Home > > Het borstkloppersbord

Het borstkloppersbord


[Klik voor vergroting]

Afgelopen donderdag presenteerde wethouder Tjeerd Herrema zijn Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid. Tot 2010 investeert het college ruim twee miljoen euro per jaar om de onveiligheid in het verkeer te bestrijden. Dat gebeurt door het veiliger maken van 'black spots' (beruchte gevaarlijke kruispunten) en hele trajecten waar veel verkeersslachtoffers vallen, de zogenoemde 'red routes'. Daarnaast steekt men extra geld in verkeersonderwijs en voorlichting.
De plannen vielen niet tegen, temeer omdat er bij de presentatie ook nadrukkelijk aandacht was voor tramongevallen en de tramveiligheid, waarover wij hier de afgelopen twee weken een lange discussie voerden.

Er is veel aandacht voor zwakke verkeersdeelnemers. De komende jaren pakt men daarom zes voor fietsers gevaarlijke kruispunten aan en twee van de dertien voor hen riskante kilometers in het hoofdnet Rail en Auto. Ook worden dertig complexe blackspots veiliger ingericht. Tot 2010 wordt het aantal 30 kilometerzones uitgebreid met in totaal 175 kilometer.

Dode hoek
In de sfeer van preventie ontwikkelt de gemeente meer lesmateriaal voor buiten de klas, wil men meer basisscholen laten deelnemen aan het fietsexamen en biedt men ter voorbereiding hierop meer fietsvaardigheidslessen aan. Voor het VMBO komt er een lespakket over verkeersgedrag.
Op het gebied van voorlichting aan het publiek zijn er al landelijke campagnes. De politie gaat gericht handhaven. Voor Amsterdam is er dit jaar speciaal de nieuwe dodehoekcampagne.

In verlegenheid
Om te laten zien hoe voortvarend ons stadsbestuur de 'black spots' aanpakt, had het Stadsdeel Centrum bedacht dat het wel aardig zou zijn wanneer wethouder Herrema na zijn presentatie hoogstpersoonlijk de nieuwe inrichting van het kruispunt Elandsgracht-Marnixstraat zou openen. U weet wel, bij het Hoofdbureau van Politie. Hij moest daartoe een bord bij de kruising onthullen waarop stond: "Deze blackspot is verkeersveiliger gemaakt in 2007".

Alle aanwezigen togen vol verwachting naar de betreffende kruising. En ja hoor, twee wegwerkers stonden daar al keurig in het gelid, met het borstkloppersbord in hun handen. Terwijl het gezelschap serieus probeerde te ontcijferen wat nu precies de verbeteringen aan het kruispunt waren, reed een toeterende taxi bijna twee kinderen van hun fietsjes. Dat liep gelukkig goed af. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de vertegenwoordigers van het stadsdeel. De wethouder zou bij een aanrijding uiteraard ernstig in verlegenheid zijn gebracht.

Nekslag
De kruising Elandsgracht-Marnixstraat is inderdaad op een aantal punten verbeterd, maar werkelijk enthousiast kon ik er niet van worden. De verbeteringen rechtvaardigen geen bord dat suggereert: U dankt uw leven aan uw stadsdeelbestuur!
Een winkelier van de Elandsgracht kwam tot slot nietsvermoedend de nekslag uitdelen aan het verkeersmanagement van Centrum. Hij klaagde omstandig bij de wethouder over de toegenomen onveiligheid ter plekke. Vanuit zijn winkel zag hij de hele dag de ene bijna-aanrijding na de andere. "Ze mogen wel eens wat doen aan deze kruising!"

"Stoplichten!" opperde ik in de richting van Jac Wolters, beleidsadviseur bij de Dienst Infrastructuur en Vervoer. Je moet als burger tenslotte constructief blijven meedenken, zelfs als het al te laat is.
Maar stoplichten waren geen optie, werd mij vriendelijk uitgelegd. Fietsers zouden dan namelijk meer dan twee minuten moeten wachten voor het rode licht en dat deden ze nooit.

Ik heb alle vertrouwen in het ambitieuze beleid van Tjeerd Herrema. Maar zolang men er zelfs nog niet in slaagt om fietsers voor de deur van het Hoofdbureau van Politie voor het rode licht te laten stoppen, heeft hij nog heel wat werk te doen, vrees ik.


35 reacties op "Het borstkloppersbord"

yanny scutt
-1-  yanny scutt:
Goed stuk Arnoud!

Ik heb in de afgelopen week een tram-bestuurder gesproken die in Almere woont en al 30 jaren op de tram zit in Amsterdam. Hij heeft geen goed woord over voor het 'beleid' van het GVB, en heeft erg veel last van de onkunde -en gebrek aan ervaring- van 'collega-uitzendkrachten' (die na een training van 2 dagen zomaar door door de stad mogen rijden!)

Als er op de plek in osdorp waar die mevrouw van 80+ door de tram is doodgereden zo'n bord verschijnt, dan ga ik die SLOPEN!

Zou Herrema denken dat hij iets goed maakt met zo'n stuk blikken bord i.p.v. een mooie grafsteen met opschrift; 'Onze schuld, dit gebeurt nooit meer!'

Heerlijke bestuurders hebben wij.. groet; Yanny
rudipensionado
-2-  rudipensionado:
Het is dweilen met de kraan open.
Wat men ook bedenkt om het veiliger te willen maken, het valt of staat met de medewerking van de weggebruikers.
Zolang de pakkans op, met een onverlichte fiets rood licht negeren, minimaal is zal het voorlopig zo blijven.
Ergo, op bovengenoemde kruising een week of tien een blik agenten de boel consequent laten verbaliseren brengt de weggebruiker (fietser) wellicht op andere gedachten.
Er speelde bij mij wel eens de gedachte dat je op sommige kruisingen maar beter spoorbomen kunt plaatsen maar de ervaringen daarmee zijn inmiddels ook niet al te best. Voetgangers en fietsers gaan er soms onder door of over de weghelft bestemd voor het tegemoetkomend verkeer.
Wij hebben het met z'n allen zo ver laten komen en nu zitten wij met de gebakken peren en probeer dat maar eens om te keren.
Arnoud de Jong
@Yanny:
Voor de goede orde: het was niet Herrema die dit bord heeft verzonnen, maar stadsdeel Oud-West. Herrema mocht het onthullen, maar voelde zich er zo te zien nou ook niet al te gemakkelijk bij.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Arnoud: weet je het zeker? Bij mijn weten ligt die kruising niet in Oud-West. Bij mijn weten liggen zowel de Elandsgracht als de Marnixstraat in stadsdeel Centrum. Dus volgens mij moet dit bord dan zijn geplaatst onder verantwoordelijkheid van Anne Lize van der Stoel.
rudipensionado
-5-  rudipensionado:
Ach, wie het bord heeft bedacht en geplaatst is niet zo verschrikkelijk belangrijk omdat het inmiddels grotendeels gedegenereerde fietsvolk maatregelen en/of aanwijzingen toch niet opvolgt.
Henk
-6-  Henk:
Teveel eer voor Oud-West die tonen helemaal geen initiatief behalve als er een dooie valt.
Dan wordt er een spiegeltje geplaatst. (Hoek overtoom 1st C Huygenstraat)
Suffie
-7-  Suffie:
Beetje Hollands flauw, hoor! Doen ze eindelijk eens wat aan de veiligheid, is het nog niet goed! ;-)

Feitelijk is het een heel goed bord. Er staat niet “verkeersveilig”, maar “verkeersveiliger”, dat scheelt een slok op een borrel. Maar serieus, het is duidelijk dat het stadsdeel (Centrum, Oud-West houdt voor de brug op) wil laten zien dát er wat gebeurd is, en daar is op zich denk ik niet mis mee. Er wordt een hoop tegen de politiek aangezeken, en als er dan eindelijk wordt ingegrepen dan mogen ze dat repliek wel een keertje geven. Vraag is natuurlijk inderdaad of ze niet voor hun beurt spreken. Die verbeterde veiligheid moet natuurlijk ook eerst wél blijken. En mocht die veiligheid inderdaad spectaculair zijn toegenomen, dan vraag ik me af hoeveel burgers er opstaan en zeggen “goed gedaan, Stadsdeel”. Vermoedelijk geeneen....

@Yanny: Lieve Yanny, ik hoop dat jij die uitspraak over twee dagen training zelf ook met een héle grote korrel zout neemt??
Arnoud de Jong
@Jochem:
Dat gelazer met al die stadsdelen ook! ;-)
Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben. Alleen stelden die mensen zich voor als van stadsdeel Oud-West. Maar inderdaad ligt die kruising in stadsdeel Centrum. Best mogelijk dat ik dus iets verkeerd verstaan heb.
Laat ik voor de zekerheid de tekst maar veranderen, anders krijgt nog de verkeerde de schuld. Maar in elk geval: Van der Stoel heb ik daar niet gezien.
Arti
-9-  Arti:
Grijze Vlek
Dit riekt naar een typisch gevalletje Public Relations van een enkele overgebleven vvd-wijkwethouder in Amsterdam; Toonk van Oud-West of de afwezige binnenstadchef vdStoel - via een van de vele ambtenaren en/of deelraadsleden misschien die de honneurs voor hen mocht waarnemen.
Die twee liberale baasjes doen sinds een jaar werkelijk van alles en nog wat om veelfietsers, ENFB-lobby en de groen-rode wethouder Herrema ter wille te zijn, zolang ze met zn tweetjes maar ongehinderd de Singelgracht bij het Leidseplein met een grote ondergrondse parkeergarage mogen volbouwen. Hoezo Milieuzone. Heeft meer iets van Endemols Waterwereld of zoiets.

Over bruggen en fietsers gesproken: Als fietsers al niet de discipline kunnen opbrengen om fatsoenlijk en geduldig hun beurt in het verkeer af te wachten bij het oversteken van de nieuw gemarkeerde Marnixstraat hier, hoe moet dat dan met de kruising Marnixstraat vanaf de fietsbrug die - tegen de klippen op - tussen Overtoom en Leidsegracht gepland wordt. Niet echt een kruispunt dat overzichtelijker zal worden dan dat bij de Elandsgracht.
Lost deze stadsdelen-congsi daarmee het ene probleem met het andere op, vraag je je als bescheiden burger dan af.
Sigi
-10-  Sigi:
“Maar stoplichten waren geen optie, werd mij vriendelijk uitgelegd. Fietsers zouden dan namelijk meer dan twee minuten moeten wachten voor het rode licht en dat deden ze nooit.

Ik heb alle vertrouwen in het ambitieuze beleid van Tjeerd Herrema. Maar zolang men er zelfs nog niet in slaagt om fietsers voor de deur van het Hoofdbureau van Politie voor het rode licht te laten stoppen, heeft hij nog heel wat werk te doen, vrees ik.”

Ik zou ook meer zijn voor de situatie waar auto's een langere wachttijd voorgeschoteld krijgen bij verkeerslichten!
Arnoud de Jong
@Arti:
Ik snap je constructie niet helemaal, maar volgens mij is het er eentje waarbij achter elke variant wel een complot zit. ;-)
rudipensionado
-12-  rudipensionado:
Jammer dat verkeerslichten vaak stoplichten zijn.
Marloes
-13-  Marloes:
@Arti, hoe kom he toch dat er zo in complottheorien wordt gedacht? Volgens mij wordt er in alle openheid over dit soort zaken gesproken en kunt u uw zegje doen. Ik zou zeggen lever dan eens een constructieve bijdrage in het bedenken van een alternatief. De zijlijn is zo makkelijk!
rudipensionado
-14-  rudipensionado:
Arti,
Als je zo hard uithaalt naar de politiek kan je jezelf geen bescheiden burger meer noemen.
De politiek kan bedenken wat het wil maar de burgers zullen toch echt moeten meewerken anders lukt er weinig.
Arti
-15-  Arti:
@Marloes en Arnoud
Donnerwetter Marloes. Je neemt Arnouds kwinkslag wel erg serieus op deze site, zeg, mijn zegje - zoals jij dat noemt - is toch gedaan? Wat wil je nog meer: Lees het voorgaande en hieronder.

@rudio
De gehanteerde stijlfiguur van de bescheiden burger zegt natuurlijk niets over de auteur. Enfin.

Voor de onschuldige kijker:
Misschien willen progressieve partijen ingrijpender maatregelen voor een gezonde leefomgeving in de stad, met parkeervoorzieningen buiten de ring, dan liberale partijen lief is?
Misschien is het kruispunt Marnixstraat - Elandsgracht door zijn afmetingen per definitie overzichtelijker dan een toekomstige fietsoversteek bij de Leidsegracht?
Misschien ontbreekt hier en daar realisme door een teveel aan liberalisme, calvinisme,socialisme o.i.d.
Conflicterende agenda's van verschillende politieke partijen en de verschillende manieren waarop die invulling worden gegeven zijn een oud Amsterdams fenomeen; niet echt een complot-theorie. Dat fenomeen is herkenbaar aan een aantal symptomen: borstklopperij, spin etc..

Nog even een zijlijn:
De gevraagde alternatieven zijn er overigens al weer een tijdje: zie het Actieplan Luchtkwaliteit en de serie stadsdebatten die nu gaande is rond het thema Voorrang voor een Gezonde Stad.
http://www.gezondelucht.ams...
Richard
-16-  Richard:
Ik rij dagelijks over en langs dit kruispunt. ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel verwarrend vind. Er is nu een soort van stukje fietspad gemaakt. Heel erg smal. Voor afslaand fietsverkeer richting de Rozengracht is het erg vreemd. Je moet dan eerst rechtdoor en dan weer linksaf als je komt uit de richting Oud West. Ik vraag me echt af wat hier veiliger aan geworden is. Ja op papier klopt het allemaal, maar als gebruiker is dat toch anderrs. ik kan die winkelier van de Elandsgracht dan ook geen ongelijk geven. Misschien moeten de bedenkers van die plannen eerst eens een paar weken als verkeersdeelnemer participeren. Misschien dat ze dan beseffen dat een tekentafelplan in de praktijk echt anders werkt.
Oh ja wat betreft het meepraten over die gezonde luchtplannen. Dat heeft echt een luchtje. De plannen waren namelijk uitgelekt en toen kon de verantwoordelijke wethouder niet anders dan publiek erbij gaan betrekken. Ik heb dus geen ilussie dat de burger over de plannen kan meepraten. de burger mag de plannen aanhoren. Jammer, want dat is wederom een gemiste kans. Maar ja, Herrema opteert na deze periode in Amsterdam wel voor een kamerlidmaatschap in Den Haag. Hij heeft volop ambities!
yanny scutt
-17-  yanny scutt:
Suffie, wat bedoel jij met hollands flauw?!

Arnoud, natuurlijk is Herrema niet persoonlijk verantwoordelijk voor dat bord. Daar zijn de ambtenaren voor!

Misschien heeft Herrema nooit beseft dat je dan zo'n leger ambtenaren moet leiden en aansturen? In het ergste geval dacht hij dat 'die mensen wel gewoon hun werk doen'? ..

Groetjes; Yanny
Saar89
-18-  Saar89:
Pfff er valt altijd wel iets te zeiken!Het zal best wel waar zijn hoor dat dat kruispunt nog niet veilig genoeg is maar er is in ieder geval iets geprobeerd.Weggebruikers zouden zelf wat meer verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun gedrag in het verkeer. Ook een beter verkeersveiligheid begint bij jezelf!
rudipensionado
-19-  rudipensionado:
Zo is het, Saar!!!
Suffie
-20-  Suffie:
Ik heb de kruizing gisteravond eens rustig bekeken en ik ben redelijk enthousiast. De fietspaden zijn nu zo van de rijbanen gescheiden dat er geen onduidelijkheid meer is over doorgaand of afslaand verkeer. Voor de fietsers is er wellicht iets te mekkeren vanwege het feit dat ze nu voorrang moeten geven bij het oversteken en ook niet meer dwars over de kruizing kunnen oversteken, maar het is in ieder geval duidelijk aangegeven.
wilbert simeon christiaan
-21-  wilbert simeon christiaan:
een goed begin
rudipensionado
-22-  rudipensionado:
Dit is een goed voorbeeld.
Iemand die ter plaatse gaat kijken en zijn bevindingen met ons deelt.
Chapeau!!
Vroeger ging JP nog wel eens ergens op lokatie kijken maar daar lees ik niet meer zo veel over.
Arnoud de Jong
@Suffie:
Die gescheiden fietspaden zijn inderdaad een verbetering. Maar de reden dat ik toch niet enthousiast ben is de volgende: het gaat hier om een brede kruising zonder vluchtheuvels e.d. Door de drukte aldaar verandert de verkeerssituatie dikwijls teveel gedurende de tijd dat je aan het oversteken bent. Je bent voortdurend bezig alle verkeerssoorten in de de gaten te houden (racende taxi's, afslaande trams, andere fietsers etc.). Op elke kruising zou een keer naar rechts kijken, naar links en nog een keer naar rechts (zoals we hebben geleerd) moeten volstaan, maar dat is hier niet zo. Het blijft spitsroeden lopen/fietsen.
Suffie
-24-  Suffie:
Arnoud, naar aanleiding van jouw reactie ben ik er gewoon eens een paar keer overheen gewandeld en gereden. Op de Marnixstraat is er slechts verkeer uit één richting, plus een vrije trambaan. Voor fietsers zijn er -ook halverwege- duidelijke opstelplaatsen. Eén van die opstelplaatsen ligt inderdaad wat onhandig ten opzichte van een afslaande tram, maar die situatie is voor de tram zodanig duidelijk dat alleen een ongeschoolde bestuurder die hooguit twee dagen getraind is er moeite mee zal hebben.

Ideaal is misschien anders, maar ik vind het vooralsnog de beste oplossing zonder de hele infrastructuur om te gooien.
Arnoud de Jong
@Suffie:
Dat verkeer uit één richting dat je noemt begrijp ik niet: volgens mij komen ze toch echt van vier kanten.
Jochem Floor
-26-  Jochem Floor:
Nëe, Arnoud, Suffie heeft gelijk. Op de Marnixstraat is eenrichtingsverkeer ingesteld voor auto's. Fietsers en trams gaan wel in beide richtingen.

Mijn ervaring ter plaatse is overigens wel dat het lastig is de brede kruising over te steken, vooral op de fiets en in richting vanaf de Elandsgracht naar de Kinkerstraat toe. Voetgangers hebben dan een zebrapad. Fietsers moeten juist voorrang verlenen, net als autoverkeer, dat hier slechts rechtdoor of linksaf mag.

Een andere complicatie is het taxiverkeer over de Marnixstraat: altijd vlot, zelden geneigd de zebrapaden te respecteren, en bovendien maakt dat richting Leidseplein vaak gebruik van deze kruising om te trambaan te verlaten als er voor het HB er tram in de weg rijdt. Uiteraard met behoorlijk tempo.

Ook van invloed is het veelgebruikte zebrapad tussen Appeltjesmarkt en HB, dat niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van de kruising. Die situatie zou verbeteren door opheffing van deze zebra. Aantrekkelijke wandelzones zijn daar sowieso niet aan te wijzen.
Suffie
-27-  Suffie:
Arnoud, sowieso komt in Amsterdam het verkeer vanuit alle richtingen op je af, is het niet vanuit de officiëel vastgestelde rijrichtingen dan wel vanuit de richtingen die de weggebruikers zelf verkiezen om vanaf de meest onmogelijke richtingen de straat op te schieten. Maar goed, dat is een ander stuk.. ;-)
Henk
-28-  Henk:
fietsend vanaf de Kinkerstraat en je wilt rechtsaf de Marnixstraat op kun je vergeten als er 2 of meer fietsers voor de Elandsgracht op willen. Je hebt de keuze blijven wachten achter die fietsen of over de stoep rijden. Gezien het grote aantal fietsers wat al bij de parkeerplaats van de politie de stoep opgaat is het al een bekend fenomeen geworden.
rudipensionado
-29-  rudipensionado:
Ook fietsers moeten soms wachten tot zij er door kunnen maar kunnen dat geduld niet opbrengen en gaan dan maar over de stoep.
Dus automobilisten moeten wel wachten en fietsers kunnen dat geduld niet opbrengen?
Vreemde wereld, de wereld van veel Amsterdamse fietsers.
yanny scutt
-30-  yanny scutt:
Jochem Floor, Mijn oom woont al sinds zijn geboorte op de Elandsgracht en is nu 75 jaar oud.

Die man kan al een flink aantal jaren niet meer normaal oversteken op dat kruispunt.

Als hij de 'knop' (om het groen te krijgen voor voetgangers) indrukt om te kunnen oversteken gebeurt er niets dus waagt hij het er maar op, en verdomd! hij wordt bijna overreden door een taxi of tram .

Dat is toch triest?! Yanny
rudipensionado
-31-  rudipensionado:
Is het ter plekke dan niet mogelijk om tot de helft over te steken en dan even verder af te wachten?
Geleerd vroeger. Toch?
Jochem Floor
-32-  Jochem Floor:
Yanny, je zult een andere kruising in de buurt bedoelen. Deze bewuste kruising heeft geen verkeerslichtinstallatie.

Maar ik kan me het punt voorstellen. Als ik biij kruisingen in Amsterdam oversteek en wacht op groen licht, dan haal ik de overkant niet eens bij groen. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat een 75-jarige in Centrum Amsterdam er grote moeite mee heeft om op een geregelde kruising over te steken. Laat staan op een ongeregelde kruising. Dat moet absoluut een aandachtpunt worden van DIVV.
rudipensionado
-33-  rudipensionado:
Het is toch weer Nederland, of in dit geval, Amsterdam op z'n smalst.
Een voor vrijwel alle weggebruikers gevaarzettende situatie die de politie vanuit zijn hoofdbureau kan overzien.
Je zou toch zeggen dat er vanuit de politie mooie adviezen richting gemeente zijn gegaan. Of dat de gemeente die gevraagd heeft bij de politie.
Of vinden ze bij de politie dat dat hun taak niet is en vinden zij bij de gemeente dat zij dat heel goed zelf kunnen, wat niet het geval is.
Hier laten toch veel medeverantwoordelijken wat liggen. Dit heeft toch helemaal niets meer te maken met links of rechtse politiek. Je kunt een gevaarzettende situatie op een kruising toch niet links of rechts bekijken. Hier moet je met z'n allen wat aan willen doen.
Schande!
yanny scutt
-34-  yanny scutt:
Jochem Floor, Ik mag hopen dat je weet over welke kruising wij spreken /schrijven?

Intussen is er alweer een vreselijk ongeluk gebeurt met een meisje van 18..!

Het gaat hier niet om wat wij er van vinden maar wat gaan wij eraan doen!!!

)-; Yanny
rudipensionado
-35-  rudipensionado:
Dat er slachtoffers vallen valt vrijwel niet aan te ontkomen want dat is het ririco dat je bij je draagt als deelnemer aan het verkeer.
Wel staan er ons veel mogelijkheden ten dienste om het aantals slachtoffers te beperken/verminderen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.