Home > > Autovrije dag?

Autovrije dag?

Groen verkeerslicht - Foto: Michiel van den Heuvel/CC BY-NC 2.0
Amsterdam - Onbekommerd langs de grachten flaneren, fietsen op verlaten asfaltwegen en spelen op straat. Morgen kan het, want dan is het - onder het motto 'gezond bewegen in een schone stad' - autovrije dag in een groot deel van Amsterdam. Of toch niet?

Nee dus. Inderdaad: de afritten vanaf de A10 worden van negen tot vijf afgesloten voor verkeer de stad in. Maar voor de rest is de autovrije dag een stuk minder autovrij dan je zou denken.
Stadsdelen Noord en Zeeburg doen helemaal niet mee, en ook autobezitters die elders binnen de ring wonen, wordt geen strobreed in de weg gelegd, want dat is volgens de gemeente "juridisch moeilijk".

Nou zullen de grofweg 522 duizend mensen binnen de A10 niet allemaal een auto hebben, en er evenmin allemaal de weg mee op willen, maar 'autovrij' is de zondag zo evengoed nauwelijks te noemen. Nog altijd kunnen er de hele dag tienduizenden auto's onbekommerd door de stad rijden, en op de weinige plekken waar je als wandelaar niet hoeft uit te kijken voor aanstormend verkeer, staan de dranghekken van de Dam-tot-Damloop.

Eigenlijk is het voornamelijk daaraan te danken dat er überhaupt minder gemotoriseerd verkeer door de binnenstad rijdt. Zo kan ik in Amsterdam wel meer 'autovrije dagen' opnoemen: met Koninginnedag, Sail, de Uitmarkt, de Gay Pride of de intocht van Sinterklaas is er ook immers ook geen doorkomen aan.

In 1992 stemde een meerderheid van de Amsterdammers bij een referendum voor een autoluwe binnenstad. Vijftien jaar later is hebben we nog altijd een hardloopwedstrijd nodig om tot één dag per jaar tot een halfslachtige uitvoering van dat besluit te komen.

61 reacties op "Autovrije dag?"

Flipper
-1-  Flipper:
limerick Des Dolfijn:
- Toen A'dam gebouwd werd, pré-middeleeuwen
- Liepen hier nog beren, oerossen en leeuwen
- De stad stond zeker niet vol met blik
- Dat geeft nu op elke foto toch veel schrik
- Al dat vieze verkeer moet ondersneeuwen !
Flipper
Jan de Laat
-2-  Jan de Laat:
Noord is autoluw, dus doet mee.
Zeeburg doet niet mee omdat de PVDA, D66 en VVD anders beslisten.
En waarom heb je de overheid nodig om zelf je auto te laten staan?

Gewoon mee doen aan een van de 100 activiteiten!
rudipensionado
-3-  rudipensionado:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zich zo druk maken voor zo'n autovrije dag.
Toch niet om een beetje spelletjes te doen op straat? Je weet dat de stad aan het veranderen is en het voor kinderen, vooral in het centrum, niet meer zo makkelijk is om op straat te kunnen spelen. Ik ken een aantal jonge ouders die hun verantwoordelijkheid hebben genomen na een gezinsuitbreiding en hebben de stad verlaten zodat zij hun kinderen meer kunnen bieden.
Het is in vrijwel alle grote steden in de hele wereld hetzelfde en in Amsterdam zou het anders moeten? Flauwekul.
Dat er geen verkeer door kan als gevolg van evenementen is prima en voor de rest van het jaar ben ik tegen autovrije dagen.
engine 54
-4-  engine 54:
Beter zou zijn een vliegvrije dag op Schiphol.
Als je alleen al ziet wat er vandaag aan uitlaatgassen van vertrekkende vliegtuigen met een zuidelijk windje richting de stad waait,krijg je acuut ademhalingsproblemen.
wilbert simeon christiaan
-5-  wilbert simeon christiaan:
1 keer per jaar prima!
Victor
-6-  Victor:
Die wielaard toch. Slecht geinformeerd. De 'hardloop wedstrijd' heeft niets te maken met de auto vrij dag. Wel dat het in meedere steden in de wereld een autovrije zondag was.
Arnoud de Jong
@Victor:
Van wijsneuzige reacties met denigrerende ondertoon word ik altijd wat moe.
Zeker als blijkt dat je kennelijk is ontgaan wat er nu eigenlijk staat.
Ten eerste heet de schrijver Wieland en geen Wielaard. Ten tweede staat er helemaal niet dat de hardloopwedstrijd iets te maken heeft met de autoloze zondag. Er staat dat de hardloopwedstrijd in de praktijk méér invloed heeft op de autoloosheid dan een officiële autoloze zondag.
Er is dus geen enkele reden om zeikerig te gaan doen tegen de auteur van dit stuk.
wilbert simeon christiaan
-8-  wilbert simeon christiaan:
1 dag zonder auto--is al 1 dag zonder brood---------dat is heel weinig.wees blij met zo,n goede wethouder!
Guus
-9-  Guus:
500.000 euro om die onzin te betalen+ de omzetschade die veel bedrijven hebben geleden.

Verkeersregelaars die geen klok kunnen lezen
en al vanaf 8.00 uur hun kunstje deden
Dikke opstoppingen die al ronkend en rokend het marginale milieu effect teniet doen.

Rondom de DamtotDam loop een gruwelijke berg vuil in de straten en grachten
(allemaal nog een gatorade..)

Eerlijk gezegd valt het me nog mee dat er geen matpartijen zijn ontstaan
wilbert simeon christiaan
-10-  wilbert simeon christiaan:
rekenmachine?---guus als het 2 euro heeft gekost per persoon....ik vind persoonlijk wel goed---is maar 1 keer per jaar.de winkeliers in de binnenstad verdienen geld als water hoor!
Guus
-11-  Guus:
mij persoonlijk heeft het veel meer gekost omdat afrit 110 al voor negenen was afgesloten ( moest daardoor een extra auto laten rijden= extra brantof verbruik en km vergoeding)
En die winkeliers betalen hun huur zeker ook met water?

Wat mij betreft nooit meer zo'n stupide actie.
Eric Wiegers
-12-  Eric Wiegers:
Helemaal gelijk Guus
5 ton weggeflikkerd om een hoop onzin te verkopen.
laat cohen c.s het maar uithun eigen zak betalen, dat zal ze leren nog eens zoiets te flikken
R. Groot
-13-  R. Groot:
En weer geven we invulling aan een subsidieslurpende linkse hobby.
Het kost immers weer heel wat geld, maar daarvoor houden we onze - overwegend links stemmende - ambtelijke molen dan natuurlijk wel weer draaiende. Er is ongetwijfeld uren over vergaderd door diverse ambtenaren, die bevriende clubjes de organisatie hebben gegund (tegen hoge kosten), tel daarbij op de kosten voor alle uitzendkrachten die in gele hesjes de ondankbare taak krijgen om Amsterdammers de rijdende toegang tot hun eigen huis te ontzeggen....wat leven we toch in een heerlijke rode stad!
Het resultaat? Stilstaande, ronkende auto's op de gehele A10, dus kom alsjeblieft niet aan met verhalen over schone lucht e.d.

De autoloze zondag is een absolute onzin!
wilbert simeon christiaan
-14-  wilbert simeon christiaan:
gelukkige fietsers gisteren in overvloed gezien---komt toch door autoloze zondag als 20 procent tegen is --is toch een minderheid?
John Summer
-15-  John Summer:
Nog even ter herinnering, het referendum van 1992 had een zeer lage opkomst en de vraagstelling was dusdanig krom geformuleerd dat je als tegenstander van een autoluwe stad nog invulde dat je voor autoluw was.
Als men echt wil weten of Amsterdammers voor een autoluwe stad zijn zou dit referenden over gedaan moeten worden met een goede campagne en duidelijke vraagstelling.
Dus Groen Links, werk aan de winkel, of misschien bang dat het wel eens heel anders zou kunnen uitpakken??
clairissa13
-16-  clairissa13:
In een woord belachelijk.
Als je ver van amsterdam woont weet je van niets. zit met kinderen in de auto ,geen alternatief om op de afgesproken plek te komen. Kind moest nodig naar toilet. in3min was ze bij het adres en mocht niet verder. als je wat doet aan het miljeu of schoner stad bedenk wat anders.
Arnoud de Jong
Ik vind het altijd getuigen van zo'n benepen middenstandsmentaliteit, dat niet verder kijken dan je eigen nerinkje. O gut, omzetschade voor het bedrijfsleven! Als we maar met ons autootje voor de deur kunnen komen!
En het is weer allemaal de schuld van links, dat rode stadsbestuur dat geld verkwist aan een autoloze zondag.
Winkeliers en horeca zouden natuurlijk ook zélf wat constructieve initiatieven kunnen nemen: vragen of hun winkelstraat voetgangersgebied kan worden, goederen bezorgen met milieuvriendelijke voertuigen, promoten van de elektrische fiets en dat soort dingen.
Maar nee hoor, beter een stad vol astma-kindertjes dan inperking van het autoverkeer. Je moet tenslotte wél je prioriteiten kennen!
R. Groot
-18-  R. Groot:
@ Arnoud de Jong
Jij bent duidelijk geen zelfstandig ondernemer. Zorg eerst eens dat je zelf je nek uit durft te steken en ervaar dan eens hoe je als ondernemer aan alle kanten wordt tegengewerkt ipv gestimuleerd.
Dit land bestaat bij de gratie van ondernemers, want al die ambtenaren moeten toch ergens van worden betaald. Jouw denigrerende houding jegens ondernemend Nederland is wat mij betreft volledig misplaatst!
rudipensionado
-19-  rudipensionado:
Arnoud,
Je reactie is typerend voor het linkse denken en lost niets op. Zo langzamerhand horen ouders van jonge kinderen zich te realiseren dat er voor opgroeiende kinderen weinig ruimte is in het centrum.
Vracht rijdend Nederland moet over op milieuvriendelijke voertuigen. Dat gebeurt heus wel maar je kunt een wagenpark van een paar miljard dat nog jaren meegaat niet zomaar verbieden om in het centrum te leveren.
Autoloze dagen bieden geen soelaas en kosten veel geld dat beter besteed kan worden aan het verkeersveilig maken van knelpunten.
En inderdaad, omzetschade voor het bedrijfsleven maar, o gut, daar heeft de linkse maffia geen boodschap aan.
rudipensionado
-20-  rudipensionado:
Guus,
Ik ben het helemaal eens met je opmerkingen.
Joris van Vuure
-21-  Joris van Vuure:
Anders dan in voorgaande jaren liep de grens van het afgesloten gebied dit jaar niet langs mijn voordeur. Dat betekende voor mij in ieder geval geen file van gefrustreerde automobilisten van 05:00 tot 02:00 voor de deur. Verder blijf ik het vreemd vinden dat dit soort symboolpolitiek als bewustwordingsmaatregel wordt verkocht terwijl 95% van de Amsterdammers heel erg bewust blijkt van het probleem. Stad een beetje autoluwer maken en dit soort feestjes achterwege laten lijkt me beter.
Realist
-22-  Realist:
Al die mensen die hier zaniken over dat die autoloze zondag onzin is, daar wordt ik een beetje moe van. Als al ruim van tevoren bekend wordt dat een stad een autoloze of -luwe zondag gaat houden, hoe dom ben je dan om dan alsnog de auto naar Amsterdam te nemen!?

Neemt niet weg dat er toch iets goed mis is als het je juist geld kost dan bespaart door zo'n autoloze/luwe zondag te organiseren.
Ral
-23-  Ral:
Beste Realist. Laat die ondernemers toch janken, ze wonen zelden meer boven de zaak en denken alleen in omzet en aftrekbare kosten. Die maffia mocht vroeger niet open zijn toen Amsterdan op zondag practisch leeg en rustig was. Ze zijn maar 5% van het volk en wonen heus niet in het centrum dus laat ze stoom afblazen, dat doet geen pijn.
Ik zou nooit deze denigrerende woorden gebruikt hebben maar wat hierboven staat vraagt erom.
Richard
-24-  Richard:
Ik snap even niet waar men nu over moppert mbt omzetderving van middenstanders. Ik zag gisteren een Damrak en Rokin die werkelijk zwart zag van de mensen. De Bijenkorf was bommetje vol, de Damstraat idem, de Kalverstraat net zo vol als op andere zondagen. Het enige wat ik hier vervelend vind is dat er wederom een tegenstelling wordt gemaakt, die er absoluut niet als zodanig is. De buurtwinkel moet het toch van bewoners hebben of heb ik dat mis. Vanaf een P&R kon je met gratis OV naar het centrum. Wat wil je nog meer! Ik ben gewoon heel benieuwd wat er nu bereikt is qua milieu, het bewustzijn van mensen. Dit moet en mag toch geen speeltje worden van een paar mensen lijkt mij. Trouwens de kleine ondernemer heeft het sowieso moeilijk, met of zonder autovrije zondag. Ik weet van flink veel kleine ondernemers dat ze heel inventeif massaal aan de verkoop van flessen water hebben gedaan, dus....Beste R.Groot, de soep wordt echt niet zo heet gegeten. Bent u zelf middenstander of ondernemer? Of misschien een kruidenier? Een beetje ondernemer snapt hoe de wereld er anno nu uitziet en probeert heel erg te kijken of hij inventieve maatregelen kan verzinnen waar iedereen wel bij vaart. Kijk, dat is ondernemen. Dus...even ophouden met dat schelden over en weer. Kruideniers, tja dat zijn geen ondernemers.
rudipensionado
-25-  rudipensionado:
Een stad zonder ondernemers is geen stad meer en bedenk daarbij dat horeca ook ondernemen is.
We laten ons gek maken door de linkse kliek.
wilbert simeon christiaan
-26-  wilbert simeon christiaan:
autoloze zondag 2008--ik stem voor-ongeacht wat voor bestuur er is.het grote publiek vraag ik doe het---laat de rijken van de stad je niet ompraten--trap er niet in!
Suffie
-27-  Suffie:
Wel grappig om te zien hoe in deze discussie het gebrek aan argumenten onmiddellijk wordt gecompenseerd met kreten als “linkse lobby” en “subsidieslurpen”. Vervolgens gooien we er een paar lekker bekkende gemeenplaatsen tegenaan die hun nut in de Telegraaf ruimschoots hebben bewezen (wat flikkert het of het waar is of niet!) en de rooie subsidiespons is weer plat.

En dat gezeik van die zogenaamde zielige zelfstandige ondernemers, die op zondag (maar niet dicht natuurlijk) hun Vito of privémercedes niet voor de deur kunnen zetten is uiteraard ook waanzin. Zoals Richard al aangeeft hebben heel wat ondernemers een prima slaatje kunnen slaan uit de autoloze zondag. Een beetje creatief denken, vooraf goed bevoorraden en vooral slim anticiperen op wat er gaat gebeuren en je slaat als ondernemer een moddervette slag op dit rode rakkersevenement.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik voor de autoloze zondag in deze vorm ben. Ik vind het een nogal halfslachtig en onduidelijk gescharrel; doe het goed, of doe het niet...
R. Groot
-28-  R. Groot:
@Ral
@Richard
@Suffie
Ik ben zelf geen zelfstandig ondernemer, mijn vrouw wel. Ik ben het met jullie eens dat de autoloze zondag slechts beperkt of zelfs geen invloed zal hebben gehad voor de Amsterdamse middenstand. Mijn felle reactie werd vooral ingegeven over de manier waarop er hier – en in veel linkse kringen – tegen ondernemers wordt aangekeken. Ik verzet mij tegen de karikatuur die geschetst wordt van de SUV-rijdende, graaiende, schatrijke ondernemer die zich niet druk maakt om het milieu en de maatschappij waarin hij of zij leeft. Afgezien van het feit dat de gemiddelde ondernemer 60 uur in de week werkt, de helft van zijn inkomsten afdraagt aan de staat en voor veel werkgelegenheid zorgt, staan de reacties hierboven bol van de afgunst en jaloezie. Dát stoort mij.
Nu – on topic – kan iemand mij uitleggen wat het nut is van de autoloze zondag. Het kost namelijk veel geld, en het argument dat het om symboolpolitiek gaat, snijdt volgens mij nogal hout.
Suffie
-29-  Suffie:
@R. Groot: om ook maar eens een gemeenplaats aan te wenden: ik wou dat ik zoveel belasting betaalde...
Suffie
-30-  Suffie:
Overigens, R. Groot: die karikatuur is wel veroorzaakt door die graaiende SUV-rijders, dat zijn ook meestal de mensen die het hardste schreeuwen. Natuurlijk is het fout om dan maar meteen alle middenstanders over één kam te scheren, maar in jouw eerste reactie doe je niet anders met de organisatoren van de autoloze zondag.
Gerard Ekkerswij
-31-  Gerard Ekkerswij:
Op een dag weet je het, dan wordt je verkeersregelaar.
Dan ga je staan aan de ring van Amsterdam en dan hou je fijn een gehandicapte vrouw tegen die met eigen parkeer plek en de daarbij behorende gehandicapten kaart de mededeling krijgt dat ze maar het OV moet nemen en dan naar huis lopen....
Je zou er toch soms graag eens eentje lens schoppen en em dan vertellen dat ie ook fijn mag gaan lopen
Suffie
-32-  Suffie:
Is dat gebeurt, Gerard? Of verzin je dat terplekke?
Gerard Ekkerswij
-33-  Gerard Ekkerswij:
Nope, geen verzinsel, gebeurde bij afrit suriname plein, iets na 14.00 uur
Ik was er zelf niet bij, maar volgens haar kwam er uiteindelijk een agent aan te pas om de zaak op te lossen en haar door te laten.
Verkeersregelaar in kwestie bood netjes zijn excuses aan voor zijn onwetendheid en daarmee was voor haar de kous af.
Ik vraag me af of dergelijke horkerigheid exemplarisch is.
Suffie
-34-  Suffie:
Aan zo'n verhaal zitten meestel meerdere kanten, in ieder geval dat verkeersregelaars (vaak/meestal vrijwilligers) op pad worden gestuurd met een eenvoudige en duidelijke opdracht, plus de instructie om de twijfelgevallen over te laten aan mensen die daar een professionelere inschatting op kunnen maken. In dat geval moet je horkerigheid niet verwarren met basaal geïnstrueerd.
Guus
-35-  Guus:
Nee hoor aan zo'n verhaal zit maar een kant.
de instructies waren duidelijk, en aan alle verkeersregelaars gegeven; gehandicapten mogen gewoon doorrijden. daar is niks twijfelgeval aan.
De onwetendheid van deze instructie is een ding, de reactie “dan neem je maar het OV en loop je van daar af naar huis” is niet anders uit te leggen als domme horkerigheid
Zulke mensen horen zich niet met het verkeer te bemoeien, niet als deelnemer en niet als regelaar, hooguit als wandelaar in een gesloten inrichting.
R. Groot
-36-  R. Groot:
@suffie
Klopt dat ik mij in mijn eerste reactie tamelijk generaliserend uitlaat over “de ambtenaar.” Het verschil tussen u en mijzelf is dat ik geen morele superioriteit claim, in tegenstelling tot uzelf in uw bijdragen. Kapitalisme = slecht. Milieu = goed. Lijkt mij ook een wat simplistische weergave van de feiten. Wanneer u het heeft over gemeenplaatsen, doelt u waarschijnlijk dan ook en met name op uzelf.
Suffie
-37-  Suffie:
Ja kijk, zo kan ik ook een discussie voeren... Zeuren over een subsidieslurpende linkse hobby en dan beweren geen morele superioriteit te claimen? Sorry hoor, maar dat kan ik niet serieus nemen. Volgens mij zeg ik nergens dat kapitalisme slecht en milieu goed is. Het gaat mij met name om het gemak waarmee generalisaties worden ingekopt. Dat geef je zelf toe en daarmee revancheer je je goed. Jammer dat je daarna nog even je gelijk moet halen...
rudipensionado
-38-  rudipensionado:
Als je nergens ene moer te vertellen hebt neem je een hond om tegen te blaffen en in het andere geval ga je als verkeerregelaar je frustraties botvieren.
Suffie
-39-  Suffie:
Rudi, als je de filmpjes gezien hebt dan moet je zijn opgevallen dat het vooral de brave burgers zijn die hun frustraties op de verkeersregelaars botvieren. of wil je dat niet zien?
rudipensionado
-40-  rudipensionado:
Nou zeg, begin ik al net zo te kijken en te lezen als jij doet? Nee dus.
Ben je soms die verkeerregelaar geweest die vervelende opmerkingen maakte? Voor alle zekerheid wijs ik je nog even op bovenstaande bijdrage van Guus.
R. Groot
-41-  R. Groot:
@suffie
Wilde u even een spiegel voorhouden. Wanneer er een u niet welgevallige rechtse mening wordt geventileerd doet u dit af als rechts populisme van Telegraaflezend Nederland. Daarmee wekt u de indruk uw linkse mening als moreel superieur te beschouwen, terwijl ook u zich bedient van hokjesdenken. Persoonlijk denk ik dat je in een discussie nauwelijks ontkomt aan zekere generalisaties. Ikzelf dus ook niet.
wilbert simeon christiaan
-42-  wilbert simeon christiaan:
linkse suffie? blijft je mening vormen--dat is prima---moeten meer mensen--doen--dat is democratie------
Simone
-43-  Simone:
Links, rechts, symbool politiek, telegraaflezers, SUV-ondernemers. Mag ik eens vragen waar deze discussie eigenlijk over gaat? R.Groot wil niet anders als zijn gelijk halen en verdedigd voortdurend de Middenstand (wie/wat dat ook moge zijn). Flauwe discussies allemaal, Hou het eens over het item, namelijk was het zinvol deze vorm van een autoloze zondag? Wat heeft het opgeleverd aan bewustwording en bewustzijn mbt het milieu. Daar zou ik nu graag eens wat meer over willen horen. Nu krijgen de verkeersregelaars de wind van voren, maar ik mag toch aannemen dat al die zielige mensen in de auto toch wel een krant lezen, het nieuws beluisteren of TV kijken. Kom op zeg, de wereld is niet alleen van jezelf maar moet je leren delen met een heleboel andere mensen.
rudipensionado
-44-  rudipensionado:
De stad werd onlangs niet met mij gedeeld vanwege het kampioenschap krijten.
Suffie
-45-  Suffie:
Rudi, wat ik lees is een verhaal uit de vierde hand dat één verkeersregelaar z'n uitleg niet begrepen had. Horkerig? Jazeker, moet je hem meteen afleren. Meteen maar alle verkeersregelaars afschieten? Trek je conclusies...

Simone, ik ben het grotendeels met je eens, maar in alle eerlijkheid heb ik niet het idee dat die autoloze zondag nou zo'n enorme draagkracht onder de bevolking heeft. Ook ik heb een beetje het gevoel van “wij willen een autoloze zondag en de rest past zicht maar aan”. Misschien juist wel door het milieu-stigma. Organiseer nou eens een groot, stedelijk straatfeest en sluit de binnenstad daar voor af voor autoverkeer, gooi die dag de winkels open en onthef eens wat precariozaken, dan heb je zo'n beetje hetzelfde effect maar omdat de insteek minder belerend is, heb je kans dat het allemaal een stuk gezelliger wordt.

@R.Groot: laten we het er maar op houden dat de ene generalisatie de andere aanhaalt.
rudipensionado
-46-  rudipensionado:
Suffie,
Volgen mij is het makkelijker om te schrijven met wie je het eens bent.
Suffie
-47-  Suffie:
Als in: dat zijn er niet zoveel? ;-)
rudipensionado
-48-  rudipensionado:
Het resultaat van de autovrije zondag was ondermeer: vier aanhoudingen, veel bekeuringen, een gewonde verkeersregelaar,
ondernemers (daar komt veel belastinggeld vandaan) met een lage omzet, veel geirriteerde mensen.
De mensen achter de schermen van de kampioenschappen stoepkrijten etc. moesten zich maar eens diep gaan schamen.
Echte evenementen zijn af en toe best leuk maar dit is linkse terreur.
Jorrit
-49-  Jorrit:
de binnenstad is niet voor auto's. Voor de rest best voor ondernemend nederland hoor, heel belangrijk, maar de binnenstad is er gewoon niet voor gemaakt om verkeer te hebben.

We zoeken maar een andere oplossing daarvoor.
Arnoud de Jong
De links-rechts tegenstelling die door sommigen t.a.v. dit onderwerp wordt gecreëerd is natuurlijk onzinnig. Het milieu is niet links of rechts, maar de leefomgeving waarin wij allen moeten wonen en ademen.
Dat ik hier door RudiP voor 'links' word uitgemaakt ervaar ik als een compliment. Maar we komen er natuurlijk niet door termen te gaan uitkramen als 'linkse maffia'. Dat duidt meestal op een gebrek aan argumenten.

Over het nut van een autoloze zondag kun je van mening verschillen. Moet kunnen, lijkt me geen enkel probleem.

Zorgwekkender is echter de ronduit agressieve emotie die een dergelijk evenement kennelijk bij sommigen oproept. Zowel in de stad als hier op AC.

Zo blijkt weer eens dat een aantal lieden de auto inderdaad letterlijk ziet als heilige koe. Kom niet aan mijn autootje, belemmer mij niet de doorgang. Al het andere moet daarvoor wijken.

Vermogen tot enig relativeren is volstrekt afwezig. Je bent toch werkelijk niet goed bij je hoofd wanneer je verkeersregelaars omver gaat rijden omdat je zo nodig met het autootje erdoor wilt. Je bent ook niet goed bij je hoofd als je op dat moment per se de auto voor de deur wilt zetten, zoals de Bentleyrijder die we op de AT5-beelden zagen. Ik moet en ik zál erdoor want ik woon dáár! Even de auto tijdelijk neerzetten en een stukje lopen is teveel gevraagd.
Agressie, agressie.

Mensen die de auto blijkbaar als centraal punt in hun leven hebben, moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan. Want ik zeg u: het is een afwijking, het is geestelijk niet gezond. Een auto is slechts één van de middelen om van A naar B te komen, een vervoermiddel, geen God. Als je dat wél denkt spoor je niet. Laat jezelf dan opnieuw uitlijnen bij de psychiater.
Voor de goede orde: ik heb zelf ook een auto en draag géén geitenwollen sokken.

Wat mij verder nog stoort is een opmerking als: 'dit land bestaat bij de gratie van de ondernemers'. Dat ontken ik niet, maar er wordt een belangrijke groep vergeten: dit land bestaat ook bij de gratie van de miljoenen werknemers die voor die ondernemers het werk doen!
't Is weer typerend voor de egocentrische kijk op de zaken die sommige ondernemers blijkbaar hebben. Niet je onderneming hoort centraal te staan, maar de samenleving waarin je onderneming functioneert. Zodra die ondernemers dát een beetje in hun achterhoofd houden, heb ík niks tegen ondernemers.
wilbert simeon christiaan
-51-  wilbert simeon christiaan:
vrede met jouw stuk mijnheer arnoud de jong---taalkundig prachtig verwoordt-wat leeft onder de mensen
rudipensionado
-52-  rudipensionado:
In het vuur van deze discussie schrijven wij niet allemaal met dezelfde toonzetting en soms kan er iemand wat steviger reageren en daar heb ik nooit moeite mee zolang de inzenders elkaar nog wel respecteren.
Belangrijk voor een dialoog is dat er ook argumenten naast de verwijten geplaatst worden zodat de dialoog blijft voortbestaan.
Ook de discussie over links en rechts lijkt mij iets dat voorlopig ook mag blijven bestaan. Voor beiden kan je zeggen dat zij tenminste kleur bekennen en dat kan van het grijze midden niet altijd gezegd worden.
Oke, we kunnen weer verder.
R. Groot
-53-  R. Groot:
Veel zinnige opmerkingen gelezen. Het klopt als Arnoud de Jong aangeeft dat ondernemers niet zonder werknemers kunnen. Dat wordt door mij absoluut niet ontkent. Ik heb alleen moeite met het ongezonde wantrouwen dat er vaak heerst in veel linkse kringen richting ondernemers. Genoeg hierover.
De autoloze zondag werkt volgens mij contraproductief. Ik denk namelijk dat de milieulobby met acties als de autoloze zondag veel Amsterdammers irriteert en daardoor niet de beoogde doelstellingen bereikt. Natuurlijk is de binnenstad gebouwd in een tijd van paard en wagen. De grachten zijn niet berekend op massa's auto's en ook ik vind daarom dat autoverkeer in de binnenstad zoveel mogelijk moet worden ontmoedigd, maar is het één keer per jaar volledig afgrendelen daaraan bij? Ik denk het niet.
De Amsterdamse Schrijfdienst
-54-  De Amsterdamse Schrijfdienst:
De autoloze zondag – een heilloze weg

Eén dag per jaar mag er niet met de auto gereden worden in Amsterdam. Autoloze zondag heet dat. Voor het milieu, voor bewustwording onder de burgers, voor de ontlasting van de binnenstad. B&W van de hoofdstad wilde laten zien dat je zonder auto ook snel en goed naar en door de stad kunt reizen. Volgens onderzoek van de gemeente Amsterdam is 82% van de bevolking van Amsterdam er een voorstander van. Gelet op de onrust aan de rand van de stad afgelopen zondag, denken de mensen van buiten de stad daar anders over. Er is gegooid met dranghekken, er is gevochten en er is ingereden op een verkeersregelaar.

Het is zelden dat ik begrip kan opbrengen voor de lamentabele figuren in oranje hesjes die met een fluitje, een petje en een vlaggetje sturing proberen te geven aan eigenwijze Amsterdamse verkeersdeelnemers die één van de vele opbrekingen in de stad naderen. Ze hebben geen gezag en krijgen geen respect. En op deze laatste autoloze zondag had ik erg met ze te doen. Ze werden beschimpt en bespogen. Er was dit jaar zelfs een kamikazepilote die zo’n oranje hesje aanzag voor rode lap – en zij was de stier. De regelaar werd volledig ontregeld en is gewond geraakt aan zijn knie, hopelijk zonder blijvend letsel.

De stad was ondertussen overigens verre van autovrij. Er reden taxi’s rond, net als lijnbussen en hulpdiensten. Ook de Amsterdammer die binnen het afgezette gebied woont, mocht gewoon rijden. Juridisch gezien was het moeilijk autobezitters te verplichten de auto te laten staan, luidde het commentaar. Dus maar weer een halve maatregel, die de stad vrijblijvend leeg hield, maar op de A10 voor extra opstoppingen zorgde.

Volgens hun baas bij Stadstoezicht hebben de verkeersregelaars zich ‘kranig geweerd’. Wat klopt er hier niet? De regelaars moesten vechten. Tegen die mensen die niet begrepen dat ze de stad niet in mochten. Tegen de bierkaai vooral, er viel geen eer aan te behalen voor ze. Uitleggen dat je de stad niet in mag kunnen ze niet, dat kan je ook niet vragen van deze post-Melkertbanen. En dus leidt het tot irritatie, frustratie en uiteindelijk zelfs handgemeen. Regelaars moeten in goede banen leiden en assisteren, niet het vege lijf zien te redden tegen woeste bestuurders.

Waarom nog doorgaan met een dag waarvan al sinds het invoeren in 1999 gezegd wordt dat het een puur symbolische dag is, waarvan geen enkel effect op de luchtkwaliteit uitgaat, waaronder de verkeersregelaars te leiden hebben, waardoor enkel wrevel en onbegrip wordt opgewekt? Wat dan gedaan? Of ervoor zorgen dat de Noord-Zuidlijn klaar is in 2009 in plaats van 2015 (mijn voorspelling) en dat trams, bussen en metro’s vaker rijden en veren vaker varen, of stoppen met deze symboolpolitiek waar niets en niemand mee gediend is. En vooral: verlos de verkeersregelaar uit zijn lijden! Geen autoloze zondag betekent geen regelaars en dus geen Pamploniaanse toestanden meer bij de dranghekken aan de rand van de stad.

Een signaal afgeven als gemeentebestuur is mooi, maar wat levert het (niet) op? Dit werkt zo niet. Zelfs verantwoordelijk wethouder en eeuwige optimist Herrema was niet meer dan voorzichtig positief over de dag. Geacht B&W, waarheen leidt de weg die autoloze zondag heet? Een heilloze weg, dat is het!
rudipensionado
-55-  rudipensionado:
Lang verhaal.
Je bent dus, net als ik, gewoon tegen.
yanny scutt
-56-  yanny scutt:
Weg, weg EN he-le-maal-! weg met alle gratis-parkeerders uit onze buurt!

In mijn buurt staan bedrijfsauto's weeekenlang gratis geparkeerd tot hun banden lek zijn...

Als je dan de deelraad belt snappen zij niet wat je bedoelt, en de politie kan er ook niets mee want is sprake van nagelnieuwe kentekens die even nagetrokken moeten worden (en dat duurt maanden -tot 3 jaren of zo..)

Dat schiet lekker op! Yanny
rudipensionado
-57-  rudipensionado:
Ik zeg het al tijden. De oplossing voor alle parkeerproblematiek is om Parkeerbeheer in de hele stad in te voeren. Ook goed voor de werkgelegenheid.
Jochem Floor
-58-  Jochem Floor:
@ RudiP: Als je daar ook zo over denkt, dan zou je dat eens aan wethouder Herrema laten weten. Misschien kan die er wat mee.
Arnoud de Jong
Ja, Rudi, ik zeg het ook al tijden: gewoon Betaald Reageren invoeren hier op Amsterdam Centraal. Goed voor de koopkracht van de redactie! ;-)
Ronald
-60-  Ronald:
Waar is dat betaald parkeren nu uiteindelijk voor ingevoerd? Nu willen Herrema en Vos in de binnenring het tarif naar 5 euro optrekken. Wat denk je, gaan veel mensen natuurlijk net buiten de Ring parkeren. En ja, dan gaan die gebieden ook hun tarief verhogen en zo blijf je dan wel lekker bezig. Ik zou zeggen, prima betaald parkeren maar er dan wel iets voor teruggeven/krijgen. Anders ben je alleen maar bezig met uitmelken.
rudipensionado
-61-  rudipensionado:
Laten wij voorlopig even gaan beginnen met en tarief voor de totale stad zodat het wat eerlijker verdeeld zal zijn. De gebieden buiten de ring zullen na verloop van tijd toch wel weer de parkeerdruk voeren als het daar goedkoper is om te parkeren dus beter meteen een tarief voor de hele stad.
Arnoud, Als AC betaald zou reageren op mijn bijdrages zou dat leuk zijn want ik weet nog wel een goed doel of bedoelde je het anders? hahaha

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.