Home > > De langste weg

De langste weg

Taxi's zijn net als sommige liefdes. Je haat ze en toch lukt het leven niet altijd zonder ze. Als je uitgeput na een reis 's nachts met een zware tas op het station bent beland, als in de kroeg de bel voor de laatste ronde heeft geklonken en de laatste tram allang is geweest of gewoon omdat je ergens per se op tijd wilt zijn. Soms is een taxi best handig. Ook in Amsterdam.

Eenmaal op de achterbank komt de ergernis. De chauffeur kent de weg niet, rijdt expres om en is ronduit onbeschoft. En dan mag je al van geluk spreken ín de taxi te zitten. Wie kent niet de horrorverhalen over weigerende taxichauffeurs. Menig toerist zal z'n eerste kennismaking met Amsterdam niet snel vergeten. Verdwaasd achter gelaten op het station omdat z'n hotel naar de maatstaven van taxichauffeurs te dicht bij ligt.

Kwaliteitseisen, deregulering, vrije standplaatsen. Wat de politiek ook probeert, het wórdt alleen maar slechter. Aankomende vrijdag wordt de jongste taxiwet van kracht. Hierin staat dat taxi's voortaan duidelijke informatie moeten bieden over hun tarieven. Naast een instaptarief mogen ze vanaf 1 februari alleen nog een prijs per kilometer in rekening brengen. De eerste twee kilometer zijn bij het instaptarief inbegrepen en daarna betaal je per kilometer.

Wachten voor het stoplicht, stilstaan in de file of achter een lossende vrachtwagen op de gracht. De ritprijs gaat niet omhoog. Goed nieuws denkt u. U betaalt slechts voor de afgelegde afstand en daarin schuilt nu juist het gevaar. Het spreekwoordelijke addertje onder het gras. We kennen de pappenheimers onder de Amsterdamse taxichauffeurs: uw taxirit wordt vanaf vrijdag lánger. Ik voorzie dat een rit van CS naar de Pijp voortaan over de A10 gaat en het Damrak wordt bereikt via de Piet Heinkade. Alles kan, zolang er maar niet te veel obstakels zijn. Het is niet de tijd die telt, maar de afstand. Het gaspedaal kan nog verder in en de slingertocht door de stad is begonnen. Vergeet uw wagenziektepilletjes niet als u met de taxi gaat. Goede reis.


dertien reacties op "De langste weg"

Rosa
-1-  Rosa:
Gewoon een taxichauffeur bellen die je kent en betrouwbaar is. Laat al die horzels op station maar eens een zware pijp roken. Er zijn voldoende aardige en nette chauffeurs, dus.....
RudiPensionado
-2-  RudiPensionado:
Het al jaren falend beleid op dit gebied brengt met zich mee dat wij dergelijke stukjes kunnen en mogen schrijven. De bestuurders die dit de afgelopen jaren in hun takenpakket hadden hebben allen gefaald en worden nauwelijks of niet afgerekend.
De taxiwereld heeft geen zelfreinigend vermogen en wij zitten met de gebakken peren.
Hoe lang laten wij dit nog toe?
EddieH
-3-  EddieH:
kom maar op met die nummers ;-)
FredO
-4-  FredO:
Ach Eddie... jij hebt jouw nummer al gehad.
Rutgers
-5-  Rutgers:
Pachters aanpakken!!
Pachters zijn te lamlendig om de papieren te halen en betalen liever elke maand een bepaald bedrag aan de vergunning houder en zijn daarom beide harstikke fout bezig.
Deze heren lappen alle regels aan hun laars en de goed bedoelde taxichauffeur wordt er op aan gekeken. Een droevige toestand is het .
Klaas
-6-  Klaas:
Rosa ik ben het roerend met je eens.
Overgens hoop ik dat ik zo'n chauffeur voor je kan zijn.
Wouter
-7-  Wouter:
Kom kom, ik zit graag in de taxi en heb tot nu toe nóóit problemen gehad. Daarvoor hoef ik niks te doen of extra op mijn hoede te zijn - er is gewoonweg geen gesodemieter.

Waarom veel mensen steen en been klagen over de taxi, is mij een raadsel. Natuurlijk - de ene chauffeur is gezelliger dan de ander, en sommigen zijn té gezellig; maar feit blijft dat er meer koren dan kaf is in TCA-wereld.

Overigens: een taxi op centraal pak ik natuurlijk nevernooitniet. Éven het Stationseiland aflopen en voila.. Je hebt een fijne taxichauffeur te pakken.
Frans de Boer
-8-  Frans de Boer:
Vannacht om 02.00 een taxiproberen te pakken op CS. Wat een stel debielen daar. Staat er iemand die toezicht moet houden met zijn handen in de zakken bij en alleen maar roept : kom op jongens, doe je werk! erder niets. Gewoon walgelijk. Ik zou zeggen beste Cohen, Asscher en Herrema ga zelf eens een paar nachten kijken wat voor ratten zich daar bevinden. Als dit probleem is opgelost dan kun je pas praten over een topstad. Je reinste criminelen staan daar, die de boel gewoon terroriseren. Als ze dan iemand zien die de passagier wel meeneemt dan komen ze als clubje bij elkaar om deze chaffeur klem te rijden en een lesje te leren. Te walgelijk om over na te denken. Boycotten die zooi.
 Sanne
-9-   Sanne:
Als niemand meer een taxi neemt dan zullen economische vuistregels hun werk doen en de hoeveelheid taxi's verminderen. Dus idd Frans, boycotten die zooi. Pak de fiets of het OV, of ga lopen. Zo groot is Amsterdam niet!
Kayleigh
-10-  Kayleigh:
Wat Rosa en Wouter zeggen is wel zinnig. Een taxi nemen op Centraal doe ik ook nooit. Vind het nogal intimiderend en ronduit vervelend, maar een paar stappen verder en het is al een stuk beter. Bovendien is het wel erg prettig om na eindeloze werkdagen in een warme auto te kunnen stappen en snel thuis te zijn. Die goede taxi-chauffeur die je vertrouwt heb ik nog niet gevonden, maar t lijkt me wel erg relaxed. En heel netjes is het als ze even wachten met wegrijden tot je veilig binnen bent.
RudiPensionado
-11-  RudiPensionado:
Ik lees hierboven over een boycot en als ik af en toe daar loop lijkt dat al het geval want er staan altijd veel wachtende taxi's en weinig klanten terwijl ik er toch op drukke momenten loop.
Wellicht dat toeristenorganisaties hun klanten hierover al aan het informeren zijn. Zou mij niet verbazen want de situatie is al heel lang bedroevend daar.
Ik loop liever een half uur of neem ander vervoer maar pak daar in geen geval de taxi. Daarnaast ben ik van mening dat het tarief veel te hoog ten opzichte van het gebodene en vraag mij af waarom wij vervoerd zouden moeten worden in zo;n dure Mercedes o.i.d.
Wanneer komt er eens bedrijf om met één merk en één goed herkenbare kleur te gaan rijden? Wij kijken altijd zo graag naar het buitenland en dit systeem werkt prima maar hier rijden alle merken en alle kleuren door elkaar.
Vraag mij nog altijd af waarom het de politiek niet gelukt is om dit voor eens en voor heel lang goed te regelen.
mark visser
-12-  mark visser:
het is een puin hoop bij cs.
wij de toezichthouder en de verkeersregulaar
broberen alles te doen dat alles een beetje volgens de regels gaat.
veel kunnen wij ook niet en in de nacht sluiten wij de taxi standplaats dan ook regelmatig en sturen evetuele klante naar de overkant.
wel weet ik dat als wij erniet staan het een nog grotere puinhoop is.
Ook zien we dat de taxi op cs beetje bij beetje naar de goede kant gaat.
vanaf 3 maart komt er extra regels voor de taxi die op deze standplaats willen staan een pasje systeem die aan regels zijn verbonden .
en hopelijk woord dit dan een goede standplaats.
RudiPensionado
-13-  RudiPensionado:
Mark,
Dank voor je uitleg maar kan je wat meer vertellen over dat pasje? Wie geeft dat uit en aan welke voorwaarden dient men te voldoen?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.