Home > > Van Blauw naar Oranje

Van Blauw naar Oranje

Het zal volgens mij praktisch niemand ontgaan zijn, maar sinds vandaag zijn alle voormalige Postbank klanten Koninklijke klanten van de ING. Ook zo fraaie envelop gekregen? Nou, we kunnen in ieder geval massaal een fraaie geldzaken ordner afhalen bij het bij ons vertrouwde, weliswaar nu fraai oranje, kantoor.

Een prachtig wervende folder, handig in elkaar gedraaid door het vaste communicatiebedrijf van de ING. Nee, er verandert helemaal niets. Waarom ING en Postbank zijn samengevoegd, is vooral dat er een bundeling van krachten moest komen om nog beter al onze vragen te kunnen beantwoorden. Hmmm, kan me niet herinneren dat ik ooit, zolang als ik klant ben geweest van de Postbank, ook maar 1 vraag heb gesteld. U?
Wij, voormalige trouwe klanten van de Postbank, hoeven ons geen zorgen te maken. Wij kunnen gewoon op dezelfde wijze onze bankzaken blijven regelen. Zelfs de betaaltarieven veranderen niet. Wij, de trouwe Postbankklanten krijgen er door de samenvoeging zelfs iets extra’s bij, namelijk gespecialiseerde kennis en persoonlijk advies.

Getver, het zal toch niet waar zijn dat je avond aan avond precies op het tijdstip dat je de piepers net op tafel hebt gezet, lastig wordt gevallen door zo een vals hijgende telefonische verkoper. Of, elke week zo een vrolijk Oranjefolder in je brievenbus met vergelijkende prijzen voor allerlei verzekeringen en/of schreeuwend rentetarief voor een nieuwe spaarrekening die je beslist moet gaan openen. Of nog erger, je mailbox vol nutteloze informatie van die Oranjebank.

Maar beste Oranjebank, wat gaat er nu toch met het ons vertrouwde Postkantoor gebeuren? Waar gaan al die onzekere medewerkers nu naartoe? Gaat de Oranjebank die ook op een koninklijke wijze helpen aan een andere baan? Net als die 2700 mensen die vandaag te horen kregen dat voor hen bij die fantastische Oranjebank helaas geen plek meer zal zijn? Moeten wij, trouwe Postbankklanten er ordinair gezegd, eigenlijk alleen maar voor zorgen dat de top lekker in het Oranjepluche kan gedijen?

Ik weet eerlijk gezegd als voormalig trouwe Blauwe Postbankklant, niet goed wat ik van die samenvoeging moet vinden. Ik krijg alleen maar het gevoel dat er op slinkse wijze in een tijd waar niemand weet waar hij/zij zo een beetje aan toe is, gewoon een walgelijke reorganisatie is uitgevoerd. Inderdaad, dankzij het blauwe bloed heeft de Oranjetop een heel koninklijk gevoel. Hmmm, misschien wordt het nu dan toch echt maar eens tijd om naar een duurzame Groen getinte bank over te stappen.

23 reacties op "Van Blauw naar Oranje"

Metten
-1-  Metten:
Ik heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in dat er in de dienstverlening voor postbankklanten niet zo gek veel gaat veranderen, zeker niet als het gaat om basiszaken als internetbankieren, pinnen, etc.
Een klein voordeeltje vind ik zelfs dat er nu eindelijk weer een gecombineerde chip/pinpas komt, ik ben die twee losse pasjes zat!
Het postkantoor zoals we dat nu kennen zal inderdaad gaan verdwijnen. Het huidige netwerk zal vervangen worden door postagentschappen in sigarenwinkels en dergelijke. Deze overgang is al een tijdje geleden in gang gezet en heeft voor ons, de consumenten ook voordelen: de openingstijden zijn ruimer en er zijn er meer van, dus ze zijn vaak dichterbij.

Natuurlijk is het zo dat er topmannetjes comfortabel in hun torentjes zitten tegen een topsalaris, maar dat is toch nooit anders geweest? In de huidige tijden zullen ze waarschijnlijk een stuk minder bonussen opstrijken dan in de afgelopen jaren...
John Zwart
-2-  John Zwart:
Hm, ik lees die folders niet eens, allemaal hetzelfde brallerige 'wij zijn er voor JOU' geleuter dat je in slaap moet sussen. Het verbeteren van de service door sluiting van postkantoren is ook gelul. In mijn dorp was er tot voor 2 jaar een volwassen postkantoor/postbank met 2 loketten en openingstijd tot 18:00u. Na de sluiting is er een postagentschap in een Brunawinkel waar 1 medewerkster om 17:00u haar jas aantrekt.
Pikant detail: het voormalig postkantoor staat al 2 jaar LEEG en te koop. Niemand wil het blijkbaar hebben. Efficiency, besparing?
En die 2700 postbankmensen die nu blijkbaar opeens overbodig zijn, daar wordt het beter van? Hebben die mensen dan jarenlang zitten niksen? Goed betaald uit hun neus zitten eten?
Ronkende folders staan vol leugens. De tarieven veranderen niet. Tot 2010 als JIJ vergeten bent wat werd beloofd.
Vertrouw ze niet, de vos verliest niet zo snel zijn streken.
Ruud
-3-  Ruud:
Onder de noemer efficientie is half Nederland een oor aangenaaid. Zeker nu in een tijd waar banken ondersteund moeten worden door overheid had Bos toch wat beter moeten opletten bij deze fusie. Nu de fusie rond is vliegen er 3000 medewerkers uit. Kijkt Bos nog even naar de beloningen in de top? De ING heeft het heus niet bedoeld om het voor de klanten makkelijker te maken. Gewoon voor eigen gewin. Inderdaad, overstappen naar een andere bank.
Metten
-4-  Metten:
John:
De verbetering in service verschilt kennelijk van stad tot stad: voor mij persoonlijk (amsterdam zuid) is het juist andersom: Het postkantoor was altijd om 17u gesloten en op zaterdag ook dicht. Nu kan ik gewoon tot 18u terecht en ook op koopavond en zaterdag. Toch prettig als je fulltime werkt.
De 2700 banen die verloren gaan (dat betekent dus niet 2700, maar zo'n 1000 gedwongen ontslagen) zullen inderdaad deels bij de (voormalige) postbank verdwijnen. Logisch ook, want het voeren van 2 merken kost nou eenmaal meer overhead dan het voeren van 1 merk. Dat betekent toch niet dat mensen de afgelopen tijd uit hun neus hebben zitten vreten? Overigens valt ruim de helft van de ontslagen bij Nationale Nederlanden, waar het niks te maken kan hebben met de fusie ING Bank/Postbank.

Natuurlijk gebeurt zo'n fusie niet met de gedachte dat het allemaal beter is voor de klant: dat is gewoon onzin. Maar waarom zou het opeens zoveel slechter moeten worden door zo'n fusie? Er is nog steeds genoeg concurrentie, dus echt wakkerliggen daarvan doe ik niet...
Frank Verloon
-5-  Frank Verloon:
@Metten, volgens mij ben je redelijk naief. Maakt niet uit. Klanten zoals jij heeft de ING juist nodig om al klappend langs de kant te staan.
yanny scutt
-6-  yanny scutt:
Nel de Jager,

De ASN bank bestaat al heel lang en is niet omgevallen.

Dat kan ook niet volgens mij omdat spaarders en beleggers niet verwachtten grote winsten te maken maar hopen dat het geld goed wordt besteedt!

En dat lukt heel goed met de ASN (investeert winsten in arme landen MET behoud van groen) waar ik het grootste deel van mijn spaargeld heb ondergebracht.

Ook ik doe aan risico-spreiding en heb een groot deel van mijn inkomen in handen gegeven van de RABO-bank die dan wel geen 'cameleonitische' verkleurende leeuwen kan laten zien, maar nog steeds recht overeind staat!

Meneer Bos zou er goed an hebben gedaan juist deze banken te ondersteunen in plaats van de voormalige Giro-bank te belonen met alweer de zoveelste fusie!!
WK
-7-  WK:
Alle geld voor Giroblauw-reclame is in elk geval definitief verspild.
Onze goeie ouwe giro heeft tenminste nooit geld uitgegeven aan het sponsoren van de formule 1.
De ING wel.

We leven nu onder het kapitalisme-in-vol-ornaat. Je moet met je tijd meegaan.

Anders kunnen ze die bank straks namelijk niet vèrkopen!
Arnoud de Jong
2700 man weg en toch de sponsoring van Formule 1 en topvoetbal niet in gevaar brengen. Goed ondernemerschap, dacht ik zo...
Arnoud de Jong
Het meest zorgelijke is nog dat die ING-reclames even kut blijven als die van de Postbank. Jezus, wat is dát een ultiem slecht reclamebureau.
Arnoud de Jong
Toch is de verschijning van geilstoere rockmilf Anouk een enorme verbetering.

Hoewel, vergeleken met Jan Mulder is zelfs mijn vorige buurvrouw een verbetering...
John Zwart
-11-  John Zwart:
Ik wil helemaal geen 'promotors', ik wil gewoon bankieren, snelle behandeling van acceptgiro's, een reële rente, een telefoonnummer dat niet aan een computer gekoppeld zit, geen praatjes en folders die mij benaderen alsof ik imbeciel ben, en al helemaal geen 'rockmilfs' die ook een graantje willen meepikken.
Michiel
-12-  Michiel:
Ik heb nu al twee dagen achter elkaar vrij nutteloze brochures in mijn brievenbus ontvangen. Vergelijking van tarieven waarbij, ja hoe kan het anders, de ING er als goedkoopste uitkomt. Inderdaad zoals hier al eerder gemeld, voorlopig dan. Want volgens mij zijn ze heel erg uitgekookt bij de ING. Wat een papierverspilling. Zijn daar al die andere voor de laan uitgestuurd?
Herbert
-13-  Herbert:
@John,
Het verminderen van het aantal postkantoren is al iets wat al in de jaren '80 aan de gang was. Voor PTT-Post waren de meesten al lang niet meer rendabel. Daarom is in 1992 Postkantoren BV opgericht waar TNT en ING beiden van 50% in zitten. Later hebben ze Bruna overgenomen. Maar het aantal posthandelingen bleef dalen, ondanks dat er na de overname van Bruna er veel meer postagentschappen bijkwamen en ze ook andere producten gingen verkopen. ING wilde wel graag het aantal postkantoren en -agentschappen overeind houden en zodoende kwam de joint venture. Maar ook het aantal geldhandelingen is met 99% gedaald door de geldautomaten. Net zoals bij andere banken. Het is dat de wetgever bepaalt dat er op x-duizend mensen een postagentschap of -kantoor moest zijn, anders waren ze allang dicht. In 2010 en 2011 loopt de samenwerking af en gaat ING zijn eigen gang.
Metten
-14-  Metten:
Frank Verloon:
Waarop baseer je dat ik zo naief zou zijn? Ik sta niet klappend langs de kant of iets dergelijks, ik ben alleen die enorm veroordelende houding een beetje zat: Het is niet alsof het hier een staatsbedrijf betreft dat op het punt staat geprivatiseerd te worden. Het waren twee grote commerciele bedrijven en het wordt één groter commercieel bedrijf. Gaat dat nou werkelijk zoveel verschil uitmaken voor de dagelijkse bankzaken? Ga je dan opeens veel vaker lastig gevallen worden door callcenters? Ga je nou echt zoveel meer spam krijgen van 'de oranjebank'? Ik denk gewoon van niet.
Het blijft gewoon een commercieel bedrijf met alle voor- en nadelen voor de consument van dien.

@Suffie:
Vandaag is bekend geworden dat ING stopt met sponsoring van Formule 1. Zó hypocriet zijn ze kennelijk ook weer niet :)
John Zwart
-15-  John Zwart:
ING Bankvestiging in Almere Stad na de ontvangst van de geldinjectie van Wouter Bos. Het hele pand ingepakt met (oranje) spandoeken: We veranderen uw bank, en de banken, en de stoelen, en de tafels, en de balie, en de ... enzovoort enzovoort. Met eigen ogen zien we waar het belastinggeld in eerste instantie naar toe gaat: naar het pushen van het nieuw samengevoegd imago van de ING bank en wijlen de Postbank NV die we zo snel mogelijk moeten vergeten. Meneer of mevrouw Metten, je gelooft je eigen ogen niet. Zet dan toch een bril op!
George
-16-  George:
Inderdaad John, het gaat erom dat de overheid nu moet en moest ingrijpen bij de banken en dan zou je mogen verwachten dat er wat zorgvuldiger met zaken zou worden omgegaan. Bij de ING kan het gewoon niet gekker.
Wim
-17-  Wim:
John Zwart: wat een goedkope praat. De fusie valt op een uiterst ongelukkig moment daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als de beslissing (al heel lang geleden) is genomen om te fuseren, moet je die ook doorzetten met alle maatregelen die daar bij horen. Laat iedereen vooral doen waar ze goed in zijn.
De overheid als veto-orgaan past daar absoluut niet bij.
Marco
-18-  Marco:
Ik heb al enige tijd hetzelfde gevoel. Overstappen voor het te laat is. Ik wil niet meebetalen voor de graaiers. Maar wat is nou een echt eerlijke bank?
John Zwart
-19-  John Zwart:
@Wim - Goedkope praat? Dat is wat er op die spandoeken staat.
Eerste essentie na de overlevingssteun door onze overheid betekent: de vestigingen tot het lege casco slopen en opnieuw inrichten? Ze doen waar ze goed in zijn? Slecht omgaan met andermans geld, ja.
Raoul
-20-  Raoul:
Een goede bank? De ASN en Triodos. Banken die investeren in milieuvriendelijke projecten en ook nog eens hun geld (ons geld) investeren in het financieren van andere kleine projecten. Het enige wat je voor lief moet nemen is minder rente plus het feit dat er wellicht (nog geen) internetbankieren mogelijk is. Maar liever een transparante bank dan het graaien wat nog steeds plaatsvind. Laten we niet vergeten dat de toenemende crisis te wijten is aan mismanagement in de geldsector.
rudipensionado
-21-  rudipensionado:
De fusie zat al jaren in de pijplijn en dat was inmiddels een niet te stoppen proces. Ook de daarbij behorende ontslaggolf was al gepland dus kom aub niet aan met de verdrietcrisis oid want het was allemaal gepland. Dat het, achteraf bezien, allemaal negatiever is uitgevallen is inderdaad tegenslag maar de directie van dit bedrijf moet geen verhaaltjes vertellen.
Kost een paar centen al die reclame en doen ze die formule 1 racewagens ook nog? Je zal er maar werken en je baan verliezen en je ziet die raceauto langskomen op de tv.
Arnoud de Jong
@Metten: dat lijkt me een verstandige beslissing! Geen bedrijf kan uitleggen dat ze 2700 mensen moeten ontslaan, maar wel geld in een rijkeluissport blijven pompen. Verder sluit ik me aan bij Arnoud: eerst een eind aan die verschrikkelijke reclames, dan ga ik overwegen om mijn rekeningen te handhaven..
Peter
-23-  Peter:
Gewoon overstappen op een eerlijke groene bank, ASN of triodos ofzo.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.