Home > > Dit kun je een stad niet aandoen!

Dit kun je een stad niet aandoen!

Foto: Arnoud de Jong
Amsterdam - De Noord-Zuidlijn valt nog eens 290 miljoen duurder uit en is niet eerder dan 2017 klaar. Daarom treedt wethouder Tjeerd Herrema vandaag af.
Zoiets heet in bestuurlijk Nederland: 'je verantwoordelijkheid nemen'.
Ik noem het: je verantwoordelijkheid ontlopen. Want eigenlijk zou zo'n wethouder tot het bittere einde met ons allemaal de ellende van de Noord-Lijn moeten uitzitten. Niet meer als wethouder van Verkeer natuurlijk, maar gewoon als wethouder van Noord-Zuidlijnverdriet. Uiteraard tegen het minimumloon, want meer kunnen we niet missen.
Nu zal ik Tjeerd Herrema niet al te hard vallen, hij heeft die hele bouwput ook maar op z'n bord gekregen indertijd. Nee, voor de echte verwijten moeten we natuurlijk bij Geert Dales zijn, het pedante mannetje dat ons opzadelde met deze miljoenenstrop. Hij had ons bovendien verzekerd dat de lijn niet meer dan 317 miljoen euro zou kosten en dat alles onder controle was.

Geert Dales is inmiddels alweer twee bestuurlijke functies verder en zit na zijn onvoltooide burgemeesterschap van Leeuwarden als bestuursvoorzitter bij Hogeschool InHolland te Den Haag. Want zo gaat dat in Nederland. Een bestuurder kan onbekommerd de ene puinhoop na de andere achterlaten en wordt daar nooit meer op aangesproken.
Dus hoezo 'verantwoordelijkheid'?
Een vrachtwagenchauffeur zou allang een levenslange rijontzegging hebben gekregen. Geert Dales moet dus onbezoldigd terugkomen om z'n eigen rotzooi op te ruimen.

Weer 290 miljoen extra die in deze crisistijden op de begroting drukt. Wachten tot 2017. Dat kun je een stad toch niet aandoen? Nog een paar verzakkinkjes en we maken het met z'n allen niet eens meer mee!

(Meer nieuws om 12 uur bij AT5).

66 reacties op "Dit kun je een stad niet aandoen!"

Ronald
-1-  Ronald:
Ik ben van mening dat Tjeerd Herrema niet zijn verantwoordelijkheid ontloopt, maar nu heel duidelijk een statement heeft gemaakt. Amsterdam heeft een molensteen om haar nek welke ze inderdaad van Geert Dalles heeft gekregen. Ik vraag me nu af, in een tijd van crisis waar Amsterdam dit geld vandaan gaat halen. Was afgelopen jaar de directeur van het projectbureau niet opgestapt? Ook die mag nog een keer op het matje komen. Inderdaad zijn alle verantwoordelijken, zeker bestuurders, managers en directeuren inmiddels weg. Amsterdam mag het nu verder opknappen. Maar....is die lijn nog te stoppen?
Vinus
-2-  Vinus:
Noord Zuid lijk
WK
-3-  WK:
Wie verdient eraan?
De duurste advocaten om de voorwaarden in contracten en de verzekeringen uit te zoeken
(Zou van der Laan het voor een vriendenprijsje doen?).
Profiteur Dales lijkt me daar ongeschikt voor.

P.S.
Dat tunnelboorsysteem, kunnen we de tegenvallers daarbij eigenlijk wel aan?
Die gaan we óók nog krijgen.

Leve de pont!
CityZen
-4-  CityZen:
Je kunt naar Dales wijzen, maar wat te denken van de cultuur van fractie-discipline, waarop o.a. de PvdA zich laat voorstaan.

Was Bouwe Olij toentertijd niet de enige die de moed had volmondig Nee te zeggen tegen dit project, ondanks de druk die toen links en recht op hem uitgeoefend moet zijn?

De kwaliteit van besluitvorming bij het stadsbestuur, daar vraagt Herrema met zijn aftreden terecht nu aandacht voor.
Tjerk
-5-  Tjerk:
Eind jaren tachtig liepen de bouwkosten van de Stopera ook danig uit de hand. Het werd ruim 200 miljoen gulden duurder en de bouw duurde 5 jaar langer dan gepland.
Er is blijkbaar een wetmatigheid dat zeer grote projecten te optimistisch worden ingepland, danwel niet goed in de hand worden gehouden.
Herrema is wat dat betreft in goed gezelschap. Dat aftreden van bestuurders lijkt inderdaad wel erg gemakkelijk te gaan. Ik zou zeggen nog even doorbijten Tjeerd, Volhouden, als je maar voor middernacht op de Bonkevaart de finish haalt.
eddie
-6-  eddie:
dichtplempen die tunnels en die 300 miljoen verdelen onder de armen!
Carel M. Vanderloos
-7-  Carel M. Vanderloos:
Misschien voelt Tjeerd wel iets voor het burgemeesterschap van een terpdorp, een bewezen constructie die de tand des tijds heeft doorstaan!
Blijft er vast nog wel tijd over om samen met je man een shortstay-accomodatie te runnen.
saldo
-8-  saldo:
om niet te vergeten dat dales die apparaten in de afrikahaven ook heeft aangeschaft voor miljoenen , zeer pedant roze mannetje .....
Goudvies
-9-  Goudvies:
Als die lijn nou met veel geld van het Rijk wordt afgebouwd door Nederlandse bedrijven met Nederlandse bouwvakkers zou dat een erg mooie investering in de Nederlandse economie zijn! Miljoenenproject, hebben we toch juist nodig nu?
ron
-10-  ron:
OK nog maar een keer:
Z A K K E N V U L L E R S !
ron
-11-  ron:
@city Zen, nee het was Ouke Bijlsma, die zich tijdens z'n chemokuren (sorry samenleving, als de realiteit iets te hard opgeschreven wordt, maar ook daarin heb ik -helaas- ruime ervaring) verdiepte in de NZ-lijn en uiteindelijk tegen stemde.
Richard
-12-  Richard:
Misschien toch eens overwegen of er een parlementaire enquete gehouden kan worden en dan alsnog alle destijds verantwoordelijken bestraffen. Dales uit zijn functies ontheffen. Maar, het had nu ook wel goed geweest als niet alleen Herrema was afgestreden maar ook de andere verantwoordelijke wethouders. Wat te denken van van Poelgeest? Nu gaat hij waarnemen. Ja wat gaat hij waarnemen. Het hele huidige college is verantwoordelijk voor dit belachelijke kostenoverstrijdende project. Inclusief de verantwoordelijke raadslden en ambtenaren. Nu gebeurt er nog niets dan weer een commissie die gaat kijken hoe nu verder. Hoezo verder, genoeg is gewoon genoeg.
Guus
-13-  Guus:
Het siert Herrema dat hij is afgetreden, het lost net zo min iets op als het aftreden van Van Poelgeest die vermoedelijk dat fatsoen niet heeft. De meglomane weredstadideeën hebbende aanstichters van het kwaad hebben allemaal een goedbetaald heenkomen gevonden. Wat Amsterdam nu rest is dezelfde instelling hebben welke 'usance' is bij multi-nationals: Het project STOPPEN!!!, dus de gereed zijnde stations ombouwen tot schuilplaatsen voor allerlei soorten rampen, voor mijn parten theaters of parkeergarages, voor de rest het verlies nemen. De optie 'doorgaan' is niet meer bespreekbaar want dat is niets anders dan het liquideren van de eeuwenoude parel Amsterdam.
Vinus
-14-  Vinus:
@Guus:Goed idee!
Want je moet er niet aan denken dat er ook nog eens geboord gaat worden…

Weet je wat?
We maken van alle ondergrondse stations vette discos. Met een unique selling Point. Want door de enorme aandacht voor de veiligheidsmaatregelen zijn dit de brandveiligste discos van de wereld. En dan iedere avond een strippende Geert Dales als hoofdact. Ohnee, dan loopt het publiek weg…;-)
Misschien wil Herrema dan portier spelen bij de discos?
Want dansen is het enige wat ons rest in tijden van crises…
henk de W
-15-  henk de W:
Niks stoppen! Gewoon lekker doorgaan. Opgeven is voor zwakkelingen. Over 20 jaar lachen we hier met z'n allen om.
John Zwart
-16-  John Zwart:
Deze gedeeltelijke verontschuldiging van Herrema kan ik onderschrijven. Meneer Geert Dales is een overambitieus manneke dat voornamelijk zijn eigen carriéreladdertje zorgvuldig beheert. Als burgemeester van het provinciestadje Leeuwarden riep hij al vrijwel vanaf zijn benoeming dat zijn streven was binnen korte tijd als Premier in Den Haag te tronen.
Allez, het wordt tijd dat die afkorting PvdA eens in zijn ware setting wordt gelezen: Partij voor de Ambitieuzen. Dan ligt alle verantwoordelijkheid weer waar die in feite ligt.
Guus
-17-  Guus:
@Henk de W
Als we over twintig jaar willen lachen kopen we antiquairische exemplaren van het kappersblaadje 'De Lach', die zijn beduidend grappiger en goedkoper dan deze N/Z-lijncatastrofe.

Zojuist bij 'Eén Vandaag' een emeritus-hoogleraar weg- en waterbouwkunde gezien die vond dat men niet kan stoppen omdat het het wereldwijde aanzien van Nederland zou schaden. Daarna prognotiseerde de man dat het project rond de 20 miljard zou gaan kosten. Met alle respect voor de man vrees ik dat de problemen niet zijn opgelost zodra de eerste metrorit heeft plaatsgevonden. Er niet alleen gebouwen met een ongekende historische waarde maar ook complete wijken -denk aan de Pijp- naar de filistijnen zullen worden geholpen. Het lijkt me heel goed mogelijk dat een aantal jaren nà de ingebruikname van die lijn er alsnog gebouwen etc zullen verzakken o.i.d.
Hallo ja; ik ben mijn geboortestad Rotterdam niet ontvlucht om te sterven in een tweede Rotjeknor.

Ik wil een referendum!!!

@Vinus
Voor de diverse disco`s heb ik wat namen bedacht.
Dales Palace.
Ernst Bakker Paradise (Bij de ingang een zoetebroodjeswinkel)
Schelto Patijn Rommellebom.
Andere naamsuggesties van harte welkom..!
forron
-18-  forron:
Zie ook uit die tijd:

http://www.bovengrondse.nl/...
Bernd
-19-  Bernd:
Naast Dales zijn er natuurlijk nog een heleboel andere mensen met kilo's boter op hun hoofd. Om te beginnen natuurlijk het Projectbureau, dat gewoon zijn eigen agenda zat door te drukken in plaats van democratisch genomen besluiten uit te voeren. En de voorstemmers in de gemeenteraad: ondanks dat er geen deskundige te vinden was die durfde te zeggen dat dat allemaal wel kon, en ondanks ervaringen met eerdere megaprojecten (bv Stopera), gewoon instemmen met zo'n plan zonder eens goed naar de budgetten te kijken en vragen te stellen over al die stelposten...
Guus
-20-  Guus:
@Vinus
Aanvulling op mijn reactie van gisteren 23.54 uur: Mark van der Horst Tangopaleis.

@Bernd
Wat je beschrijft is het gegeven dat politici besluiten moeten nemen betreffende zaken waarvan ze geen enkel verstand hebben, dus ook de mogelijke problemen niet kunnen overzien. Er is het partijdisciplinair stemmen wat ook niet stimuleert om zich in een kwestie te verdiepen want hoe de uitkomst van de eigen research ook zal zijn moet men tegen de persoonlijke voorkeur stemmen. De macht van de ambtenarij en de lobbyïsten wordt volledig onderschat. Die groepen bereiden de beslissing voor, dus zullen zij het wél weten. Algemeen bekend is dat de enige periode waarin politici naar het volk luisteren, met hen in gesprek gaat, de verkiezingtijd is. Onbegrijpelijk dat men in Amsterdam heeft gekozen voor een in expirementele fase verkerende tunnelbouwtechniek, het gebeurt steeds meer. Gisteren stemde de Tweede Kamer in meerderheid voor de invoering van het electronisch patiëntendossier terwijl veel artsen, ethici, daar tegen bezwaren hebben omdat het de zoveelste inperking van onze privacy is. In Barendrecht wil men een CO2-opslagveld ònder een woonwijk aanleggen. De kloof tussen wetenschappers/politici en burgers is dat de eerste groep is verstard in ambitieisheid en in rekensommetjes, al lang niet meer persoonlijk aansprakelijk is te stellen wanneer het toch mis mocht gaan. De burgerij is emotioneel omdat zij bij fout gaan het slachtoffer zullen worden en er minstens een generatie overheen gaat voordat de schade is hersteld en de misplaatste arrogantie wordt toegegeven. Zo lang er niet wordt gewerkt aan het minimaliseren, dichten, van de kloof tussen politici/ambtenarij/wetenschappers en de burgers zullen er nog hèèl vèèl van dit soort geldverslindende, onrust veroorzakende, catastrofes plaatsvinden.
-21-  :
@John: Dales is VVD'er hoor.
John Zwart
-22-  John Zwart:
@Wieland - Freudiaanse vergissing.
Komt dat misschien omdat ik het verschil niet meer zie?
Jochem Floor
-23-  Jochem Floor:
@ John: dat je even weet, gebrek aan interesse komt voor eigen rekening.
yanny scutt
-24-  yanny scutt:
Arnoud,

Zo gaat dat nu eenmaal in de politiek van Amsterdam; je wordt deelraadslid, en bij gebrek aan beter ben je wethouder voor je Amen kunt zeggen..(in sommige gevallen zelfs burgemeester)

En nu lopen we met z'n allen -toeristen incluis!- over een enorme 'trilpudding' genaamd Amsterdam, die zomaar kan instorten!

Natuurlijk moet die metro-lijn worden voltooid. Maar intussen is duidelijk geworden dat de staatskas dat niet gaat bekostigen en terecht!

Weg met al die stadsdeelvoorzitters die overal over mee willen toeteren met behulp van een waar leger van ambtenaren die van hun 'gezond' niet weten!

Met terugwerkende kracht moeten de Amsterdamse burgers de teveel betaalde salarissen opeisen van die wethouders en ambtenaren die voor deze RAMP hebben gezorgd.

Dan rijdt die metro op tijd....
yanny scutt
-25-  yanny scutt:
P.S. ....en wie weet komt buslijn 19 dan ook eens vaker langs op de Slotermeerlaan...
Arnoud de Jong
Volgens mij heeft de NZ lijn bar weinig met stadsdeelvoorzitters te maken...
Marianne
-27-  Marianne:
Yanny ziet door de bomen het bos niet meer, laat staan dat ze onderscheid kan maken tussen wat waar bij hoort. Yanny heeft gewoon de pest aan stadsdelen en/of de wethouders en ambtenaren. Yanny heeft de pest aan heel veel dingen. Ik heb tot nu toe nog nooit iets gezien wat een beetje positief klinkt. Wat moet je toch gefrustreerd door het leven gaan als je geen enkele lach meer over je lippen kan krijgen in dit hele mooie en leuke Amsterdam. Kom op meid/vrouw/moeder/oma. Het leven is kort, maak er iets fraais van. Het leven is een feestje maar je moet wel zelf voor de slingers zorgen.
Cor
-28-  Cor:
Vandaag het driftig reagerend roze kleine mannetje in Buitenhof gezien? Volgens Dales is er gewoon niets aan de hand met de NoordZuidlijn en worden er verkeerde berekeningen gemaakt. Amsterdam vergeet gewoon steeds te indexeren en er is een knullige aannemer aan het werk. Wat Dales betreft graag een enquete dan kan hij eindelijk zijn verhaal kwijt. Hoe pedant kun je zijn! Waarom heeft Dales dan nooit gemeld dat de kosten exclusief de indexeringen zijn? Hoe langer het duurt hoe meer kosten dus wel degelijk een overschrijding. Waarom meldt Dales niets over de idiote contracten die zijn afgesloten met de bouwers. Waarom meldt Dales niets over het niet-aansprakelijk kunnen stellen van de bouwers omdat dit zo staat in de contracten. Kortom, een mooie prater die Dales die typisch het gedrag van een verongelijkt kind ten toon spreidt. Ik heb het goed gedaan, het zijn die andere die het niet goed zien. Brrrrrrr, mag deze man terug naar Leeuwarden?
Arnoud de Jong
Marianne, laten we elkaar niet afkatten, er zijn politici genoeg die betaald worden om het mikpunt van hoon te zijn. ;-)
David R
-30-  David R:
Ik snap niet zo goed waarom er bij Dales telkens moet worden verteld dat hij 'roze' is, en waarom bij Herrema bijvoorbeeld niet. Het komt op mij nogal kleingeestig over.
Ria Varseveld
-31-  Ria Varseveld:
@David. Inderdaad zou die kwalificatie niet aan de orde moeten zijn. Maar Dales kan zich zo ongelooflijk kwasi heftig reagerend opstellen terwijl Herrema gewoon probeert heel zakelijk te blijven. Misschien zit daar het verschil in. Maar zoals gezegd, het doet er niet toe hoe iemands geaardheid is, zeker niet bij de Noord Zuid Lijn.
Floris
-32-  Floris:
Ik ben ook voor een referendum. Zo snel mogelijk. Of we kappen ermee en maken een paar parkeergarages/disco's van de bouwputten, of we gaan door zonder zeuren.

De opkomstdrempel is sinds 2003 20%, dat moet te halen zijn.
Guus
-33-  Guus:
@Floris
Hartelijk dank voor de bijval van mijn in deze reactiedraad geventileerde ideeën.
rudipensionado
-34-  rudipensionado:
Het is laf om op te stappen.
Als je op school je best niet deed moest je het opnieuw doen, desnoods een heel jaar.
Het zou van kwaliteit getuigen om door te pakken in plaats van het zinkend schip verlaten en lekker in de luwte verder te leven tot er een vriendje een baantje voor je heeft want zo gaat dat tussen die lui.
oldboysnetwork
Sean
-35-  Sean:
Ach zoals Herrema al kon melden op de vraag wat hij nu ging doen “ ik kreeg net een SMS of ik kon komen praten”. Ongelooflijk toch!
Raoul
-36-  Raoul:
Zo, komt de verkoop van Nuon even op een goed moment. Je ziet de wethouders al weer handenwringend en likkebaardend hun tekorten opvoeren. Er wordt alleen vergeten dat er nu jaarlijks een dividend uitkering plaatsvindt. Dat levert jaarlijks toch een bom duiten op. Nu ineens alles verkopen levert op kort termijn geld op. Maar kun je de garantie krijgen, ook al wordt dit geld op de bank gezet, dat er dan jaarlijks eenzelfde bedrag aan rente vrijkomt? Amsterdam, let op uw zaken, bezint eer gij begint. Laat u niet verleiden die bodemloze NZLijn alsnog met al de nog te verwachtte tekorten, alsnog af te maken. Volgens mij moet je dit besluit niet overlaten aan dit college, maar moet dit goed doorgerekend worden door specialisten, ter zake kundige mensen.
Bart
-37-  Bart:
Het is niet laf om op te stappen, als je een 'hoofdpijndossier' van een paar incapabele, zelfgenoegzame amsterdamse raadskabouters op je bord krijgt, vervolgens alle al opgelopen vertragingen en kostenoverschrijdingen eindelijk eens in kaart brengt, en je plaatsvervangend schaamt omdat een aannemer prutswerk geleverd heeft, en je een hoop mensen niet meer gerust kunt stellen met “over 6 jaar praat niemand er meer over” of dergelijke onzin van een uitgeweken stadskabouter uit Leeuwarden... En als je dan ook nog durft te zeggen dat het tunneltje ongeveer een mio duurder is becijferd, dan wil je toch geen wethouder meer zijn?
Tjeerd Herrema heeft als een echt mens (tja, daar zitten er ook nog een paar van in het college en de raad) gedragen en gewoon zijn twijfels over dit debacle geuit, en vervolgens zijn persoonlijke conclusies getrokken. Eerlijk en oprecht!
Lisa
-38-  Lisa:
Inderdaad Bart, zoals eerder door mensen opgemerkt, heeft het aftreden van Herrema een steen in de vijver gegooid. Je kan dus eerder zeggen dat hij zich heeft opgeofferd om ruimte te maken voor een doorbraak. Deze is er nu dus ook. Vind het alleen wel weer erg slecht dat er gelijk een nieuwe wethouder moet aantreden. Ik zou zeggen, laat die NoordZuidlijn nu even bij een ter zake deskundig iemand achter. Ik heb geen medelijden met Herrema, die komt wel weer ergens anders aan de slag. Had het anders gekund? Ik denk het niet want dan had Herrema over een maand weer tekorten moeten melden en was hij wellicht gedwongen tot aftreden en had dit niet dit effect gehad. Ja, soms moet je wat opofferen! Dat zouden meer bestuurders moeten doen.
Mako
-39-  Mako:
Zie je het al voor je dat in het bedrijfsleven een project aan gaat wat zo uit de hand loopt? Het wordt allemaal tig keer duurder dan gepland en het gaat ook nog eens veel langer duren.

Dit kan ook echt alleen weer bij de overheid bij ieder normaal bedrijf had men er al lang de stekker uit getrokken.

Ik zeg dan ook nu stoppen met deze grootheidswaanzin!!! Verlies nemen en klaar
Oscar
-40-  Oscar:
Links op links.
Die verwarde Bart maakt het wel heel bont. In ruil voor dat spreeksteentje verkondigt ie de hele dag onzin.(heeft ie het zelf wel in de gaten?)
De mensen die wel de moeite hebben genomen om te luisteren naar de President van Shell hadden kunnen meemaken hoe rechts op rechts reaggeert.. Oud wethouder Dales kreeg met excuses te horen hoe er dus wel gebudgeteerd moet worden. Maar laten we onszelf vooral niet voor de gek houden; iedereen wilde dit en het kritische (Amsterdamse) volk moest verlakt.
Vinus
-41-  Vinus:
@Mako

Als het daadwerkelijke tijdspad en kosten direct bij het begin bekend gemaakt zouden zijn, had niemand voor de Noordzuidlijn gekozen. Dan had heel Amsterdam op zijn achterste benen gestaan. Zo gaat het namelijk altijd bij grote projecten. Die worden heel optimistisch geraamd om ze door de besluitvorming te krijgen. Denk maar eens aan de oosterscheldewerken.
Is op zich iets voor dat optimistisch ramen te zeggen, want anders gebeurt er namelijk nooit meer iets in dit land. Overigens bedoel ik daarmee niet dat ik voorstander van de Norodzuidlijn ben. Want dat ben ik niet. Maar wel van de oosterscheldewerken want anders was Nederland alsnog verzopen.
Oscar
-42-  Oscar:
bovenstaand stuk houd een rare vergelijkende conclusie in.
Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen 'kritieke' volksgezondheid en politiek megalomane projecten zoals de betuwe en Noord zuidlijn.
Bart
-43-  Bart:
@ Oscar:“die verwarde Bart”.. Bedoelde u mij? Ik vind uw betoog zeker niet uitmunten in helderheid, en dat “ik de hele dag onzin verkoop” is geheel voor rekening van uw naar mijn idee ernstig verwarde brein...
@ Mako: Juist in deze tijd lopen zeer veel bedrijfsprojecten gierend uit de hand, qua kosten: denk aan de vele banken, die zonder vele miljarden overheidssubsidies gewoon failliet zouden zijn, en General motors en Fanny Mae en Freddie Mac en alle anderen, ook veel nederlandse bedrijven!
Wat meer nuance, a.u.b.!
Nogmaals on topic: Het feit dat Herrema is afgetreden is een signaal dat het buitengewoon slecht gaat met het 'management' van de NZlijn, dat bewijst het zojuist uitgebrachte rapport maar eens des te meer.
En: ten tijde van de start van het project waren er vele, ja voor sommigen -helaas- veelal linkse mensen, die pertinent tegen de aanleg van dit dure gedrocht waren...Omdat het slechts een klein stukje van de binnenstad 'beter' bereikbaar zou maken. Persoonlijk ben ik nog steeds voor een verbinding van Centraal met noord, en mogelijk zelfs met Zaanstad en Purmerend; en ook tussen 'far south' en de eindpunten van de trams in Zuid. Dan sla je gewoon het moeilijke, en meest kostbare stuk in de binnenstad over, dat moet dan maar gewoon een soort sneltram met vrije baan worden..
RudiPensionado
-44-  RudiPensionado:
Bij zijn aantreden waren de hoog oplopende kosten al bekend.
Het blijft laf.
Wat zijn opvolger gaat doen had hij zelf moeten doen.
Hij weet vermoedelijk al dat de Dolle Dwaze Dagen in de Bijenkorf dit jaar niet zullen doorgaan vanwege de verzakkingen aldaar. :)
Jochem Floor
-45-  Jochem Floor:
@ RudiP: zie je nou dat er ook nog wel wat goeds uit die NZ-lijn voortkomt?
Anne
-46-  Anne:
En weten jullie wat stuitend is. Er staan nog een paar projecten op stapel. Stadsdelen Centrum en Westerpark zijn heel stilletjes bezig het plan door te drukken voor de ondergrondse 'Marnix' parkeergarage in het water van de Singelgracht, omdat er parkeerproblemen zijn in de Jordaan (wat waar is) en omdat er parkeerproblemen zijn in de Frederik Hendrikbuurt (wat niet waar is).
De bewoners van de Nassaukade 64/120 zijn net aan het wakker worden, de bewoners van de Marnixkade slapen nog. Het project is in fase twee. Onderzoek naar de technische haalbaarheid is gedaan door (niet lachen) Witteveen+Bos; ja dezelfde van de NZ lijn. En 'WC eend adviseert altijd WC eend', dus dikke kans dat straks Witteveen+Bos ook het werk gaat uitvoeren, net zoals het bij de NZ lijn gegaan is. Kan Witteveen+Bos de 'proven technology' van de diepewand platen weer uit de kast halen. 'Proven failure' zullen ze bedoelen, want de diepewand techniek is exact wat er gebruikt is bij de metrostations bijvoorbeeld aan de Vijzelgracht. Het trieste resultaat is bovengronds te zien op de Vijzelgracht en bij bouw van de NZ Bahn in Keulen. (Arme jongens die daar onder het puin verdwenen)
Mensen wordt wakker, want in de Singelgracht willen ze het hele toneelstuk weer gaan opvoeren met grote risico's voor de omwonenden aan de Nassaukade en Marnixkade en dan voor een parkeergarage die waarschijnlijk te duur voor bewoners wordt, dus die nog een 'aanzuigende werking' ook gaat hebben.
18 maart 2009 infoavond over het Plan van Aanpak voor de Fred. Hendrikbuurt; locatie de Poort (Heel gek, er staat niets in de uitnodiging over parkeergarage)
http://www.westerpark.amste...
25 maart Infoavond over de Parkeergarage; locatie Cartesius Lyceum, Frederik Hendrikplantsoen 7-a
Als het goed is krijgen de betrokken bewoners dit keer een uitnodiging van het Stadsdeel, zo niet, toch komen, als we afwachten gaat dit kansloze project binnen een paar weken geruisloos naar fase 3.
Arnoud de Jong
@Anne:
Goede informatieve reactie. Mijn suggestie: schrijf een stuk als je bij die bijeenkomst bent geweest en stuur dat aan ons, dan plaatsen we het. Een foto erbij zou mooi zijn.
Walther Schoonenberg
-48-  Walther Schoonenberg:
Ik betreur het zeer dat Herrema is afgetreden. Het is mijns inziens begrijpelijk dat hij het steeds rampzaliger wordende fiasco van de metroaanleg niet langer voor zijn verantwoording kon nemen. Herrema was een integere wethouder. Dat hebben wij gemerkt doordat hij in tegenstelling tot zijn voorgangers de risico's (en vooral de onzekerheden daarmee) eerlijk en helder in beeld bracht. Dat Herrema weg is, vind ik vooral ook jammer omdat hij een goede monumentenwethouder was. Hij was de eerste monumentenwethouder van de centrale stad die ik heb meegemaakt met een hart voor de monumenten. De verzakking van de Wevershuizen heeft hem net zozeer aangegrepen als in monumentenkringen het geval was. Wat de Noord/Zuidlijn betreft: mijn persoonlijke mening is dat we daarmee moeten stoppen. Laten we het tracé van Noord tot aan het CS afmaken en daarna pas op de plaats maken. Ik weet nog wel een goede bestemming voor de bouwputten op het Rokin en de Vijzelgracht: maak er waterreservoirs voor de zo noodzakelijke waterberging van. Dan kunnen we ook meteen de grachten weer terugbrengen die daar waren... Uiteindelijk hebben we daar in de binnenstad meer aan dan een metrolijn die 3 minuten tijdwinst geeft boven het bestaande OV.
ron
-49-  ron:
Ooooooooooooooh
Toine
-50-  Toine:
Ja Walther wat een verre van doordacht plan om de bouwputten te gebruiken om de grachten terug te brengen. Nu even een realistisch plan graag!
Walther Schoonenberg
-51-  Walther Schoonenberg:
Het is heel realistisch hoor. Zodra je de pompen uitzet, lopen de ruimtes vanzelf vol met water. Sterker nog, ik heb ergens een foto liggen van het Rokin met bouwput vol water, een paar jaar geleden gemaakt. Zodra de crisis verder om zich heen grijpt en de stad geen geld meer heeft, zal het Rokin er zo gaan uitzien.
Tanja de Roo
-52-  Tanja de Roo:
@Anne. Vandaag een krant in de bus van stadsdeel centrum. Daar staat heel keurig aangekondigd dat er 25 maart een informatieavond is voor bewoners van de Noord Jordaan en de Frederik Hendrikbuurt (ondernemers tellen kennelijk niet mee). Dirk de Jager en Erik Koldenhof zijn aanwezig. Half april wordt er een besluit genomen door de bestuurders of de nota wordt vrijgegeven voor inspraak. Eind april inspraak. Het betreft een parkeergarage voor 800 auto's van vooral bewoners en ondernemers uit beide buurten. De informatie gaat over de laatste inzichten en haalbaarheidsstudies.
ron
-53-  ron:
Ja, ja
en het stadsdeel Centrum praat alleen met hen, die hen niet tegenspreken; laat staan een 'vogelvrij ondernemer' zoals ondergetekende; vandaag gehoord dat Els niet terug zal komen na de volgende verkiezing ?! hoi, hoi.
Maar ze gaan de buurt in; heb al 100 keer ingesproken, maar mij kennen ze niet om te bezoeken.............
Oh ja, W.: weer teug van vakantie of zo; het was zo prettig zonder je; je hebt al weer op zoveel onderwerpen reactie gegeven; te weinig aandacht gehad of zo?
Wordt zo moe als ik je zgnd. politiek-correcte reactie's lees.
't Is nl. gewoon een amateuristisch zooitje bij de Gemeente, you snep?!
Walther Schoonenberg
-54-  Walther Schoonenberg:
Meneer Ron, dat u vol frustraties zit en dat graag wil afreageren, is uw zaak maar kies aub een ander slachtoffer. “Commentaar is zeer welkom, maar kwetsende en grievende teksten worden niet gewaardeerd”. Ik hou mij ook aan de regels, doet u dat dan ook. Uw reacties hebben weinig niveau, meestal roept u ZAKKENVULLERS of iets dergelijks. Heeft u niets nuttigers te doen? Lopen uw fluisterbootjes niet goed?
RudiPensionado
-55-  RudiPensionado:
Kan iemand hier opschrijven om welke redenen er voor deze bouwwijze werd gekozen? Ik bedoel, men gaat graven maar ze hadden bv ook een diepe geul kunnen maken en daar alles in bouwen en daarna weer volstorten. Ben benieuwd of iemand in staat is om dat aan een leek uit te leggen.
Arnoud de Jong
@Ron
(Ik zet even mijn moderators pet op)
WS heeft inderdaad recht op zijn mening, ook als die mening andere lezers zoals u niet aanstaat. Waarschijnlijk is dat wederzijds en het brengt de discussie niets verder als er op de man wordt gespeeld.
Als u het een 'amateuristisch zooitje' bij de Gemeente vindt mag u dat uiteraard zeggen, maar het is onzin om daar WS voor verantwoordelijk te houden.
Het is heel vervelend voor iemand als elke reactie die je geeft steevast wordt afgekat door iemand anders. Negeer gewoon de mensen van wie u mentale jeuk krijgt, is mijn advies.
ron
-57-  ron:
Een 1e snelle reactie ik zit in vergadering):
@Arnoud: jeuk is zacht uitgedrukt en juist de tekst “Ik hou mij ook aan de regels, etc.” geeft de indruk van de implicatie, dat de persoon in kwestie hand in hand met -nagenoeg- het hele politieke- en ambtelijke apparaat van (helaas niet eens alleen van) deze stad, dat de woorden die ze uitbraken de enig correcte lijken.
Juist die arrogantie maakt, dat de 'ons-kent-ons' ziekte maar doorwoekert en gezonde mensen en meningen afdoet als wat beschreven wordt.
Walther Schoonenberg
-58-  Walther Schoonenberg:
@Rudipensionade, bedoel je de boormethode waarmee de metrotunnel gemaakt gaat worden? Daarmee is men nog niet begonnen. Of de diepwandmethode waarmee de metrostations zijn gemaakt? Daarmee was men bezig voordat de bouw wegens problemen zoals verzakkingen is stilgelegd.
Eelco
-59-  Eelco:
@Arnoud. Ik kan me de “ jeuk” van Ron wel voorstellen. Het zit een beetje in het toontje van Walther. Voortdurend wel zelf steeds net op “ de grens” zitten (Walther weet hoe hij mensen kan krenken) en dan een beetje een onschuldige houding aannemen. Dat zet soms een beetje kwaad bloed en loopt soms door wat discussies heen. Zie dezelfde sneer die Walther dus aan Ron maakt. Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening ook op dit weblog, maar er schijnen mensen te zijn die elkaar dus kennen van elders en die komen elkaar op dit log tegen. Maar, Walther kan zichzelf heel goed verdedigen, wees daar gerust op.
RudiPensionado
-60-  RudiPensionado:
Ja, Walther en wellicht anderen. Dat vroeg ik mij af.
Wandjes plaatsen, afgraven en bouwen maar tot het af is en dan zand erover. Dat zou betekenen dat je niet onder huizen door kunt aanleggen maar het lijkt mij niet zo belangrijk of wij onde het Damrak/Rokin etc. rijden of onder de Beurs van Berlage en de Bijenkorf om maar even een deel van het tracé te noemen.
Anne van den Bergh
-61-  Anne van den Bergh:
Burgemeester Cohen zei vanavond bij Pauw en Witteman over hoe het verder moet met de NZ-lijn o.a. “eerst eens af te wachten of er nog wel draagvlak voor is”.
Komt er dan nu eindelijk een onderzoek, door O+S of een ander instituut, naar het draagvlak onder de Amsterdammers?
Vast niet; de uitkomst zou 'm niet uitkomen...
Walther Schoonenberg
-62-  Walther Schoonenberg:
@Rudi, men heeft gekozen voor de boormethode omdat er dan minder panden gesloopt hoeven te worden. In de Nieuwmarktbuurt kun je zien welk vernietigd spoor de caissonmethode heeft getrokken. Er zijn honderden historische panden voor gesloopt. Aan de nieuwbouw kun je precies zien waar de Oostlijn onder de buurt door loopt. De Noord/Zuidlijn komt veel dieper te liggen, zelfs onder de 2de zandlaag. Dat kun je niet vanaf de straat graven. Probleem is echter dat die boormethode nog nooit onder een historische stad op palen is uitgeprobeerd. Er zijn dus enorme risico's.
RudiPensionado
-63-  RudiPensionado:
Noord-Zuid via de gebruikelijke stratenroute Damrak-Rokin-Vijzelstraat/gracht-Weteringschans-Ferd.Bol en rechtdoor naar de Rai. Straten zouden dan alleen weggehaalt hoeven worden. Metrotunneltje erin en weer afdekken.
Eitje toch?
Walther Schoonenberg
-64-  Walther Schoonenberg:
Je zou dan een metro krijgen als in Barcelona bestaat, net onder de straat, met metro's die meer op trams lijken dan op metrotreinen, die langzaam rijden zodat ze ook de scherpe bochten kunnen maken zoals rondom de Munt heen. Dan kun je net zo goed de trams houden. Ze willen een snelle dure lijn diep onder de binnenstad door. En van de risico's smullen ze alleen maar: kijk eens hoe knap wij zijn, dat we dit kunnen.
Anne van den Bergh
-65-  Anne van den Bergh:
Internetpetitie tegen bouw Noord/Zuidlijn
Het comité Stop de Noord/Zuidlijn is een actie begonnen tegen de bouw van de nieuwe metrolijn. Op http://www.stopnoordzuidlij... kunnen tegenstanders tekenen. Het comité wil dat de lijn in Amsterdam-Noord wel wordt afgemaakt. De al gebouwde stations moeten een commerciële bestemming krijgen.
(bron: Het Parool, 31 maart 2009)
Een rasechte Amsterdammer
-66-  Een rasechte Amsterdammer:
Even wat anders.
Als het straks een een keer af is gaat dat natuurlijk ten koste van lijn 25 en misschien ook de 4. Heeft iemand daar inzicht in?
Los hiervan begrijp ik niet dat deze lijnen nimmer werden samengevoegd want zij rijden vrijwel dezelfde route. Dat stukje bij de PTA kan de vier er toch bij doen?
Dat andere stukje bij de Rijnstraat is heus wel op te lossen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.