Home > > De nieuwe wijk Laan van Spartaan

De nieuwe wijk Laan van Spartaan

De Laan van Spartaan
`De nieuwste woonwijk van Amsterdam`. Met die slogan wordt u de nieuwe wijk Laan van Spartaan gepresenteerd. De wijk staat op het punt van verrijzen in Bos en Lommer, net buiten de ring. En aangezien Bos en Lommer mooi doch saai is, kan het nooit kwaad eens te kijken of deze wijk misschien het Grote Vertier gaat brengen dat dit stadsdeel nodig heeft.

De Laan van Spartaan komt te liggen tussen de A10, de Jan van Galenstraat, de metrolijn en de Erasmusgracht, en moet een woonwijk worden die ook een hoop functies herbergt. De wijk wordt gebouwd rondom twee voetbalvelden van VVA / Spartaan, er komt een fitnesscentrum en een ROC. Met een beetje mazzel komen er ook nog wat horeca en wat winkels. Er komen sociale huurwoningen, vrije sectorwoningen, koopwoningen, studentenwoningen en ouderenwoningen. Zo’n mix van verschillende groepen, als dat maar goed gaat.
Jeroen Fontein van Bouwfonds MAB, de projectontwikkelaar van de nieuwe wijk, is daar natuurlijk van overtuigd: "Zo’n mix van en jong en oud lijkt me juist heel goed. Bovendien moet je er rekening mee houden dat de groepen ook gescheiden zitten. De studenten komen voornamelijk langs de A10 te zitten, terwijl de ouderenwoningen voornamelijk langs de Erasmusgracht staan." Het ROC wordt trouwens een opleiding in de zorg. Handig, want de zorgbehoevenden zitten dus direct om de hoek.

Er zijn trouwens al maatregelen getroffen mochten de studenten vervelend worden. D’r ligt nu al een plan om een wijkbeheerder aan te stellen die ze als hun nieuwe strenge papa in het gareel moet gaan houden. Die studenten hebben het verder trouwens helemaal niet zo slecht bekeken. Oké, er zijn studentenwoningen te krijgen aan de Prinsengracht, maar de studenten zitten toch behoorlijk dicht bij de stad en bij verschillende voorzieningen. Beter dan een studentenlocatie als het Buikslotermeerplein, als je het mij vraagt.

In zeker mate kan de Laan van Spartaan ook een uitgaanscentrum worden, maar het is nog even de vraag of het een nieuw gezellig stukje Amsterdam wordt voor in de avonduurtjes. Er is ruimte voor een aantal `horecagelegenheden`, maar het is altijd afwachten wat daar de uiteindelijke invulling van wordt. Wel komt er een poppodium dat ruimte biedt aan ongeveer 600 mensen, waar minimaal drie maal per week een optreden te zien moet zijn. De `levendigheid` zal zich voornamelijk moeten gaan concentreren aan de Jan van Galenstraat, waar ook de uitgangen van de sportschool, de voetbalclub en de winkels moeten komen, laat Fontein weten.

Voordat er gewoond, gesport, gewinkeld en gefeest kan worden zijn we trouwens wel een aantal jaren verder. De eerste echte bouwwerkzaamheden voor de Laan van Spartaan beginnen volgende maand, wanneer gestart wordt met de studentenwoningen. Die moeten begin 2010 opgeleverd worden. Met de rest van de wijk wordt het komende jaar begonnen. In 2012 moet de hele wijk af zijn. Dat is in ieder geval een heel verschil met de troosteloze bende die het gebiedje nu is (zie foto), maar ondanks de vele mooie voorzieningen is het natuurlijk wel de vraag of deze nu echt vertier brengt voor het hele stadsdeel. Voor de toekomstige bewoners lijkt het me vooralsnog alleraardigst.

De Laan van Spartaan

zeventien reacties op "De nieuwe wijk Laan van Spartaan"

RudiPensionado
-1-  RudiPensionado:
Zucht.
Geef het een kans, maar.....................
Suffie
-2-  Suffie:
Ik zal eens een slag slaan naar de sluitpost in dit project: ruimte voor jongeren...

(niet-studenten dus...)
Hugo
-3-  Hugo:
Ach, inderdaad geef het een kans. Maar....tussen nu en 2012 zit nog vijf jaar. De wereld kan er over 5 jaar weer heel anders uit zien. Maar, er wordt in ieder geval gebouwd. Of al die liflafjes er omheen nu datgene brengen wat je nodig hebt in deze wijk betwijfel ik. Maar, ach geef het een kans!
Realist
-4-  Realist:
Hopelijk hebben ze van het Bos en Lommerplein geleerd en letten ze bij de bouw van dit prestigieuze project wel op de constructie...

Lekker makkelijk trouwens om het Buikslotermeerplein te vergelijken met een locatie die sowieso al in de binnenstad ligt. En qua voorzieningen zul je het op het Buikslotermeerplein zeker niet slechter treffen dan aan de Prinsengracht, al is het maar omdat de voorzieningen op het Buikslotermeerplein veel compacter bij elkaar liggen.

Hoe dan ook hoef je op het Buikslotermeerplein tenminste geen co2 en roet te happen zoals je bij de A10 genoodzaakt bent te doen. Had wellicht handiger geweest om langs de A10 de voorzieningen (fitnesscentrum, ROC, potentiele horeca en winkels) te plannen. Dat studenten over het algemeen verlegen zitten om onderdak is 1 ding, maar ze een beetje een waardige locatie gunnen is kennelijk heel iets anders...
engine 54
-5-  engine 54:
Het zal er best mooi worden, maar als op zaterdag- en zondagochtend om 9 uur keihard het fluitje van de scheidsrechter klinkt voor de eerste voetbalwedstrijd van die dag, weet ik niet of het nog zo prettig is om daar te wonen.
Hoewel het ook wel weer komisch is om dan lekker uit het raam te hangen en te kijken hoe vaders(en moeders) bijna ontploffen als zoonlief van 6 jaar de bal per ongeluk niet goed afspelen.
RudiPensionado
-6-  RudiPensionado:
Engine,
Ik denk dat de meeste mensen graag hun huidige overlast zouden willen ruilen voor de door jou omschreven overlast, voorzover daar sprake van is rond dat tijdstip.
Wellicht zal er t.z.t. wat geluidshinder zijn van het Openbaar Vervoer?
Mercator
-7-  Mercator:
Wat een heerlijk negatieve insteek van alle bovenstaande reacties... wat staan jullie lekker in het leven zeg. Dit project is veelbelovend en ziet er goed uit. De A10 wordt afgeschermd door woonbebouwing dat tegenwoordig de luchtverontreiniging van de A10 kan filteren of tegenhouden. Mensen die er gaan wonen kiezen voor het scheidsrechterfluitje, dus vinden dat prima. En heel goedkoop hoor, weer even het Bos en Lommerplein erbij halen, puur en alleen om deze mooie en veelbelovende wijk weer eens naar beneden te halen. Denk eens mee in plaats van altijd weer de chagrijnige depressieveling te zijn... Bah.
Sanne
-8-  Sanne:
2 Mercator:

Waarvan akte!!
Arnoud de Jong
Inderdaad Mercator, ik denk niet dat er een reden is om pessimistisch te zijn. En alles leuk en aardig, maar veel studenten zullen co2 uitstoot een stuk minder boeiend vinden dan de afstand tot de dichtsbijzijnde kroeg.

Het is helemaal niet “makkelijk” om het Buikslotermeerplein erbij te halen. Dit is namelijk 1 van de locaties waar studenten het eerste terecht kunnen. Voor de Prinsengracht moet je jaren wachten, of een buitenlandse student zijn.

Ik hoop dat de Laan van Spartaan tzt de woningnood onder studenten kan verminderen. Ik denk alleen niet, zoals ik in mijn stukje aangaf, dat het verder echt een heel erg boeiende wijk wordt voor mensen die er zelf niet wonen. Maargoed, dat zien we over 5 jaar.
Sanne
-10-  Sanne:
In de hele omgeving is een hoop gaande.

Hier wat links naar in aanbouw zijnde/binnenkort startende projecten die zich binnen een straal van 1 km rond Laan van Spartaan bevinden.

http://www.scala.farwest.nl
http://www.jatopa.farwest.nl
http://www.wonen-in-the-new...
http://www.collage-amsterda...
http://www.debuskenblaser.nl
http://www.demeester.amster...

(http://www.laanvanspartaan.nl)

Ziet er toch aardig uit alleamaal. En volgens mij zijn er nog wel meer te vinden in die buurt....
Realist
-11-  Realist:
Het laatste wat ik wil is dit project de grond in boren. Integendeel, ik heb het juist hartstikke goed voor met dit project. Vandaar dat het nooit kwaad kan naar het Bos en Lommerplein te refereren, voor dit project na de realisatie ook nog een staartje gaat krijgen. Naast dat ik gewoon een paar punten zie waarvan ik denk dat het mijns inziens beter in elkaar zou steken.

Maar goed, met zoals bijna alles in het leven ontgaat de logica je wel vaker als je wordt onderworpen aan beslissingen die zijn genomen door mensen die ergens voor hebben doorgeleerd.

Het is ten slotte mooi dat een locatie als deze studenten kan huisvesten zodat het wat druk afhaalt van het Buikslotermeerplein (voor zover er druk is, dat is), maar qua afstand ten opzichte van de binnenstad zul je in de Laan van Spartaan niet veel dichterbij of verder weg zitten dan op het Buikslotermeerplein.

Leeuw van Vlaanderenstraat - Dam = 6,3 km, Buikslotermeerplein - Dam = 7,9 km, allebei met een reistijd van 11 minuten, aldus routenet.nl
Arnoud de Jong
Tsja, maar je zit hier weer niet aan de pond vast he? Nouja. Na 2013 jaar is Noord toch the-place-to-be, dus waar hebben we 't over ;).

Ik heb de projectleider uiteraard gevraagd naar eventuele extra maatregelen nav het Bos en Lommerpleingedoe. Enigszins opmerkelijk vond ik het wel dat hij zei dat er door het bouwbedrijf geen extra aandacht aan werd geschonken, maar dat hij het idee had dat het Stadsdeel er wat meer bovenop zat.
Ik vond het voor het stukje iets teveel een zijspoor, maar bij deze.

En Sanne: Thanks! Ik hou altijd wel van nieuwe mooie dingen. Ik zal eens gaan klikken.
Kolenkit
-13-  Kolenkit:
Even een paar feiten Realist: De leeuw van Vlaanderenstraat ligt volgens routenet inderdaad 6,3 km van de Dam. Dit met een behoorlijke omweg en bestemd voor auto's. Aangezien een beetje student op de fiets gaat kun je je route beter uitrekenen via routecraft. Voor de Leeuw van Vlaanderenstraat kom je dan op 4,4 km van de Dam en voor het Buiksloterplein op 5 km + een pontoversteek.
Een plek aan de ring is gezondheidstechnisch niet gezond daar is iedereen het wel over eens. Gelukkig (kijk naar de leeuw van Vlaanderen) weet men tegenwoordig wel het een en ander op te vangen met vliesgevels, luchttoevoersystemen etc. Onderzoek heeft uitgezwezen dat wonen binnen een straal van een kilometer van een grote snelweg behoorlijk schadelijk is. Het Buiksloterplein ligt ook op nog geen kilometer van de A10. Ook niet een heel gezonde plek dus......
De Laan van Spartaan vnd ik een mooi, goed opgezet project. wat ik jammer vind is dat er naar mijn idee wel gepretendeerd wordt dat er woningen voor gezinnen worden neergezet,maar volgens mij zijn het vooral (wel ruime)appartementen, meestal zonder tuin. En dat is nou juist waar je met een gezin naar op zoek bent. Ik ben bang dat ook dit project de gezinnen met middeninkomens niet zal behouden voor Amsterdam. Jammer.
Realist
-14-  Realist:
@ Thijs Roes; Gelukkig gaan er vanaf het Buikslotermeerplein nog aardig wat bussen naar het centraal station. Kost studenten of doordeweeks of in het weekend geen ene rooie cent. ;) Daarnaast heb ik er een pesthekel aan om in de binnenstad te fietsen met alles en iedereen om mij heen die denkt de king of the road te zijn, dus geef mij dan toch maar liever die pont. Maar ieder z'n meug wat dat betreft.

@ Kolenkit; Hoewel ik de laatste ben die je feiten in twijfel durft te trekken, heb ik toch een afkeer van termen als: “Onderzoek heeft uitgewezen dat...”. Leuk, maar uit wélk onderzoek is dat dan gebleken? En hoe (grondig) is men in dat onderzoek te werk gegaan?

Als ik een onderzoek zou instellen met als hypothese dat mensen van vet voedsel dik worden, en ik laat 10 mensen een maand alleen maar fastfood eten en 10 andere mensen in diezelfde maand louter groente, dan is de kans groot dat na die maand: “Uit onderzoek is gebleken dat vet voedsel je dik maakt”.

Neemt overigens niet weg dat ik inderdaad, zonder af te willen doen aan het project op zich, ook nog moet afwachten of hier gezinnen mee aangetrokken worden. Die zullen denk ik ook toch wel voor de randgemeentes blijven kiezen bij de huidige tendens.
Mercator
-15-  Mercator:
Kijk, en zo krijg je een veel leukere discussie!! Bos en Lommer is een stadsdeel in de lift, er wordt hard gewerkt aan mooie projecten waarin iedere doelgroep een kans heeft terecht te komen. Mooi ook dat projecten aan de westzijde van de ring worden gerealiseerd zodat ook dat deel van Bos en Lommer een flinke impuls krijgt. De vernieuwing van de Kolenkit is daar ook een voorbeeld van!

Ik ben zelf in de bouwwereld actief en ik kan je zeggen dat het Bos en Lommerplein drama zeer zeker voor meer zorgvuldigheid heeft gezorgd! Geen enkel bouwbedrijf wil hetzelfde als de bouwer van het B&L plein meemaken.

Nu nog meer horecagelegenheid als Podium Mozaiek en dan nog meer richting B&L plein of nog verder. Ik denk dat er best markt is voor een moderne club ergens in de buurt, een mooie eetgelegenheid of gewoon een leuk cafe. Ze zijn er nu wel, maar te weinig!
Hannes Minkema
-16-  Hannes Minkema:
Kolenkit schreef: “Onderzoek heeft uitgezwezen dat wonen binnen een straal van een kilometer van een grote snelweg behoorlijk schadelijk is”.

Welk onderzoek heeft dit uitgewezen? Waar kan ik de rapportage lezen?
Kolenkit
-17-  Kolenkit:
Zie onderstaande links om mijn stelling te ondersteunen. Het ligt zelfs genuanceerder, maar op zich ook logisch; hoe dichter bij de snelweg hoe schadelijker.

Realist; waarom een afkeer van tegen iets onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek? Beter dan maar wat te roepen.

Hopelijk helpen gebouwen als 'de Leeuw van Vlaanderen' een beetje om de luchtverontreiniging tegen te houden naar andere delen van de wijk. Ook de 80 km zone schijnt iets te helpen. Het zijn allemaal druppeltjes op een gloeiende plaat.

Ik ben het volledig met Mercator eens dat er wat meer horecagelegenheid zou moeten komen als Podium Mozaiek oid. Ook de Markt op het B&L plein zou een flinke opkikker moeten krijgen. Maar dan nog; hoe houdt Amsterdam zijn gezinnen met een niet al dunne, maar ook geen hele dikke portemonnee binnenboord, zodat ze niet wegrennen naar Utrecht of Haarlem?
http://www.hln.be/hlns/cach...

http://www.ad.nl/diagnose/a...

http://www.nrc.nl/binnenlan...

http://www.trouw.nl/laatste...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.