Home > > Groot onderhoud A10 Oost

Groot onderhoud A10 Oost

null
Amsterdam - Ik ben een part-time forens. Een deel van de week woon ik in Amsterdam, een deel van de week reis ik op en neer vanuit de regio Rotterdam. Over die beruchte A4 die niet verbreed mocht worden...
Na de zomer bereidde ik me dus weer voor op kilometerslange files. Die, trouwer dan je van menig vriend zou mogen verwachten, weer op me wachtten. Schiphol voorbij, ring Amsterdam in zicht en toen: groot onderhoud A10-Oost. M'n zomergevoel verdween achter een wolk van donkere vermoedens: minder rijstroken, snelheidsbeperkingen van 70 km/ uur of minder, afgesloten afritten, file, chaos...
Niets bleek minder waar. Bij deze betuig ik mijn diepe respect voor de ontwikkelaars en uitvoerders van het onderhoud aan de A10 Oost. De rijstroken bleven alledrie behouden, maar gesplitst. Daarbij werd tijdig aangegeven welke richting je op moest voor welke afslag. En dit alles mocht je uitvoeren met een snelheid van 90 km/uur (sneller dan op menig ander deel van de ring). Geen enkele keer tijdens de ochtendspits was er file, geen enkele keer was er chaos, sterker nog, de gescheiden rijstroken zorgden voor minder hinder van in- en uitvoegend verkeer. Het verkeer volgde de duidelijke aanwijzingen en het verliep prima. Wegwerkzaamheden zonder chaos? Amsterdam heeft bewezen dat het kan!

elf reacties op "Groot onderhoud A10 Oost"

engine 54
-1-  engine 54:
Helemaal mee eens, het valt 100% mee.
Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan als ze aan de binnenring beginnen.
Met al het verkeer dat van de A1 naar de A10 zuid moet 's morgens zal het wel andere koek worden
t2g
-2-  t2g:
- Edit -

Het maken van reclame is op Amsterdam Centraal niet toegestaan. Zie de huisregels op http://www.amsterdamcentraa... .

Redactie Amsterdam Centraal
rudipensionado
-3-  rudipensionado:
Inderdaad zorgen die vele in- en uitvoegstroken voor files.
Kijk eens bij de Coentunnel wat daar de laatste kilometer nog allemaal bij moet.
In feite is de A-10 geen ring meer maar nog wel veel in gebruik door verkeer dat niet in Amsterdam hoeft te zijn.
Ero, er had al heel lang geleden een grote ring om de stad gelegd moeten worden. Hierdoor zouden andere wegen ontlast worden en minder snel onderhoud nodig hebben.
Wij lopen voortdurend achter de feiten aan.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
Ik heb de indruk dat het niet zozeer het aantal in- en uitvoegstroken is, maar de soms krankzinnige lengte ervan die bijdraagt tot filevorming. Minder zekere automobilisten nemen de afslag erg vroeg om hem niet te missen, (ter plaatse) ervaren automobilisten kunnen later voorsorteren. Extra assertieve bestuurders kunnen de linkerrijbaan aanhouden tot zo'n 80 meter voor de afslag en dwars door het overig verkeer met 110 km/h nog met de afrit opschieten.

Een voor zulke lange stroken alternatief is inderdaad dat de afritten tijdig worden aangegeven. Dat zie je bijvoorbeeld bij Brussel en op de autobahn: bij afslagen wordt al aangegeven, wat de naam is van de volgende afslag. Dat biedt de automobilist meer gelegenheid om te anticiperen en draagt bij tot rust.

In dat verbad wijs ik er op dat ook een groot aantal rijbanen (3/4) in dezelfde rijrichting er toe bijdraagt dat automobilisten het overzicht over de verkeerssituatie kwijtraken. Dat bevordert in ieder geval het voorkomen van calculerend rijgedrag en daarmee een onrustiger verkeersbeeld. Het zou wel eens kunnen dat 2 x 2 rijbanen in dezelfde richting daardoor meer capaciteit hebben dan 4 naast elkaar.

Kortom: we lopen in ieder geval qua inrichting van de weg achter de feiten aan.
rudipensionado
-5-  rudipensionado:
Jochem Floor,
Kijk eens tussen vier en zes aan de stadzijde bij de Coentunnel en tussen 6 en 9 aan de andere zijde hoe de file ontstaat. Het is soms rond die tijden volledig vastgelopen en dat komt toch echt omdat er dan veel gebruik willen maken van weinig en dan staat alles stil.
Jochem Floor
-6-  Jochem Floor:
@ Rudip: Klopt, en dat zou minder kunnen zijn met een beter weggebruik. Als de weg intensief gebruikt wordt dan heeft de minste rare manoeuvre het tot stilstand komen van 30 auto's tot gevolg. Daarom zou het nuttig zijn dat soort manoeuvres te voorkomen. Indien mogelijk liever zo, dan met extra wegen erbij, toch?
Suffie
-7-  Suffie:
@Rudi: Het grappige is dat de ANWB onlangs nog pleitte voor zo'n tweede ring. Verkeerstechnisch vermoedelijk een perfecte oplossing, maar qua ecologische consequenties zie ik de bui al hangen....
rudipensionado
-8-  rudipensionado:
De nieuwe minister van verkeer beloofde snellere procedures.
Wij wachten af...........
Stefan Langeveld
-9-  Stefan Langeveld:
Beter strookgebruik is nodig, we rijden te veel rechts, ook op een drukke A10. Het doorgaande verkeer moet naar de linkerstrook. Velen zien dat helaas verkeerd als inhaalstrook, waar je eigenlijk niet mag rijden - onzin!
Dus op links 100 rijden, niet opjagen (we zijn op een Ringweg), zo min mogelijk wisselen en bij woningen (Diemen, West) een beetje langzamer.
Dat wordt nu -deels- door de tijdelijke inrichting afgedwongen.
Nuttig is inderdaad dat de afritten tijdig worden aangegeven (Wat Jochem schrijft)
Het is niet zo dat het de <krankzinnige lengte> van uitvoegstroken is die <bijdraagt tot filevorming>.
Meer over file-oplossingen op Baluw .nl
rudipensionado
-10-  rudipensionado:
Een tweede ring rond Amsterdam is in feite een eerste ring maar op een echte buitenring kan het verkeer dan blijven dat niet in Amsterdam hoeft te zijn. Daar moet je dan met je op- en afritten rekening mee houden dat het er minder kunnen zijn. Misschien nog beter om helemaal geen op- en afritten aan te leggen nabij de stad op een grote ring, behlve dan voor openbaar vervoer en hulpdiensten.
De stad zou daarmee ontlast worden en dat is weer goed voor de leefbaarheid daar.
Het gebruik van vluchtstroken is een lapmiddel voor de letterlijk en figuurlijk korte termijn want je legt er niet even een strookje bij in een tunnel.
Een tweede Coentunnel had er natuurlijk al een aantal jaren terug moeten liggen en nu hobbelen wij nog vele jaren achter de feiten aan en denken dat heffingen een oplossing zijn om het minder druk te laten zijn. Wie gelooft daar nog in?
De Noord-Zuid lijn doortrekken tot Purmerend zal veel mensen verleiden om dan daar gebruik van te maken.
Is slechts een uitbreiding van een lijntje dat er in de vorige eeuw al lag. Kijk eens hoe vol die bussen op deze route zitten.

Autoverkeer vanuit de lijn Enkhuizen-Schiphol kan minder worden als de trein frequenter en natuurlijk ook eens wat vroeger gaat rijden. Kijk eens in de NS dienstregeling hoe laat iemand uit West-Friesland op zaterdag en zondag op z'n vroegst op Schiphol kan zijn. Het is lachwekkend en lijkt dan meer op een lijntje uit een bananenrepubliek. Geheel niet van deze tijd. Hier ligt dus de oplossing al binnen handbereik maar ontbreekt het aan goede wil. De gemeenten aan deze lijn kunnen zich ook meer inspannen voor een betere dienstregeling want dan is het aantrekkelijker om daar te gaan wonen.
Meer spoor/tram lijnen in combinatie met meer tunnels en wegen zijn realiseerbaar als de wil aanwezig is en wij ons niet laten dwarsbomen door allerlei inspraak- en bezwarenprocedures door gesubsidieerde clubjes maar daar wil de huidige minister wat aan gaan doen. Ben benieuwd wat zijn woorden waard zijn.
Oke, mensen schiet nu maar.............
rudipensionado
-11-  rudipensionado:
Deze week werd er in de avond en nacht gewerkt aan de A-9 en A-7 Dan weten ze zeker dat je in de file komt.
Lekker op elkaar afgestemd.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.