Home > > Adem in, adem uit

Adem in, adem uit

null
Westerpark - Mijn moeder komt verward bij me binnen. "Ik gooide 5 euro in de parkeerautomaat en ik kan maar een uurtje blijven!". Als ik het check op internet blijkt mijn deel van de Staatsliedenbuurt in het nieuwe '4 euro'-gebied te vallen. Een prijsverhoging van 54 procent! Een dagkaart kost nu geen 13 euro 20, maar 24 euro. Het is een van de maatregelen van de gemeente voor een Nieuw Amsterdams Klimaat. Het tarief is zo hoog, om de korte ritten naar Amsterdam te verminderen en de luchtkwaliteit op die manier te verbeteren.

Prima doel om na te streven, maar wekt agressie op bij gebrek aan goede alternatieven en de aanblik van een hele lege straat overdag en voldoende plek 's avonds. Wat zijn bijvoorbeeld de opties van mijn moeder om in Amsterdam te komen? Met de auto is ze 20 minuten kwijt. Met het Openbaar Vervoer is ze er in minimaal 1 uur en 22 minuten. Dan heeft ze nog de opties van de P + R op station Sloterdijk: 20 autominuten + minimaal 20 minuten met de bus. Daarvoor moet ze dan twee bussen nemen, want de Staatsliedenbuurt heeft nog steeds geen rechtstreekse lijn met Sloterdijk. Het gevolg is dat je al snel je bezoek naar de 'gratis parkeren' - zondag verplaatst. En op deze dag is het overvol in de wijk, dus zal de gratis dag in de toekomst sneuvelen.
Voor het eerst voel ik me redelijk beperkt door dit parkeerbeleid. Bezoek komt niet snel meer door de week en op zondag ga ik soms zelf niet weg, omdat ik geen zin heb om eeuwig rondjes te rijden op zoek naar een parkeerplek. Waarom gaat Amsterdam niet wat soepeler om met hun bewoners? Utrecht kent bijvoorbeeld de bezoekerskaart. Deze kaart kan aangeschaft worden door bewoners. Zij hebben per kwartaal recht op 70 bezoekuren tegen een sterk gereduceerd tarief. Amsterdam heeft een soortgelijk systeem - de kraskaart - maar is enkel bestemd voor gehandicapte en oudere bewoners.

Amsterdam kan volgens mij wel wat vriendelijker worden voor zijn bewoners. Of dat gaat gebeuren? Ik denk het niet. Maandag zag ik iets wapperen op de achterruit van mijn auto. Reclame? Nee, een parkeerboete ondanks een parkeervergunning....

35 reacties op "Adem in, adem uit"

Geert
-1-  Geert:
Waar woont je moeder dan, dat er zo'n groot verschil zit tussen de reistijd per OV en per auto? Kan het amper geloven.
-2-  :
@Geert: Aalsmeer. En de reistijd is berekend door 9292ov.nl
Michael
-3-  Michael:
Begin met uw moeder te laten belparkeren van parkmobile. Dan betaalt ze alleen de kosten voor de tijd dat ze geparkeerd staat. Ook springt die automatisch over naar een dagkaart.

Overigens kan je ook makkelijk bezoekers aanmelden via Parkmobile, dan neem je zelf een account en betaal je voor je moeder en ander bezoek het parkeergeld.

Maar uiteindelijk zal de 4 euro per uur 4 euro blijven. Helaas.....
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Esther: je echte klacht is natuurlijk dat Aalsmeer zonder station zit.
Vinus
-5-  Vinus:
Tijd = geld
Meer tijd = minder geld
Arnoud de Jong
@Jochem Floor:
Flauwe opmerking natuurlijk. De echte klacht is dat het OV in Nederland niet behoorlijk kan concurreren met de auto, terwijl dat wél zou moeten als je begaan bent met het milieu.
De echte klacht is dat steeds meer laten betalen voor parkeren inderdaad mensen belemmert in hun sociale contacten, met name ouderen. En dan die uiterst lullige en bekrompen kraskaart: de overheid zal wel even regelen hoeveel bezoekuren de oudjes mogen hebben.
Parkeerbelasting is in deze tijd op zich redelijk, maar de overheid gaat er uiterst onredelijk mee om en rekent alleen maar naar zichzelf toe.
Waar blijven al die transferia aan de rand van de stad, zodat je ook inderdaad redelijke alternatieven kunt bieden? Je zou daar ook fietsen kunnen verhuren, taxistandplaatsen kunnen maken (ook elektrische tuctucs). Goede aansluitingen op snel openbaar vervoer.
Maar nee, de stadsdelen en de centrale stad leunen liever achterover. Het geld stroomt toch wel binnen. Als milieubewust burger verwacht ik véél meer inspanningen in die richting.
lijn
-7-  lijn:
Iets zegt me dat het aantal korte bezoekjes aan Amsterdam juist toe zal nemen nu parkeren in de Staatsliedenbuurt 4 en in 't Centrum 5 euro per uur is geworden. Mijn bezoek blijft in elk geval niet langer dan strikt noodzakelijk.
f.bol
-8-  f.bol:
@Arnoud: applaus, je hebt helemaal gelijk
anoniem
-9-  anoniem:
Maar dan heb je elders op deze site mensen die de directe lijn van Sloterdijk naar Staatsliedenbuurt torpederen omdat-ie (logisch) langs hun huis moet: http://www.amsterdamcentraa...

Cathrien Drenthe: 25 februari 2009 02:42 uur

“In onze straat is in 2009 een busbaan gepland door stadsdeel Westerpark. Buurtbewoners zijn fel tegen.
Kan straks door de kredietcrisis buurtprotest bij openbare aanbestedingen al als economisch ongewenst worden bestempeld?
Een schoon milieu in Amsterdam centrum doordat in ons straatje de vervuiling mag toenemen?”

Tsja.
Arti
-10-  Arti:
@Arnoud

Zou het concurrentie-nadeel van ons OV kunnen liggen in het feit dat de desbetreffende beleidsmakers verstokte fietsers, wandelaars of automobilisten zijn - kortom allesbehalve ervaringsdeskundigen?

Of zit t m in het wijdverbreide ongeloof waarvan Geert hier blijk geeft?

Mij viel namelijk op dat als je met de bus naar een plek buiten Amsterdam wil, er geen enkele overzichtskaart te vinden is van de regio Amsterdam waarop alle haltes van alle buslijnen en NS e.a. stations aangegeven zijn.
Jochem Floor
-11-  Jochem Floor:
@ Arnoud: dat eerste was inderdaad wat ik bedoelde.

Het tweede, daar ben ik het mee eens. Het systeem van slechts via de portemonne bepalen wie waar kan parkeren is onbillijk tegenover sommige getroffenen. Dat blijft in stand door de taaiheid en traagheid van besluitvoorming. Alle problemen waarmee we nu worstelen, waren 12 tot 16 jaar geleden ook al bekend.

@ Arti: de voorlichting aan de reiziger is volgens mij ten opzichte van 16 jaar geleden alleen maar teruggelopen.
Dr.D
-12-  Dr.D:
@Arti...Je hebt toch internet voor je voorlichting?
Wat de Staatsliedenbuurt betreft is het inderdaad nog steeds van de zotte dat de buurt vanaf het CS vooral lopend het beste te bereiken is.
Op de fiets is alles te bereiken, wat het succes van OV fiets onderstreept.
(Anders ter kennisgeving; bus 18, 22(halte H`lemmerplein of lijn 10)
Dr.D
-13-  Dr.D:
Verder is willen concureren met de auto geen optie binnen de ring.
De afstanden zijn zo klein dat de stapvoets rijdende auto, of even snel optrekken naar het volgende stoplicht, getuigd van weinig realiteitszin.
Zoals in London; de gemiddelde snelheid van het autoverkeer bedraagt 12 kilometer per uur en dat is net zo snel als het stadsverkeer van 100 jaar geleden...
Jochem Floor
-14-  Jochem Floor:
@ Dr. D: 1) Amsterdam is niet Londen. De auto is sneller; het OV infantieler. 2) Mensen terugwerpen op het internet voor voorlichting draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van het OV. Op dat punt moet de OV-sector echt leren omdenken.
Arti
-15-  Arti:
@Dr.D

Voorlichting? Hoort die term bij je forumnaam misschien? OV dus.

OV als alternatief voor eigen vervoer. En het praktisch nut daarbij van een lijnenkaart waarop je in een oogopslag kunt aflezen welke bestemmingen in de regio met OV te bereiken zijn en niet.

De suggestie dat je o.a. bezoekers van buiten moet opzadelen met beeldscherm-activiteiten terwijl ze niets liever doen dan rondzwerven met een duidelijke OV-lijnenkaart in de tas, getuigt niet echt van gastvrijheid. Maar ja, dat was geloof ik ook aanleiding voor een Wellcome campagne een tijdje terug.

En lees nog even de topic: het gaat om de regio ~ niet het stukje vastgelopen stad binnen de ring.
f.bol
-16-  f.bol:
Het blijft maar zeer de vraag of we wel ergens mee worstelen.

Neem het centrum:
Inzet van het parkeerbeleid begin jaren 90 was het terugdringen van de automobiliteit met 25 %. Dit is gelukt. Het creeëren van meer parkeerruimte voor minder auto's, m.a.w. parkeerplaatsen opheffen terwijl het niet moeilijker wordt om te parkeren, maar juist makkelijker. Ook dit is gelukt.
Verder is de luchtvervuiling en uitstoot fijnstof zeer sterk verminderd door de vervolmaking van de A10 en het feit dat auto's schoner worden. En omdat er minder van rondrijden. Tel uw zegeningen, zou ik zeggen.

Toch moet parkeren steeds duurder, alleen nog bereikbaar voor vermogenden, met een links stadsbestuur. Waanzin.
John Zwart
-17-  John Zwart:
Er is niets zo verslavend als geld.
Het maakt van ex-delinquenten herintreders.
Zoek je voor parkeerbeleid goedkopere oplossingen voor de burger met de kleine beurs, zul je de overheid eerst een andere geldbron als alternatief moeten aanbieden.
Berry v/d D
-18-  Berry v/d D:
Mijn schoonouders parkeren hun auto onbetaald aan de rand van de stad. Daar halen ze de fietsen van de fietsendrager en fietsen dan vrolijk naar de Spaarndammerbuurt. Reistijd vanuit Drenthe: 2 uur. Met het OV volgens 9292ov: 3:06 uur.
RudiPensionado
-19-  RudiPensionado:
Steden veranderen maar mensen willen niet altijd meeveranderen.
Je weet, dat als je in een stad woont, er een groot parkeerprobleem is. Toch weer daarover zeuren zal het aantal auto's niet verminderen en het aantal parkeerplekken ook niet vermeerderen. De oplossing is wellicht dat mensen, die hier niet mee kunnen leven, de stad dan maar verlaten?
Wat zie ik nu? Dr.D. met een reactie van meer dan twee regels? :) Tsjonge.
-20-  :
@RudiPensionado: lees het stukje nogmaals. Er is geen sprake van een tekort aan parkeerplekken. Mijn straat staat voor vijftig procent leeg overdag en ook 's avonds is er veel plek. De klacht is het gebrek aan goede alternatieven om de stad (en dan niet alleen het centrum) snel en goed te bereiken. En is de oplossing voor elk stadsprobleem dat de mensen die zeuren de stad maar moeten verlaten?
Vinus
-21-  Vinus:
Park and Ride Zeeburgereiland is een heel goed alternatief. Binnen no time met de sneltram op CS, en maar 6 euro voor 24 uur, inclusief vijf ovkaartjes.
Wel idioot dat ze de uitleg voor de P + R SPELREGELS noemen. Alsof met de auto naar Amsterdam een spel is...pfht!
Dr.D
-22-  Dr.D:
@ Jochem
In de binnenstad is de auto NIET sneller. (Weddenschapje?)
@Arti
De Staatsliedenbuurt is geen regio maar een klein buurtje. (Dat in het verleden moedig weerstand bood)
Een buurtje dat onder stadsdeel Westerpark valt, een stadsdeel dat zich meer bezighoudt met prestigieuze projekten die de media halen. De Westergasfabriek dus, i.p.v. de dingen te doen waarvoor ze 'democratisch gekozen' in het dagelijks bestuur zitten.
De opzet die ooit luidde; “bestuurlijke beslissingen dichter bij de burger brengen”.

Anders de auto in Noord parkeren en met de kleine pont, wat nog een echt bootje lijkt op de golven, naar de Tasmanstraat.
Alles gratis!
Dr.D
-23-  Dr.D:
@Pensionado
De stad veranderd niet, het zijn de mensen en hun wensen. Met als duidelijkste voorbeeld de types die hun/haar SUV door veels te smalle straatjes drukken..
Jochem Floor
-24-  Jochem Floor:
@ Dr. D: Ik bedoelde: de auto in Amsterdam is sneller dan de auto in Londen.

Maar nu je het toch zo stelt, het volgende. Ik weet niet hoe klein je de binnenstad dan definifeert. Ik vermoed tamelijk klein. En het gebied rond CS is inderdaad geen genot voor de automobilist.

Zodra je echter als automobilist dat gebied een beetje weet te ontwijken door begin-, eindpunt en tussenliggende route een klein beetje handig te kiezen, dan maakt de auto een hele aardige kans de snelste te zijn. Daar durf ik best een weddenschapje op te sluiten.

Ik vind dan ook dat het OV ervoor moet zorgen op een reeks van punten aantrekkelijker te zijn dan de auto. Qua prijs (sterk punt); comfort (achterstand); veiligheidsbeleving (achterstand); sfeer (achterstand, nog verergerd door OV-chip en beveiligingsfixaties); en flexibiliteit (sterk punt, maar kan aanmerkelijk beter).
Arti
-25-  Arti:
@ buurtje Dr.D

De verplaatsing Aalsmeer - Westerpark is regionaal. Dat heeft niets met buurtjes te maken of de stad binnen de ring.

Welk appeltje wil Dr. D nu precies met wie schillen?
Dr.D
-26-  Dr.D:
Het is de Staatsliedenbuurt die zo slecht bereikbaar is via het openbaar vervoer.
Dààr gaat het over, de parkeertarieven krijgt iedere autobezitter voor zijn kiezen...
Duidelijk genoeg?
Bezoekerskaart
-27-  Bezoekerskaart:
Misschien vergis k me drDee, maar zo te zien vraagt Esther aandacht voor een bezoekerskaart zoals ze die ook in Utrecht kennen.

Als Amsterdam t slim bekijkt, voeren ze ook zoiets in, lees ik in haar verhaal?
yanny scutt
-28-  yanny scutt:
Vandaag -zondag 1 maart- ging ik naar Artis op tram 14 en stapte in op de Burg de Vlugt-halte en de tram was ei-vol!

Dat is geen wonder, want dankzij de vele nieuw (en verdichtings -minder groen!) bouw zijn hier meer mensen komen wonen met het idee dat het prima geregeld is qua openbaar vervoer.

Al voordat 'de 14' de halte Bilderdijkstraat had bereikt werden mensen geweigerd en reed de tram door. (dat kon ook niet anders)

Van een stad als Amsterdam mag je toch eens EEN keer hopen dat zij rekening houdt met de groei van de stad MET toegenomen behoefte aan mobiliteit en zorgen voor goed, vaak -en veilig- openbaar vervoer!

Maar nee, het was zondag dus mogen trams en bussen 10 minuten per uur uitslapen...
Barbara
-29-  Barbara:
Ben het helemaal eens met de reactie van Bezoekerskaart, ik denk inderdaad dat dat de oplossing is. De parkeertarieven zijn absurd hoog (ik woon ook in Westerpark en had met dezelfde verhoging te maken en dezelfde situatie dat er altijd wel plek is), maar daar zullen we waarschijnlijk weinig aan kunnen veranderen. Als reden voor de verhoging hier werd gegeven dat het tarief in het centrum naar 5 euro ging en ze dus in omliggende wijken mee moesten om te voorkomen dat alle centrum/dagjes bezoekers hier komen parkeren. Ik denk dat euroverzamelwoede hier ook een grote rol in speelde, maar ok prima. Maar om de bewoners tegemoet te komen zou een systeem van bezoekerskaarten, zoals in utrecht en rotterdam, zeer welkom zijn. Daar krijgen bewoners een aantal kaarten (gratis of tegen sterk gereduceerd tarief van bv 1,50 per dagdeel) voor bezoekers. Probleem opgelost.
Ton
-30-  Ton:
Die foto is genomen in de Wittenstraat volgens mij. Toevallig heb ik vandaag een parkeervergunning aangevraagd. Anderhalf jaar wachttijd. Ben benieuwd hoe lang het daadwerkelijk gaat duren, want ik kijk dus dagelijks tegen die straat aan met inderdaad meestal parkeer plek.

Iemand nog tips waar er gratis geparkeerd kan worden in de buurt. Ik geloof op Sloterdijk, maar inderdaad geen handige OV verbinding. Ik las net ook ergens op het industrieterein van Westerpark. Dat is aardig op loop afstand. Ga ik vanavond controleren.
Student
-31-  Student:
Is dat het Van Hall-hofje op die foto? :3
Joris van Vuure
-32-  Joris van Vuure:
Herkenbaar verhaal Esther!
Ook mijn schoonmoeder schrikt zich elke keer weer het leplazerus.
Theo
-33-  Theo:
Lok on da brijt sijt: Dan blijf je schoonmoeder ook maar een uurtje! :)
PeterZ
-34-  PeterZ:
@Ton: beetje laat maar wellicht heb je er nog wat aan (de 15 maanden zijn immers nog niet voorbij). Parkeren bij de molen aan de Haarlemmerweg is sinds eind februari betaald tot 2100 uur. Na die tijd heb ik mijn auto geparkeerd aan de Contactweg net over de Transformatorweg, maar dan moet je echt de fiets pakken.Na 1900 uur gratis, voor die tijd 10 ct per uur met een max van 3 uur (hele weekend gratis).

Overigens ondertussen de vergunning binnen, exact na 14 maanden.
Dick
-35-  Dick:
wat zou het mooi zijn als die Sloterdijk-ringlijn doorgetrokken wordt naar het CS (dan is ie een echte ringlijn)... met een halte op het Haarlemmerplein ... en ja, die parkeertarieven zijn wel erg hoog (nu is zelfs de discussie losgebarsten dat de vergunningen omhoog moeten) en waar blijven die bezoekerskraskaarten zoals de Rivierbuurt die heeft??? Oja, inmiddels rijdt er een bus van het Sloterdijkstation naar de Nassaukade, lijn 60 meen ik, maar die is bijna altijd leeg ... duur busje ...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.