Home > > Shit happens...

Shit happens...


Foto: Thomas Schlijper
Centrum - Voor de gemeente Amsterdam is het grootste nachtmerriescenario rond de aanleg van de Noord-Zuidlijn werkelijkheid geworden: de huizen verzakken. Niet een beetje, maar met decimeters tegelijk.
Daar sta je dan als verantwoordelijk wethouder 's avonds laat de 'complimenten' van de bewoners in ontvangst te nemen. Wat moet je doen?

Wethouder Herrema was zelfs dusdanig ten einde raad, dat hij bijna zijn eigen huis als noodopvang ter beschikking stelde. Want de bewoners van de wevershuisjes aan de Vijzelgracht zijn natuurlijk geen mensen die je kunt afschepen met een stapelbed bij het Leger des Heils. Nee, dat zijn mensen met geld en met advocaten in hun vriendenkring. Als ze het zelf niet zijn. Die willen een belangrijke behandeling en dus werd het Hotel Krasnapolsky.
Ikzelf zou het Amstelhotel geëist hebben, maar ik kom waarschijnlijk nooit in die positie. Ik woon op zes hoog in een torenflat en voordat die tot vijf verdiepingen onder het maaiveld is gezakt zijn we wel een paar metrolijnen verder.
Dat de bewoners verontwaardigd en geschokt zijn is terecht en logisch. Maar het is tamelijk overdreven om dit bedrijfsongeval te verheffen tot een nationale nieuwskwestie, zoals nu gebeurt. In het noorden van ons land verzakken de huizen sinds jaar en dag door toedoen van de gaswinning. Sommige gedupeerden zijn al een eeuwigheid verwikkeld in ruzies over de aansprakelijkheid. Voor de bewoners van de Vijzelgracht is het dus nog een geluk bij een ongeluk dat de metro-aanleg een duidelijk aanwijsbare schuldige is. De rekening kan zonder meer naar de gemeente Amsterdam.

Laten we er dus niet meer heisa over maken dan nodig is. Niemand was erop uit om de panden bewust schade toe te brengen, de gemeente zal de huizen ongetwijfeld netjes herstellen. Dergelijke dingen gebeuren nu eenmaal, hoe vervelend het ook is voor de getroffenen. Je huis kan ook in brand vliegen, de boktor kan in de palen komen, er kan een vliegtuig binnen vliegen, de bank kan het opeisen als je de gestegen hypotheekrente niet meer kan betalen, tram zestien kan je voordeur binnen komen rijden, of de altijd onvoorspelbare Boerenwetering kan buiten z'n oevers treden.
Kortom: shit happens. Maar uiteindelijk komt het allemaal goed en heb je weer een verhaal voor in de kroeg. Neem dan lekker een afzakkertje op kosten van Herrema.

35 reacties op "Shit happens..."

geert
-1-  geert:
Het is niet een geval van shit happens ,was dat maar waar.Het gaat hier over een trots om zo iets aan te kunnen pakken een dat heeft een knauw gekregen.De vraag is of de kundigheid en verantwoordelijksheid nog bestaat of dat daar nep-werk gedaan word.Als men aanvaart dat het een 'shit happens' geval is verander dan de naam na “Pisagracht”.
piet
-2-  piet:
Onzinnig betoog. Onder het motto “in het noorden kraaide er ook geen haan naar, dus dan moeten ze hier ook niet zeuren”. Wat een drogreden toch weer. De gemeente en de aannemers hebben tot dusver veel te laconiek gereageerd op de ontwikkelingen. Over de gebeurtenissen in juni werd de afgelopen weken nog gepraat alsof het allemaal gebaseerd was op een misverstand. Vorige week was er nog een perswoordvoerder die al lachend op de tv toelichte dat verzakken echt een onmogelijke situatie was. Toen was al duidelijk dat het noodsysteem niet adequaat was. En laat datzelfde systeem nu weer gefaald te hebben.

Noodplan? Opvang? Tijdig stopzetten van de werkzaamheden? Geen van de scenario's was goed doorgedacht. Als je er geen heisa van maakt dan komen ze er nog mee weg ook.

“Nee, dat zijn mensen met geld en met advocaten in hun vriendenkring. Als ze het zelf niet zijn. Die willen een belangrijke behandeling en dus werd het Hotel Krasnapolsky.” Dit is al helemaal een dieptrieste opmerking.
John Zwart
-3-  John Zwart:
het is te hopen dat dit waarschuwingssignaal zijn effect zal hebben. het is te hopen dat de deur voor Strukton luchtfietsers, sorry diepgravers, in de binnenstad nu voorgoed gesloten blijft.
O. Schmidt
-4-  O. Schmidt:
Gewoon slopen die lelijke ouwe krotten, heb je geen last meer van dit gezeik. Lekker herbouwen als die lijn er ligt. Of er iets fatsoenlijks neerzetten dat Amsterdam waardig is.
Eric
-5-  Eric:
Station Vijzelgracht wordt gebouwd door Max Bögl, niet door Strukton. Max Bögl bouwt ook Rokin en Ferdinand Bol. Raar dat op de plek waar eigenlijk de meeste ruimte is, de grootste problemen ontstaan.
Er zullen nog wel meer risico's zijn, waar we niet van weten, maar van mij mogen ze verder bouwen. Hoe eerder het klaar is hoe beter. En na één generatie is alle ellende weer vergeten.
Fred
-6-  Fred:
Ach, wat wil je, als je als Amsterdam zo graag je stad op de kaart wilt zetten met een lullig lijntje. laten we niet vergeten dat het wel bedoeld is om Noord beter met de rest van de stad te verbinden en ook dat dreigende floppende project Zuidas aan te takken. Ja, je bent gewezen studentenleider en amateur politicus met hele hoge ambities en dan ook een directeurtje van niets van dat projectburo. Geen wonder, trio vergeet mij niet. En dat moet een dergelijk project in de klauw houden?
Mirjam
-7-  Mirjam:
Wat een belachelijk verhaal. Net als Piet zegt: omdat er in het Noorden huizen verzakken is het in Amsterdam ook niet erg? Wat een onzin zeg. We doen hier niet aan wiskunde, waar twee x negatief een positief oplevert. Het is voor de mensen in het Noorden erg en het is voor de mensen aan de Vijzelgracht óók heel erg. Ik woon zelf niet in Amsterdam maar ik volg het nieuws op de voet en met mij velen. Een nationale nieuwskwestie? Vind ik wel. Het laat wat mij betreft zien dat je als 'burger' machteloos bent tegenover de overheid. Er klinkt jaloezie door in de woorden van Arnoud - omdat hij op zes hoog in een flat woont, moet die rijke stinkerds op de Vijzelgracht niet zeiken. Mmmmh. Vreemde redenering. En wat de schade betreft: ze moeten nog maar afwachten of ze alles vergoed krijgen. In Krommenie, waar door toedoen van de gemeente een groot aantal panden verzakten, konden de bewoners fluiten naar hun huis en geld. En dan nog al het gedoe wat de bewoners staat te wachten omdat ze maandenlang hun eigen huis niet in kunnen. Ik moet er niet aan denken zeg.
Arnoud de Jong
@ Mirjam:
Je leest niet goed en je verdraait de zaak. Ik heb expliciet gezegd dat de bewoners terecht verontwaardigd en geschokt zijn.
De sneer over hun belangrijkheid sloeg op het feit dat ze werden ondergebracht in een chique hotel. De meeste slachtoffers van andere calamiteiten moeten het doen met sporthallen, het politiebureau of zelfs een toevallig passerende tram (Den Haag).
Maar waar het mij om ging: bij alle megaprojecten treden dergelijke bedrijfsongevallen op. Toevallig hoorde ik gisteren bij Het Oog op Morgen een universitair hoofddocent die gespecialiseerd is in deze materie. Hij had exact hetzelfde verhaal als ik.
Zo'n 'belachelijk' of 'onzin' verhaal is het dus niet. Op microniveau bekeken (voor bewoners) is het een ramp, op macroniveau hoort het er allemaal bij.
Bart
-9-  Bart:
@ Arnoud: het blijft even erg of je nu in den Haag boven de tramtunnel (zwemtunnel) of in Amsterdam langs de NZlijn woont, of in Slochteren op de ineenzakkende gasbel: plotseling uit je huis moeten wegens veregaande verzakking blijft vreselijk! Een ander verhaal is natuurlijk de aansprakelijkheid van de opdrachtgevers en bouwers van een dergelijk megaproject,en vervolgens is er ook nog de vraag: 'was dit allemaal nodig?'.
Op de Vijzelgracht zijn minder controleboringen uitgevoerd dan op andere toekomstige stations, met het doel van kostenbesparing. Men heeft daarmee een aantal oude heipalen over het hoofd gezien, die de uiteindelijke lekkages hebben veroorzaakt. Ik hoorde dat zelfs Maison Descartes en het Franse consulaatin de 1e Weteringdwarsstraat zijn verzakt. En de 'Wevershuisjes' op sommige plaatsen wel 24 cm. Dat wordt nog een duur grapje! En een paar jaar geleden werd nog geroepen dat het monitorsysteem elke verzakking van meer dan 5mm zou registreren...
Tijd voor het gemeentebestuur om zich af te vragen of het 'afsnijden van een bocht'(http://www.de bovengrondse.nl) nu zoveel geld moet kosten, zodat Amsterdam nog tientallen jaren 'armlastig' is; en de risico's (denk maar aan de Ferdinand Bol, die is nog lang niet klaar!) Is dat de jarenlange ellende en overlast waard?
Bart
-10-  Bart:
excuus: moet zijn http//www.bovengrondse.nl
En of de bewoners nu in Kras of in het buurthuis om de hoek opgevangen worden, dat doet er volgens mij niet zoveel toe, feit is dat ze zeker de eerste maanden niet meer terug in hun huis kunnen!
O. Schmidt
-11-  O. Schmidt:
@Bart

Ja, gutteguttegut. Wat vreeeeeeeeeeselijk, die arme mensen toch.
Bart
-12-  Bart:
@ O.Schmidt: is jou zeker nooit overkomen, hé..(dat je plotseling je huis uit moest door een calamiteit, brand of zo?)
Had het niet alleen over arme mensen, maar over risico's die gemoeid zijn met de aanleg van de NZlijn. En blijk niet alleen te staan, krijg bijval uit onverwachte hoek: Prof. Dr. Heertje , de econoom, is het volstrekt met mij eens als het gaat over geld in bodemloze putten storten, en nu liever stoppen, dan eindeloos en tegen beter weten in risico's creeren voor de Amsterdamse burger, inclusief een 'faillissement' van Amsterdam; geraamde kosten in 2002: 1,4 miljard, inmiddels werkelijk uitgegeven 1,9 miljard, verwachte eindstand 3,2 miljard (volgens eigen berekening, uitgaande van kostenoverschrijdingen van vergelijkbare projecten...
Sigi
-13-  Sigi:
Wat een ellende en voor wat? een lijn die niemand wil en totaal niet nodig is. Lekker. Het kost ons allemaal bakken vol geld en we schieten er niets mee op.

“Maar waar het mij om ging: bij alle megaprojecten treden dergelijke bedrijfsongevallen op.” Ach ja, de beroemde collaterale schade, moet je maar voor lief nemen. Die totaal overbodige NZ lijn is het niet waard!
Eelco
-14-  Eelco:
Directeur van projectbureau dhr. Veldhuizen vertrekt. Was al eerder gepland. Ik zou zeggen, beste meneer Veldhuizen, blijf zo sportief om nog even te blijven. Misschien heeft deze meneer wel fouten gemaakt in aannemen van te makkelijke berekeningen of zoiets. Heel vervelend zijn afscheidsfeestje ging niet door. Dit is net zo een beweging als de wethouder dhr.Dales die een hele voorstander was van de NZ-Lijn. Nu zit deze meneer riant en schadevrij op een ander project directeur te spelen. Daarvoor snel weg als burgemeester naar het Noorden. Kortom, of er sprake zal zijn van bouwfouten is nog niet bekend, maar wie er verantwoordelijk wordt gesteld, mochten er fouten zijn gemaakt, tja........niemand. Uiteindelijk draait de goegemeente wel weer op voor de kosten. Makkelijk toch als niemand zich verantwoordelijk hoeft te voelen. Dan kun je fouten maken bij het leven.
Sjors
-15-  Sjors:
En dan hor je dat het projectbureau gewaarschuwd is door mensen van de TU in Delft dat er meerdere verzakkingen kunnen optreden. Ja, hoe geloofwaardig ben je dan nog! Een lijntje van nul komma nul dat nog aan het begin staat, want er moeten nog diepe stations gebouwd worden en de boringen moeten nog gaan plaatsvinden. Er is nu al een kostenoverschrijding van ruim 2 miljoen en in plaats van 2011 wordt het project in 2015 opgeleverd. Als we als stad nu ruim in het financiele jasje zouden zitten dan zou ik zeggen, ach wat maakt het allemaal uit. Je merkt nu al dat er elk jaar driftig gespaard moet worden om de openbare ruimte na realisatie fatsoenlijk opgeknapt te krijgen. Daarnaast is er overal een tekort en moet er driftig bezuinigd worden. Postcode 1012 moet zonodig met gemeenschapsgeld gerealiseerd worden (uitkopen van criminogene eigenaren) en voor nop verhuurd worden aan kunstenmakers. Immers, we zijn een eeeeeeeeeeeerg creatieve stad! De Zuidas komt er ook nog aan als rampenproject waar ook de gemeenschap weer voor op mag draaien. Dan hebben we het nog niet eens over sombere economische vooruitzichten. Nou, ik zou het wel weten.
Jan
-16-  Jan:
@ Arnoud
Je hebt met zorg de juiste ingredienten gepakt voor een leuke discusie. Compliment.

'foute' PS: Als buurtbewoner heb ik me wel eens stiekum geergerd aan de verwennerij van de B&L plein slachtoffers.
George
-17-  George:
Ah, Bos en Lommerplein, nooit meer gehoord wat daar nu precies de afwikkeling van is geweest. Ook daar heeft de gemeenschap uiteindelijk de kosten kunnen dragen. Mij kan het niet zoveel schelen waar bewoners worden ondergebracht, als ze maar fatsoenlijk worden ondergebracht. Waar ik me dan weer wel aan erger is het feit, dat woningcorporaties bij hun renovaties mensen zomaar hun huis uit kunnen zetten. Is wel niet te vergelijken, maar ik wil dit toch even onder de aandacht brengen. Ook daar moeten mensen gewoon hun huis uit. Daarom kan ik me wel iets voorstellen bij het stuk van Arnoud. Deze mensen zijn getroffen maar zullen we gecompenseerd worden. De mensen die vanwege renovatie (lees verrijking van corporaties) hun huis uit moeten hebben gewoon geen keuze en worden gecompenseerd met 5000 euro verhuiskosten. Dat staat niet in verhouding.
oerWouter
-18-  oerWouter:
Och och och wat een triest stuk zeg, ik twijfel of ik wel moet reageren want het riekt naar 'hoe krijg ik de meeste comments bij mijn bericht'-actie. Maar goed.

Het gaat natuurlijk niet om die paar mensen op een stad van bijna een miljoen, dat is inderdaad een klein drama dat voor hen niet leuk, is maar waar de meeste Amsterdammers geen last van hebben.

Het punt is dat de gemeente Amsterdam wederom als een stel uberprutsers een project heeft aangepakt, nergens over nagedacht en niet voor risicospreiding hebben gezorgd (woord kent de gemeente Amsterdam niet eens). Om over het 'referendum' maar niet te spreken.

Nu zitten we met een project waarvan de betrokken bouwbedrijven er baat bij hebben dat er zaken mis gaan, ze kunnen dan weer meer vragen vanwege de 'tegenslag'. En het boren, wat gezien wordt als het meest risicovolle van de hele onderneming, moet nog beginnen.

De meest onbenullige opmerking uit je stuk (en de concurrentie was pittig), is wel dat Herrema ook maar iets van de onkosten vergoed. Die kosten betalen wij als Amsterdammers en niemand anders. Het hotel, het opkopen van de huizen, de vertraging, de schadevergoedingen. Heertje schat de totale kosten nu op 4 miljard euro, VIER MILJARD EURO! Ruim 5 duizend euro per Amsterdammer. Voor u uitgegeven door een stel incomptetente idioten die als bestuurder willen pronken met een mooie nieuwe metrolijn.

Het nieuws is dus niet dat wat mensen hun huis uit moeten, het nieuws is dat onze stad in ernstige financiele problemen kan komen door die totaal onnodige metrolijn.
Sjaak is boos
-19-  Sjaak is boos:
Toen ik in Amsterdam kwam wonen (jáááren geleden) werd er al iedere dag geschreven in de kranten dat er een risico bestond op verzakking. De bestuurders hebben blijkbaar willens en wetens deze discussie genegeerd en frontaal geprutst. Zonde van die prachtige huizen, en van onze stad die langzaam tot bouwput vervalt. Niet te filmen dit!
Sanne
-20-  Sanne:
Inmiddels is elders in de stad al kilometers diepwand en allerlei andere constructies gemaakt zonder enige verzakking.
Bart
-21-  Bart:
nogmaals@ O. Schmidt: bij nalezing van je meerdere zure reacties heb ik een vraag: waarom woon je nog in Amsterdam? Mijn suggestie : ga in Houston(Amerika)of Cuba wonen daar ligt regelmatig alles bijna plat, kun je mooi je eigen nieuwe huis bouwen/ niet cynisch bedoeld tegenover de slachtoffers van dergerlijke natuurrampen/ maar wel tegenover O.Schmidt...

Verder, over de kosten, ik zei 3,2 mlj, bij narekenen is 4,5 miljard realistischer ( zeggen andere economen)
Wat mij op dit moment het meest ergert is dat diverse professoren/hoogleraren en andere deskundologen hebben gewaarschuwd voor het effect: de kosten kunnen worden beperkt door minder inspectie, minder intensieve controle en minder kwaliteit van inspectie en beton- onder andere de directeur van de oudste funderingsfirma in Amsterdam zegt dit (WALINCO,vroeger WaalPaal), de meerwaarde is dat het project goedkoper uitvalt, ondanks de verzakking/instorting van mogelijk een groot aantal panden op de route van het traject...
De afschuwelijke werkelijkheid is dat men liever het risico neemt dat de hele Vijzelgracht/ Ferdinand Bolstraat-Ceintuurbaan verzakt/ onbewoonbaar wordt (sorry,ik vergeet het Rokin met ook veel prachtige oude panden!!)... THE SHOW MUST GO ON, en Amsterdam is nog decennia lang aan het huilen (vrij naar hoe heette ze ook weer, zwarte Riek ofzo?)
En dat allemaal vanwege het afsnijden van een bochtje in de bestaande metro/tram structuur, met een beetje alertheid en creativiteit had men nu al een prachtig sneltramnet gehad van CS tot Zuid, en een tunneltje naar Noord was waarschijnlijk ook wel al gereed ..
Bart
-22-  Bart:
Nogmaals:(onduidelijke formulering)de directeur van WALINCO had deze calamiteit voorspeld, dus al heel lang geleden gewaarschuwd voor dergelijke problemen..
John Zwart
-23-  John Zwart:
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee.
Achteraf blijken er altijd waarschuwende geluiden te zijn geweest.
Toch: toen Strukton nog niet zolang geleden met het plan kwam om een hele ondergrondse binnenstad met autotoegang onder Amstel en grachten te gaan bouwen, waren de juichende geluiden ook in de meerderheid.
Zelfoverschattende politici komen daarmee altijd in de verleiding zich door grote combinaties voor riskante karretjes te worden gespannen.
Het is gebeurd en het zal wéér gebeuren, helaas.
Arnoud de Jong
@ John:
Dit is je reinste telepathie! ;-)
Ik zat net even dat artikeltje op te zoeken met alle juichende reacties over dat Struktonplan!
Hier dus:
http://www.amsterdamcentraa...
job
-25-  job:
Begint een beetje op geen stijl.nl te lijken hier, ZUUR!
Dr.D
-26-  Dr.D:
Zit zelf eigenlijk te wachten op een breuk van de gietijzeren gasleidingen...
oerWouter
-27-  oerWouter:
@John: Natuurlijk zijn er altijd waarschuwende geluiden en een bestuurder moet denk ik niet bang zijn om uiteindelijk ondanks dat op een gegeven moment een beslissing te nemen met het risico dat het niet goed gaat.
Het probleem zit echter dieper: het ontbreekt bestuurders aan het vermogen tot een open dialoog. Je krijgt als inwoner bij de start van zo'n project al meteen het gevoel dat je iets door de strot geduwd wordt en dat de mensen die er mee komen eigenlijk al hun keus gemaakt hebben. Ze zijn met hun aandacht niet bij wat de beste oplossing is, maar bij hoe ze hun oplossing door alle procedures krijgen. Dit is een fundamenteel probleem in ons bestuurlijk systeem en roept zeer begrijpelijk frustratie op en, soms ongefundeerde, felle reacties.
Er zijn zat oplossingen hiervoor maar op dit moment is er weinig interesse bij de politiek, en zolang de kiezer weigert in het kieshokje daarmee af te rekenen zal het voorlopig inderdaad blijven gebeuren.
bob
-28-  bob:
noord-zuid lijn:
beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald,
en eerst de ringlijn afronden.
yanny scutt
-29-  yanny scutt:
Arnoud, het maakt niet uit of de bewoners advocaat zijn of aardappelverkoper.

Het gaat hier om de teloorgang van mooie oude huizen waar iedereen -advocaat of aardappelverkoper- graag woont en dat ook willen blijven doen!

Daarom mag het hele project (metro-lijk..) een halt maken, want het kan niet zo zijn dat mooie huizen -die bovendien beschermd horen te zijn (of dat al zijn)- ten koste gaan van het beetje mooie Amsterdam wat ons nog gebleven is in de afgelopen 20 jaar!

Meneer Herrema verdient geen sympathie. Hij had beter moeten opletten!

Intussen mogen de bewoners hun huizen verkopen aan een woningbouw-verening die als vanouds warme banden onderhoudt met de centrale politiek dus dat komt wel goed!

De bewoners krijgen een zak geld en met een flinke subsidie van de overheid (richting woningbouwvereniging) gaan die panden tegen de vlakte en hey presto! Nog meer fantasieloze nieuwbouw wordt neergezet...
Charles
-30-  Charles:
Ook triest, hele stukken van een stuk architectuur zijn gesloopt (Bijlmer) dan ook nog meer waardevolle architectuur zoals het Wibauthuis en wat te denken van Nieuw West. Daar ligt niemand wakker van. Iemand horen roepen : nu ben ik fucking dakloos? Ooit kinderen in Nieuw West of de Bijlmer horen roepen dat ze bah, uhhh in een hotel zitten met bruin behang? Dat ze hun MP3 spelr niet kunnen vinden en pa als troost een briefje uit zijn zak trekt met de tekst : joh koop nog effe een trui en broekie. Brrrr wat een gezeik. Die bewoners krijgen een flink pak geld en kunnen zich een vrije kavel veroorloven op Ijburg.
Henk
-31-  Henk:
toch sta ik liever ondergronds op een groot perron te wachten op een (dure) metro die op tijd rijdt dan bovengronds in weer en wind wachten, op een drie stoeptegels brede tramhalte, alwaar een vroegtijdig aftandse tram of stinkende bus laten zien dat vrije tram- en busbanen geen garantie zijn voor eficient openbaar vervoer.
jaap
-32-  jaap:
wedden dat het aantal tegenstanders van de metro toen, minder is dan de tegenstanders van sluiting van dezelfde metro nu?
yanny scutt
-33-  yanny scutt:
Henk, ik ga regelmatig vanuit station Burgemeester de Vlugtlaan met de metro richting Amsterdam -Oost waar ik een kind heb die in de Vrolikstraat woont.

Het is een erg ongezellige rit en op overamstel moet je ook nog eens overstappen.

Dus heb ik maar eens de 'bovengrondse' gedaan op tram-lijn 7 vanaf de Burgermeester de Vlugtlaan tot de halte bij het OLVG.

Dat was leuk! Niet alleen hoefde ik niet over te stappen (op een nare tochtige halte) maar er viel ook heel wat te zien onderweg EN de reistijd was nog net iets sneller!

(En de tramconducteur was geen race-maniak..)
amsterdamboy
-34-  amsterdamboy:
Ha Yanny,
Fijn dat je ook eens een positieve ervaring met de tram hebt gehad. Alleen bestuurde de conducteur waarschijnlijk niet de tram, maar deed de bestuurder dat :-)
Walther Schoonenberg
-35-  Walther Schoonenberg:
Het 'indident' met de verzakkingen laat zien dat wij destijds gelijk hadden dat met de metroaanleg onbeheersbare risico's worden genomen met de historische binnenstad. Er zou hooguit enkele millimeters verzakking kunnen optreden. Het werden 23 centimeters. Dat betekent dat we zijn bedrogen. Als de gemeenteraad destijds de waarheid was verteld dat dergelijke risico's onvermijdelijk zijn wanneer je een dergelijke ingreep in de historische binnenstad pleegt, was niet besloten tot de metroaanleg.
Het gevoel van 'zie je nu wel' mag echter niet triomfantelijk worden. Alle energie moet thans gericht zijn op het behoud van de panden. De Wevershuizen zijn belangrijke 17de-eeuwse monumenten die niet verloren moogen gaan. Met gemak zegt men 'ach, de panden zullen wel weer worden opgeknapt'. Maar ik weet uit ervaring dat het een jarenlange inspanning vergt waarbij zoals bij elke restauratie veel inventiviteit en geld nodig is. Dat werkt komt natuurlijk weer op de schouders van de mensen die destijds hadden gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van de metroaanleg.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.