Home > > Noord-Zuidlijn moderne waterlinie?

Noord-Zuidlijn moderne waterlinie?

Amsterdam - Onlangs las ik ineens op AT5 tekst dat de MIVD (Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst) gevoelige informatie had opgeduikeld uit het verre, maar toch o zo dichtbije Afghanistan, inzake een mogelijke terroristische aanslag in Amsterdam. Er zijn kaarten en tekeningen gevonden van het Amsterdams openbaar vervoer stelsel. Die data hadden vervolgens bij de AIVD terecht moeten komen, maar door allerlei interne, James Bond-achtige verwikkelingen is het daar pas laat van gekomen.

'Schandalig!'; roepen we dan al snel, maar bij pagina 108 vielen de schellen me van de ogen; een heel scherm gevuld met ontsporende treinen, meters verwoest spoor, botsingen en vrijwel permanente vertragingen.
Maar natuurlijk! Dit is allemaal deel van het Grote Plan! De Noord-Zuid Lijn; Briljant! Een verschrikkelijke bouwput waar voor de gemiddelde terrorist geen eer te behalen valt. Het zou ons niet eens opvallen als iemand er morgen een brisant granaat in mikt. Het Centraal Station ziet eruit alsof er, inderdaad, een bom is ontploft. Het Dok, gepland zenuwcentrum van mobiele bedrijvigheid op de Zuidas, is nog lang niet af, en naar ik nu vermoed blijft dat zo tot onze jongens de zaken in Afghanistan opgeklaard hebben.

En wij maar denken dat we simpelweg geen trammetje binnen budget kunnen laten lopen, ha! U dacht echt dat we onze musea niet gewoon open kunnen gooien?
Dit is doeltreffend internationaal ontmoedigingsbeleid ten opzichte van een mogelijke terroristische dreiging.

Chapeau, heren van het Grote Plan: we kunnen gerust slapen. Er is hier eenvoudig niets te vernielen. De tactiek van de verschroeide aarde, Amsterdam stijl. Een moderne waterlinie, plan and destroy. En Osama heeft beteuterd het nakijken.


22 reacties op "Noord-Zuidlijn moderne waterlinie?"

engine 54
-1-  engine 54:
De Noord-Zuidlijn is een gigantische klus die nu eenmaal voor veel overlast zorgt.
Als hij klaar is profiteren we daar echter wel allemaal van. Erg goedkoop van al die schrijvers om steeds weer over die overlast te beginnen. Schrijf ook eens positief nieuws over deze broodnodige aanleg
Dr.D
-2-  Dr.D:
@engine
Ondere welke steen zit U?
Een overbodige, miljardenoverschrijdende, ondergondse tram die de binnenstad doet instorten!
Probeer daar maar eens positief onder te blijven...
Arnoud de Jong
@engine54
Stukje satire moet kunnen, lijkt me.
En die NZ-lijn komt er toch, het duurt alleen een beetje lang. Onderwijl doden we de wachttijd met lekker Amsterdams gemor.
Ik zou pas wantrouwend worden als iedereen in deze stad razend enthousiast was. ;-)
Bart
-4-  Bart:
Goh, Arnoud, je doet net alsof JIJ weet wanneer dit gedrocht klaar is :-) Ik weet het, 'ze' zeggen dat 'ze' al halverwege zijn, mooi toch? ;-). En zonder satire en gemor is AC zichzelf niet meer...
En alle mensen die nu nog denken dat ze in 2015(?) gaan profiteren van de N-Z lijn, wonen dan allang in Lelystad, op minder dan 30 minuten van Amsterdam Centraal!!!
Bart
-5-  Bart:
En @ Jaro: het “grote plan” is tegen die tijd allang ontmaskerd, c.q. opgelost door NICS, of naar keuze: Witze of inspector Morse...
(Maigret doet niet meer mee...)
engine 54
-6-  engine 54:
Dr.D
Ik zit juist boven op die steen en zie in de toekomst vele duizenden forenzen, toeristen en dagjesmensen die dagelijks met veel plezier gebruik maken van de Noord-Zuidlijn.

En ok Arnoud, de satire op zich is wel leuk natuurlijk, maar wat mij betreft liever maar eens over wat anders.
Bijv. over dat fantastische nieuwjaarsfeest op het Rembrandplein van 22.30 uur tot 00.30 uur, wat nu opeens toch weer niet zeker is dat het doorgaat.
Bart
-7-  Bart:
@ engine: wat een bijzonder interssant onderwerp?!!!
Dr.D
-8-  Dr.D:
Herstel!
@Engine
In Uw kinderlijke onnozelheid heeft U waarschijnlijk te lang in de neonletters staan staren bij de Prins Hendrikkade.
“Jesus Loves You”

En daardoor iedere vorm van realisme uit het oog verloren
Dr.D
-9-  Dr.D:
Omdat de N/Z lijn onmogelijk is onder de oude stad dat op een moeras is gebouwd.
Het mannetje dat zijn huis op het ijs bouwde,
met positivo`s die ondertussen de kleren van de keizer bewonderen.
So!
Duidelijk genoeg?
Jaro
-10-  Jaro:
Welk Oudejaarsfeest?
Dr.D
-11-  Dr.D:
Bijv. over dat fantastische nieuwjaarsfeest op het Rembrandplein van 22.30 uur tot 00.30 uur, wat nu opeens toch weer niet zeker is dat het doorgaat.

Zie je je daar al staan op 1 januari op T plein?
yanny scutt
-12-  yanny scutt:
Ha, ha!

Leuk geschreven Jaro! En ...het wordt nog veel erger heb ik gelezen in het Parool.
Want er wordt nog veel meer opgebroken in de aankomende 10 jaren (het liefst alles tegelijk) dus dat wordt struikelen en strompelen in Mokum..

Wij moeten -naast het noodpakket in geval van rampen, aanbevolen door de overheid- voor de zekerheid ook alvast maar krukken gaan aanschaffen!

Ik ben het helemaal met jou eens; 'al kwada' heeft goede medestanders bij onze stadsplanners..
Gerard
-13-  Gerard:
Het basisprincipe van een waterline is een gebied onderwaterlaten lopen vanuit een hogergelegen watergebied.
Een van de mooiste scenario"s is :, gelijktijdig 3 sluizen/ stuwen opblazen
1 de stuw / sluis bij Hagestijn en Wijk bij Duurstede. 2 de oranje sluis bij Amsterdam en 3 de sluizen bij Ijmuiden Uiteraard dient de voorkeur om dit te doen na ca. 5 dagen noordwesten wind in combinatie met springtij.
De waterlinie die dan ontstaat is geweldig
een voorbeeld daarvan is dat schiphol alleen nog bereikbaar is per watervliegtuig
Het gehele westen van het land ( Noord-holland , Zuid-holland , Utrecht en een deel van Gelderland en Brabant inclusief grote delen van Overijsel , Friesland en een stuk van Groningen in totaal ca. 17000 km2 staat dan grotendeels enkele meters onderwater.
Moeilijker dan bovenstaande is het niet.
Joke
-14-  Joke:
Als het waar is wat Gerard schrijft , dan kunnen we de NZ-Lijn misschien altijd nog gebruiken als internationaal oefencentrum voor diepzee duikers of als ondergrondse parkeerplaats voor duikboten.
Bart
-15-  Bart:
@ Gerard: Leuk bedacht, maar makkelijker is het nou ook niet: je berekeningen kloppen helaas niet, heeft Al Qaida ook weer een punt om nog niet toe te slaan...
je bent vergeten de 'traagheid' van de doorstroming van het water te berekenen, en nog veel meer factoren , maar ik ga je niet op betere ideen brengen..
Eigenlijk walgelijk dat je zoiets ter tafel brengt!
C.c. Min. van defensie..
Jaro
-16-  Jaro:
Gerard, je had mee moeten doen met de waterschaps verkiezingen! Voor een veilig en droog Nederland. Mijn stem had je gehad.
John Zwart
-17-  John Zwart:
Kosten-baten analyses zijn pas (ver) achteraf te maken. Soms zijn we blij met gigaprojecten waar we in eerste instantie erg kritisch naar keken, zoals het delta-hoogwaterbescherming-plan.
Het kan ook anders uitpakken, zoals de betuwelijn.
Hoe het met die NZ lijn van Amsterdam gaat uitpakken? Het is in ieder geval schromelijk onderschat vwb moeilijkheden, vertragingen en kosten. Wat wordt het nut? Dat we de pontjes kunnen opdoeken en misschien wat minder GVB bussen tussen Noord en Centrum hoeven laten pendelen, lijkt me niet genoeg. De mensenmassa's “dagjesmensen” “toeristen” etc. zie ik nog niet in de NZlijn instappen.
Het lijkt toch dat die lijn (te) hoog gegrepen is. Een extra buis naast de bestaande IJtunnel voor twee tramsporen zou voor een fractie van de prijs allang operationeel zijn geweest, maar ja prestige eist ook zijn rechten op.
robert55
-18-  robert55:
De pontjes kunnen in ieder geval niet opgedoekt, want die vormen de voetgangers en fietsers verbinding tussen noord en de stad.
In het plan Rode loper [herinrichting Rokin en Damrak] staat dat die herinrichting zo belangrijk is omdat reizigers met de Thalys en de ICE straks op station Zuid aankomen en dan met de NZ lijn naar de stad gaan. Dat is een mooi voorbeeld van het 'nut'van die lijn, net als bussen uit Noord die straks voor een groot deel niet meer tot CS komen: de rijtijd in de nieuwe metro zal wel kort zijn, maar er komt voor vrijwel iedereen een extra overstap bij, plus een diepgelegen metrostation waaruit je ook tijd nodig hebt om weer boven te komen
Raoul Mertens
-19-  Raoul Mertens:
Inderdaad Robert55. Grootse plannen voor een Rokin en Damrak maar voor wie moet dat dan zo groots worden. Nu blijkt dus dat trams en bussen minder zullen gaan rijden als de NZ er komt. Dat was altijd bestreden. Maar, er rijden toch niet alleen trams over het Rokin die naar de Vijzelstraat gaan. Er gaan ook trams ergens anders heen. Dan rijdt er ook nog een nachtbus, nou ja rijden, meer scheuren, in de nachtelijke uren. Plaatsjes zien er weer fraai uit, maar de praktijk zal het uitwijzen.
Peter
-20-  Peter:
Peter:

@ engine
Waar profiteren we dan van?
Rouke oid.. ff wat malware downen vanaf
-21-  Rouke oid.. ff wat malware downen vanaf:
Dè AIVD & MIVD & hun amateuristische kijk op aanslagen plegen..
*snurk*.
Leuk dat ditsoort zaken app. 'bedacht' worden, maar ik kan in in A'dam e.o omgeving zo'n 55.000 verschillende scenario's bedenken om aanslagen te plegen, en das' dus excl. de rest van NL..
Kortom: laat maar komen; de Nederlander ligt toch nergens wakker van; laat staan 'aanslagen'.. Toch republique A'dam?
oerWouter
-22-  oerWouter:
Tja, dat hele terrorisme is nu definitief als mediahype ontmanteld. Na 11-9 konden terroristen op Schiphol jarenlang met een gestolen medewerkerspasje alle vliegtuigen binnenwandelen maar, ondanks dat onze regering zich in dubieuze oorlogen mengt, neemt er niet een terrorist de moeite om een fatsoenlijke aanslag te plegen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.