Home > > Wachten op lijn 52

Wachten op lijn 52

Foto: Website Han Schomakers
Noord-Zuid - Wie gelooft nog in lijn 52? Inzakkende gebouwen, falende bestuurders, en een keer op keer uitgestelde opleverdatum domineren het beeld rondom de lijn. Ik was dan ook verrast toen ik op AT5 zag dat er toch nog 25.000 mensen stonden te trappelen om een kijkje te nemen in de Noord/Zuidlijn ruïnes.

'Het moet af, wees iets voorzichtiger en houd er rekening mee dat het veel duurder uitpakt' is de strekking van het vuistdikke rapport bouwen aan verbinding van de commissie veerman. De gemeente zal dus weer moeten aankloppen bij Den Haag. Dit is vast geen probleem. De commissie stelt namelijk dat de lijn bijdraagt aan het "prestige en de internationale allure van Amsterdam". Het college heeft het advies inmiddels klakkeloos overgenomen.
Het prestigeproject moet dus af. Maar kan het niet sneller en goedkoper? Interessant idee komt van de SP: een bovengrondse tramlijn vanaf de RAI die voor het CS ondergronds over de metrosporen naar Noord rijdt. Kortom: de metrotram. Mooi woord, er dient dan wel iets te worden verzonnen voor de enorme ondergrondse stations.

Ik geloof nog in lijn 52. Ik hoop dan ook dat de (bestuurlijke) wanorde rondom de bouw zich vanaf nu tot een minimum beperkt. Wat dat betreft zullen er lessen moeten worden getrokken uit de uitkomst van de raadsenquête (commissie limmen) die binnenkort wordt verwacht. Met 3,1 miljard euro kun je immers een hoop doen...

Foto: website van Han Schomakers (het lijnkleurensysteem van Amsterdam).

55 reacties op "Wachten op lijn 52"

Marco
-1-  Marco:
Ok, wat is nu je punt? Dat je wil dat de lijn er komt. Had je ook in minder woorden kunnen zeggen.
Rafiq
-2-  Rafiq:
@Marco:
Uitstekend! Goed gezien, dat is dus inderdaad mijn punt!
WK
-3-  WK:
Wie zal dat betalen?
Het zou verstandig zijn vóór je het besluit 'doorgaan' neemt ook daarvoor te zorgen. Liefst niet uit mijn aandelen in de openbare nutsvoorzieningen Energiebedrijf, Luchthaven etc.

En we moeten maar hopen dat de benodigde bouwvergunningen ook verleend gaan worden.
Is dat een flauwe opmerking? Ja - maar bedenk wel dat er aan zo'n vergunning voorwaarden gekoppeld zitten. Over hinder, veiligheid, ....

Met simpelweg 'doorgaan' zijn de problemen nog lang niet van de lucht. Zelfs met een vertrek van de hele PvdA uit het college niet!
John Zwart
-4-  John Zwart:
Meneer Veerman zegt dan wel niet:
Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald.
Hij zegt eigenlijk iets van:
Als de lijn er eenmaal ligt is het een prestige-item (was al het argument in de eerste plaats, toen het project nog moest worden begonnen).
Hij concludeert: het is dus zinvol om het eenmaal begonnen project af te ronden.
En omdat hij wel weet dat het binnen het al meermalen opgerekte budget niet zal lukken wordt 3.1 miljard (!) als de nieuwe projectlimiet genoemd.
Wat hij echter niet zegt is het antwoord op de vraag: waar moet dat geld vandaan komen?
Ja, waar vandaan ? Voor goed begrip: zo'n slordige vierduizend euro per Amsterdammer, baby's en bejaarden, allen inbegrepen.
tram-metro lijkt mij realistischer dan dit paradepaardje van overmoedige bestuurders.
Rick
-5-  Rick:
Leuk, gedeeltelijk bovengronds: welke tramlijnen moeten sneuvelen om metro-rijtijden te kunnen handhaven en vertragingen te voorkomen??????????
Henk
-6-  Henk:
Wordt het met een “metro tram” niet nog drukker op straat? Is het idee van een metro juist niet om die drukte op straat weg te halen?

Ik snap niet wat een extra tram met de nz-lijn te maken heeft. Dat is toch gewoon een extra tram? Niets meer en niet minder.

p.s.
@John Zwart
Via de stadsdelen heeft iedereen kunnen beslissen over z'n eigen omgeving, dus dit is toch gewoon wat de mensen willen? Of vind je het pas 'eerlijk' als er 40+ stadsdelen waren geweest in Amsterdam?
John Zwart
-7-  John Zwart:
Henk ik begint een beetje paranoia te worden, het lijkt wel alsof je me 'volgt'.
Je kent me niet, ik ben zelfs Europeaan, maar ik vind wel dat de dingen die de mensen dicht op de huid aangaan wel bij die mensen moeten blijven. Dat is wat anders dan centralisme om het centralisme van: groot groter nog groter is mooi (en efficiënt? hetgeen ik betwijfel).
John Zwart
-8-  John Zwart:
dat krijg je als je iets in je eerste txt verandert, dan verandert de grammatica:
>ik begin.
Marco
-9-  Marco:
Wil je dat Amsterdam een dorp blijft, dan cancel je die lijn. Wil je richting 2020 dan valt er af en toe een pandje om. Nou nou ga je dood van. Kleingeestigen en bangeriken.
Arnoud de Jong
Marco, ik begrijp dat jouw huis geen gevaar loopt?
Anneke uit Zeeburg
-11-  Anneke uit Zeeburg:
@ Marco
Amen!
Wat lopen er toch veel zeikerds rond zeg..
Hetzelfde met de bouw van de Oostlijn (CS-Gaasperplas) toendertijd...
Dezelfde lui die met stenen liepen te gooien naar de politie en liepen te zeiken, maken vandaag de dag (hypocriet) wel gebruik van die metrolijn..
Van een visie of langer termijn denken hadden ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord..
Dus laat die metrolijn er gewoon maar komen, in de toekomst als de lijn er ligt, zullen we als stad en haar bezoekers ZEKER de vruchten plukken!
Anneke uit Zeeburg
-12-  Anneke uit Zeeburg:
@Suffie

Ik begrijp dat het niet leuk is als je daar woont en het risico dat je huis verzakt niet een plezante gedachte is....
Maar om dan maar meteen een miljarden-project stop te zetten en een ondergrondse metrolijn die met oog op de toekomst (minimaal de komende 100 jaar) wordt aangelegd....
Dan vind ik het belang van die miljoenen mensen die in de toekomst gebruik zullen maken van deze lijn, wat hoger liggen dan alleen jou persoonlijke woongenot....
Tenslotte brengt wonen in de grote stad altijd rompslomp met zich mee
Marco
-13-  Marco:
@Suffie, wat Anneke zegt.
Arnoud de Jong
@Anneke uit niet-effectgebied:
Er is een verschil tussen het incalculeren en onderkennen van bouwschade en het badineren ervan. Waar gehakt wordt vallen spaanders en het lijkt me logisch dat een gemeente als Amsterdam rekening houdt met schades door bodemtrillingen en verzakkingen, en dus ook met eventuele claims en dergelijke. Soms is het belang van een enkeling ondergeschikt aan dat van velen. Veel mensen zullen dat ook onderkennen, tenzij je ze kleingeestigen en bangerik(k)en gaat noemen. Het zal je huis maar wezen!
TJ Weissel
-15-  TJ Weissel:
at Anneke en Marco

Het feit dat huizen uitgekocht en vervolgens gesloopt werden anno
jaren 70 voor de cs/gein/gaasperplas lijnen is 'n aanzienlijk groter verschil dan het feit dat je huis onwetend het risico loopt om in te zakken, en niet zomaar huizen, vele monumentale panden. je wil toch niet dat amsterdam ´n soort Rotterdam wordt. Wibautstraat is daar helaas een mooi voorbeeld van!

Niet geheel netjes om andere personen hierop af te rekenen. Ik zou er ook niet op zitten te wachten dat mijn koopwoning in elkaar zakt!

Het wil wel zo zijn dat de Gem. Amsterdam al sinds jaren 80 geld in dit project aan het pompen is en er 0,0 voorzorgs maatregelen genomen zijn.

Gem. Amsterdam heeft z'n kans gehad zo ziet het rijk dit ook. Dat er bijv. nu pas geld geinvesteerd gaat worden om 'n overkoepelende organisatie met commisarisen etc. op te zetten is toch van de zotte? Dit doe je alvorens je aan zo'n groot en duur project begint. Hoe kan het nou dat er geen hoofdverantwoordelijke is! Gewoon duidelijk dat de stad hier spijtig gefaald heeft. Een euvel dat alle amsterdammers zal treffen de komende jaren. (onderhoud etc.), dus niet enkel iemand z'n eigen woongenot!

Mijn visie zou dan ook zijn, investeer in het stuk CS -> Noord... overige tunnel en stations ruimtes gebruiken voor evt. winkelcentra, parkeerplaatsen, concertlokaties, musea, atc. kortom zo snel mogelijk geld vergaren!! Niet nog meer spenderen, want die beraming gaan we geheid overheen.

Misschien over 20 á 30 jaar overwegen om het resterende deel af te maken wanneer er meer duidelijkheid is en de vele monumentale panden en winkels gered zijn van hun ondergang.
Serge
-16-  Serge:
Misschien als de Stopera nu plotsklaps zou verzakken als gevolg van tja niet voorziene zaken, krijgen die amateur politici wellicht in de gaten dat bouwen veel meer is dan dit regelen vanuit je stoel.
Marco
-17-  Marco:
@TJ Weissel, als Amsterdam ook maar 10% van t Rotterdamse lef en initiatief zou hebben, dan kwam er nog wat van Amsterdam in de toekomst. Denk dat je liever Amsterdam ten dode opgeeft en er een openluchtmuseum van wil maken. Ja, bangerikken.

Ga uit van vooruit denken ipv alleen verkrampt angstig aan dat ene verzakte pandje te denken. Die repareer je en gaan met die banaan.
Piet
-18-  Piet:
Marco, dan ga je toch lekker naar rotterdam, je houdt van je stad of niet!
Nuchtere Nico
-19-  Nuchtere Nico:
@ Marco

Ik ben het helemaal volkomen compleet met je eens kerel!
Zijn 'we' (Amsterdam) nou een wereldstad of niet???
Marco
-20-  Marco:
@Piet, heb je ooit schilderijen van Amsterdam uit 1600 of 1700 gezien? Dan zie je dat de helft van de gebouwen verdwenen zijn en vervangen door andere gebouwen. Pleit je er ook voor om die oude gebouwen terug te plaatsen en de huidige grachtenpanden te behouden? Authenticiteit hou je toch van? Alles behouden hoe t was?

Je kan lullen wat je wil maar een levende stad is een stad in beweging. In ontwikkeling. In verandering. Behoudt zoveel mogelijk het goede, maar durf vooral ook verandering aan en een frisse blik de toekomst in.
Marco
-21-  Marco:
In mn vorige post moet 'grachtenpanden behouden' zijn 'grachtenpanden afbreken'.

Ja Nico, denk dat t vooral ook een verschil is of je een geboren Amsterdammer bent of niet. Een import-Amsterdammer is hier komen wonen om in t Museum-Amsterdam te wonen. Een geboren Amsterdammer ziet zn stad als iedere andere stad (alleen mooier uiteraard ;)). Die wil zn stad mee met zn tijd zien meegaan.
Bram
-22-  Bram:
Met al die zogenaamde monumentenbewakers zal het nooit wat worden met Amsterdam. Een stad is altijd in beweging maar sommige schijnen dat maar niet te beseffen. Gaan met die lijn. Vooral juist door al die monumenten freaks lopen de kosten voortdurend uit de hand. Wel stukken van de Bijlmer plat gooien, wel huizen in Nieuw West en Noord aanpakken, maar het Centrum daar mag en kan niets. Natuurlijk het Centrum is bijzonder, maar niet zo bijzonder dat alles dan maar behouden moet blijven. Kijk inderdaad naar oude foto's en je zal zien dat er wel wat verdwenen is. Niet zomaar, maar om andere ontwikkelingen mogelijk te maken. Niet altijd even succesvol. Amsterdam wil een wereldstad zijn maar heeft het vervoer van een dorp. Tot nu toe zijn alle verkeersmaatregelen plakpleisters geweest dus gaan met die lijn.
John Zwart
-23-  John Zwart:
@ Marco/Henk/Anneke-Zeeburg
Schermen met grote woorden als visie toekomstdenken wereldstad etc. en dan voorzichtige observaties als bangerikkigheid wegzetten is natuurlijk een heel gemakkelijk manier van reageren. Dat vervolgens geen zoden aan de dijk zet.
Feit is dat de Gemeente Amsterdam geen echte wereldstad is qua inwonertal echt tot de kleintjes behoort, dat Amsterdamse politiek wel een grote broek aantrekt wat ambitieuze ideeën betreft, maar ontzettend SLECHT met geld kan omgaan.
Het propageren dat er KOSTE wat kost met die NZ lijn door moet gegaan betekent een enorm risico voor de stad, die langdurig tot een Artikel 12 gemeente kan vervallen, ik heb nog geen reagent hier op AC gezien die zegt: laat de stad maar langskomen bij mij aan de deur om bij mijn gezin die 4000 euro per persoon te komen ophalen, ik heb ze al klaarliggen voor een toekomst met visie, neen we gaan er stilzwijgend van uit dat het wel op anderen kan worden afgewenteld, beetje egoïstisch tegenover de rest van Nederland toch? En egoïstisch tegenover de Amsterdammers-eigenaren van risicopanden, die misschien wel een ellende tegemoet gaan waar ze nu al slapeloos van zouden zijn, als ze het al wisten. Heeft één van jullie al eens een aansprakelijkheids procedure tegen een gemeente gestart en tot een goed en bevredigend einde gebracht? Gezien het feit dat er nauwelijks rekening is gehouden met mogelijke claims terwijl er gesjoemeld is met deugdelijke keringen en iedereen naar elkaar wijst wat verantwoordelijkheid betreft voorspelt weinig goeds. Eigenlijk zijn deze fervente voorstanders even kortzichtig als de politici die makkelijk omgaan met geld, zolang het maar van een ander is.
Nog een triviale opmerking:
Vergelijken met Rotterdam slaat nergens op, willen jullie eerst de Deutsche Luftwaffe even laten overvliegen om het hart van Amsterdam plat te laten bombarderen? Neen, Rotterdam en Amsterdam zijn onvergelijkbaar wat omstandigheden betreft, laat dat duidelijk zijn.
Eugarious Laagsteppe
-24-  Eugarious Laagsteppe:
@TJ Weissel:
En toch is de Wibautstraat met afstand de leukste straat van de stad.
Bart Verheij
-25-  Bart Verheij:
Zou het erg zijn als Amsterdam een artikel 12 gemeente zou worden? Misschien wel goed om daarmee eens behoorljk toezicht te rijgen en daadwerkelijk projecten te voorzien van een deugdelijke risico analyse. Een dergelijke kwalificatie heeft Den Haag tot nu toe geen windeieren gelegd, dus? Het is inderdaad heel ondoorzichtelijk waar Amsterdam de tekorten op gaat afwentelen. het enige wat ik kan bedenken is dat deze middelen afkomstig zijn van de NUON aandelen. Ik zou me ook kunnen bedenken dat Amsterdam gewoon eens na zou denken over nut en noodzaak van een aantal andere projecten. Neem bijvoorbeeld het project 1012, hele fraaie plannen voor aanpak van Damrak/Rokin die behoorlijk wat geld kosten. Is dat nu noodzakelijk en kan het niet ietsje minder. Ik kan me voorstellen dat je daar middelen haalt van grote ondernemers/projectontwikkelaars. Dan ook de aanpak van de wallen. Laat in plaats van kunstenaars voor een appel en een ei hier hun kunstjes vertonen daadwerkelijk mensen gezocht worden die een deugdelijke huur betalen. Ga eens na wat woningcorporaties in deze projecten doen en dus geen kosten afdragen aan de gemeente. Laat ze die achterwege blijvende kosten maar inzetten. Zo ook de Zuidas. Laat daar de grote private partijen maar hun bijdrage leveren. Tenslotte, als dit project ooit gerealiseerd wordt, hebben deze partijen hier voordeel van. Ik denk dus dat veel meer private partijen hun aandeel moeten nemen, tenslotte vullen ze uiteindelijk ook hun zakken. Als bij de NZlijn een betere risico analyse komt dan kan in dit project ook de kosten voor opkoop panden ingecalculeerd worden en weten eigenaren waar ze aan toe zijn. De NZ lijn is een grootstedelijk project, als kosten fatsoenlijk waren doorgerekend dan had Amsterdam voor opkoop panden bij het Rijk aan kunnen kloppen. Maar ja, er was eens ene meneer Dales die koste wat kost vond dat Amsterdam dit wel zou aankunnen. Zijn opvolgers hebben hem klakkeloos nagekwekt. Nu de knuppel daadwerkelijk in het hoenderhok is geworpen wordt pas duidelijk wat een enorm debacle de NZlijn is. Maar, dat geldt volgens mij voor nog meer projecten. Neem nu weer het nieuwe filmhuis in Noord, ook weer een behoorlijke kostenoverschrijding en ga zo maar door. Daarom, Amsterdam is inderdaad te klen voor dit soort megolomane plannen. Of zet er daadwerkelijk beter toezicht op zodat vooraf duidelijk is wat er boven het hoofd van alle Amsterdammers hangt. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel Amsterdammers maken gebruik van al die kostenoverschrijdende projecten.
TJ Weissel
-26-  TJ Weissel:
Even voor de duidelijkheid, Marco uw gezwets raakt kant noch wal. ps. ben zelf overigens 'n geboren en getogen Amsterdammer.

Kom eens met argumenten waar men wat mee kan.
TJ Weissel
-27-  TJ Weissel:
Verder is Amsterdam geen wereldstad (wel wereldberoemd dankzij onze mooie binnenstad) en zal nooit 'n wereldstad worden ook, met het huidige beleid.
Jan Stender
-28-  Jan Stender:
Ik ben een geboren en getogen amsterdammer,maar sinds 4 maanden woon ik in Enschede
Ook deze stad is in beweging
In vrij korte tijd,is in deze stad veel opgeknapt,nieuw gebouwd
Roombeek is een apart verhaal,door de vuurwerkramp,is de wijk opnieuw opgebouwd,maar niet met huizen en gebouwen als voorheen
Wel lullig om te horen,dat de gemeente al plannen had,voor stads vernieuwing,maar de vuurwerkramp,heeft die plannen versneld
@TJ Weissel: waarom is Amsterdam geen wereldstad?
TJ Weissel
-29-  TJ Weissel:
@TJ Weissel: waarom is Amsterdam geen wereldstad?

bijv;

- 24 uurs economie
- Inwoners aantal
- Mondiaal
Marco
-30-  Marco:
@John Zwart, jammer dat ook jij klein blijft denken. 3/4 van je tekst gaat weer over centjes. Die lijn verdient zich rustig terug over de jaren heen en zn positieve economische effecten zullen groot-regionaal en zelfs provinciaal merkbaar zijn.Geld zal landelijk wel weer aangevuld worden. Je weet hoe dat gaat in de politiek. En terecht.
En mocht er echt bezuinigd moeten worden, weet ik nog wel een aantal takken waar dus echt geld de plomp in wordt gepleurd waar rustig zonder gedaan kan worden: ik noem kunst en uitkeringen.

Blijf maar Amsterdam een dorp noemen, dan komt je self fulfilling profecy nog uit ook.

En over Rotterdam: ik had t vooral over de Rotterdamse mentaliteit. Datgeen wat jou klaarblijkelijk ontbreekt.
Arnoud de Jong
Marco, de Rotterdamse mentaliteit was bij de totstandkoming van de metro wellicht minder van invloed, dan het feit dat de Duitser de meeste bouwtechnische dilemma's al voor ons hadden opgelost door de binnenstad plat te gooien. Als je bepaalde overwegingen niet hoeft te maken kun je nu eenmaal een stuk voortvarender te werk gaan. Beetje flauw dus om die vergelijking te maken.
Marco
-32-  Marco:
@Suffie, ik heb t over de algehele werksfeer in Rotterdam. Die beperkt zich niet alleen tot een metro. Die zie je overal in de stad terug, mega-project na project wordt daar binnen no time bedacht en gerealiseerd.

In Amsterdam praten we erover, in Rotterdam doen ze t. Kunnen we nog wat van leren.
Sigi
-33-  Sigi:
Zolang de metro die er nu is de meest slechte en kneuterige metro is die ik ken denk ik waarom zo krankzinnig veel geld investeren in een risicovol en qua nut / opbrengst dubieus project?
Zorg eerst maar 's dat de huidige metro met een veel hogere frequentie kan rijden (op drukke tijden om de 2/3 minuten, daarbuiten om de 5/6, met fatsoenlijke en lange treinstellen zodat je niet van die onzin krijgt als het voorstel om de Amstelveenlijn in te korten tot de halte Spaklerweg.
Nuchtere Nico
-34-  Nuchtere Nico:
@ Sigi

Amsterdam de meest kneuterige en slechtste metro van de wereld??
Dan ben jij zeker nog nooit in Calcutta (India)geweest....
De metro van Calcutta is namelijk net zo kneuterig, slecht en ranzig als die van Amsterdam...
Sigi
-35-  Sigi:
Inderdaad ik ben nooit in Calcutta geweest.

Nou zei ik ook niet " Amsterdam de meest kneuterige en slechtste metro van de wereld?? maar de meest slechte en kneuterige metro is die ik ken klein maar belangrijk verschil, ik pretendeer ook niet alle metro's van de wereld te kennen.
John Zwart
-36-  John Zwart:
@ Marco en andere makkelijk andermans geld rondsmijters (je weet hoe dat in de politiek gaat). Zo kan ik ook zorgeloos zijn!

Ik ben wel in Calcutta geweest (een wonder hoe deze multimiljoenenstad functioneert), en ook tientallen malen in Londen, in Parijs, en óók nog, iets minder vaak, in NewYork en Los Angeles. Ik weet heus wel waarover ik praat en wat echte wereldsteden zijn. Amsterdam dankt vooral haar wereldNAAM aan de oude redelijk goed geconserveerde binnenstad en de internationale rol die zij ooit speelde tijdens de kolonisering in de zeventiende eeuw. Zonder dit alles is zij gewoon een middelgrote stad van een klein landje, dus zou de bekendheid vergelijkbaar zijn met steden als Pernambuco (wel eens van gehoord? ik ben er geweest) La Guaira (idem) of Durban (id.)
Met het al of niet hebben van een vol-metrolijn of een tram-metrolijn tussen de centrale stad en Noord heeft dat niets te maken en rechtvaardigt dus niet om een houding van 'ach die miljarden betalen zichzelf heus wel weer eens terug' aan te nemen. Op kosten van anderen, dat dan weer wel, daar is Amsterdam eeuwenlang goed in geweest. Oja, bezuinigen op kunst en uitkeringen is een voorstel zeg, dat zet zoden aan de dijk, dat is heel goed dat die ouwe 78toerenplaat weer wordt opgezet? Zullen we ook maar gaan bezuinigen op de bodyguards van Geert Wilders en op het optreden van Paul de Leeuw dan? Die kunnen we toch ook best missen? Zo sprokkelen we wel een en ander bij elkaar. Komische manier van argumenteren wordt hier bedreven zeg!
Marco
-37-  Marco:
Kon je echt niks beters bedenken dan die 78toerenplaat? In kunst en uitkeringen gaan honderden miljoenen om. Kan je een aardig gat in de begroting mee dichten: een metrolijn voor mensen die overdag naar hun werk gaan: om je uitkering mee terug te verdienen.

En John, laten we vooral niet bezuinigen op bodyguards van Geert Wilders. Links Nederland (Volker vd Graaf) en Islamitisch Nederland (Mohammed Bouyeri) hebben bewezen dat bodyguards voor niet-linkse en niet islamitische mensen heel erg nodig zijn.
John Zwart
-38-  John Zwart:
Ik had je al herkend Marco
Marco
-39-  Marco:
John, uitgeluld. Dank.
TJ Weissel
-40-  TJ Weissel:
Marco, toch jammer dat je niet inhoudelijk op de reacties van John Zwart ingaat. Enkel reactie geeft op z'n voetnoot. Erg makkelijk, laat maar weer zien wat voor 'n vlees jij in de kuip hebt.
TJ
-41-  TJ:
at Marco:

Erg kwalijk ook dat jij de daden van 'n enkel persoon over 'n gehele bevolkingsgroep uitgesmeert wordt .... beetje de zondebok lopen spelen.
Marco
-42-  Marco:
TJ, volgens mij heb jij een probleem met begrijpend lezen.
Bart
-43-  Bart:
Allereerst: wat een vervelend gezeur onderling(qua reacties bedoel ik)...
Verder: die metro komt er toch: “de colonne, eenmaal in beweging gezet, kan niet meer gestopt worden” (citaat burg. Polak, Vondelstraat 1980). Nu is dat op zich niet zo erg, ware het niet dat de raad en de wethouders (en eigenlijk alle Amsterdammers) zich destijds terdege hadden moeten informeren over de kosten, het nut en de risico's. Dat heeft slechts een handjevol bewuste mensen gedaan ( ver. De Ondergrondse bijv.)... De schuldvraag van alle kostenoverschrijdingen en mogelijk nog te incasseren 'rampen' is niet echt interssant meer. Belangrijk is om nu te kijken hoe het technisch gezien beter kan (geen domme fouten meer met groutbeton en grindnesten in betonwanden etc.)
Het toezicht moet veel en veel beter, BWT moet er bovenop staan, en de Raad moet veel beter geinformeerd worden over iedere misstap/ fananciële 'scheet' die extra nodig is). Dan pas zal dit megaproject op een redelijke manier voltooid worden. Zolang er teveel ondeskundigen teveel te zeggen hebben, wordt het nooit wat.
En aan het eind van de rit zal blijken wat het maatschappelijk nut is van dit project...
stop de noord-zuidlijn
-44-  stop de noord-zuidlijn:
niet zeuren maar klikken :)
Walther Schoonenberg
-45-  Walther Schoonenberg:
@John, jij snapt het! Hoe lang duurt het nog voordat men in de politiek ook begrijpt dat de kracht van Amsterdam in zijn gave oude binnenstad ligt en wij nooit zullen kunnen concurreren met al die anonieme wereldsteden door hoogbouw, zakencentra en metrolijnen.
RudiPensionado
-46-  RudiPensionado:
Weer zo'n zeikverhaal van een nepamsterdammer.
Ga toch lekker verhuizen.
Rafiq
-47-  Rafiq:
@Rudi:
Dat je onder je wazige pseudoniem mijn stukje afkraakt vind ik best (ieder zijn eigen ding).
Maar ik bepaal toch echt zelf wel waar ik woon.
Hans Post
-48-  Hans Post:
Die Rudie heeft nog nooit gewerkt voor zijn geld volgens mij.
In de jaren zeventig de sociale zekerheid ontdekt en sindsdien de geraniums en AC natuurlijk. Wegwezen jij
Marianne
-49-  Marianne:
Ik word alleen maar moe van die zelfingenomenheid van ene meneer Walther Schoonenberg. Altijd het zelfde liedje over die geweldige historische binnenstad waar alleen maar mensen mogen wonen die er respect voor hebben en alles en iedereen die de stad en dan specifiek het centrum zien als levend organisme, moeten er weg. Jonge, jonge mag er eens een ander verhaal komen uit de mond van deze man?
Walther Schoonenberg
-50-  Walther Schoonenberg:
@Bram, Amsterdam is geen wereldstad. Met 800.000 inwoners is Amsterdam een klein stadje met een bijzonder gave historische binnenstad. Een Engelse O.V.-deskundige zei daarom in een artikel in Het Parool dat gezien de kleinschaligheid van Amsterdam een kleinschalig bus- en tramnet veel zinniger is.
Walther Schoonenberg
-51-  Walther Schoonenberg:
Overigens ben ik niet voor het alternatieve plan van de SP. Zie je het voor je, als er op het Damrak een hellingbaan wordt gemaakt waar de metrotram uit de grond komt? Onacceptabel in een beschermd stadsgezicht. Dan nog liever het afmaken van de Noord/Zuidlijn zoals geplanned met goede garanties voor het voorkomen van schade aan monumenten en het daarna autovrij maken van het stadshart. Dit SP-alternatief is een medicijn erger dan de kwaal - in mijn mening - het is een gemakkelijk populisme waar we niets mee opschieten.
Ron
-52-  Ron:
Hup gaan met die banaan. Stort de Beurs van Berlage in dan is dat jammer. Dit gebouw staat volkomen op de verkeerde plek. Kan het keurig op een andere plek opgebouwd worden. Dat geldt voor meer historische gebouwen. Vragen we Walther Schoonenberg als adviseur waar de de monumenten opgebouwd kunnen worden.
Dr.D
-53-  Dr.D:
Bovendien is die hele verbinding zo goed als overbodig geworden vanwege kredietcrisis en het feit dat het hele projekt op de pof en de bonnefooi is gestart ...
Lucas
-54-  Lucas:
Een voordeel van de werkzaamheden is wel dat er meer blauw op straat is. GVB-blauw. En dat geeft een veilig gevoel.

Zo zag ik op station Zuid een toch al rossige “toezichthouder” rood aanlopen toen een jongen met Venloos accent opmerkte dat het misschien wel handig zou zijn als toezichthouders passagiers de kans gaven rustig uit te checken zonder hen de weg te versperren. De toezichthouder scheen zichtbaar teleurgesteld dat de jongen in het bezit was van van OV-kaart. “Zeg het maar, zeg het maar!” riep hij de jongen toe terwijl hij dreigend een hand in de lucht stak alsof hij de jongen een mep wilde geven. Dat geeft de burger moed!
Dick
-55-  Dick:
het is de mentaliteit van de mens van tegenwoordig die alles bemoeilijkt en verpest! Amsterdam moet een onderdeel worden van een Metropool, door oa Almere erbij te betrekken en middels projecten buitenlandse bedrijven te lokken en verbeteren van infrastructuur en OV. Dit alles stoot tegen een groep mensen (waaronder Walther Schoonenberg) hun schenen, maar deze zelfde groep verwijt de overheid/gemeente steeds maar achter de feiten aan te lopen. WAT WILLEN JULLIE NOU??? Vervelend doen, dat willen jullie ... ik zou zeggen: rot maar lekker op naar een hutje op de hei!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.