Home > > Meer blauw op straat

Meer blauw op straat

Kopenhagen
Algemeen - Onlangs reed ik met de bus door Kopenhagen.
Ze hebben in die stad heel simpele strippenkaarten, wist u dat?
Maar laten we het dáár nu maar niet over hebben.
Ze hadden er ook een goede methode om drukke kruisingen voor fietsers veiliger te maken.
De fietspaden zijn op die punten blauw ingekleurd.

Dat is ook wel iets voor onze Amsterdamse kruisingen, dacht ik toen.
Vooral als ze erg gecompliceerd en gevaarlijk zijn.
Soms doen ze het hier met rood, geloof ik. Maar dat is niet zo duidelijk.
Lichtblauw moet het zijn.

Er komt dan vast wel weer een ambtenaar of een deskundige met het bezwaar dat blauw al gebruikt wordt voor blauwe parkeerzones.
Met dergelijk bureaucratisch gezeur willen wij natuurlijk niet lastiggevallen worden.
Want is dit duidelijk of niet?

Blauwe fietsstroken



PS: stuur dit bericht door aan uw favoriete lokale politici! Het helpt (af en toe)! Zo is Inmiddels ons idee om dekentjes te verstrekken op terrassen ook al opgepikt!

twaalf reacties op "Meer blauw op straat"

Muggenzifter
-1-  Muggenzifter:
ik stem er voor om de fietspaden rood/oranje te houden, maar wel wat vaker bijkleuren a.u.b.
lijn
-2-  lijn:
@Muggenzifter: maar soms zijn stoepen ook rood/oranje. En in de regen steekt dat steenrood nauwelijks af tegen 't asfalt.
Een duidelijk afwijkende kleur voor fietspaden heeft nog een voordeel: scheelt ongetwijfeld veel bijna-botsingen met nietsvermoedende toeristen. Ook voor iedereen prettig.

Trouwens Arnoud: bij West-Pacific hebben ze al heel lang dekentjes. En vuurkorven. Ik zou er bijne weer voor gaan roken, zo gezellig is dat.
Arnoud de Jong
@Lijn: blijkbaar hebben ze bij West-Pacific dus ook mensen die gewoon hun verstand gebruiken. ;-)
Arti
-4-  Arti:
@PS
Misschien niet alleen naar de lokale amateurs mailen, maar ook naar de professionals van de hoofdstedelijke verkeerskundige dienst, Arnoud?
jaap
-5-  jaap:
De bomen en het bos? Vraag blijft natuurlijk overeind in hoeverre dit een bijdrage lever aan de -ongewenste- kakofonie van verkeerstekens. Er zijn ook onderzoeken die er op wijzen dat soberheid het meest de veiligheid garandeert. Maw. door de inflatie van kleurtjes kan het ook zijn doel voorbij schieten. Wellicht dt A;dam en K'haven verkeerstechnisch niet in alle opzichten vergelijkbaar zijn? Enfin, een leek aan het woord.
John Zwart
-6-  John Zwart:
@ lijn en Arnoud - Sorry hoor, maar deden we niet heel erg moeilijk over dieselauto's in de stad, vanwege fijnstof en CO2? Ik vind dat prima hoor, proberen de belasting door auto autolaatgassen te verminderem. Maar wat dacht je van de uitstoot van zo'n vuurkorf? Open haarden, ook zo gezelli en aangenaam, vooral op kille mistige herfstdagen. Het is weer zover, als ik 's middags niet tijdig mijn vensters sluit stinkt mijn bed 's avonds als een palingrokerij.

Maar terug on topic, zoals dat hier heet: ik vind het op tijd en frequent herhaald bijhouden van zebra's en witte belijning de eerste bijdrage, die eigenlijk normaal zou moeten zijn. Gewoon vaker de spuit eroverheen, net zoals in Kopenhagen, wat duidelijk te zien is op de foto.
Vinus
-7-  Vinus:
Altijd gedacht dat die fietspaden rood waren door de vele verkeersslachtoffers
WK
-8-  WK:
Nederland kent al blauwe 'oversteekvakken'.
Bijvoorbeeld bij de busterminal van het NS-station Groningen.
Ze geven aan waar de voetgangersoversteekplaats het fietspad en de busbaan kruist.
Maarrrrr..... Je kunt er geen voorrang aan ontlenen of zo. Ze geven uitsluitend aan 'Gevaarlijk punt', 'Àls je oversteekt, doe het dan hier, maar alles op eigen risico'.
En fietspaden die een weg oversteken worden ook al lang aangegeven d.m.v. streepjes of blokken.

Het probleem ligt niet bij het aangeven van wie waar hoort. Dat staat al lang aangegeven (en we houden ons er eventueel aan als ons dat zo uitkomt).
Je kunt het gedrag van weggebruikers wel beïnvloeden - maar dan vooral door de weginrichting: brede vrijliggende fietspaden en nette parkeervakken voor laden en lossen (zodat dat niet midden op de rijweg hoeft te gebeuren).
Anders hebben we straks mooie blauwe dubbelparkeerstroken .....
Bart
-9-  Bart:
Dank je, Arnoud, ik ga het artikel (met foto) doorsturen naar de raad en het college van Lelystad, want die maken er ook maar een zooitje van (van de fietsoversteken en fietspaden bedoel ik). Het kan gewoon beter, dus!
Arnoud de Jong
@WK:
Je hoeft er ook geen voorrang o.i.d. aan te kunnen ontlenen. Het gaat er alleen om duidelijk te laten zien waar je fietsers kunt en mag verwachten. Ik denk dat er ook een betere 'sturende' werking van uitgaat: fietsers zullen sneller geneigd zijn om op een blauwe baan te blijven rijden dan tussen een paar witte lijntjes. Dat is althans mijn inschatting.
Arnoud de Jong
Ik vind de oplossing op de foto absoluut een mooie, maar ik ben er niet van overtuigd dat wij het hier nou zo slecht doen. Ik denk dat het gedrag van de fietsers zelf van doorslaggevende aard is. Het Parool schonk daarover deze week overigens op een goeie wijze aandacht aan..
Arti
-12-  Arti:
Misschien moeten we de fietspaden in Amsterdam juist niet met een effen kleur markeren - maar met aansprekend fotomateriaal van fietsende kinderen, fietsende ouders met rijkgevulde bakfietsen en vinnige senioren op hun scootmobiel.

Zodat bestuurders van buiten de stad meteen een beeld hebben van de weggebruikers die ze deze ruimte dienen te gunnen, voordat ze er zelf met hun vehikel overheen rollen?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.