Home > > De permanente noodverordening

De permanente noodverordening

COC
Centrum - Als ik me misdraag in ons uitgaanscentrum dan mag ik mij daar voortaan niet meer vertonen. Sinds vannacht geldt er immers een gebiedsverbod: een ieder die zich schuldig maakt aan "misdragingen als opruiing, bedreiging, samenscholing, mishandeling en verkeersbelemmering" heeft een weekend geen toegang meer tot het Leidseplein, Rembrandtsplein en Koningsplein. Wie het verbod niet naleeft wordt strafrechterlijk vervolgd.

Als ik Cohen goed begrijp vormt het gebiedsverbod de klap op de vuurpijl in de reeks maatregelen om de situatie op het Leidseplein te beteugelen. Het verbod is zo speciaal dat er midden in de zomer een heuse noodverordening uit de kast moest worden gehaald om het ietsje eerder in te voeren.

Helaas zal dit gebiedsverbod weinig effectief zijn. Het geldt namelijk maar voor een weekend. Als ik vandaag een gebiedsverbod krijg opgelegd kan ik volgende week dus weer gewoon mijn gang gaan ("dat zal mij leren!").
Daarbij is het verbod moeilijk te handhaven. De pleinen zijn van alle kanten vrij toegankelijk, er zijn massa's mensen en het is nacht. Er zijn dus veel toezichthouders nodig om ervoor te zorgen dat iedereen met een verbod wordt opgemerkt en vervolgd. Het schijnt dat die extra toezichthouders er ook komen. Maar je kunt je afvragen of het geld hiervoor niet beter kan worden besteed.

Overigens gedraag ik me prima in het uitgaanscentrum. En als ik nu toch besluit om me eens flink te misdragen dan zal ik niet vrezen voor dit milde en praktisch onuitvoerbare gebiedsverbod.

zeventien reacties op "De permanente noodverordening"

Arnoud de Jong
Misschien is het ook helemaal niet voor jou bedoeld, Rafiq..!
Theo
-2-  Theo:
Het opent in elk geval de mogelijkheid tot strafrechtelijke vervolging. Win/Win situatie voor diegenen die zich wél weten te gedragen.
Wat mij betreft een goede regeling dus, wel jammer dat ie blijkbaar nodig is.
Dr.D
-3-  Dr.D:
Het plein is niet van Rembrandt...
Arnoud de Jong
Dr. D.: Je hebt gelijk natuurlijk. Maar die s is bij zoveel mensen al ingesleten. Mij zou het niet eens opgevallen zijn. ;-)
Jochem Floor
-5-  Jochem Floor:
@ Rafiq: Het is ongehoord waardeloos, dat Cohen zich tot zo'n lapmiddel moet beperken. Goed, dat hij de maatregel neemt, maar er moet veel meer gebeuren. Den Haag moet per onmiddelijk aan de grote gemeenten de bevoegdheid geven om aanvullende regels voor het taxivervoer te stellen, dat is de enige oplossing.
Arnoud de Jong
Tja, het is roeien met de riemen die er zijn. Even een stukje specifieke wetgeving neerzetten duurt minimaal vele maanden. Los van de vraag of regels omtrent taxivervoer in dit geval wel effectief zijn...
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
Met duidelijke regels alleen kom je er niet. Er moet eens nagedacht worden over dingen als: waarom sowieso openbare ruimte opofferen aan standplaatsen voor 20, 30, 40 auto's? Het gaat toch alleen om de eerste 3, 4 taxi's. De rest is alleen maar verveling, verliesgevend rondhangen en nodeloos verstookte diesel.
Arnoud de Jong
Jochem, in de “oude” situatie was de rij taxi's continu in beweging, omdat de chauffeurs mensen gewoon in lieten stappen en vervolgens brachten waar ze maar wilden. Toen was een taxistandplaats voor 20 auto's te klein. Nu een bepaalde categorie taxichauffeurs denkt klanten te moeten werven door woekerprijzen te rekenen, ritten te weigeren en klanten te schofferen staan er meer taxi's stil dan dat er rijden. Op het moment dat de overheid er in slaagt om het geheel te reguleren en de mensen weer over de streep worden getrokken om een taxi te pakken, worden die standplaatsen weer hard nodig.
Hermien
-9-  Hermien:
@Rafiq: Klopt, gebiedsverboden werken niet. Is in het verleden ook geprobeerd met de junks. Die gingen op een gegeven moment van station naar station en van portiek naar portiek.

“En als ik nu toch besluit om me eens flink te misdragen dan zal ik niet vrezen voor dit milde en praktisch onuitvoerbare gebiedsverbod.”

Ach vrees vooral niet, je bent vast een keurige jongeman ;)
John Zwart
-10-  John Zwart:
Te veel taxis voor te weinig klanten (die vanzelf verder slinken) ziedaar de opbrengst van (niet alleen op dit terrein) te hoog geprezen liberalisering.
Het zal inderdaad helaas niet helpen met noodverordeningen en toevoegen van een politieauto aan elke taxistandplaats.
In meer algemene benadering: Dronkenschap gaat tegenwoordig steeds meer gepaard met invloed van andere roesmiddelen. Dit geeft veel explosieve figuren op nachtelijke pleinen. Was er niet een APV tegen openbare dronkenschap? En is er niet een cellenoverschot? Tis maar een ideetje.
Bart
-11-  Bart:
Het gebiedsverbod geldt natuurlijk alleen voor taxi's die zich misdragen,toch?.. Vroeger stond er nog wel eens zo'n blauwe stad'ME'bus met tralies ervoor, waarin alle zatlappen en oproerkraaiers onverbiddelijk afgevoerd werden.
(zie ook de film “les amants du pont-neuf”,een aanrader voor wie hem nog niet gezien heeft).
Kortom: foute taxichauffeurs en zatlappen gewoon direct afvoeren en in dezelfde groepscel laten chillen, minstens 24 uur...
Zonder pardon, en middels heel veel extra controle van 'echt blauw'... Nu aan de raad en B&W om daar een spoedbesluit over te nemen... (voor heel veel uitgaanscentra in A'dam centrum natuurlijk).
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
@ Suffie: Dat is nu precies de misvatting die ik aan de orde stel, en waarin verandering gebracht moet worden. Het is nergens goed voor om taxi's een groot aantal gratis parkeerplaatsen midden in de stad te bieden. Met een beetje communicatie heb je met een paar minuten voldoende nieuwe taxi's op de standplaats.
Ronald
-13-  Ronald:
Volgens mij zijn er naast vaste standplaatsen ook taxichaffeurs die voortdurend rondjes rijden en mensen op straat oppikken. Gewoon typisch een geval van teveel taxis en te dure ritten. Zeker in een stad waar het OV heel fijnmazig is. Beter gewoon net als in andere steden bij Schiphol busjes die naar verschillende hotels rijden. Dat kan ook bij het CS. Meer mensen tegelijk gratis vervoeren naar de plek van bestemming. Zeker toeristen!
Arnoud de Jong
Jochem, dat is geen misvatting. Ik weet niet waar jij vroeger ging stappen, maar mijn waarnemingen van stampen mensen die op het Leidseplein probeerden een taxi te krijgen en de zich steeds verversende rij taxi's op de standplaatsen waren zeker geen hallucinaties. En als taxichauffeurs zich in het geheel wat klantvriendelijker gaan gedragen, kon dat best wel eens terug komen.

Maar wat zag jij dan liever? Dat al die taxi's zich in de buitenwijken gaan ophouden tot iemand ze vanaf het Leidseplein opbelt? Of dat ze gewoon ergens een straat blokkeren?
Bart
-15-  Bart:
@ Jochem, vroeger (heel vroeger!) had je van die palen vooraan bij de taxistandplaats waar je gewoon gratis een taxi kon oproepen...
Het lijkt me dat dat nu wel eenvoudiger kan (paaltje met drukknop en aanduiding hoeveel klanten er wachten?) simpel toch.
Bart
-16-  Bart:
Maar dan moet er toch wel ergens een centrale zijn die dat in de gaten houdt, lijkt me een leuk idee'tje voor TCA, kunnen die andere gasten, die iedereen afzetten, gewoon wegblijven...
Jochem Floor
-17-  Jochem Floor:
Beetje opmerkelijk, dat gestimuleerde verzamelgedrag van uitgaanspubliek op het Leidseplein. Onbegrijpelijk ook, als je bedenkt dat er wel wordt gekeken naar het spreiden van sluitingstijden om de overlast te verminderen.

Als we daar in de buurt nu 4 taxi-opstapplekken aanleggen (zonder parkeerplaatsen; gewoon oppikken en rijden) zijn we van een heleboel gedoe af.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.