Home > > SMS tegen taxi-ellende

SMS tegen taxi-ellende

Foto Marco Pauws

"Neen, ik neem jou niet mee... Dat ritje is te kort...." was alles wat de taxichauffeur afgelopen zaterdagnacht wist te melden toen we in de stromende regen stonden te wachten op het Leidseplein in Amsterdam. De wachtenden achter ons in de rij kregen dezelfde behandeling van de taxichauffeur.
Als je regelmatig de taxi neemt in Amsterdam, dan maak je het allemaal wel eens mee: omrijden, weigeren van ritjes, discriminerende en seksistisch taal, onbeschoft gedrag en zelfs doodslag. Gelukkig zijn er ook veel aardige chauffeurs... maar, die lijken rond te rijden in schutkleuren.

De taxi-ellende in Amsterdam lijkt voort te duren. Een ambtenaar van de Gemeente Amsterdam verzuchtte in Parool over de extra controles bij de standplaatsen: ''Er zitten flink wat chauffeurs tussen die de klant alsnog oplichten. Ze laten de klant instappen, maar zetten niet meteen de meter aan. Ze rijden dan eerst de standplaats af en staan even verderop stil om te onderhandelen over de prijs. Op die manier worden er alsnog een hoop mensen afgezet.''

TCA wil daar verandering in brengen samen met van het bedrijf Newtoast. TCA heeft 1.300 taxi's aangesloten op Taxirating om op deze wijze de kwaliteit en veiligheid in de taxi te verhogen. Elke aangesloten taxichauffeur krijgt direct na de rit een beoordeling van de klant die daarvoor de app van Taxirating gebruikt. Het beoordelen met de mobiele telefoon is gemakkelijk en kan bovendien anoniem gebeuren.
De beoordeling heeft twee doelen. Aan de ene kant kunnen taxicentrales zien of hun chauffeurs hun werk goed doen. Ook komen de resultaten van de beoordelingen op de website www.taxirating.com te staan. Zo kunnen klanten zien welke taxi's een goede service leveren.

Een geweldig plan van Newtoast. Marketingmensen noemen het real-time-experience-rating. Meteen real-time een taxi, restaurant of stand op een beurs in de RAI kunnen beoordelen. Helemaal geweldig is het als die taxi's ook echt een lampje bovenop krijgen. Rood is slechte service, oranje is redelijke service en groen betekent betrouwbaar. Dan heb je er ook meteen wat aan als je in de regen staat te wachten.
Ik ga Taxirating zeker gebruiken en ik ben benieuwd of de kwaliteit van de taxi's in Amsterdam straks ook echt verbetert. Of is daar meer voor nodig dan een enkel SMS-je als pleister? Rust, reinheid en regelmaat misschien?

Foto: Marco Pauws (via Flickr)


negen reacties op "SMS tegen taxi-ellende"

Jan Westerhof
-1-  Jan Westerhof:
Het zou wel handig zijn als je de ratings dan ook op taxirating.com zou kunnen zien.
Nu zie je alleen maar dat TCA 3 van 5 sterren heeft, gebaseerd op 64 ritten.

Er zaten dus misschien hele goede chauffeurs bij, en hele slechte. Maar dat kun je niet zien.

TCA krijgt met dit systeem extra klanten, want alleen de bij taxirating.com aangesloten taxi's kun je beoordelen, en wel pas als je eerst klant bent geworden.
En TCA kan dit misschien als interne kwaliteitsbewaking gebruiken.

TCA heeft er dus wel wat aan, maar wat taxi-klanten hier aan hebben, anders dan een vage belofte dat het helpt voor de kwaliteit en de veiligheid, dat zie ik zo gauw niet.
Jeroen
-2-  Jeroen:
Klinkt als een prachtig plan. Tot je er even over nadenkt.

Want wat heb je eraan als je inderdaad 's avonds laat op het Leidseplein in de regen staat? Moet je dan met je mobieltje die website gaan raadplegen en de nummers of namen vergelijken met de taxi's die voor je staan? Want anders weet je nog steeds niet of zo'n taxi nu goed of slecht is.

Ik wil niet in een taxi stappen en via mijn mobieltje commentaar moeten geven op de chauffeur of de dienst die hij verleent. Ik wil kunnen instappen en *weten* dat het goed is.

In andere wereldsteden lukt dat ook - wie in Londen in een taxi stapt, heeft dit soort gedoe nooit. Dan moet 't in Amsterdam toch ook kunnen?

Of, laat me raden: is de mentaliteit van de Amsterdamse taxiwereld simpelweg anders?
Taxi Kemperman
-3-  Taxi Kemperman:
De mentaliteit in Amsterdam is niet anders, maar de wetgeving is heel anders.
In Londen staat al het openbaar vervoer onder toezicht van de PCO. Zij toetsen de chauffeurs, keuren het materiaal en nemen de examens af.
Verder geldt daar gewoon net als bij ons vroeger dat alle taxi's hetzelfde tarief hebben.
Heb je een klacht over een chauffeur, dan dien je die in bij de PCO en de chauffeur wordt dan zwaar aangepakt. (Al heel snel intrekking chauffeurspas!)
Hier in Nederland is dit helaas niet.
Als u een klacht heeft en u heeft het kenteken of het P-nummer onthouden, dan kunt een klacht indien bij http://www.taxiklacht.nl (Overheidsintantie!) Deze kijkt van welke ondernemer (dus niet centrale) deze wagen is en stuurt vervolgens de hele klacht inclusief de gegevens van de klager door naar het bedrijf.
Het bedrijf moet dan zelf de klacht afhandelen met de klager.
Ziet u het gebeuren?
Een dame wordt lastig gevallen door een chauffeur. Zij stapt uit op veilige afstand van haar huis zodat hij niet weet waar ze woont. Vervolgens dient ze een klacht in en omdat de chauffeur tevens eigenaar is, krijgt hij vervolgens keurig netjes al haar gegevens.
Dit is bezopen en wij hebben het al jaren aan de kaak gesteld bij de gemeente Amsterdam en bij Verkeer en Waterstaat, maar er wordt niets aangedaan.
Intrekking van chauffeurspassen en taxivergunningen gebeuren bijna nooit.
De enige die dat mag doen is de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Het is net als bij voetballen. Een klein groepje verpest het voor de rest.
In Amsterdam kan ik u dus adviseren om alleen MTA of TCA (Let op rood/zwarte daklicht!) te nemen of een taxi via de telefoon te bestellen.
Doe ook aangifte als er iets tijdens de rit gebeurd. Hoe meer klachten, hoe meer druk op actie!
John Zwart
-4-  John Zwart:
Ik zie alle bezwaren ook wel die de reactiegevers hier aankaarten. De Britse taxi's - nota bene homeland van de hooligans - staan altijd al bekend om hun correctheid, perfect onderhouden materiaal en uitstekende stratenkennis. Waarom kijken we nooit eens om ons heen als er misstanden zijn en op zoek moeten naar kwaliteitshandhaving en denken dan dat we het wiel eerst moeten uitvinden?
Verkeer en Waterstaat is met de RDW heel streng, zie het handhavingsbeleid van het APK regiem, maar kennelijk op andere terreinen zeer lankmoedig. Misschien moet een kamerlid daar minister Eurlings eens op aanspreken? Of mag dat niet meer van JPB en de Koningin, omdat de ministers dan teveel van hun werk gehouden worden?
Onze overheid is heel vaak te eigenwijs, in de betekenis van eigenDOM.
We stevenen ook weer op een fiasco af door ons eigen unieke kilometerheffingssysteem te bedenken, zonder erbij stil te staan dat het misschien handig is dat we europees dezelfde registraties en kastjes gaan gebruiken...
Arnoud de Jong
Nog niet eens zo heel lang geleden had de Amsterdamse politie een eigen controleploeg alleen voor taxi's én een goeie, ondergelegen wetgeving. Chauffeurs waren pagus voor die gasten omdat ze -net als in de Londonse situatie- ter plekke iemand z'n vergunning konden intrekken... Those were the days...!

Voor wat betreft die sms-service: als klant heb je er direct niet zo heel veel aan, maar als taxibaas is het een prima controlemiddel om te zien of je rijders zich wel een beetje gedragen. Dat betekent vermoedelijk dat MTA en TCA er kwalitatief op vooruit zullen gaan, maar dat de bekende probleemgevallen gewoon probleemgevallen blijven...
moi
-6-  moi:
Nou ja, doodslag maakt niet iedereen 'wel eens mee'. En als het je overkomt, is het ook eens maar nooit weer. Lijkt me.
nser
-7-  nser:
9 maart 10.15 uur taxibusje neemt 8 personen mee naar Schiphol na stranden op NS
prijsafspraak in taxi 200 euro, dat vinden we veel te veel, chauffeur dreigt mensen uit de bus te zetten en om te draaien, EEN HORRORRIT volgt. En persoon mist vliegtuig.
cor moleman
-8-  cor moleman:
Ik lees heel veel over het taxi gebruik maar het is toch heel makkelijk voor de overheid of gemeente Amsterdam.
Elke taxi chauffeur een pyschologiese test te laten doen en een curses straten kennis.
dan is het grootste probleem opgelost
Wim van de Waal
-9-  Wim van de Waal:
[b]een nederlandse taxi chauffeur vertelde ons dat er twee taxistandplaatsen zijn in Adam die 'beheerd' worden door mafias dei alle reglementen aan hun laars lappen. T.w centraal station en Leideseplein. We hebben het aan den lijve ondervonden.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.