Home > > Ontheemde Jongeren

Ontheemde Jongeren

Met hun gaat het nog goed. Foto van de cover van het vrijetijdsbesteding onder jongerenonderzoek van O+S.
Amsterdamse jongeren, en dan met name de "allochtonen", zijn ontheemd. De allochtone jeugd van tegenwoordig voelt nauwelijks meer een binding met de eigen wijk, het eigen stadsdeel (schande!), de stad en het land. Maar des te schokkender: juist de groepen die het minste binding ervaren met Amsterdam en Nederland, ervaren ook de meeste ontheemding binnen hun eigen groep. Dit allemaal bleek in een recent onderzoek van Onderzoek en Statistiek, zeg maar, het CBS van Amsterdam.

Veel impact maakte deze studie (pdf) niet - en dat is onterecht: er staan namelijk behoorlijk wat schokkende cijfers in. Ik pik er een paar uit.
Het eerste "feit" waar ik behoorlijk van schrok, stond op pagina 5. Het rapport heeft in kaart gebracht welke adviezen de basisscholen aan hun leerlingen geven, verdeeld naar afkomst. Wat blijkt? Aan 7 van de 10 autochtone leerlingen geven de basisscholen een VWO-advies, en aan 7 van de 10 allochtonen geven ze een VMBO-advies.

Waarom is dit feit zo schokkend? Simpel: we kunnen er redelijkerwijs van uit gaan dat elke bevolkinsgroep, of ze nu allochtoon of autochtoon zijn, gemiddeld even slim zijn. We zijn immers allemaal mensen en biologisch gezien lijken we ontzettend veel op elkaar. Tóch krijgen mensen uit de autochtone groep onstellend veel vaker een hoger advies dan uit de allochtone groep. Dat kan wijzen op een aantal zaken: óf basisscholen discrimineren en masse, óf de betreffende allochtone kinderen hebben thuis een negatieve leeromgeving waardoor ze hun intelligentie op school niet kunnen ontplooien, óf de basisscholen slagen er niet in over interculturele barrieres heen een kind te ontplooien. Wat de oorzaak ook is, dit simpele feit maakt duidelijk dat jaar-in, jaar-uit een hele grote groep kinderen ontzettend tekort wordt gedaan.

Wat verder opvallend is, is de totale segregatie tussen jongeren. Ik had altijd het idee dat rap, hip-hop en arrenbie, hoe moreel verderfelijk dan ook, toch op zijn minst als voordeel had dat het de jongere generatie wel tezamen bracht. Maar ook dat is niet zo: het blijkt dat vooral Surinamers en Hollanders naar de grote Amsterdamse clubs gaan, maar dan grotendeels naar ándere clubs. Turken en Marokkanen komen het meeste op familiefeesten - waar je waarschijnlijk niet snel een Surinamer of Hollander tegen komt. De gemiddelde jongere leeft dus langs zijn gemiddelde medejongere heen. Zelfs op scholen zien ze elkaar niet, want het meerendeel van de scholen zijn vrij compleet gesegregeerd in "witte" en "zwarte" scholen.

Die segregatie gaat ook niet snel veranderen, althans, niet als het aan de jongeren zelf ligt. Uit een eerdere studie van O+S, dat onderzoek deed naar de vrijetijdsbesteding van jongeren (pdf alert), bleek dat jongeren zelf aardig tevreden zijn over hun vrijetijdsbesteding en zeggen over voldoende geld te beschikken om te doen wat ze willen.

De jeugd heeft de toekomst, zegt men wel eens. Maar als dit de staat van onze jeugd is, dan zie ik die toekomst somber tegemoet.

66 reacties op "Ontheemde Jongeren"

Suffie
-1-  Suffie:
Dat ligt eraan wat je toekomst noemt. Als je kijkt naar de eerste tien jaar hoef je weinig verbetering in deze situatie te verwachten. Kijk je naar de komende twee á drie generaties, dan gaat die versmelting echt wel plaatsvinden.

Ik denk dat de overheid zich daarin ook niet moet forceren, je kunt een trein namelijk geen haakse bocht laten rijden. Proberen het proces in goede banen leiden, blokkades wegwerken en goede initiatieven aanmoedigen.

En uiteraard ook vooral geen “uitdagende tijdslimieten” stellen. In sommige situaties is SMART echt volkomen ruk...
Marieke
-2-  Marieke:
De vraag is alleen: hoe erg is het dat mensen zich vooral in “eigen kring” bewegen?

In mijn naaste vriendenkring zitten (logischerwijs) alleen mensen met wie ik een verwantschap heb: iedereen is vwo/hbo/wo geschoold, houdt van reizen, festivals bezoeken en van uit eten gaan. We werken allemaal veel, zien onze families en elkaar regelmatig, houden van een biertje, sommigen gaan naar de kerk, anderen niet, sommigen zijn getrouwd, sommige mannen wonen met een man samen (poeh), maar we offeren ons dagelijks leven aan geen van deze activiteiten op.

De mensen die ik wekelijks zie (Nederlanders, Britten, een Australiër, een Indiër en een Poolse) leven een zelfde soort leven. Mijn Marokkaanse buren (die aardig genoeg zijn) stellen blijkbaar andere prioriteiten.

Als ik thuiskom uit mijn werk wil ik gewoon lekker eten met vrienden, nog wat werk afmaken of een boek lezen. Ik wil niet in de kerk/moskee/buurthuis zoete broodjes bakken met mensen die daarna nooit met mij mee willen naar Lowlands, een stedentripje of een vastgoedcongres, en met wie ik nooit mee wil naar de Escape, een teveel-familiefeest of een bijeenkomst in de moskee.

Ik zou niet weten hoe (en waarom) ik zou moeten mengen met “allochtonen” (wie dat dan ook mogen zijn). Of waarom ze per sé met mij om zouden moeten willen gaan: zo interessant ben ik niet als Nederlandse Amsterdammer.

Ik word echt een beetje kribbig van al die goedbedoelde projectjes om kinderen/volwassenen met elkaar in contact te brengen. Als het gebeurt, gebeurt het. Verplicht gezellie werkt nooit.

NB Veel allochtone kinderen doen niet eens mee met de citotoets, omdat er al direct wordt aangenomen (!) dat ze het niveau toch niet halen. Niet zo gek dat 7 van de 10 dan een vmbo advies krijgen: alleen met een goede citoscore kom je op havo/vwo terecht. Misschien kunnen ze beter een extra jaar groep 8 doen, zodat ze daarna wél mee kunnen doen en een kans maken.
Steven
-3-  Steven:
Ik snap de verontwaardiging van de schrijver van dit artikel niet helemaal. Waarom dat gekunstelde met elkaar omgaan? Klopt inderdaad wat Marieke meldt. Ik heb ook tamelijk gelijkgestemden in mijn vrienden en kenissenkring. Is dat slecht? Waarom inderdaad dat vreselijk vasthouden aan die maakbare samenleving? Ik ben een voorstander van gelijke kansen aanbieden maar als die niet worden opgepakt, tja wat moet je dan. Ik ben er van overtuigd dat kennis ook voor een deel genetisch bepaald is. Daarom denk ik dat vermeende achterstanden geleidelijk aan worden ingehaald. Kwestie van tijd. Kijk gewoon even wat meer achterom Daniel en je ziet dat de arbeidersklasse van veertig jaar terug ook hun plekje heeft veroverd. Waarom toch weer zo negatief en kwasi boos.
-4-  :
“kennis is voor een deel genetisch bepaald” - dat is nogal een boude uitspraak, meneer!
markp
-5-  markp:
Het heeft zo z'n voordelen, onderwijs? kun je eigenlijk gewoon afschaffen. Scriptie? wat een onzin, neem maar een stukje wangslijmvlies!
wilbert simeon christiaan
-6-  wilbert simeon christiaan:
onderwijs:je hele leven blijven leren--jong of oud---anders worden je denkspieren slap en lui!superblij dat ik daarachter ben gekomen! mensen a.u.b. gebruikt die fantastische hersens----beter nu dan nooit!
-7-  :
@markp en dhr Christiaan: ik begrijp niet precies wat jullie willen zeggen. Wat is jullie standpunt precies?
markp
-8-  markp:
@daniel
Ik reageerde nog even op de genetisch bepaalde kennis..
wilbert simeon christiaan
-9-  wilbert simeon christiaan:
KENNIS--GENETISCH BEPAALD IS ONZIN! BEN MET 0,000 KENNIS GEBOREN--OLIEDOM---PAS OP GIGANTISCH VEEL GELEERD--VOOR MIJ IS DAT NOG EEN KRUIMELTJE!!!!!!!!
-10-  :
@Markp en dhr CHRISTIAAN: excuus, nu snap ik het, mijn fout.
-11-  :
maar wat ik wel gek vind is dat niemand ook maar enige verontwaardiging, of mischien ook maar enige verbazing ervaart bij het volgende feit uit het rapport:

“Aan 7 van de 10 autochtone leerlingen geven de basisscholen een VWO-advies, en aan 7 van de 10 allochtonen geven ze een VMBO-advies.”
markp
-12-  markp:
Nou eigenlijk was ik het gewoon helemaal met je eens. Volgens mij speelt het structureel lager inschatten van allochtone leerlingen al jaren. “Ga maar naar de Mavo, daar gaan al je vriendjes ook naar toe.” De drie oorzaken die jij geeft spelen denk ik allemaal mee. Het is denk ik niet of-of maar en-en.
wilbert simeon christiaan
-13-  wilbert simeon christiaan:
ONDERWIJS:ALS JE BEST NIET GENOEG DOET....GAAT MEN LOGISCH TOCH JE NIET HOGER INSCHATTEN! JEUGD IS VAAK LUI----MUZIEK--MODE-- FEESTEN KRIJGEN ZE EEN 10 VAN MIJ! GA MEER LEREN DAN LAATS GENOEMDE
rudipensionado
-14-  rudipensionado:
Bericht voor WSC
Je caps lock staat aan
wilbert simeon christiaan
-15-  wilbert simeon christiaan:
ONDERWIJS:DEMOCRATIE---PRACHTIG TOCH AL DIE REACTIES----IK LEER OOK VAN JULLIE---GA ZO DOOR MET VORMEN VAN JE EIGEN MENING!!
rudipensionado
-16-  rudipensionado:
Bericht voor WSC
Je caps lock staat nog steeds aan
wilbert simeon christiaan
-17-  wilbert simeon christiaan:
ha ha--dat is waar rudipensionade--niet klikken aan sinterklaas
Remmert
-18-  Remmert:
Daniel, je schrijft als een oude lul. “De jeugd heeft de toekomst, zegt men wel eens. Maar als dit de staat van onze jeugd is, dan zie ik die toekomst somber tegemoet.”
Tsss, je bent zelf uit 1979 man!
Leon
-19-  Leon:
Kennelijk is de toepassing van het woord genetisch bepaald in de mode. Ik las gisteren een stukje in het NRC waar vetzucht wordt afgedaan als genetisch bepaald. Tja!
Kennis kan je geleidelijk proberen te verwerven en is een kwestie van willen en volhouden. Er moet dan wel de bereidheid aanwezig zijn om actief met kennisoverdracht aan de slag te gaan. Moeten we ons zorgen maken of verontwaardigd zijn als blijkt dat allochtone leerlingen vaker een lager schooladvies krijgen dan autochtone leerlingen. Ik kan dat niet beoordelen op basis van een snel onderzoekje. Wat ik wel weet uit eigen ervaring, is dat ouders al in een vroeg stadium (vanaf de kleutertijd) geen genoegen nemen met een naar eer en geweten afgegeven advies van docenten. In de kleutertijd wordt door ouders heel erg opgeschept over het kennisniveau van hun kostbare bezit. Vergeten wordt alleen dat er ook nog zoiets bestaat als sociale vaardigheden en het motorisch functioneren van het kostbare bezit. Ouders willen dit vaak niet inzien. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat een heleboel jongeren ook helemaal geen zin hebben in leren. Het wordt vaak als een noodzakelijk kwaad gezien.
wilbert simeon christiaan
-20-  wilbert simeon christiaan:
leon---je hebt het fantastisch verwoord--dit is tien voor taal--ik sta er achter--wie weet wat voor mooie reacties nog komen. ik hoop dat de wethouder van het onderwijs---ze ook gaat lezen!!!
Suffie
-21-  Suffie:
De cognitieve vermogens van de mens zijn deels genetisch bepaald en worden voor een deel ook bepaald door de omstandigheden waarin een kind zich ontwikkeld. Dat staat los van de -al of niet eigen- keuze van een jongere om die potentie ook daadwerkelijk te gebruiken.

Uitkijken dus, volgens mij kan zo'n stukje wetenschap de discussie in dit kader namelijk aardig kleuren....
wilbert simeon christiaan
-22-  wilbert simeon christiaan:
reacties---leon en suffie---bewijzen dat genoeg slimme mensen in amsterdam leven---jeugd a.u.b. opletten!!
Merel.
-23-  Merel.:
In Nederland gaat ongeveer 60% van alle leerlingen naar het vmbo, en dus 40% naar havo of vwo. In Frankrijk is dat precies andersom. We kunnen moeilijk concluderen dat Fransen nu eenmaal slimmer zijn dan Nederlanders, dus zitten we hier met z'n allen als maatschappij talent te verspillen.
Dat zit 'm voornamelijk in taalachterstanden die leerlingen tijdens hun basisschooltijd oplopen: een kwart van de leerlingen heeft twee jaar achterstand aan 't einde van groep 8, en ook ongeveer een kwart van de leerlingen op het vmbo is niet in staat de leerboeken goed te lezen (zie bijvoorbeeld http://www.rijnlandmodel.nl...).

Of de leerlingen nu een allochtone of autochtone achtergond hebben: het is hoe dan ook zonde van hun talent, capaciteiten en mogelijkheden voor de toekomst. Wat mij betreft een van de belangrijkste problemen waar snel iets aan gedaan moet worden!
-24-  :
wat betreft de fransen: ik moet je eerlijk zeggen dat ik het de fransen wel toevertrouw om te sjoemelen met de criteria zodat hun land er beter uitkomt. Om het eerlijker te maken, schat hun VWO ongeveer in als onze MAVO.

Als we toch aan het discussieren zijn over onderwijs in het algemeen: wat vinden de Rijnlandmodel-aanhangers eigenlijk van Beter Onderwijs Nederland?

Persoonlijk denk ik dat er al teveel filosofie acter het onderwijs zit. Omdat onderwijs een sociale situatie is, is het moeilijk, zo niet onmogelijk om overkoepelende richtlijnen te geven die altijd en over gelden. Als docent moet je ter plekke je eigen lokale regels en methodieken maken die werken. Het doel: de leerling verder krijgen, moet voorop staan, niet de filosofie erachter.
wilbert simeon christiaan
-25-  wilbert simeon christiaan:
mevrouw merel legt het heel goed uit---------onderwijsdeskundigen wordt a.u.b. wakker---misschien zou atv-5--al de reacties kunnen doorsturen? zonder goed onderwijs--weg toekomst en het klein beetje welvaart.
Ruud Zweistra
-26-  Ruud Zweistra:
Dat meer allochtone kinderen een vmbo-advies krijgen heeft natuurlijk alles te maken met de enorme taalachterstand waarmee ze aankomen, en die grotendeels blijft.

En de redenatie dat alle rassen biologisch gelijk zijn klopt zichtbaar niet, als je naar de finale 100 hardlopen op de Olymoische spelen kijkt: dit zijn (bijna) mensen van West-Afrikaanse afkomst, uit welk land ze ook stammen.
Ruud Zweistra
-27-  Ruud Zweistra:
correctie: ... (bijna) allemaal mensen ...
Merel.
-28-  Merel.:
@ Daniel: Nee, hun vwo is onze mavo niet. Integendeel: hun vwo lijkt veel op de idealen van BON: lekker ouderwets stampen en over filosofen discussieren. Wat misschien wel het verschil in mavo/havo/vwo-verhoudingen kan verklaren: in Frankrijk is er veel minder schaamte over zittenblijven. Liever een (paar) jaar langer over school doen en dan voldoende niveau hebben, dan afzakken. Wat misschien ook helpt is competitie in de klas: op de meeste scholen krijgen de leerlingen na elke toets niet alleen klassikaal hun cijfer te horen, maar ook nog eens op welke plaats (rang) ze daarmee in de klas komen te staan. En het is daar 'not done' om onderaan die ranglijst te bungelen. Al is 2 of 3 keer blijven zitten in de hele schoolloopbaan dan weer geen echt probleem..

@ wsc: nog sterker: ik ben onderwijskundige! Ofnouja, bijna dan, deze zomer moet m'n scriptie af. Die trouwens gaat over de leermotivatie van pubers in Nederland, en of pubers al die zelfwerkzaamheid van het Nieuwe Leren nu wel aankunnen, iets waar BON niet zo in gelooft.
-29-  :
@Merel: OK, jij weet er blijkbaar meer van (en ik heb gewoon een beetje een persoonlijke afkeer van die Europese-subsidie-ruif-etende Fransen).

Wel verfrissend die gedachte dat zittenblijven inderdaad niet erg was - ik weet nog in mijn middelbare school tijd dat zittenblijven gelijk een crisis betekende: je bleef niet zomaar zitten, je moest je ook gelijk afvragen of je dan maar niet direct naar een lager schooltype moest!

En dat van die zlefwerkzaamheid: ja, dat werkt natuurlijk alleen als je je eigen doelen kunt en wilt stellen. INteressante discussie!
Henk
-30-  Henk:
Mijn dochter ooit door mij op een type schol geplaatst omdat ik dat een aardige school. Uiteindelijk bleek deze keuze helemaal niet bij mijn kind te passen. Gevolg wel een behoorlijke taal achterstand. Betekende gewoon flink doorpezen en je kind in de gaten houden. Het heeft twee jaar extra gekost maar wel de moeite waard. Ik ben van mening dat er in Nederland behoorlijk van bovenaf gerommeld is met schooltypes. Hierdoor flink wat gedemotiveerde leraren. Nederland investeert daarnaast ook nog eens onvoldoende in haar onderwijs. Veel te krampachtig allemaal. Ook juist dat heel veel valt en/of staat met motivatie leerlingen en uiteraard ouders. Mij valt op dat met name allochtone ouders de verantwoordelijkheid veelal neerleggen bij de school en niet in de gaten hebben dat je als ouder ook zelf een taak hebt in opvoeden van je kind. Er zit dus behoorlijk wat ruis in deze hele discussie. De focus nu gericht (teveel) op verschil in allochtoon en autochtoon, maar laten we ook niet vergeten dat er ook een verschil zit bij de minder gefortuneerde laag van de autochtone bevolking. En dat is naar mijn mening al zo oud als dat er onderwijs bestaat en wordt gegeven. Die krijgen ook stelselmatig een lager advies. Ik denk dat motivatie leerlingen ook voor een deel bij ouders vandaan moeten komen (pak je eigen verantwoordelijkheid) en ook deels voortkomt uit de mensen waar je mee omgaat. Dan is de cirkel dus rond lijkt mij. Ik weet het klinkt wellicht heftig maar in Nederland hebben we hoe we het draaien of keren gewoon nog steeds te maken met sociale klasse. De fabel vuilnisman trouwt met prinses gaat gewoon niet op. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de vuilnisman onderontwikkeld moet zijn/blijven. Maar....verschil zal er zijn zolang wij niet eens wat meer nadenken over ons erfopvolgingssysteem. Er zijn kinderen die dat bij hun geboorte krijgen en dan is je toekomst voor een deel bepaald. Er zijn nu eenmaal groepscodes in welke laag dan ook.
wilbert simeon christiaan
-31-  wilbert simeon christiaan:
henk jouw reactie gelezen--groot gelijk --ouders moeten scholen niet alleen de schuld geven van alles en nog--ook eigen verantwoordelijkheid------je houdt toch van je kinderen???
anus
-32-  anus:
Mooi rapport hoor, daar kunnen jonge blanke importamsterdamse politici lekker hun CV mee oppimpen en enkele jaren later op de housewarming van hun huis in de provincie indruk maken met verhalen over wat voor puinhoop het wel niet toen was.
wilbert simeon christiaan
-33-  wilbert simeon christiaan:
taalachterstand? ik heb een lerares ned--in de trein horen zeggen:kinderen krijgen te weinig uren nederlandse les op scholen!zou ze misschien toch gelijk hebben? ouders misschien kunnen jullie daarover vragen gaan stellen?
-34-  :
@“anus”: welke oplossingen stel jij dan concreet voor?
ils
-35-  ils:
arenbie????!! hahahahahahah
Marjon
-36-  Marjon:
@Daniel. misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik zou als oplossing in eerste instantie pleiten voor een zorgvuldig onderzoek. Nu staan in dit kleine onderzoek teveel zaken die even worden aangestipt. Daarnaast zou ik graag eens willen zien hoeveel geld er wordt besteedt aan onderwijs in vergelijking met andere zaken. Wellicht een overzicht van de afgelopen jaren zodat duidelijk kan worden hoe bekaaid het onderwijs er afkomt. Daarnaast een landelijk overzicht hoe nu precies het schooladvies in de loop der jaren zich heeft ontwikkeld voor allochtonen versus autochtonen. Ik denk dat dan pas een soort van conclusie getrokken kan worden in plaats van onderzoeken waar op verschillende niveaus kolen op het vuur worden gegooid. Er waait nu al teveel een populistische wind. Liever goed onderzocht en meer feitelijkheden dan kreten waar je niets mee kunt.
wilbert simeon christiaan
-37-  wilbert simeon christiaan:
marjon---ik ben met je eens laat de overheid meer opening van zaken geven over het onderwijs
Dr.D
-38-  Dr.D:
Dat Pabo studenten niet kunnen rekenen bijvoorbeeld?
Of dat het aantal uren onderwijs ver onder de norm ligt die is afgesproken?
Het dagelijks leven is zo gedigitaliseerd dat zelf nadenken over het randje van de overbodigheid bungelt.
De overmacht van computersystemen.
Er worden geen menselijke fouten meer gemaakt zogenaamd.
Rest ons msn taal...met heej, ow en ff w88
Rick
-39-  Rick:
Quote:
Waarom is dit feit zo schokkend? Simpel: we kunnen er redelijkerwijs van uit gaan dat elke bevolkinsgroep, of ze nu allochtoon of autochtoon zijn, gemiddeld even slim zijn. We zijn immers allemaal mensen en biologisch gezien lijken we ontzettend veel op elkaar.

Iedereen even slim?
Hoe kom je daarbij?
-40-  :
@Rick: GEMIDDELD even slim, schreef ik. Dat niet iedereen EXACT even slim is, is wel duidelijk.
JEAN PIERRE
-41-  JEAN PIERRE:
Ik voel me in deze discussie een beetje aangesproken. Maar vraag me wel af waar iedereen zijn wijsheid vandaan haald !! Dr.D. heeft wel gelijk met zijn MSN taal dat er heel langzaam insluipt idd!!
yanny scutt
-42-  yanny scutt:
Het ligt niet aan het onderwijs want dat is ,zoals je mag verwachten,van een westers land- gewoon goed en toegankelijk voor iedereen die hersens heeft.

Het ligt aan de ouders die in nederland zijn komen wonen en zelf nooit de moeite hebben genomen om nederlands te leren.

Als mijn ouders in 1957 niet de beslissing hadden genomen om mij op een schippers-internaat te doen dan had ik nu niet kunnen lezen of schrijven en had ik het echt niet gemaakt tot wat ik nu ben.
(schipperskinderen-hoewel nederlands-vielen onder de de zogenaamde 'zigeunerwet' want reizende kindertjes ook al waren ze nederlands werden als 'reizenden' beschouwd.)

De regering van toen hield ook al zo van hokjes..

Zelf heb ik samen met mijn engelse gentleman 2 mooie kinderen gekregen en die hebben wij 2-talig grootgebracht. Onze dochters spreken het engels bijna net zo goed als het nederlands.

Kom daar maar eens om bij de mensen die mijn buren zijn. Hun kinderen spreken turks of marokkaans, en hun moeders doen niets anders!

Die mensen moeten ophouden om de schuld bij het onderwijs te leggen. Schotels van de muur af en je kind vertrouwd maken met de nederlandse taal en gewoontes! Groet; Yanny
wilbert simeon christiaan
-43-  wilbert simeon christiaan:
hoe kunnen we taalachterstand oplossen?zoek alle moeilijke woorden op.....in het woordenboek....begin met eenvoudige boeken te lezen---goed luisteren naar radio en tv journaal.....niet boos worden als anderen je corrigeren--een paar tips--ha ha-ik hoef geen geld voor gratis.
rudipensionado
-44-  rudipensionado:
Alles is oplosbaar en iedereen kent de oplossing.
In het verleden waren deze problemen er haast niet dus......................
Overigens komt zoiets van twee kanten.
Chris
-45-  Chris:
@Yanny, het is een en/en situatie. Niet een of/of. Als er in de jaren 60/70 niet zo een soft beleid was gevoerd dat stonden bepaalde groepen er nu beter voor. Het onderwijs heeft hier wel degelijk steken laten vallen. Toen al en nog steeds.
anus
-46-  anus:
@ daniel schut: oplossingen waarvoor? Taalachterstanden, integratievraagstukken... laat mensen gewoon hun eigen taaltje spreken met elkaar in hun eigen kleine gemeenschap. Ik ben net terug van vakantie in Duitsland, Belgie en Frankrijk. Nou als er 1 volk is dat weigert te integreren zijn het wel de Nederlanders, op de camping bij elkaar geklit, in slecht nederlands (dialect) afgevend op vieze franse toiletten, duitse humor en belgische domheid. Ik schaam me vaak voor m'n gele nummerbord in het buitenland.
Liz
-47-  Liz:
Ik proef zoals altijd weer het smaakje van “het is onze schuld dat die arme allochtone kindertjes zo slecht presteren”. Wanneer kom je eens een keer van je “weg met ons”-stoeltje af, Daniel? Weet je hoeveel geld er in allochtone leerlingen wordt gepompt en hoeveel geld en aandacht er naar zwarte scholen gaat, allemaal tevergeefs? Het is inderdaad een probleem van de ouders, en dan met name de moeders die analfabeet zijn zodat ze zelf niet eens in hun eigen taal kunnen lezen en schrijven laat staan in het Nederlands. Door die taalachterstand en laten we wel wezen ook intellectuele armoede kunnen kleine Achmed en Fatima echt nooit naar het VWO. Ja, of je moet als echte zichzelf hatende Nederlandse samenleving het niveau van het VWO naar het desgewenste politiek correcte niveau verlagen, waardoor je mensen die wel echt slim zijn tekort doet (iets wat nu al gebeurt, want in dit land krijgen alleen probleemgevallen aandacht en niet de mensen die het goed doen.)
David R
-48-  David R:
Het grote probleem in ons onderwijs is dat er veel te weinig rekening wordt gehouden met verschillende 'learning cycles'. De een heeft nu eenmaal een andere ontwikkeling dan de ander, maar in nederland word je op je twaalfde onder een hakblok gelegd, waarbij besloten wordt of je met je hersens of met je handen moet gaan werken. Die grens is de vroegste in de hele wereld, en ook onderwerp van kritiek van bijvoorbeeld de OECD. Het is goed mogelijk dat de Amsterdamse scholen eenvoudigweg niet in staat zijn in de 8 basisschooljaren goed te maken wat een minder geslaagde opvoeding in sommige allochtone maar natuurlijk ook autochtone huishoudingen kapot maakt. Als ons onderwijs het makkelijker zou maken opleidingen te stapelen, en dit ook zoals in bijvoorbeeld de VS (waar natuurlijk ook weer heel veel mis is) te stimuleren in plaats van te ontraden, zou veel talent ontplooid kunnen worden. De middenschool was zo slecht nog niet.
Ab van Abcoude
-49-  Ab van Abcoude:
Het grootste probleem in het onderwijs is niet de diversiteit van de systemen, ook niet de onderwijzers, niet de leerlingen maar de ouders. Op alle mogelijke manieren delegeren veel ouders de opvoeding naar o.m. het onderwijs, de overblijfjuffrouw, de kinderbewaarplaats, de sportvereniging, de wijkagent, de tandarts enzomeer. Tijdens een bepaald moment wordt er getoetst, worden die toetsen wel juist geïntepreteerd? De clichéscheidingen autotochtoon/allochtoon zijn tijdsbesparend. Hoe specifiek wordt er naar elk kind gekeken? Hoeveel overleg is er tussen ouders en onderwijzers? Gaat nogal moeilijk wanneer beiden elkaars taal niet spreken en het kind in kwestie de tolk is. Hoe kan men zijn kind 's avonds tijdens het huiswerk maken overhoren wanneer men niets van de materie weet? Waren sommige van mijn neefjes intelligenter, konden ze beter leren, dan ik? Nog steeds betwijfel ik dat. Hun ouders hadden meer geleerd dan de mijne, ik was beter in aardrijkskunde dan zij want onze vakantiebestemmingen waren verder weg dan de hunne. Veel ouders steken zoveel energie in hun dagelijkse bestaan, de overleving, dat ze niet meer de puf hebben om bepaalde kennis bij te spijkeren. Vandaar dat delegeren van steeds meer opvoedingstaken, het in zekere mate oneigenlijke gebruik maken van de onderwijzersbereidwilligheid.

@Jean-Pierre
Toen iemand op de AT5-site tussen de regels door die taalverslonzing aan de kaak stelde werd die binnen enkele weken tijd door de groep verjaagd. Wie was in deze de voorman..?
Rinus
-50-  Rinus:
Ik ben een kind van doodnormale laaggeschoolde arbeiders. Mijn ouders waren van het slag dat hoog opkeek tegen onderwijzers dokters etc.etc.. Maar...ik heb mijn school afgemaakt, ben goed terechtgekomen, nog nooit een uitkering gehad. Mijn schooladvies luidde destijds vakschool. Deze heb ik gevolgd maar heb daarna nog tal van vormen van onderwijs gevolgd tot aan de universiteit aan toe. Ik wodr dan ook altijd zo moe van die discussie dat je ouders niet veel van school weten en eigen kinderen niet kunnen bijspijkeren. Sorry hoor, maar in deze tijd is er volop hulp. Je moet wel willen! Te idioot voor woorden dat nu vooral onderwijzers de zwarte Piet krijgen. Ik zou zeggen, ouders je hebt zelf kinderen gewild en bent veranwoordelijk voor hun toekomst. Dat is de consequentie van ouder willen zijn. Te makkelijk wordt alles nu nar de overheid doorverwezen.
JEAN PIERRE
-51-  JEAN PIERRE:
Mijnheer van Abcoude ik heb geen idee waar U het over heeft. Het spijt me.
Bodosan
-52-  Bodosan:
Misschien is het jammer dat de verschillende groepen weinig contact met elkaar hebben maar zolang je elkaar accepteert hoef je elkaar heus niet te knuffelen of te omhelzen. Ik ben het met Marieke eens; we zoeken onze eigen kring en dat geldt voor allochtonen minstens even hard. Als atheïst en gay voel ik mij niet thuis in omgevingen die religieus of anti-homo zijn. Daar selecteer ik bewust op. Mbt het schoolgebeuren ben ik het eens met Liz (6 augustus 2007 15:07 uur). Veel allochtone ouders spreken heel gebrekkig Nederlands en zijn vaak ook opvallend weinig betrokken bij de schoolloopbaan van hun kinderen. Ook het aantal kinderen speelt hierin een rol (veel, wat vaak ten koste van de kwalitatieve aandacht gaat). Het kost nog altijd moeite om allochtone ouders op ouderavonden te krijgen (zeker mannen) en de ondersteuning mbt huiswerk thuis is ook vaak minimaal. Last but not least zijn er ook de nodige islamitische scholen die niet uitblinken in niveau. De hele SIBA-zaak is ook interessant, vooral het handelen van de ouders mbt de opheffing van de scholen en het aanmelden van zeer veel kinderen bij een bestaande zwakke school. Zie ook eerder op Amsterdam Centraal. Ik ben derhalve niet zo verbaasd dat allochtone leerlingen dus lager scoren dan autochtone (meisjes scoren overigens aanzienlijk beter dan jongens), maar zie het vooral als een ontwikkeling, waarbij tzt de verschillen zullen minimaliseren. Tenslotte nog even het puntje van Rinus, maar dan omgekeerd, wanneer ouders ondanks taal/cultuur/religieuze problematiek zich werkelijk hard maken voor adequaat onderwijs aan hun kind, is er in combinatie met het door Rinus gestelde veel mogelijk. Ik werk overigens bij een schoolbegeleidingsdienst, maar NIET als schoolbegeleider (financiële administratie).
yanny scutt
-53-  yanny scutt:
Chris, Ik was jong in de jaren 50 en verzeker je dat het jeugdbeleid toen alles behalve 'soft' was!

Ik begrijp niet wat jij bedoelt met; een en/en; of/of situatie?

Ik gun de kinderen wat meer duidelijkheid vanuit hun ouders (autochtoon/allochtoon)

Kinderen mogen tegenwoordig alles kiezen op een leeftijd dat ze dat nog niet eens kunnen! Later denken ze dan dat er vanalles te kiezen valt.

Ik wil graag dat mensen gaan beseffen dat zij een kind krijgen (en geen wezen dat alles al kan!) Groet Yanny

En als dat dan niet lukt worden ze agressief waarvan je de resultaten vrijwel dagelijks op AT5 kunt zien.
yanny scutt
-54-  yanny scutt:
De laatste alinea hoort voor de laatste te staan uiteraard. Nogmaals groet..
Jan Stender
-55-  Jan Stender:
Yanny Scutt,ik zat even 1 van jou reactie,s te lezen
En in een van jou reactie,s schrijf je,Schotels van de muur af en je kind vertrouwd maken,met de nederlandse taal en gewoontes
Met andere woorden,het hebben van een satellietschotel is volgens jou een Marokaanse of Turkse gewoonte?
Dat slaat nergens op,ik ben een geboren Amsterdammer,van Nederlandse afkomst
Sinds kort woonachtig in Enschede
Al jaren kijk en luister ik via de schotel televisie & radio
Vanmiddag trouwens m,n schotel aan de gevel gehangen
Arnoud de Jong
Off-topic reacties verwijderd.
Nogmaals: Amsterdam Centraal is géén vrijblijvend babbelforum. Reacties moeten over het onderwerp van het artikel gaan.
Wij hebben geen tijd en zin om ons eindeloos bezig te houden met het verwijderen van reacties van lieden die daarin hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen.
Energiebesparende IP-bans worden dan ook rap uitgedeeld.
Scottie
-57-  Scottie:
Als de koning van Marokko, rijk aan geld zijn geld had gestuurd om kinderen van wie de grootouders uit de bergen komen naar Artis, Nemo of de Deltawerken had laten gaan had hij hen een grote dienst bewezen. Nu bewijst deze koning zichzelf en zijn regime een dienst: binding met het land van inmiddels hoogbejaarde en meestal analfabete grootouder en zorgt hij voor de geldstroom naar Marokko en stemvee middels dat dubbele paspoort.

Je bent 15, jouw ouders zijn arm, je weet niets van Nederland, niets van het echte Marokko en dan mag je daarheen en dan vinden 'ze' het gek dat jij niet meer weet wie je bent.

De PvdA doet er nog een schepje boven op. Die haalt geld uit fondsen om vrouwen, Geuzenveld, amper geboren in Marokko naar dat land te laten gaan om hard te lopen. Of om kinderen kennis te laten maken met Casablanca. Terwijl ze voor minder geld hun kennis van Amsterdam hadden kunnen vergroten voor als ze taxichaufeur willen worden.

Dat die jeugd zich 'ontheemd' lijkt te voelen is 1 ding, om daar, in samenwerking met een koning at risc aan mee te werken, zo geeft men Wilders straks nog meer gelijk.

Dom, heel dom en heel naar voor die kinderen.
yanny scutt
-58-  yanny scutt:
Scottie, Bingo!

De kleinkinderen weten intussen al helemaal niet meer hoe het hoort want zij moeten op het huis passen van hun grootouders die 8 maanden lang in hun thuisland verblijven (en die hun huurhuis toch niet kwijt willen)

Die kinderen schieten dus zeker niet op( leren van regels , orde en taal) door het gedrag van hun ouders/grootouders.

De politiek werkt er stevig aan mee door er niet voor te zorgen dat er een behoorlijke controle is op de bewoning van de z.g . huurwet-woningen (woningbouwverenigingen!)

Intussen zijn die kindertjes de baas op straat. ( en ze zijn echt niet achterlijk hoor! )

Sterker nog, als ik nu 16 was zou ik dezelfde 'lange neus' hebben getrokken naar elke volwassene die ik tegenkwam!...

Yesss! Yanny
VincentP
-59-  VincentP:
> Waarom is dit feit zo schokkend? Simpel:
> we kunnen er redelijkerwijs van uit gaan
> dat elke bevolkinsgroep, of ze nu
> allochtoon of autochtoon zijn, gemiddeld
> even slim zijn.

Niet mee eens. Ik ben er vast van overtuigd dat het mongolide (aziatische) ras het intelligenste is met een gemiddeld IQ van ongeveer 105, op korte afstand gevolgd door de blanken (gemiddeld IQ: 100), en op ruime afstand gevolgd door de negers (gemiddeld IQ: 80). Van alle rassen zijn blanken in mijn ogen het beste in staat om samenlevingen in te richten en in stand te houden, met name door hun hoge intelligentie, maar tevens door eigenschappen als ondernemerschap, die zij in sterke mate bezitten dan de aziaten.

Mijn mening baseer ik op het volgende:

-Onderzoek naar dit onderwerp:
http://en.wikipedia.org/wik...

http://www.charlesdarwinres...

-Economische successen: Blanke landen zoals Noorwegen, Nederland, Canada en Zwitserland presteren vele malen dan landen als Ghana, Ethiopië en Haïti. Na de afschaffing van het apartheidsregime is Zuid-Afrika hard op weg een Derde-wereldland te worden. Na het verjagen/vermoorden van de blanke boeren heerst er in Zimbabwe hongersnood. Zijn blanken wellicht beter in staat om economieën draaiende te houden?

-Criminaliteitscijfers: Negers in Europa en de VS zijn aanmerkelijk crimineler dan de autochtone blanken. De kans dat een neger in de VS een moord, roofoverval of verkrachting pleegt is tussen de 8 en 10 keer zo groot dan de kans dat een blanke dit doet. In Nederland zijn de Antillianen verreweg de crimineelste groep. Komt dit allemaal door "discriminatie" en "armoede"? Het feit dat in Afrikaanse landen de criminaliteitscijfers eveneens hoger liggen dan in blanke en aziatische landen, en het feit dat negers een hoger testosteronniveau hebben, doen mij dit betwijfelen.

-Er is in de geschiedenis geen enkele neger geweest die een belangrijke uitvinding gedaan heeft, terwijl vrijwel alle uitvindingen door blanken gedaan zijn.

Al met al beschouw ik het binnenlaten van niet-blanke allochtonen in Europese landen als een zeer slecht idee. In mijn ogen zijn blanken vrijwel geheel verantwoordelijk voor de vooruitgang van de wereld en zal grootscheepse niet-blanke immigratie er toe leiden dat het blanke ras verdwijnt, en dat het afgelopen zal zijn met deze vooruitgang.

Hulde aan degenen die op deze posting een beargumenteerd antwoord geven; op flames zal ik niet reageren.
Daniel Schut
-60-  Daniel Schut:
VincentP: ik neem je hulde graag in ontvangst, bij deze een inhoudelijke reactie.

Er zitten verschillende denkfouten in je redenatie. Dat begint met je definitie van “ras”. Je maakt een onderscheid tussen “blanken”, “Aziaten” en “negers”. Het onderscheid in rassen is gebaseerd op verschillen in huidskleur, en op huidskleur alleen - de vraag is echter of “huidskleur” een significante marker is voor een hele reeks andere eigenschappen, of dat dat een variatie is die eerder voortkomt uit de plek waar je woont.

Wetenschappers zijn het er wel over uit dat het het laatste is: de donkerte van je huidskleur hangt af van de hoeveelheid zon waar generaties van mensen aan zijn blootgesteld. Als je echter het DNA analyseert van al die “rassen”, dan zie je dat de variatie van genen binnen die “rassen” net zo groot is als daarbuiten. Dit is een statistisch argument, en vergt enig statistisch inzicht om te beseffen wat dat betekent. Wat het betekent is dit: het fenomeen “ras” kan niet gebruikt worden om de variatie tussen mensen in significante eigenschappen te verklaren, omdat de variatie binnen een ras en daarbuiten hetzelfde is.

Een mooi voorbeeld hiervan is het Indo-Europese “ras”. De Indo-Europeanen zijn het stamvolk van de Europeanen (van Grieken tot Duitsers en Engelsen), Iraniërs, Afghanen, Pakistanen en Noord-West Hindoestanen. Die laatste groep worden vaak onder de noemer “Aziaten” geschaard, maar dat is eigenlijk heel raar: ze stammen af van hetzelfde volk als de Duitsers. Maar als we kijken naar hun huidskleur dan zien we dat daar hele bleke, blonde, witte mensen tussen zitten, en hele donkere, bruine mensen. Waar komt die variatie vandaan? Of horen Hindoestanen volgens u eigenlijk bij de “negers”? Maar dat is onzinnig: het staat echt vast dat die Noord-West Hindoestanen dezelfde stamvaders hebben als de door u zo opgehemelde blanken. Of zijn Noord-West Hindoestanen volgens u “vernegerde blanken” en dus een “ontaard ras”?

Vervolgens is ook uw definitie van een “ras” wel erg breed. U definieert een “mongolide” ras, maar daaronder laat u blijkbaar de MOngolen vallen, die uit een Uralisch-Altaïsche cultuurhistorische groep komen (en dus eerder verwant zouden zijn met Turken, Hongaren en Finnen), de Chinezen, die uit een Sino-Tibetaanse cultuurhistorische groep komen, de Japanners, die een geheel eigen cultuurhistorische groep vormen, en de Indiërs, die twee cultuurhistorische wortels hebben: de Indo-Europese en de Dravidische. En onder wat u zo makkelijk “de negers” noemt is de genetische variatie het grootste. De oorzaak: de mensheid is daar ontstaan, dus daar heeft ons DNA het langste de tijd gehad om allerlei variaties te ontwikkelen. Zo zijn er duidelijke verschillen tussen mensen uit de Rift-Vallei, de Ivoorkust, Zuidelijk-Afrika, et cetera, et cetera.

Dus, uw eerste denkfout is uw definitie van het woord “ras”. Ten eerste verklaart enig begrip “ras” helemaal niets van de variatie tussen mensen, en ten tweede is uw indeling tussen “blanken”, “Aziaten” en “Negers” wel erg grof en aantoonbaar incorrect. “De neger”, “De blanke” en “De Aziaat” bestaat gewoonweg niet.

En aangezien u graag bronnen gebruikt, ik baseer me óók op wikipedia! Kijkt u maar:
http://en.wikipedia.org/wik...

Er volgt wat meer, straks
Daniel Schut
-61-  Daniel Schut:
Want stel nu even dat ik meega met uw incorrecte definities van ras. Dan is het gewoonweg pertinent onjuist dat “negers crimineler zijn” en “aziaten wel slimmer maar minder economisch succesvol”.

Het enige wat u hoeft te doen om dit te beseffen is enig historisch besef te ontwikkelen. Dan ziet u:

1) tot ongeveer de 17e of 18e eeuw waren China en India de economische grootmachten, en dat waren ze al sinds de Oudheid. Ze zijn ondertussen weer op weg om dat die dominante positie in te nemen. De Westerse “uitzonderingspositie” zal in “the long view” niets meer blijken dan dat: een uitzonderingspositie, een kortstondige onderbreking van de economische macht van China en India.

2) Het grootste gedeelte van het economische succes van het Westen is door crimineel gedrag tot stand gekomen - gedrag waarbij uw statistieken over de criminaliteit van “de neger” in het niet vallen. Wat dacht u bijvoorbeeld van de Opium-oorlogen, waarmee de Britten het recht afdwongen om drugs op te dringen aan de Chinese bevolking? Als u tegenwoordig “een neger” (voor de duidelijkheid, ik hanteer hier UW term - ikzelf zou dit nooit zou kunnen, willen en durven zeggen) drugs ziet dealen, bedenkt u zich dan dat de grootste, gewelddadigste en smerigste pusher van keihard verslavende drugs ooit dat mooie blanke Britse koninkrijk geweest is. En wat dacht u van diefstal? ALLE koloniale mogendheden hebben zo'n beetje de hele wereld gedwongen hun goud, zilver en luxe-goederen over te leveren aan de blanke man. Het goud van de Azteken en Inca's? De Spanjaarden hebben het geroofd. De specerijen van India? De Britten hebben het geroofd. En ook wij Nederlanders konden er wat van. Pure roof, nota bene door een staat uitgevoerd, niet door een bende of een individu. En dan tot slot: geweld. Dat “blanke ras” van u is er in geslaagd de bloedigste oorlogen te voeren om elkaar onderling om zeep te helpen. Waar staat het gebruik van napalm, atoombommen en clusterbommen op onschuldige burgers in uw statistiek van “criminaliteitscijfers”? Maar denk ook nog even terug aan de koloniale tijd: de miljoenen verkachtingen, moorden, genocides die “het blanke ras” zonder al te veel gewetensbezwaar pleegde - waar staan die in uw statistieken?

Kortom: zelfs ALS we uw definities van ras willen hanteren, dan leert een historisch perspectief dat dat “blanke ras”:

a) helemaal geen economische grootheid is geweest en ook niet zal zijn.
b) de huidige economische grootmacht vooral te danken heeft aan roverij, piraterij, genocide, salvernij en uitbuiting - en daarmee een stuk crimineler is dan welk ander “ras” dan ook.

Ik ben nog niet klaar met u: er komt nog een deel 3. EN na deel 3 laat ik het erbij.
Daniel Schut
-62-  Daniel Schut:
maar stel nu dat ik ook dit even vergeet, en uw cijfer "dat negers gemiddeld een IQ van 80 hebben" geloof (voor de duidelijkheid: dat doe ik niet,maar ik ga even met het argument mee om aan te tonen da het een belachelijke aanname is). Wat is dan de oorzaak van dat verschil in IQ? Is dat ras, of iets anders?

Het antwoord is dat het iets anders is, en dat "anders" is: sociaal-economische achterstand. "de negers" in de VS hebben pas sinds midden jaren '60 FORMEEL een gelijke status als burgers - en dat is dus slechts een formele, juridische status. Het racisme dat het Zuiden van de VS overheerste zal niet ineens verdwenen zijn. En dat endemische racisme zorgt ervoor dat je als "neger" in de VS gewoonweg nauwelijks aan een baan of opleiding komt, hoe hard je ook werkt. EN als je expres dom gehouden wordt, en als je expres werkloos gehouden wordt, is het dan gek dat je gefrustreerd bent?

Maar belangrijker nog is dat door eeuwen van slavernij de sociale structuren van "de neger" vernietigd zijn. Waar Aziatische en Mexicaanse immigranten in de VS nu een sociaal netwerk hebben om op terug te vallen, is dat door eeuwen van slavernij bij "de negers" compleet weggevaagd. Elke "neger" staat er dus alleen voor - en dat frustreert.

Iets vergelijkbaars zien we op het Afrikaanse continent. De koloniale mogendheden hebben, in hun zucht naar land en slaven, het Afrikaanse continent naar eigen inzicht opgedeeld. Het gevolg: er zitten volkeren bij elkaar in een staat die nooit enige verwantschap hebben gevoeld, erzjn volkeren verdeeld over staten die juist wel verwant zijn, en tegelijkertijd zijn alle oorspronkelijke ordenende sociale instituties door eeuwenlange exploitatie compleet vernietigd. Na eeuwenlang door "het blanke ras" uitgebuit te zijn, heeft "de neger" niets meer over: geen familie, geen cultuur, geen sociale verbanden. Niets anders dan het voorbeeld van de zelfbenoemd superieure "blanke" - mensen zoals u die hun eigen criminaliteit rechtvaardigen met pseudo-wetenschappelijke argumenten. Wat houdt "de neger" dan nog tegen om het pad te volgen van "de blanke"?

Kortom: de hoofdoorzaak van de door u aangehaalde "criminaliteit" onder "de neger" komt door het kolonialisme. "De blanke" vernietigde sociale structuren en gaf zelf het verkeerde voorbeeld. Voor een aardige indruk hiervan, lees het boek "progress and barbarism" van de geschiedkundige Clive Ponting - de aard en omvang van vernietiging die het kolonialisme de rest van de wereld heeft aangedaan, wordt dan een beetje meer duidelijk.

Kortom:
1) ras bestaat niet
2) als het bestaat, komt "het blanke ras" er niet goed uit
3) als "de neger" al zou bestaan, dan zijn "zijn" problemen direct veroorzaakt door "het blanke ras".

U heeft dus ongelijk met uw pseudo-wetenschappelijk racisme. Bij nader inzien, ik hoef uw hulde niet.
tripleX
-63-  tripleX:
Fantastische reactie, Daniel!
Ik wilde in september al reageren op VincentP en hoopte dat iemand dat zou doen, maar is er nooit van gekomen. Ben blij dat jij de tijd hebt genomen!
Mijn hulde heb je!
John Zwart
-64-  John Zwart:
Wat die verschillen in adviezen voor vervolgonderwijs betreft bekijk ik de zaak wat minder idealistisch en m.i. wat praktischer.
1. Het percentage kinderen met taalachterstand in het basisonderwijs is onder kinderen uit gezinnen van buiten Nederland significant hoger.
Taalachterstand is een belemmerende factor die jarenlang ontwikkelingsachterstand met zich meebrengt. Dat handicap wordt pas heel geleidelijk overwonnen.
2. Afkomst speelt wel degelijk een rol. Niet wat betreft genetica, 'ras' etc., maar gewoon wat betreft milieu. Vele nieuwkomergezinnen bestaan uit laag opgeleide individuen. Kinderen die in een gezing opgroeien met een laag opleidingsniveau ervaren een minder leervriendelijk milieu dan kinderen wier ouders zelf hoger opgeleid zijn.

Het feit dat we veel mensen van elders hierheen hebben gehaald om ons vooral vuil, vervelend of om andere reden onaantrekkelijk werk uit handen te nemen, betekent dat hun kinderen niet snel hoogleraar zullen worden.
In de stamboom van mijn familie, eeuwen Nederlanders, duurde het gemiddeld 3 generaties voordat handwerkslieden wetenschappers voortbrachten.
Ik denk dat dit een gegeven is waarmee we altijd - en dus ook nu - moeten leven. Integratieprocessen verlopen langzaam.

Grote mensenmassa's samenbrengen in korte tijd leidt altijd tot problemen. We kunnen er op verschillende manieren op reageren: Ongeduld en boosheid of Geduld en begrip.
Er is veel onwaarachtige verontwaardiging aan de orde in dit veld.
Daniel Schut
-65-  Daniel Schut:
@tripleX: dank!
hilde
-66-  hilde:
je cijfers kloppen niet: 80 procent van de allochtonen gaat naar het VMBo, tegen 55 procent van de autochtonen. Vind ik nog steeds een veel te groot verschil, maar minder erg dan jouw opgevoerde cijfers

groet Hilde

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.