms naar het Mosplein
Dus hup,lopen met die hap!
Jochem Floor
-17-  Jochem Floor:
@ K. Gielen: Wat is er trouwens mis met fietsen, als je niet van wandelen houd? Zelf heb ik twee fietsen voor dagelijks gebruik; bij ieder station 1.
Suffie
-18-  Suffie:
Gaan we voor de mogelijkheden of voor de beperkingen? Als we iedere visionair afschiet op bezwaren uit het verleden dan mogen we blij zijn dat we niet nog steeds in plaggenhutten wonen en ons laten rondrijden op varkens...
yanny scutt
-19-  yanny scutt:
Jan Stender, er bestaan mensen die afhankelijk zijn van het OV; slechtzienden, slechthorenden en mensen die gewoon bejaard zijn.

Zelf ben ik slechthorend en kan dus geen gebruik maken van de fiets. (de dure spiegels worden altijd gestolen.)

En zie jij slechtzienden wandelen en fietsen als ook zij ergens op tijd moeten zijn? Want velen uit deze groep met een handicap werken wel gewoon, en willen graag goed vervoer!

Met bejaarden en rolstoelers houdt men zowiezo al geen rekening meer! Het OV is er voor toeristen (genoeg trams binnen de grachtengordel!) en schoolkinderen.
)-: Yanny
Jan Stender
-20-  Jan Stender:
Ik reageer alleen op het stukje van K.Gielen
Dat een slechtziende geen Dam tot Dam kan lopen,of de tour de france kan rijden,snap ik ook wel
Natuurlijk moet er voor bejaarden,slechtzienden,en meer,goed openbaar vervoer komen
Tijdens het ontwerpen van stadsbussen en trams wordt wel degelijk rekening gehouden,met gehandicapten
Kijk maar eens naar de nieuwe trams,de vloer ligt bijna gelijk aan de stoep
Moderne stadsbussen,kunnen door hun vering zakken(knielfunctie)
Voor in de bus een zitplaats voor de gehandicapten,of bejaarde,compleet met houder in de vloer,voor de wandelstok
Vinus
-21-  Vinus:
Toch heeft K.Gielen wel een punt; zolang autogebruik efficiënter en sneller is, zal niemand voor het ov kiezen. Probleem is dat de kosten van openbaar vervoer opgebracht moeten worden door meer reizigers. En hoe krijg je die? Door meer en dichter langs ov metrolijnen te bouwen. Daar heeft Amsterdam systematisch in gefaald. Zelfs de loopafstand in de Bijlmermeer naar de metro is vaak een flinke trippel. En inderdaad, de metro is niet de meest aangename plek om in te zitten, gezien de vervuiling, in beeld en in/door gebruikers.
Amsterdam heeft net zo veel inwoners als Stockholm, en daar is een zeer goed werkend snel ov-systeem met metro's, dus het had wel gekund, als niet iedereen zo op de barricaden was gaan staan in 1968, waardoor het woord metro 15 jaar lang taboe is geweest. Daar plukken we nu de zure vruchten van....
tripleX
-22-  tripleX:
amsterdam heeft toch nooit een goeie bodem gehad om een metro aan te leggen. veel te nat.
kon alleen met afbreken van hele route.
de techniek om onder de huizen door te boren is iets van de laatste tijd.
sui
-23-  sui:
JA
ik woon in amsterdam ZUIDOOST,
met de metro naar IJBURG IS DAT MIJ EEN 45 min
met de auto 15 minuten ofzo ?

en dan heb ik nog een neef wonen in AMSTERDAM-OSDORP
dat duurt mij gewoon dik een uur!!! met het ov >.<

en ik wou dat metros gewoon ook in de nacht rijden :S

hoe kom ik anders thuis
ik wilde bijvoorbeeld in disco werken. maar jah de nachtbus is 3,50 ofzo.. dus met andere woorden. ik moet elke dag die 3,50 neerzetten voor die nachtbus?!?!?! terwijl ik misschien bij die disco ehm... 8 euro verdient ik weet ik noem maar wat.... en dat nog NAAST DIE ABONNEMENT van 60 euro:s van zuidoost naar centraal station. dan blijf er echt niks over van me loon
Len
-24-  Len:
RingLijn naar CS is nou juist één van de laatste plannen die ik zou ontwikkelen.

Niet alleen is het verhoudingsgewijs ontzettend duur omdat een aanzienlijk deel van het traject op complexe wijze onder de grond moet om onder het stationsplein uit te komen, er staan nog al wat gebouwen en andere contructies in de weg. Het zal er bovendien voornamelijk voor zorgen dat veel mensen die eerst de trein namen nu de metro nemen. Dat is leuk voor het GVB maar voor OV gebruik in Amsterdam maakt het per saldo dus weinig uit.

Een betere optie is het voorstel om de RingLijn naar de Johan van Hasseltweg te leiden. Niet alleen is dat vrij goedkoop (een fors deel van het traject kan onder bestaand water worden aangelegd wat de kosten flink drukt), het verbind ook de Noordelijke IJ-oever met het metronetwerk. De Noordelijk IJ-oever die nu al een enorme transitie ondergaat met zowel bedrijven (MediaWharf!) en woningen maar in de nabije toekomst helemaal hard zal ontwikkelen.

Verder zijn er nog betrekkelijk goedkope en effectieve mogelijkheden die allemaal meer zin hebben dan RingLijn naar CS. Bijvoorbeeld station Muiderpoort aansluiten op het metronetwerk via Diemen. De Indische Buurt kan die impuls goed gebruiken, het hele Sciencepark ligt ineens aan het metronetwerk in plaats van aan een suf nieuw treinstationnetje met ééns per half uur een trein en het eindpunt van lijn 9 ligt ineens niet meer in de middle of nowhere maar bij een metrostation. Dit alles voor maar een paar kilometer bovengronds en grotendeels op bestaand zandlichaam aan te leggen metrospoor.
Een andere relatief simpele maar doeltreffende verbetering is het doortrekken van de NoordZuid-lijn naar Riekerpolder. Het is vanaf Station Amstelveenseweg maar een paarhonderd meter maar daarmee is wel het hele Rieker Bussiness Park (met o.a. DPA, Mexx, Atradius en Price Waterhouse Coopers) verlost van haar isolement, aangesloten op de rest van de Zuidas en binnen tien minuten bereikbaar vanaf de binnenstad.
Danny Spee, projectleider Amsterdamse OV
-25-  Danny Spee, projectleider Amsterdamse OV:
De gemeente Amsterdam organiseert op dinsdagavond 19 juni een debat over de OV-Visie. Tijdens dit debat zet de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema zijn plannen voor het Openbaar Vervoer in en rond de hoofdstad uiteen en kunnen deelnemers van gedachte wisselen met o.a. de wethouder, de heer Verbeek (portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de Stadsregio Amsterdam), de heer Fluitman (vice-voorzitter van de kamer van Koophandel Amsterdam), de heer Bolier (directeur Vervoer van het GVB) en de heer Van der Vlis (voorzitter van de landelijke reizigersorganisatie ROVER). Daarnaast spreekt oud-Tweede-Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven in haar nieuwe rol van OV-ambassadrice. Gezien de levende discussie die op deze site wordt gevoerd, wil de gemeente Amsterdam jullie graag de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan het debat op 19 juni a.s. Stuur een mail naar ov.visie@ivv.amsterdam.nl en geef in de mail aan waarom je erbij wilt zijn. Vervolgens krijg je zo snel mogelijk een reactie terug met daarin tijdstip en locatie van de bijeenkomst.
Hippolyte
-26-  Hippolyte:
Ik zou zeker kiezen voor de Westlijn, en die bij het Centraal Station laten aansluiten op de Oostlijn (zoals in het plan uit de jaren zestig). Het voordeel is dat je de huidige Oostlijn niet meer laat eindigen op het Centraal Station, en op die manier in de binnenstad een directe vervoersrelatie zonder overstappen aanbiedt. Waarschijnlijk is het ook nog gunstig voor de capaciteit en betrouwbaarheid van de Oostlijn, die nu beperkt wordt door de kerende stellen op het krappe CS. Voorts creeer je op die manier echt een min of meer dekkend -zij het wat grofmazig- netwerk door de hele stad met overstappunten op CS, Zuid, Lelylaan en vd Madeweg. Ten slotte zou deze Westlijn moeten worden doorgetrokken naar Schiphol ipv de Noordzuidlijn vanaf Zuid. Doortrekken van de NZ-lijn dupliceert enkel maar de bestaande spoorlijn.
Jochem Floor
-27-  Jochem Floor:
Naar mijn idee zijn de gedachten wat betreft de toekomst van het metrostelsel (lijnennet + vorm) globaal wel bepaald.

Essentieel wordt vervolgens 1) de aanschaf van nieuw materieel (geen foute keuzes doen, want je zit er weer 30/40 jaar of langer aan vast) en 2) het doen aansluiten van overig OV (bus/tram) op het metronet. Dit moet zowel qua fysiek aansluiten (snel en eenvoudig overstappen, ook voor minder validen), als qua routenet en dienstregeling aansluiten. Dus, welke tram/bus faciliteiten moeten gelijk worden meegebouwd? En waar moeten nog trambanen worden aangelegd in de komende 25 jaar?

Als 3) is van belang welke faciliteiten (in ruime zin) er op metrostations en ook voor het overige aansluitend bij het OV gaan worden aangeboden. Als 4) moet er gekeken worden naar parkeren (auto, fiets) nabij het metronet. Als onderdeel daarvan zal tegen het licht moeten worden gehouden waar men op termijn transferia wenst. Aansluitend op het voorgaande moet 5) de inrichting van alle stations op het hele metronet (weer) onder de loep worden genomen; metromorfose (permanent) revisited.
TahR78
-28-  TahR78:
Eindelijk wordt er een beter metronet gepland. Jammer dat dit pas in 2020 of 2030 wordt ingevoerd...
TahR78
-29-  TahR78:
Ik ben het eens met de plannen van Herrema. Eindelijk wordt er een beter metronet gepland. Jammer dat dit pas in 2020 of 2030 wordt ingevoerd...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.