Home > > De Hollandse Weken

De Hollandse Weken

Foto: Google streetview
Slotervaart & omstreken - Vorige maand kreeg ik bij de supermarktkassa telkens kaartjes uitgereikt met een lotnummer erop. Een mens denkt dan meteen 'wat is dat nou weer, moet ik weer Welpies verzamelen of Jokers plakken?'
Nee, het bleken de Hollandse Weken, een initiatief van weekblad De Echo. En naast veel andere winkels deed ook ons hele Sierplein in Slotervaart eraan mee.
Heel modern moesten de loten worden geactiveerd via internet, met naam en e-mailadres erbij. Dat levert natuurlijk weer een fijn adressenbestand op waar de marketingjongens vast wel wat mee kunnen in de toekomst.

Honderdduizenden loten zijn eruit gegaan, vele honderden mensen hebben een prijs gewonnen. Dat varieerde van een spiksplinternieuwe Hyundai i10 tot een jaarabonnement op de Linda. Dat blad kunnen ze zeker aan de straatstenen niet kwijt, want maar liefst 500 mensen wonnen die prijs. Misschien speculeert Linda erop dat de winnaars aan het eind van dat jaar hun gewonnen abonnement vergeten op te zeggen.
Maar ter zake, want ik heb nog wel wat kritische vragen bij die Hollandse Weken.
Eerst maar eens: waarom heette die hele loterijactie de Hollandse Weken? Waarom niet de Amsterdamse Weken? De Echo is toch een Amsterdams blad? Wilde men soms een nostalgisch nationalistisch statement maken, met haring, tulpen, kaas en klompen? Niet of nauwelijks aanwezig bij deze actie waren namelijk de allochtone winkeliers. Even lekker ouderwetsch dus met echte Hollanders onder elkaar!

Maar misschien ben ik te achterdochtig in dat opzicht. Wellicht wilde men gewoon weer eens die echte Hollandse zuinigheid demonstreren die onze middenstand sinds jaar en dag aankleeft.
Want zo'n Hyundai i10 als hoofdprijs is natuurlijk prachtig, maar het is wel weer het allergoedkoopste modelletje dat er van dat merk te krijgen is. Ze zullen nu nooit eens even royaal uitpakken met een Hyundai Grandeur van een halve ton.

De rest van het prijzenpakket straalde eveneens behoorlijk wat benepenheid uit. Zo waren de andere hoofdprijzen een scooter en een bakfiets. Van oudsher niet bepaald vervoermiddelen waarmee je nu eens lekker de afgunst van de buren opwekt.

Nou, verder hadden we dan nog de andere 'schitterende prijzen', die royaal ter beschikking werden gesteld door een aantal van de deelnemende winkeliers. Zoals een aardbeienslof van de banketbakker of een cadeaubon van ¤10 (tien euro!) die kon worden ingeleverd bij de dierenwinkel.
U ziet, het geheel ademt nogal wat krenterigheid. Men ging nog nét niet zo ver dat er een rol toiletpapier te winnen viel. Of een aangebroken tube tandpasta.

De prijs voor de lulligste prijs gaat naar Het Buideltje Lederwaren. Die middenstander had namelijk 25% korting uitgeloofd op een artikel uit het eigen assortiment. Zo krijg je toch publiciteit en het kost je zelf geen cent. Deze prijs voor de lulligste prijs bestaat uit nog wat extra naamsbekendheid in de vorm van dit artikel.

U begrijpt, het is uiteraard pure kinnesinne van mij dat ik dit allemaal opschrijf. Niets gewonnen. Nog geen doosje cocktailprikkers.

achttien reacties op "De Hollandse Weken"

Vinus
-1-  Vinus:
Heel goed initiatief, die Hollandsche Weken. Eindelijk weer eens aandacht voor onze eigen cultuur. Vooral omdat de hoofdprijs een echte oerhollandsche Hyundai i10 is.
Pim
-2-  Pim:
Grappig stukje, ik lag in een deuk. Klinkt inderdaad behoorlijk krenterig allemaal! :)
Esther van der Meer
-3-  Esther van der Meer:
Slaat de welvaartsziekte toe? Ik wil best een auto, scooter of bakfiets winnen.
John Zwart
-4-  John Zwart:
Ja, Arnoud, een Hollands spreekwoord zegt:
Wie het kleine niet eert
is het grote niet weerd
En daarom grijp jij natuurlijk naast die Hyundai i10.
En voor straf ook geen cocktailprikkers!
Arnoud de Jong
Hadden ze nou maar even gewaarschuwd... Ik heb al jaren een uitgeloofde, maar niet opgehaalde, bijna verse halve gevulde koek in de kast liggen!
Dr.D
-6-  Dr.D:
Als je kameel had kunnen winnen was het ook niet goed geweest .....
Jesse
-7-  Jesse:
Een auto winnen? Jeetje wat een vervuilende prijs.
Jan Stender
-8-  Jan Stender:
De hoofdprijs een echte oerhollandsche Hyundai i10?
Lijkt me niet
http://www.hyundai.nl/overh...
Arnoud de Jong
Jan, ik denk dat Vinus dat ironisch bedoelde. ;-)
Jan Stender
-10-  Jan Stender:
Ach ja,zou kunnen
Maar oerhollandsch,dan denk ik aan een Daf
Nuchtere Nico
-11-  Nuchtere Nico:
Ik zou graag een vakantie naar Marokko willen winnen....
Michiel
-12-  Michiel:
Kijk die suggestie van nuchtere Nico deel ik. Dat had toch een veel betere hoofdprijs geweest. Nee, die Hollandse nuchterheid blijft hangen bij een auto, scooter en wat gevulde koeken. Jammer.
sanne
-13-  sanne:
Het is aan de ene kant inderdaad een erg grappig stukje, maar aan de andere kant hoor ik ook een beetje een Rupsje Nooitgenoeg.
Die kaartjes kreeg je toch GRATIS bij je boodschappen? Die HOEF je toch niet te activeren? Het is toch eigenlijk TE erg dat je die auto niet duur genoeg vindt?

Gaat het je nu trouwens om die zunigheid of gaat het erom dat het HOLLANDSE zunigheid is? Of was het gehele stukje alleen maar om de frustratie van je af te schrijven dat je niets gewonnen hebt? Dat je niet eens kan klagen over het feit dat je nu opeens de 'trotse' eigenaar van een bakfiets bent?
Arnoud de Jong
@Sanne:
Nee, ik win nooit wat. Daar heb ik bij mij neergelegd.
Het stukje is meer geschreven vanuit de optiek: wat hebben de winkeliers eigenlijk over voor óns, voor hun klanten, die toch weer dag in dag uit voorzien in hun dagelijks brood? ;-)
Bart
-15-  Bart:
Die Echo kan van de 'geactiveerde' loten waarschijnlijk wel een Mercedes weggeven, zo'n Hyundai is dan toch wel een zoethoudertje(als íe al ooit gewonnen wordt, lijkt op de permanente loterij van de firma Bakker in Hillegom, in tuinplanten en bloembollen -doe al jaren mee maar heb zelfs nog geen 'handig poothulpje'gewonnen, en daar worden er iedere keer wel 5000 van verloot). Het gevolg van deze zuinige Hollandse weken is hoogstens eindelijk weer wat kopij voor die halve redacteur/halve fotograaf in komkommertijd van dat toch wel zielige huis-aan-huis blaadje, wat bij mij in ieder geval direct bij het oud papier ging of hoogstens diende om de piepers op te jassen... Maar ja, je moet toch wat?!
Ik heb smakelijk gelachen om je stukje, Arnoud!!!
Bart
-16-  Bart:
P.S.: die scooter is natuurlijk veel gewilder! (het zgn. Holleeder effect), dus daar kunnen ze wel mee scoren , als ie in het zwart geleverd word tenminste...
Arnoud de Jong
@Bart:
Maar dat ze er geen capuchonsweater bij doen vind ik dan weer een zwak punt. ;-)
Bart
-18-  Bart:
Misschien een suggestie voor de Zeeman in Slotervaart: wint u de scooter, doen wij er een gratis authentiek Willem H. sweater bij (t.w.v. 15E)....?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.