Home > > Hobbelen en bobbelen

Hobbelen en bobbelen

Amsterdam - Amsterdam, een fietsstad bij uitstek. Ook ik ben een fervent fietser, het beste vervoermiddel (behalve bij stromende regen en keiharde wind) om je van punt a naar b te verplaatsen. Over veilige of onveilige fietspaden ga ik het niet hebben, ook niet over het gedrag van weggebruikers. Nee, ik wil het gewoon eens hebben over het wegdek. Prachtig hoor dat nieuwe 'profiel' dat in Amsterdam en dan vooral in het centrum, de laatste jaren in rap tempo overal wordt toegepast. Geen paaltjes, rode klinkers, natuurstenen stoepranden en daar waar het kan, geen asfalt maar een klinkerprofiel op de rijweg. Ook allerlei fraai en kostbaar straatmeubilair, zoals fietsnietjes, vuilbakken en (al dan niet aangelichte) bankjes.
Bij een presentatie van nieuwe plannen (lees op papier) zien die er altijd geweldig uit. Opvallend, altijd een lege stoep/rijweg en keurig in het gelid staande fietsnieten, ook leeg. Na daadwerkelijke realisatie, eerlijk is eerlijk, ziet een geherprofileerde stoep/straat er dan ook fantastisch uit. Een ware metamorfose. Mij zul je daar echt niet over horen klagen. Maar, wat ik dan weer wel heel naar vind, is het onderhoud na zeg ongeveer krap een half jaar. Daar word ik dan wel weer heel treurig van.
Natuurlijk, heel begrijpelijk, in Amsterdam wordt aan de weg 'getimmerd'. Er moet een keer een leiding vervangen worden, de NUON moet regelmatig de grond in en ook al die telecom aanbieders moeten dikwijls een sleufje graven. Wat blijkt nu, die bedrijven moeten dan zelf zorgen voor de herbestrating. Tja en daar begint dan de ellende. Want waar vind je nog echte vaklui, laat staan een stratenmaker. Geleidelijk aan veranderen die mooi aangeharkte stoepen in een bonte lappendeken. Er wordt dus helemaal niet aan nacontrole gedaan. Binnen het gemeentelijk apparaat heeft men kennelijk een rotsvast vertrouwen in slechts een melding. Ook opvallend. Als straten tegenwoordig worden schoongemaakt dan doet de reiniging dat tegenwoordig heel rigoureus. Niet de straat schoon spuiten met een waaierachtige zachte straal. Nee, er wordt met een keiharde straal rondgesjouwd. Nu heb ik er natuurlijk geen verstand van, maar mij lijkt dit niet echt handig. Immers, hierdoor wordt het zand uit de voegen gespoten, met als gevolg los zittende stenen.

Nu hebben niet alleen de nieuw geherprofileerde straten enorm te lijden van niet al te liefdevol onderhoud. Wat te denken van oprukkende boomwortels? Kijk voor de 'gein' maar eens op en rond het Amstelveld. Steen en groen zijn kennelijk een ongelukkige 'stads'-combinatie. Maar, om dit een beetje te beteugelen hebben ze daar bij de afdeling herbestrating een oplossing voor bedacht. Er wordt niet meer herbestraat met klinkers, maar er wordt dan een plak (koud)asfalt neergelegd. Geen idee of dit nu zo een 'gelukkig huwelijk' is, maar zoals gemeld, ik heb er geen verstand van. Nu moest ik vandaag voor mijn werk (op de fiets) van de ene naar de andere kant van het centrum. Heerlijk over een van de grachten. Nou ja heerlijk.

Nu is het bekend dat door het werk aan de NoordZuidlijn er af en toe verzakkingen plaatsvinden. Maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak van al die hobbels en bobbels op de Prinsengracht (en al die andere straten/stoepen zou kunnen zijn. Is Amsterdam als geheel aan het zakken? Het is niet te hopen, maar waaraan ligt dit dan wel? Geen idee, misschien een intensief gebruik, te zwaar verkeer of, te slecht straatwerk? In ieder geval was mijn fietstocht er eentje van een gehobbel en gebobbel vanjewelste. De vullingen sprongen bijna spontaan uit mijn kiezen en ik had het idee dat mijn nieren achterstevoren omgedraaid in mijn lijf hingen.

Voor de 'gein' ook eens bij andere straten en stoepen gekeken, maar het is echt wel treurigheid troef met het onderhoud aan/van de openbare ruimte , zeker in het centrum. Valt mij dat alleen op, overdrijf ik of...? Ook maar eens navraag gedaan bij de verantwoordelijke dienst van het stadsdeel. Wat blijkt, er is nauwelijks geld voor structureel onderhoud. Dat is toch vreemd en wel heel jammer, zeker als je ziet hoe intensief deze stad gebruikt wordt. Dat betekent dus dat een nieuw geherprofileerd gebied er slechts een half jaar goed uitziet, maar daarna, tja, daarna is het een beetje huilen met de pet op. Is dat erg moeten we ons daarom druk maken? Geen idee, de stad zal best andere zorgen hebben, maar ik vind wel dat een sleetse openbare ruimte nu niet echt een goed visitekaartje is.

57 reacties op "Hobbelen en bobbelen"

Jan Westerhof
-1-  Jan Westerhof:
Volgens mij is het niet overdreven.
De grachten zijn een bekend probleem, de kades verzakken snel. De Sarphatistraat is ook zo'n rotstuk, met her en der behoorlijke hobbels. Of de Dam, met die keitjes! Absurd, zo'n plein in een van de dichtstbefietste steden ter wereld.

Uiteindelijk is dit een kwestie van politieke/financiële prioriteiten.
Tip: Op de website van de Fietsersbond hebben ze een meldpunt voor slechte stukken fietspad.
Zie http://www.fietsersbond.nl/... .
Meldingen gaan dan naar de gemeente.
Lid worden van de Fietsersbond is natuurlijk ook een goed idee :-)!

De gemeente heeft wel de mond vol van Amsterdam fietsstad e.d. maar uiteindelijk geldt: They've got to put their money where their mouth is. (Zie artikel over Steenkolenengels! :-)
micros
-2-  micros:
Mijn vorige huis aan de Prinsengracht keek uit op een parkeerplaats waar je toch minstens het label heuvellandschap aan zou mogen hangen. Misschien zelfs wel gebergte.
Maar op een ochtend waren daar de stratenmakers. Die hebben alle steentjes van de straat eruit gehaald en weer erin gedaan. Toegegeven, daarna zag het er beter uit, maar binnen een paar weken waren de oude kuilen alweer zichtbaar.
Op straat tenminste. De parkeerplaatsen had men handig overgeslagen...
Bart
-3-  Bart:
De echte stratenmaker bestaat niet meer...De bedrijven die zich 'stratenmaker'noemen, hebben al jaren geleden methodes bedacht om de gemeente, of de particuliere opdrachtgever om de tuin te leiden:
Er wordt meestal een m2 prijs afgesproken, inclusief alles( zand, aantrillen, voegen en na-inspectie etc.)Het probleem openbaart zich meestal enige weken/maanden na het leggen van de nieuwe bestrating, en heeft niets met zwakke ondergrond of N-Z lijn oid. te maken, er wordt gewoon of 'verkeerd', dit is niet gestabiliseerd zand gebruikt bij herbestrating, of er wordt pas 'getrild' na het leggen van de straatstenen (terwijl juist het 'inwateren', stabiliseren en natrillen van de onderlaag zo belangrijk is!)Verder worden zgn. 'opsluitbanden'-trottoirbanden- te laag of te ver aflopend geplaatst, daardoor verschuift vaak een groot deel van de nieuwe bestrating. En soms is inferieure kwaliteit straatstenen of betontegels een deel van de oorzaak. De echte stratenmaker die uren op z'n knieen lag om er iets moois van te maken, en dan ook nog gelijk de rommel opruimde, bestaat echt niet meer! Ik besef terdege dat het voor bestratingsbedrijven heel moeilijk is om echte, gemotiveerde vaklui te vinden, wie wil er nu nog stratenmaker zijn?
Maar we hebben zoveel nieuwe technologie, waarom kan de stratemakersbranche hier geen gebruik van maken: 'tegellegmachines', of automatische zand/grond verdichters, steensorteerders- en verbandleggers... Er is nog volop werk voor creativelingen en uitvinders in deze branche!
Bart
-4-  Bart:
P.S.: en als er boomwortels in de weg liggen, op bijv. een fietspad, is het toch simpel om dat pad pakweg 20 cm op te hogen? tja, de kosten, dat zal het wel zijn..
Jochem Floor
-5-  Jochem Floor:
Wat goed dat je dit aankaart. Want het klopt helemaal. Die kabelboeren klussen maar aan, maar herstellen van de schade, ho maar.

De oplossing is tamelijk simpel. Daar heb je alleen maar een paar goede kantoniers voor nodig, die op basis van de vergunningsaanvragen het wegdek (laten) herstellen. De betrokken aannemers kun je (eveneens op basis daarvan) aansprakelijk stellen zodra je constateert dat na werkzaamheden de zaak is ingezakt.
hachee
-6-  hachee:
@ Jochem: Je hebt het mis. De kabelboeren (en andere diensten en bedrijven) moeten wel degelijk de schade herstellen. Daarvoor betalen ze een zgn herstraattarief. Voor dit geld herstelt de gemeente de weg.
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
@ Hachee: En zeg jij nu dat onze gemeente dat vervolgens doodleuk nalaat?
Elsa
-8-  Elsa:
Eerst dacht ik bij het lezen van dit stuk, jeetje wat een zeikstuk, waar maak je je druk om. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook eens goed ben ga kijken naar mijn straatje en verder. Kennelijk zijn we zo gewend geraakt aan kuilen, gaten etc.etc. dat het je gewoon niet meer opvalt. Daarom goed dat dit wordt aangekaart. Misschien moeten we ons allemaal eens wat drukker maken om dit soort zaken en melden, melden, melden. Ik ben benieuwd, ga dit gelijk doen.
Arti
-9-  Arti:
@Jochem
25jl vroeg Sanne al ns aandacht om de profileringskwestie en -materialen. Zie Herengracht van Thomas S verleden maand.

Handhaving, onderhoud, toezicht zijn zaken die met het opdelen van de stad in stadsdelen een beetje buiten beeld geraakt zijn. De sloop van het Wibauthuis symboliseert het verdwijnen van Ruimtelijke Ordening Know-How in deze hoofdstad.
Kijk morgen op de De Clerqstraat: daar wordt feestelijk een soort Anton Pieckprofiel langs de gevel gepresenteerd dat na een paar maanden de hobbels en bobbels zal vertonen zoals je die nu op de Overtoom en Kinkerstraat kunt bewonderen; inclusief aangestampt kauwgom en hardnekkige olievlekken.
Tja, het besef dat een ordentelijke buitenruimte een meerwaarde is voor de stad (voor de straat, de buurt, de wijk), dat besef is met de nodige reorganisaties weggepoetst uit het collectieve geheugen van de Stopera vrees ik, Nel.
London experimenteert inmiddels met inrichting van de openbare ruimte-zonder-hoogteverschillen en ook in duitse stadsjes wordt geexperimenteerd met 'open' verkeersruimtes ; beiden op basis van o.a. nederlandse expertise.

Dat willen wij in Amsterdam natuurlijk helemaal niet weten. Het woord van de ENFB is wet, we leven tenslotte in een studentenstad.

Dus een tip voor fietsers als J.W.:
investeer in een hybride-MTB, i.p.v. een lidmaatschap bij de nationaal fundamentalistische tweewielbond; dan heb je van geen enkel hobbel- of bobbelprofiel meer last op je fietspad.
Jannie Drub
-10-  Jannie Drub:
Dit artikel raak je aan de straatstenen niet kwijt, hihi.. ;D
Walther Schoonenberg
-11-  Walther Schoonenberg:
Ik ben het hier grotendeels mee eens. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad is een voorstander van het nieuwe beleid in de openbare ruimte, de toepassing van klinkers en natuursteen (vastgelegd in het Handboek Openbare Ruimte waarvoor wij destijds hard gestreden hebben). De binnenstad is immers een beschermd stadsgezicht. Dat het hier alleen maar zou gaan om fietsers die niet willen hobbelen, is dus onzin. Het is een algemeen belang.
Het is daarom treurig dat de prachtige nieuw ingerichte straten en grachten in korte tijd alweer verloederen door een structureel gebrek aan geld. Niet dat de gemeente dat geld niet heeft, maar men stelt de prioriteiten anders. Dat dient aan de kaak gesteld te worden.
Walther Schoonenberg
-12-  Walther Schoonenberg:
Oh ja, voor alle duidelijkheid: die plak asfalt staat niet in het Handboek Openbare Ruimte en wordt dus illegaal gestort onder het mom van tijdelijk herstel.
Rob
-13-  Rob:
Beste Walther, als je het dus eens bent met dit artikel en voorstander bent van die nieuwe inrichting, waarom dan niet dit soort zaken zelf eerder bij de gemeente aan de kaak gesteld? Of zijn jullie alleen een constateringsclub?
Henk de W
-14-  Henk de W:
@Jan Westerhof: 13 augustus 2008 12:12 uur
“Of de Dam, met die keitjes!”

De Dam is een ramp sinds die her-inrichting van enkele jaren geleden. Maar ik heb er wat op gevonden. In de richting van het station af, bevind zich links en rechts van het 'fietspad' een strookje stoeptegels als een soort van afscheiding. Je kunt hier echter perfect smooth over heen fietsen, als je tenminste je stuur recht kunt houden want smal is het wel.

In de richting naar het station toe heb je ook een stoep rand die hier perfect voor te gebruiken is, hoewel deze ook erg smal is en er iets vaker voetgangers op staan te wachten om over te steken.
Ingrid
-15-  Ingrid:
Een aantal keer per week fietsen over de Oosten-/Wittenburgergracht (parallelweg) is door die zgn. tijdelijke plakken asfalt ook geen lolletje. Waar klinkers zijn verdwenen, is asfalt in de gaten gestort, dat asfalt krimpt of zakt weg met als gevolg dat ze het net zo goed hadden kunnen nalaten. Van tijdelijkheid ook niets te merken, de situatie is al maanden hetzelfde.

In mijn Zeeburgse straat zijn de klinkers overigens deze week keurig teruggestraat toen de glasvezelboer voor de zoveelste keer de boel moest opengooien. Misschien maakt Zeeburg betere afspraken of zijn er hier elders wel slechte voorbeelden?
Jochem Floor
-16-  Jochem Floor:
Nee, die tijdelijkheid is nu net het punt. Maar al te vaak merk ik dat zaken blijven tot de 30-jaarlijkse herprofilering. Dat was zo met de rozengracht/Paleisstraat, met de Rijnstraat, met de Van Baerlestraat en het lijkt mij toch echt niet nodig.
Robin
-17-  Robin:
Rozengracht de afgelopen 30 jaar niet onderhouden. Nu dan een klein beetje herstelt, maar het is nog steeds huilen met de pet op.
Ik denk dat niemand zich meer verwondert over de vele gaten en kuilen en het heel normaal vindt. Als je er inderdaad eens op gaat letten is het inderdaad te gek om over naar huis te schrijven. Dus goed dat we hier eens met de neus op de feiten worden gedrukt. Maar, wat doen we eraan?
tripleX
-18-  tripleX:
Amsterdam leeft en ademt. Ze laat zich moeilijk strak trekken.
Rouke
-19-  Rouke:
Leuk; “fiets nietjes”, die had ik nog niet gehoord.. lol :P

Enfin: nu ben ik het er over eens dat er inderdaad wel 'n wat minder hobbelig “fiets parcour” mag worden aangelegd in de stad. Maar laat ze - in godsnaam - dan eerst n's beginnen aan degelijke stoepen, je struikelt te pas & te om(/n?)pas over verkeerd liggende tegeltjes/“bak”stenen.

& nu heb ik als man het minieme voordeel dat ik ik geen naaldhakken (hoef te) dra(a)g(en).

Als het op (hard) fiets(en) & comfort aankomt heb ik echter niet al te veel te klagen.. (hoog stuur- & reactievermogen)
Maar al lopende is het niet echt charmant om telkens elke tegel die je passeert goed in te schatten op struikelwaarden. (meer naar tegels te kijken ipv de mensen & omgeving te appreciëren)

Dus er is nog maar 1 oplossing: Massa-beton met leuk profiel (afwisseld per straat oid?)
Grote 'tegeltjes' hebben immers minder snel last van breuken/hobbel(tje)s e.d.
Henk
-20-  Henk:
Onderhoud is saai, goed rentmeesterschap is saai, liever wilde plannen waar je als stadsdeelbestuurders jezelf in het zonnetje kan zetten. Maanden vergaderen over groteske ideetjes zoals de herinrichting van een stukje stoep tussen Munttoren en Kalverstraat. Onderwijl kan bewoner en toerist zijn nek breken door alle oneffenheden in het wegdek alsof Amsterdam het Ouagadougou van Nederland is.
Henk
-21-  Henk:
Ter verduidelijking: het bovengenoemde stukje stoep wordt al jaar en dag ingenomen door een grote hoeveelheid kriskras geparkeerde fietsen en brommers. Waardoor er nauwelijks ruimte was voor voetgangers. In de onnavolgbare maar ongetwijfeld oneindige wijsheid van het Stadsdeelbestuur is de stoep herbestraat en voorzien twee geometrische vakken waarvan schijnbaar de bedoeling is dat je daar je fiets parkeert.
Mocht u willen zien hoe dit grandiose idee, wat zelfs Het Parool heeft gehaald, in de praktijk werkt geef ik u ook mee te kijken naar de richting van de fietsnietjes op de Singel vanaf de Heiligeweg richting Munttoren. Daar is over nagedacht zou je bijna denken. Parkeer uw fiets op een doordeweekse dag aldaar en wandel naar het Rokin. De humor ligt op straat.
Ingrid
-22-  Ingrid:
Het door mij hierboven beschreven probleem is vorige week toch ook gemeld via het Klachtenpunt van de Fietsersbond. Dat zo'n melding niet alleen maar achterblijft in een e-postbus, maar gelezen wordt, blijkt uit de reactie die ik vandaag ontving van een medewerker van Stadsdeel Centrum. Wil 'm jullie niet onthouden, ook hier wordt de oorzaak gelegd bij de monumentale bomen.

“Geachte mevr. <Ingrid>,
Uw klacht betreffende de rijweg Katten-, Witten- en Oostenburgergracht
kan ik u het volgende meedelen.
Er staan monumentale bomen langs de ventweg. Deze bomen hebben last van
zogenaamde opworteling. Dat wil zeggen door gebrek aan voeding groeiën
de wortels naar boven.
Deze wortels die naar de oppervlakte groeiën zijn een probleem
aangezien deze het straatwerk naar boven drukken waardoor er een
gevaarlijke kan onstaan voor de wegebruikers.
Uw opmerking, het koude asfalt had er net zo goed niet kunnen liggen en
moet vervangen worden door klinkers zal dus helaas niet kunnen
plaatsvinden.
De wortels worden ook niet verwijderd dit i.v.m de monumentale status
van de bomen.
Dus de weggebruiker zal het hier, al is de situatie niet optimaal,
voorlopig mee moeten doen.

Met vriendelijke groet
Stadsdeel Centrum
ROR-Onderhoud”

Op zich een duidelijke verklaring, en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat deze bomen, zoals die op het Amstelveld, op termijn het loodje moeten leggen. Overigens heb ik in de praktijk van de bobbels die er dan ook zouden zijn eigenlijk niet veel last, maar vooral van de gaten. Dus toch nog maar een reactie gestuurd. De gaten nogmaals vullen zou al een eerste oplossing zijn. Dan maar wat langer “voorlopig”.
Fred
-23-  Fred:
Ik snap een aantal zaken niet. Groen en klinkers een ongelukkig huwelijk? Hoe was dat vroeger dan. Ik denk dat het echt ligt aan hoe stadsdelen met het groen omgaan en hoe met het herbestraten. Het is onbehoorlijk dat stadsdelen bomen kappen om de bestrating dan beter te organiseren. In de Jan Evertsenstraat bomen gekapt, in de Spaarndammerstraat bomen gekapt, Bilderdijkstraat waren ze van plan, Amstelveld is men nog steeds van plan. Echter wat blijkt, bomen kunnen wel degelijk overleven, zo slecht is dit huwelijk niet. Alleen.....het kost tijd, aandacht en geld. Tja. Ook al die kuilen, losse straatstenen, gaten etc.etc. het onderhoud kost geld. Nee, dan maar liever een paar pandjes opkopen. Daar kun je in ieder geval mee scoren!
Henk
-24-  Henk:
zie Ingrid 21.04 [i]Deze bomen hebben last van zogenaamde opworteling. Dat wil zeggen door gebrek aan voeding groeiën de wortels naar boven.
Deze wortels die naar de oppervlakte groeiën zijn een probleem aangezien deze het straatwerk naar boven drukken[/i] Het is maar een ideetje hoor: boomvoeding op een bepaalde diepte in de grond spuiten zodat de wortels weer naar beneden groeien.
Maarten
-25-  Maarten:
Dus Henk, eigenlijk is de verzorging van bomen ook niet al te best. Hebben de stadsdelen eigenlijk wel goede groenverzorgers?
Henk
-26-  Henk:
@Maarten: voeding in de grond spuiten is slechts een idee. Bij mijn weten injecteren boeren al jaren groeistoffen in akkers en doen wij thuis ook van alles met onze planten middels allerlei hulpmiddelen. Eveneens de professionele verhuurders/verzorgers van planten,struiken en bomen.
Henk
-27-  Henk:
@Maarten:Wat ik enige tijd geleden heb gelezen in het Parool is in Amsterdam de echte bomenkennis verdwenen bij de invoering van de Stadsdelen. Er is geen gezamenlijk beleid en de Stadsdelen besteden onderhoud uit aan bedrijven en huren adviseurs in (wanneer het ze uitkomt, zo lijkt het wel) Je herinnert je ongetwijfeld nog het gekrakeel van de verschillende deskundigen rondom de Anne Frankboom en het onkundig geleuter van Stadsdeel Centrum inzake de bomen van het Amstelveld.
Ik meen mij te herinneren dat vroeger alle bomen onderhouden werden door één gemeentelijke dienst die van elke boom een staat bijhield zodat er een grondig overzicht ter beschikking stond. Deze expertise is verdwenen. Wat er nu gebeurd is hap snap beleid wat tot ernstige vormen van bomenverwaarlozing leidt waardoor we daadwerkelijk opgezadeld worden met bomen die in de weg gaan staan doordat hun wortels het wegdek kapot maken. Politiek gezien zijn de bomen in Amsterdam niet meer dan verkiezingspraatjes. Zelfs GL kapt er in Zeeburg, Centrum en Oudwest lustig op los nu ze in de besturen zitten. Zie bv wat er gebeurt in Zuideramstel. Een 1000 nieuwe bomenplan in 4 jaar verkiezingsbelofte van het CDA wordt vermalen door de politiek aldaar tot een 500 bomenplan in niet nader bepaald aantal jaren incl vervanging van gekapte bomen, maar in werkelijkheid wordt er gerooid bij het leven en komt er nauwelijk iets voor terug. Ook gebruiken de stadsdelen slechts DIE duur betaalde adviezen die hen uitkomt. Of het nu bv het Amstelveld is, Rembrandpark, Javastraat, Bilderdijkstraat of de Rijnstraat. Zodra het uitkomt is een boom ziek en dient omgezaagd te worden, of bestaande bomen passen niet meer in het gewenste straatbeeld, herinrichting of nieuwbouw, de lichtinval of godbetert het soort boom, anders is wel het argument de veiligheid. Doordat er géén een gemeentelijke dienst meer is is het ook niet te achterhalen wat er van alle mooie boomplant plannen terecht komt. Het zou mij niet verbazen wanneer blijkt dat er in de afgelopen jaren meer bomen gekapt zijn dan er her- of bijgeplant zijn.
Sanne
-28-  Sanne:
De problemen met betrekking tot opdrukkende wortels is met name een gevolg van een verkeerd aanplantbeleid in de jaren '70 en '80, voor de komst van de stadsdelen. Toen meende men bomen gewoon in het straatzand te kunnen zetten, zoals daarvoor ook geschiedde.De toenemende verharding en inklinking als gevolg van zwaarde verkeer, in combinatie met steeds meer ondergrondse infrastructuur, leidde ertoe dat gewoon planten in het zand niet meer volstond. In de jaren '80 kwam het 'bomenzand' op, toe te passen rond bomen. Echter, in den beginne werd hiervan veel te weinig toegepast (5 m3 per boom). De problemen bleven dus. Inmiddels hebben de meeste stadsdelen wel aardig door hoe je het beste bomen kunt planten, waarbij veel aandacht is voor de groeiplaatsomstandigheid van de boom. Kortom, het ligt allemaal best genuanceerd en heeft, omdat bomen tientallen jaren meegaan, ook met het trends te maken die de afgelopen decennia speelde.
Grappig dat men altijd weer gelijk de schuld bij stadsdelen wil leggen.
Henk
-29-  Henk:
Even een voorbeeld:
Ook Slotervaart gebruikte oneigenlijke middelen. Lees: rapporten. Om de zin door te drijven tegen de wens van omwonenden van het Rembrandpark in. Het ging hier om kap van 300 bomen en herplant van 66(!)
[i]Ook Slotervaart gebruikte oneigenlijke middelen. Lees: rapporten. Om de zin door te drijven tegen de wens van omwonenden van het Rembrandpark in. Het ging hier om kap van 300 bomen en herplant van 66(!)

De Vrienden Van het Rembrandtpark heeft in augustus(2007) contraexpertise laten verrichten door beëdigd boomtaxateur Veronica van Amerongen. Uit dit onderzoek bleek dat de bomen in het zuidelijk parkdeel helemaal niet ziek of oud zijn, zoals de ontwerpers beweerden. De meeste bomen kunnen nog tientallen jaren mee. Ook bleek dat de veertien wilgen langs de Ringparkvijver, waar een voetpad doorheen was gepland, geen teken vertoonden van de beweerde watermerkziekte. [/i]
tekst van de site van VVR
ReindeR Rustema
-30-  ReindeR Rustema:
Meer over de bomen. Een stadsdeel Westerpark-bestuurder vertelde me dat veel van de monumentale bomen de bomen zijn die kort na de oorlog zijn geplant. Tijdens de hongerwinter zijn veel bomen gekapt om de kachel mee op te stoken. Die bomen komen nu tot hun volle glorie. Het is zelfs zo dat voor vogels Amsterdam van bovenaf één heel groot bos lijkt, heel erg groen. Zeker in vergelijking met de omgeving rondom Amsterdam, dat zijn superefficiënte akkers of velden met kassen waar voor een vogel weinig fijne bomen te vinden zijn.

Dit alles is kennis die hij weer had van de experts die het stadsdeel zelf niet heeft, maar die hij wel weet te vinden bij de centrale stad.

Aan die monumentale bomen mag je niet komen, want dan krijg je je hele electoraat over je heen. Toch zou je ze duidelijk moeten maken dat je geleidelijk aan de bomen moet kappen en bijplanten, als ware het een Fins productiebos, want anders moeten ze op termijn allemaal min of meer gelijktijdig gekapt worden.

Af en toe een boom kappen en een nieuwe planten is dus helemaal niet zo erg. Maar ja, dat is lastig uit te leggen. Een boom of dier iets aandoen lijdt tot meer ophef dan een willekeurige mensenrechtenschending. En het electoraat wil liever een grote boom dan een glad wegdek. Behalve de mensen die vlak naast zo'n boom wonen vertelde hij me nog. Die willen de boom graag gekapt zien zodat ze weer zonlicht in huis hebben en een goede prijs voor hun huis kunnen krijgen. Maar de boom aan de andere kant van de straat waar ze op uitkijken mag absoluut niet gekapt worden, of de mensen die ernaast wonen nu hoog of laag springen.

Wil je vijanden, wordt dan lokaal bestuurder. Iedereen zal je haten en je doet het nooit goed.
Michiel
-31-  Michiel:
@Sanne. Het kan niet anders dan dat je uitkomt bij de stadsdelen als verantwoordelijken. Ik mag toch aanemen dat daar de juiste mensen zitten en/of beschikken over de beste expertise. Daar zijn stadsdelen voor dacht ik zo in mijn naieviteit. Het vervelende is alleen als dit soort kwesties spelen de burger vaak wordt gezien als hinderlijk of zelfs nitwit. De afgelopen tijd is dan ook wel gebleken dat burgers soms meer kenneis in huis hebben. Jammer alleen dat er dan altijd een soort “gevecht” uitbreekt tussen ambtenaren/bestuurders en burgers. Niet zo gek dus dat de vingers vaak naar de stadsdelen worden uitgestoken.
ReindeR Rustema
-32-  ReindeR Rustema:
Er zit een grote spelfout in bovenstaande tekst, ik zie 'm nu pas. Fijn als je 'm niet kan vinden of er niet de moeite voor wil nemen en anders mijn excuses ervoor.
hachee
-33-  hachee:
nog even naar aanleiding van de herstraattarieven en de opmerking van Jochem Floor: ik heb je opmerking verkeerd geïnterpreteerd. :-) Wat natuurlijk niet wegneemt dat er dus een regeling voor het herstraten na opbreken bestaat (en wordt toegepast).

Wat de bomen betreft lijkt het me logisch dat je stadsdelen van nu niet verantwoordelijk kunt stellen voor beleid uit de jaren 70 en 80. Wat ze wel kunnen doen is de schade van het verkeerde aanplanten van destijds herstellen. Dus toch bomenkap dan maar. :-/
Ingrid
-34-  Ingrid:
Eerst even terug naar de hobbels en de bobbels.
Stadsdeel Centrum gaat kijken op de Oostenburgergracht en de ergste gaten opnieuw vullen! Klagen via het meldpunt van de Fietsersbond helpt dus wèl!

Dan toch nog maar even die bomen. En het kunnen bemesten van die wortels. Ja, dat kan. En ja, het gebeurt. Ik heb het namelijk zien gebeuren, een ruime maand terug. Heb er zelfs met mijn mobiel nog foto's van gemaakt omdat ik niet wist wat ik zag. Dat dat bestond. Het was voor de deur van mijn werkplek op de Nieuwezijds Voorburgwal. Dus nota bene in hetzelfde stadsdeel. Maar waarschijnlijk moet je het probleem voor zijn, die wortels achteraf de diepte in krijgen, dat lukt natuurlijk nooit.
Henk
-35-  Henk:
boomvoeding of bomenmest inbrengen in de grond kan dus wel en wordt blijkbaar al toegepast op de Nieuwezijds Voorburgwal in hetzelfde Stadsdeel als waar een km verderop op de Oostenburgergracht blijkbaar niet wordt toegepast. Is hier sprake van buurtboomdiscriminatie of wil men het Centrum er beter uit laten zien? Van dit Stadsdeel kan je namelijk alles verwachten behalve consequent zijn in handelen of zeg ik nu iets niet ter zake doende?
Ewald
-36-  Ewald:
Een kademuur bij de Korte Prinsengracht moet dringend hersteld worden. Er staan prachtige monumentale bomen langs deze gracht. Resultaat: kappen die bomen! Waarom, geen idee, de bomen staan herstel in de weg en zijn te groot om ze daar te laten staan. Wat een verdriet. De bomen voelen zich heel erg gediscrimineerd.
Walther Schoonenberg
-37-  Walther Schoonenberg:
@Rob, natuurlijk hebben wij dat aan de kaak gesteld. Al in november 1997 sprak ik in ons blad Binnenstad van “verwaarlozing van de openbare ruimte” (zie Binnenstad166/167, nov 1997). In die tijd hadden wij echter het tij mee en kwam Guusje ter Horst, o.a. gesteund door onze vereniging, met het nieuwe beleid om een flinke kwaliteitsimpuls te geven aan de openbare ruimte. Wij hebben sinds 1997 op veel inspraakavonden en raadsvergaderingem ingesproken. Dat is allemaal te vinden in de notulen.
Des te frusterender is het dat het nieuwe denken tav de openbare ruimte alweer over het hoogtepunt heen lijkt. Zoals iemand anders hierboven volkomen terecht al stelde: “weggepoetst in het collectieve geheugen van de Stopera”.
Maar wij zullen het aan de kaak blijven stellen. Recent nog vroeg iemand van de deelraad mij of ik wat leuke dingen wist om voor te stellen bij de begrotingsbesprekeingen. Ik zei toen: Geef wat meer geld uit aan het noodzakelijke onderhoud. Zonder goed onderhoud is elke investering in de openbare ruimte weggegooid geld. Daarna helaas niets meer van gehoord. De deelraadsleden denken dat ze niet kunnen scoren met 'saaie dingen' als noodzakelijk en goed onderhoud. Dat is kennelijk niet sexy genoeg.
Chris
-38-  Chris:
Aan de orde gesteld in 1997 en nu op een achteraf zitje nog een keer gemeld en dan concluderen dat onderhoud niet sexy is. Erg sterk betoog Walther.
Walther Schoonenberg
-39-  Walther Schoonenberg:
In tegenstelling tot mensen die hier maar wat roepen zijn wij hier al JAREN mee bezig, vanaf 1997 tot nu. Dit is de laatste keer die ik hier iets post, want wat je ook schrijft, het wordt altijd verkeerd uitgelegd.
Bart
-40-  Bart:
En daar hebben we het verongelijkt en nimmer begrepen jongtje Schoonenberg weer. Jonge, jonge jonge.
sarah
-41-  sarah:
@bart, wat een pedante, nare opmerking, duidelijk bedoelt om iemand te kwetsen. bah
Bart
-42-  Bart:
@ Sarah en Walter: bovenstaande reactie is niet de mijne, ik waardeer Walther om zijn niet aflatende reacties als het om het behoud van de binnenstad gaat, iets wat mij ook zeer na staat. Een andere 'Bart' heeft zich blijkbaar in de discussie gemmengd... Bart -uit Lelystad-
pieter S
-43-  pieter S:
ik wil ook nog wel eens reageren eigenlijk,

ben een straatmaker van “een” gemeente, en we verdienen ZO weinig dat het inderdaad uit aan het sterven is. zou jij voor 1300 1400 komen straten? want dat is wat een gemeente betaalt.
fsk4 2202 BR per maand..
ik ben 26 en verdien 1785 euro per maand...
we leveren wel vakwerk... haha maar lang niet zo snel als een particulier die in de meters staat. doe een straatmaker OOK bij de gemeente normaal laten verdienen en de stad is zo weer prachtig...

oja nee ik weet het weer;)straatmaker. uitvoerder. dan begint de organigram zeker pas.. doe eens snijden in die lagen om je straatmakers en tuinmannen te betalen...
geloof me binnen 5 jaar als er nog niets gedaan is... echt waar BEGIN ik zelf een “vereniging” want met de % en dus de vakbond ... daar is het goed fout gegaan in onze maatschapij...

en dat geld voor alle gemeentes... 2200 bruto
wat een schande.
Serge
-44-  Serge:
Misschien eens wat meer waardering voor mensen die met hun handen werken? Wat minder managers cq mensen die alles zo fraai weten te melden op papier?
Jan Stender
-45-  Jan Stender:
Wat die hobbels op fietspaden betreft,ja ik ben er ook niet happy mee
Ook om het feit,dat ik al sinds m,n jeugd rugklachten heb
Op een normale herenfiets rijden,was voor mij een ramp
Een mountainbike met voor en achter vering,was voor mij ook geen optie,vanwege de zithouding
Totdat ik in Wormer een herenfiets tegen kwam,met verend frame en voorvork
Ik heb deze fiets gekocht,de handvaten vervangen door exemplaren van zacht leer
En ook het zadel is vervangen door een oppompbaar zadel
Ik moet zeggen,het rijd heerlijk
Men zou zelf ook,wat aanpassingen aan de fiets kunnen doen,om het fietsen over de hobbels en bobbels wat verdraagzamer te maken
En het hoeft echt niet veel te kosten
Voor mijn oppompbaar zadel heb ik nog geen 15 euro betaald
Marco
-46-  Marco:
@pieter S, 2200 bruto per maand is een uurloon van 14,10 euro (bij 36 urige werkweek).Dat vind ik geen kattepis voor ongeschoold werk!
Ken legio mensen met HBO die dat nieteens verdienen.
Jan Stender
-47-  Jan Stender:
Ik wou al zeggen
Ik werk en mag rondkomen met 1283 netto per maand,bij een 36 urige werkweek
Sanne
-48-  Sanne:
Denigrerend om stratenmaken als ongeschoold werk te bestempelen....
John Zwart
-49-  John Zwart:
Delegeren moet je kunnen in de maatschappij die in de laatste decennia is ontstaan. Klinkt goed maar betekent gewoon: IK benoem het werk wat JIJ moet gaan doen. En het 'doen' wordt beloond met de helft het 'benoemen' met het dubbele. (Bankdirecteuren uitgesloten natuurlijk, die hebben hun eigen vermenigvuldigingsfactor).
Ik vind inderdaad dat een geschoold stratenmaker, die inderdaad vakwerk levert niet mag worden afgescheept met minimumloon en een klein plusje. Zo iemand verdient het daarboven te zitten en niet als ongeschoolde te worden aangezien. Ongeschoold werk is wat die mannen doen met oranje hesjes, die met een prikstok het vuil uit de bosjes in een zak verzamelen.
Marco
-50-  Marco:
@John, ik vind het denigrerend om mensen die vuil uit bosjes prikken als ongeschoold werk te bestempelen.

Laten we wel wezen, prijs wordt in de regel bepaald door aanbod. Niet iedereen kan t werk van een accountant doen, dus wordt ie beter beloond. Zelfde reden dat banen als schoonmaker lager worden beloond. Diezelfde logica lijkt mij in de regel toepasbaar bij stratenmaken, met alle respect.
Martin
-51-  Martin:
@Marco. Wellicht niet bekend, maar stadsdelen maken heel vaak gebruik van mensen die bijvoorbeeld het papier prikken, die afkomstig zijn uit verslavingsinstellingen zoals de Regenboog. Dit staat vaak op hun hesjes. Dit zijn geen vaste banen maar vallen onder dagbestedingsprojecten. Hiervoor wordt subsidie beschikbaar gesteld.
Lkw
-52-  Lkw:
Afgelopen week hebben ze zo'n monumentale boom aan de Wittenbrugergracht rucksichtslos gekapt, heel erg jammer. Ik weet niet of hij ziek was, maar zo zag hij er niet uit.

Ik woon er praktisch naast, maar een briefje in de bus was zeker teveel gevraagd voor de gemeente? Of waren ze bang op de vingers gekeken te worden omdat de boom mischien herstelbaar of helemaal niet ziek was? Ik zou het niet weten, het blijft in ieder geval erg zonde. Ik mis 'm, deze boom, ben er serieus wat verdrietig over dat hij weg is.
Theo
-53-  Theo:
Marco heeft gelijk, een kennis van mij heeft ook een tijdje op een papierprikkerslyceum gezeten, en dat was best een pittige opleiding.
Peter
-54-  Peter:
Lkw: hou het stadsdeelblaadje in de gaten voor de kapvergunningen en de bouwaanvragen, en je kan altijd op tijd bezwaar maken.
Sanne
-55-  Sanne:
@peter

Als je belanghebbend bent althans.....
John Zwart
-56-  John Zwart:
in sommige dorpen worden de kapvergunningen gepubliceerd op een moment als de betreffende boom al platligt, kan iemand me inlichten hoe de stadsdelen zich op dit punt gedragen?
Lkw
-57-  Lkw:
@ Peter: Dankjewel! Ga ik vanaf heden doen, want er staan gelukkig nog een paar oude, fraaie exemplaren hier die - voor zover ik kan inschatten althans - zeker niet weg hoeven. Voor je het weet staan die ook op de nominatie gekapt te worden..

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.