Home > > Is Fyra een Flop?

Is Fyra een Flop?

Foto: Wikipedia

Vanochtend drukte ik bijna het knopje Fyra in op de NS betaalmachine. De Fyra is die iets snellere trein tussen Amsterdam en Rotterdam (en gelukkig ook weer terug), die al weer een paar maandjes rijdt. Onze eigen deeltijd HSL. Bijna, dus... ik raakte in schok van de extra prijs van die 15 minuten kortere rit van Amsterdam naar Rotterdam. Dat kost 20 euro extra. Ook voor deze trouwe NS-kortingkaarthouder. Zelfs de extra kosten van de Thalys naar Brussel heen-en-weer zijn minder. Bah!

Vrijwel elke dag reis ik met de trein. En dat gaat vaak goed... maar, soms ook niet. Elke dag zie ik de NS Fyra op Amsterdam CS. En steevast is die trein helemaal leeg. Jammer toch? Of eigenlijk schandalig...
Ik ken ook niemand die gereisd heeft met de Fyra. Behalve natuurlijk die ambtenaren en politici die gratis mee mochten bij de eerste ritjes. Leuk voor de foto’s en het TV-journaal. Wedden dat de eigen NS-medewerkers er zelf wel gebruik van mogen maken! Dat is duur personeelsvervoer.

Fyra is een slecht product. Je betaalt 20 euro extra voor een trein, die maar een keer per uur rijdt, geen enkel extra comfort biedt en je, als je geluk hebt, twee kwartiertjes tijdswinst oplevert (als je bovendien het aansluitend openbaar vervoer haalt).
Zo bouw je geen klantenkring op! Maak die trein de eerste maanden ‘gratis’ tot we gewend zijn aan de vertrektijden en we best wat meer willen betalen. Hoeveel exact? Dat vind je dan vanzelf uit. Of biedt de snelle trein buiten de spits ‘gratis’ aan aan je vaste klanten en trouwe kaarthouders. Of nog beter... Maak er een serieus product van. Gewoon elk kwartier een Hispeed Fyra heen en weer tussen Amsterdam en Rotterdam. Verwen ons een beetje!

Het voelt niet goed. We zetten miljarden euro van burgers in om een het openbaar vervoer te verbeteren, de spoorambtenaren bedenken een aanbieding waarvan geen enkele normale klant gebruik wil maken en laten een dure trein de hele dag leeg door het groene hart rijden, terwijl de oude treinen volgepakt boemelen over oude net. Dat is onmaatschappelijk!
Het is tijd voor Kamervragen!

Foto: Wikipedia


45 reacties op "Is Fyra een Flop?"

Hildebrand van Kuyeren
-1-  Hildebrand van Kuyeren:
Op zich constateer je een terecht probleem, maar je overdrijft. Zo kost een toeslag voor een retourtje niet 20 euro maar 15 euro, en is de tijdwinst niet 15 minuten maar 20 minuten. Wie online reserveert en zich vast pint aan een trein, kan goedkoper uit zijn als een gewoon treinkaartje. NS Hoopt eind dit jaar een bezetting van 25% te halen. Dat is twijvelachtig. In het eind beeld moeten er 6 treinen per uur gaan rijden. Dan is ie ook wat intressanter, nu gaat ie 1x per uur.
Martin
-2-  Martin:
Arnoud wel duidelijk aangeven wat bedoelt wordt met 20 euro extra!!

Want een toeslag enkele reis A'dam CS -> R'dam CS 2e klas is maar ¤7,40 duurder. Dus een 2e klas kaartje enkele reis A'dam -> R'dam komt dan uit op in totaal ¤20,-- (13,80 NS + de Fyra Toeslag).

Een retourtje 1e klas is wel 20 euro duurder. Maar een NS kaartje is ook ruim 40 euro.
Kees
-3-  Kees:
Ik ben in de introductieperiode voor werk een keer heen en weer gegaan naar Rotterdam. Het scheelt een hoop tijd in het traject Schiphol - Rotterdam, ik vond het erg comfortabel. Ik betaalde toen slechts een paar euro toeslag dus dat was de moeite waard.

Volgens de site van de NS is de maximale toeslag die je betaald 19,40 (voor een retour 1e klas Amsterdam - R'dam), in de tweede klas is het 14,80 voor een retour. Daarnaast is er nog de superdiscount die je online kan boeken waarbij je slechts een kleine toeslag betaalt (21 euro totaal voor retour Ams-Rdm) . Je overdrijft dus wat betreft de kosten.
De doelgroep zal dan ook vooral zakelijke reizigers zijn voor wie de tijdwinst de 15 euro waard is. Voor Rotterdam is het zoiezo belangrijk dat ze nu op een half uur van Schiphol zitten.
Hierbij zal trouwens gaan gelden dat de prijzen omlaag kunnen wanneer de treinen langer worden (en er meer mensen van gebruik gaan maken).
Ik vind het dan ook een goede ontwikkeling en hoop dat het draagvlak in Nederland groot genoeg wordt om meer hogesnelheidslijnen te kunnen realiseren.

Zie ook: http://www.nshispeed.nl/ima...
Arnoud de Jong
Ho wacht, mijn naam staat eronder, maar het artikel is van Walther Ploos van Amstel.
Ik ga dit even veranderen.
Walther
-5-  Walther:
Een vriend die bij NS werkt heeft vanmiddag bij mij gereageerd.

Het is 19,40 euro toeslag voor retour eerste klas als je het kaartje bij de automaat koopt.
Via Internet kun je inderdaad goedkoper boeken/reserveren tegen bepaalde voorwaarden. Er is een superdiscount tarief, maar ik kan nergens op de hispeed site vinden wanneer dat tarief geldt. Echt duidelijk is het dus niet...

Jammer blijft, en daarover gaat mijn betoog, dat de trein nagenoeg leeg rijdt. Ik ben dol op reizen met trein en elke meter hispeedtreinrails is welkom! Kan niet wachten tot we met HSL naar Parijs kunnen zoeven.
John Zwart
-6-  John Zwart:
alle begin moet van klein naar groot groeien. ik begrijp uit de reacties dat de meerkosten - mits slim ingekocht - meevallen. dat probleem is dus niet echt groot, al zijn we altijd pas tevreden als iets helemaal gratis is. verder kan NS de mensen natuurlijk niet met de zweep de Fyra injagen, dus even geduld. toen Almere nog in de kinderschoenen liep werkte ik in een bedrijfspand aan de busbaan. daar reed elk kwartier een lege of bijna lege bus overheen die een lusje Almere Haven - Almere Stad (in aanbouw) reed. na een jaartje zat die bus wel vol.
e.r
-7-  e.r:
Alleen als je er niet in zit is de Fyra een flop
Bernd
-8-  Bernd:
Vooraf op internet een kaartje moeten kopen, waarbij je meteen vastzit aan een bepaalde vertrek- en aankomsttijd - dat is leuk voor een reis (naar Frankfurt of zo), niet voor een ritje van 020 naar 010 en/of v.v.
Voor ritten als dit, wil je gewoon naar het station, je ov-chipkaart voor zo'n kastje houden, in de trein stappen, en na aankomst je kaart weer voor zo'n kastje houden. Daar wil je niet vooraf allerlei voorbereidingen voor te treffen (of als alternatief: veel meer betalen)

En dan is er nog die kortere reistijd: dat is alleen interessant als je je afspraak aan de aankomsttijd van de trein kunt aanpassen. Anders moet je door de uurdienst tot een half uur eerder van huis...

Dus: een vollere dienstregeling en een makkelijkere manier om er voor normaal geld mee te kunnen reizen - en dan is er best wel een kans voor de Fyra.
Arnoud de Jong
Ik snap eigenlijk niet waarom een trein die sneller is per se duurder moet zijn...
Arnoud de Jong
@Walther: de stelligheid waarmee je de Fyra een “slecht product” noemt op basis van een reeks aannames en kennelijk niet waterdichte financiële argumenten lijkt me niet passend. Vergeet ook niet hoeveel mensen veel waarde hechten aan een kwartiertje langer op bed liggen en een kwartiertje eerder aan tafel aanschuiven.
John Zwart
-11-  John Zwart:
Twee keer 20 min is toch bijna driekwart uur. Voor veel mensen is tijd toch geld, of niet soms? Dus het aanpassen van een afspraak op een vice-versa vertrektijd lijkt me toch vaak de moeite waard. En dan speelt dat argument van “er aan vast zitten...” ook niet, integendeel dan wil je eraan vastzitten. Het vooraf boeken “allerlei maatregelen treffen” noemen is ook van een zwaarmoedigheid die alleen maar notoire somberaars past. Integendeel, je kijkt welke heen en terug vertrektijden je passen, zoals je dat ook doet als je 9292ov raadpleegt, past dan daarop je afspraken agenda aan en boekt - goedkoop - precies de reis die je nodig hebt.
Je kunt je natuurlijk ook opstellen als een korpschef die zijn privé chauffeur opbelt met de mededeling: ik wil dat je binnen nu en tien minuten bij mij voor de deur staat. Daar kan de trein nooit tegenop.
Verder moet me van het hart dat een negatief stuk als dit waarin een concreet kwaliteitsoordeel wordt uitgesproken op zijn minst op ervaringsdeskundigheid zou moeten rusten en niet op de dikke duim.
Tony
-12-  Tony:
@Bernd: spijker op de kop!
John Zwart
-13-  John Zwart:
@Tony: op de duim!
Jan Westerhof
-14-  Jan Westerhof:
Ik vind het vreemd dat als je via ns.nl zoekt op Amsterdam -> Rotterdam, je niet wordt gewezen op de snellere verbinding. Fyra is toch ook van NS? Een gemiste kans lijkt me. Als je niet weet dat het alternatief bestaat, kom je er op ns.nl niet achter.

En op fyra.nl kun je geen kaartjes kopen. Dat blijkt na enig zoeken op nshispeed.nl te moeten.
Vertaalbureau Engels
-15-  Vertaalbureau Engels:
Ik heb het er echt niet voor over. 20 euro voor een kwartiertje... Dat kwartiertje kun je ook goed gebruiken om te blackberry-en of nog wat op je laptop te werken. Nu nog die plannen voor internet in de treinen!
W O
-16-  W O:
Ik gebruik hem bijna dagelijks en vind het heerlijk. Vanaf mijn werk in Rotterdam ben ik van deur tot deur binnen een uur thuis. Ik reis tot schiphol en stap daar over op een trein naar Zuid. Een enkeltje kost me ¤6 extra. Ik heb dat er best voor over om 20-25 minuten eerder thuis te zijn. In de spits is hij zeker niet leeg, veel mensen stappen in Schiphol in/uit

@ auteur van het artikel: verdiep je eens in de materie alvorens een artikel te schijven en te publiceren.
- Er is een periode van een aantal maanden geweest waarin de trein goedkoper was;
- Er is een reden waarom er nog maar 1 trein per uur rijdt;
- Er is een reden dat deze trein nog niet veel extra comfort biedt;
- Er zijn allang kamervragen gesteld;
- Jouw constateringen (tarieven, tijdwinst) kloppen niet;

@ Jan Westerhof en anderen:
Op ns.nl moet je bij de reisplanner de optie “toon hogesnelheidstreinen” aanzetten (eenmalig, hij onthoudt dat).
De super discount tarieven gelden op elke trein na 9 uur (vanaf 12 dec ook voor 9 uur). Je moet op nshispeed dan aanklikken dat je een plaats wilt reserveren, je zoekt je trein uit, en automatisch krijg je het goedkope tarief als deze nog niet uitverkocht is.

Er kan nog heel veel verbeterd worden aan de dienstverlening (m.n. de websites en inzicht in tarieven) en de dienstregeling (zodra de extra treinen geleverd zijn). Maar laat je eerst informeren voordat je klaagt.
H. Tuil
-17-  H. Tuil:
Een retourtje Rotterdam-Amsterdam met voordeelurenkaart is twee keer zo duur. No way dat ik ooit met dat ding reis. Wat een ongelofelijke blunders zijn er gemaakt bij de NS. Treinen die dankzij een falikant mislukt Europese aanbesteding niet op tijd geleverd kunnen worden en tot die tijd lege treinen omdat het tarief te hoog is. Een financiële aderlating van formaat. Nog even en de rails van het miljarden kostende spoor tussen Schiphol en Rotterdam roesten weg. Kapitaalsvernietiging van een ongekende omvang, net als de Betuwelijn trouwens.
Arnoud de Jong
@WO: Uw reactie zou aan informatieve waarde winnen als u die redenen er meteen bij zet.
Gregor Flüggen
-19-  Gregor Flüggen:
Hoi,

Wie reisduur voor de verschillende opties tussen Rotterdam en Amsterdam uitzet tegen de prijs (daluur, 2e klas, 40% korting), ziet iets interessants:

Rotterdam-Amsterdam, Maandag 21 december 2009

Vertrek: 12:08; Duur: 0:58; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:11; Duur: 1:11; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:28; Duur: 1:05; Prijs 60%: ¤ 8,00
Vertrek: 12:30; Duur: 0:41; Prijs 60%: ¤ 15,40

Voor de snelheids- en comfortwinst tussen sneltrein en ic van 6 minuten hoef je niets te betalen.
Voor de snelheids- en comfortwinst tussen ic en beneluxtrein van 7 minuten hoef je niets te betalen.
Voor de snelheidswinst (comfort winst is er amper, hetzelfde materieel) tussen beneluxtrein en fyra van 17 minuten moet je 7,40 betalen.

Van die 7,40 is 1,40 toeslag voor het stuk Schiphol-Amsterdam Centraal, waar (nagenoeg) gelijke reistijd en gebruik van gelijk materieel een toeslag nou niet echt lijken te rechtvaardigen. Of het moet het enorme comfort zijn van mogen zitten blijven.

Juist in het weekend, 's avonds laat, als ik snel ergens wil zijn, rijdt de Fyra niet.

Als het erop neer komt dat miljarden belastinggeld zijn neergeteld om vooral zakenreizigers optimaal te faciliteren, vind ik dat een beetje jammer als prive reiziger.

Uiteraard kan de NS bovenstaande vergelijking verbeteren door de Benelux trein te schrappen en de bestaande IC duurder te maken dan de sneltrein. Wellicht is het schrappen van alle bestaande verbindingen tussen A'dam - R'dam zonder overstap sowieso wel slim.
henk
-20-  henk:
Hopelijk komt snel de Eurostar over dat spoor die dan van Zuid helemaal doorrijdt naar London. Dat lijkt me een stuk interesanter dan deze Fyra, waarmee de ene helft van de mensen niet eens weet dat ie bestaat en de andere helft niet weet hoe je het woord eigenlijk uitspreekt; [fiera], [faira], [feira]... geen idee...
Jan Stender
-21-  Jan Stender:
Ik vind treinkaartjes sowieso belachelijk duur
Een retour Amsterdam - Enschede kost 38,50 euro,2e klas
Daarom reis ik bijna nooit met de trein
Nee,van Enschede naar Amsterdam doe ik in 1,5 uur tot 2 uur per scooter
Voor iets meer dan 10 euro rij ik heen en terug
henk
-22-  henk:
Op diverse trein/ov fora heb ik me zelfs wijs laten maken dat de trein kaartjes ook nog eens zwaar gesubsideert worden.

Zonder die subsidie zou zo'n gewoon kaartje Amsterdam - Enschede dan 70,- kosten ofzo??? WTF!?

Ergens doen we iets fout lijkt het wel...
Jacobus Kapel
-23-  Jacobus Kapel:
Dit topoc gaat over de tussen Amsterdam en Rotterdam vice versa rijdende Fyra, niet over het treinkaartjestarief tussen Amsterdam en Enschede. Wie ¤ 38,50 voor een treinretour tegen iets meer dan ¤ 10,-- voor het heen en weer op dat traject per scooter afzet vergeet:
1) De voertuigafschrijving mee te rekenen
2) Het zekere comfort tijdens treinreizen. (Men zit droog, kan om zich heen kijken, lezen, zich vertreden enzomeer)
3) Men loopt aanmerkelijk minder risico`s. (Scooters worden gerekend tot de gevaarlijkste categorie voertuigen)
4) Het milieu. (Treinen schijnen de minste CO2-uitstoot te geven, scooters de meeste)

@Henk
“Op diverse trein/ova-fora...” Aan al dan niet uit de lucht gegrepen beweringen heeft geen mens iets, dus kom aan met exakte informatiebronnen.
Jan Stender
-24-  Jan Stender:
Op de scooter kan ik ook om heen kijken,meer dan in de trein zelfs,moet ook wel,want je bent wel een kwetbare bestuurder
De afschrijving is niks,een Suzuki behoud z,n waarde wel
Ik zit comfortabel,heb een groot windscherm,en goede motorkleding
Ach regen?
Als het stopt met regen,en ik rij 120 km per uur,dan is m,n kleding ook zo weer droog
De scooters,die tot de gevaarlijke risico groepen behoren,zijn die vern**kte knetter barrels,waar de halve jeugd op rijd,dus geen Suzuki Burgman 650
De uitstoot is nauwelijks vervuilend,een energie centrale die al die stroom moet leveren aan het spoorwegennet braakt tig keer zoveel vuiligheid de lucht in
En ik kan de files omzeilen,door met beleid,tussen de auto,s door te rijden
En die Fyra?
Het zal wel een flop worden
Dat had je destijds ook met een onderneming,wat de concurent van de NS zou worden
Is ook niks geworden,je hoort er niks meer van
De trein nee,alleen in geval van nood
Vrijheid blijheid
@Jacobus Kapel: deze jongen is dus niks vergeten
Simpel zat
Jacobus Kapel
-25-  Jacobus Kapel:
Een scooter is een balansvoertuig, bòven de 50 km/u per uur zijn die altijd gevaarlijker dan een vierwieler. De passieve veiligheid op een balansvoertuig is 0,0. Als de scooterrijder geen fout maakt kan een automobilist met alle trieste gevolgen voor de desbetreffende scooterrijder dat doen. Om je heen kunnen kijken is betrekkelijk want men moet op het -steeds drukker wordende- verkeer letten. Nòòit geweten dat men scooter rijdend iets kan lezen, kan eten en drinken, een bespreking kan voorbereiden enzomeer. Reken die energiecentraleuitstoot eens om naar de individuele treinpassagiers -dus de uitstoot delen door vele honderduizenden mensen- Wetenschappelijk bewezen is dat een (scooter)benzineraffinaderij aanmerkelijk meer CO2-uitstoot heeft. Ondertussen dreigt de “discussie” in dit topic niet meer over de Fyra te gaan maar over het vervoer tussen Amsterdam en Enschede vice versa. Wat moeten -de meeste- Amsterdammers, Nederlanders, nou met die grensplaats anders dan er langs rijden, treinen, wanneer ze op weg zijn naar/van de Münster/Osnabrück Flüghaven?

Heeft er nog iemand een reactie betreffende de Fyra? Bijvoorbaat hartelijk dank.
Jacobus Kapel
-26-  Jacobus Kapel:
@Henk
Afgezien dat menigeen pas iets wil geloven als ze zelf de informatiebronnen hebben bezocht vind ik het niet zo erg dat treinreizen worden gesubsidieërd. De trein is niet alleen het milieuvriendelijkste vervoermiddel maar ook het -relatief- veiligste. Hoeveel scooter/verkeersongevallen per 1.000 inwoners vinden er plaats, hoeveel treinongevallen bij hetzelfde aantal? De kosten voor elk slachtoffer zijn gigantisch. Interventieteams, ziekenhuisopnames, revalidatie, allerlei aanpassingen, langdurig tot definitieve arbeidsongeschiktheid. Komend uit de pot 'algemene middelen' wordt dat bekostigd door ons allemaal, dus u en ik. Zwaar gesubsidieërde treinreizen worden dat ook, ze zijn dus alleen al goedkoper omdat ze mede worden gedragen door met de trein reizende mensen welke daardoor geen verkeersslachtoffer werden.

Nogmaals: Heeft er iemand nog een reactie betreffende de Fyra? Bijvoorbaat hartelijk dank.
Jan Stender
-27-  Jan Stender:
@Jacobus Kapel: ik weet niet wat jij uitspookt rijdend,op een tweewieler,maar ik hou me bezig,met deelnemen aan het verkeer
Je argument,over lezen drinken eten en werkbespreking op de scooter is gewoon bullshit
Lezen is overigens wel van toepassing,als men gebruikt maakt van een navigatie,of rolkaart
Werkbespreking via gsm en bluetooth headset is ook mogelijk
Een scooter is een balansvoertuig
Nee,het is niet waar
Het gevaar zit juist onder de 50 km per uur,en niet daar boven
Leer mij niks over de rij eigenschappen van scooters
Met name met lage snelheid is de scooter in onbalans
Tenzij men zich verplaatst op een Piaggio mp3
Deze scooter is enorm stabiel,dankzij de 2 wielen aan de voorkant
De meest vervuilende scooters zijn 2 takt scooters,en niet het model scooter waar ik op rij
Overigens is daar nooit onderzoek naar gedaan,maar is dat gewoon een feit
Zeker nooit geweten,dat Amsterdammers ook in Enschede kennissen of familie hebben wonen?
Of misschien (tijdelijk) werkzaam zijn,in Enschede
De enige keer dat ik per trein reis,is wanneer een bekend drogisterijketen van die treinkaartjes heeft,voor onbeperkt reizen,voor 12,50
tilmann
-28-  tilmann:
De naam doet mij denken aan een verschrikkelijke dictator!

Als Duitser vond ik het altijd een rare bijsmaak hebben dat de spoorlijn hier NS wordt genoemd. Want deze afkorting staat in Europa verder bekent voor National Sozialisten. Maar nog meer schrok ik toen ik zag dat ze nu een trein met de naam “Fyra” laten rijden! Spreek je dat in Duits uit zeg je: Führer.
En zo noemt men Adolf Hittler!
(zeer pijnlijke fout van de NS waar ze ook nog veel geld voor aan een marketingbureau hebben betaald!)
Jan Stender
-29-  Jan Stender:
@tilmann:dat niet alleen
Als je ook nog bedenkt,waarmee de joden vroeger naar de kampen werden afgevoerd
Van dat alles krijg je wel een vieze nasmaak in de mond
Tilmann
-30-  Tilmann:
Stel dat NS-Highspeed (voormaalig internationaal) ooit in Duitsland reklame zal maken dan kunnen ze volgende spotjes gebruiken: Unser NS-Fürer bringt Sie schnell nach Rotterdam!

Het merkbureau dat de naam voor der NS heeft bedacht is onderdeel van een internationaal opererend concern en schrijft op hun eigen site dat Fyra voor vuurig en rood staat!
kijk zelf:http://www.globrands.com/ne/nieuws/globrands_ontwikkelt_na_thalys_ook_de_merknaam_fyra.html

de Spoorlijn met de geele treinen is toch eigendlijk een sterk merk, waarom hebben ze die onzin in opdracht gegeven? De reiziger betaald nu toeslag voor 15 minuuten en verder voor onnodige marketingtroep die alleen foute associaties oproept!
Ard
-31-  Ard:
@Walther: Ik ben het echt helemaal met je eens. Het lijkt dat dit soort vernieuwingen alleen mogelijk worden door marketeers die investeerders over de streep trekken met onhaalbare winstprognoses (zie kanaaltunnel).

Toch zat ik erover te denken mijn 1e klas jaarkaart om te zetten in een 2e klas kaart met Fyra toeslag, maar dit wordt je als klant eigenlijk onmogelijk gemaakt:
- Je kunt geen Fyra-jaarkaart kopen, alleen per maand. En geen losse toeslagkaarten die je bijv. kunt afstempelen.
- Vanaf medio 2010 is het zeer goed mogelijk dat je met je NS-jaarkaart niet eens meer in de Fyra kan.
- Er gaat maar 1 trein per uur, die een half uur later vertrekt dan ik normaal doe, zodat ik alsnog later op mijn werk ben.

Ik denk dat het jaren gaat duren, voordat bij de NS het kwartje valt dat de huidige opzet niet werkt. Helaas…
Adam Smid
-32-  Adam Smid:
De NS heeft gekeken hoe de SNCF dat in Frankrijk deed; daar is met de invoering van de TGV ook met allerlei tarief differentiatie gespeeld, en daar werkt het. Het punt is alleen: Op Parijs-Lyon en Parijs-Lille etcetera concurreren ze met het vliegtuig, waar strapatsen met de tarieven heel gebruikelijk zijn. Er is nooit echt sprake geweest van een luchtlijn Amsterdam-Rotterdam, en concurreren gebeurt dus alleen met de auto en de gewone trein. En daarvoor is de meerwaarde van de Fyra te klein, en de hassle te groot. Als de kaartsoorten op de Fyra ook verder incompatibel zijn met het overige OV, gok ik dat het Fyra experiment binnen een jaar beeindigd wordt.
Bert
-33-  Bert:
Net uitgezocht, grappig als het niet zo triest zou zijn:
- Amsterdam -> Breda voordeeluren met NS gewoon kost 11,40, duurt 1u 42 min
- Amsterdam - > Breda voordeeluren met Fyra kost 19,30, duurt 1u 23 min
- Amsterdam - > Rotterdam superdiscount met Fyra plus Rotterdam - Breda voordeeluren met NS duurt even lang en kost 15,50. Maar dat laatste meldt niemand!
- 9292ov.nl meldt alleen het tarief van 11,40 en dat er een toeslag is, maar niet de hoogte van de toeslag.

Een zootje.
JOP
-34-  JOP:
Het goede nieuws is dat de NS na een verloren rechtzaak erin heeft toegestemd dat jaarkaart houders per 1-4-2010 zonder extra toeslag van de Fyra gebruik kunnen maken . Het slechte nieuws is dat er voorlopig nog weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven . Blijkbaar wil de NS tot 31-3-2010 zoveel mogelijk toeslagabbo's verkopen .
Walther Ploos van Amstel
-35-  Walther Ploos van Amstel:
Fyra is nu ook officieel een flop!
http://nos.nl/artikel/14740...

Een halfjaar na de start van de dienstregeling doet de hogesnelheidslijn Fyra het beroerd. Een bovengemiddeld aantal treinen is te laat door voortdurende problemen met het beveiligingssysteem op de lijn en er zitten heel weinig reizigers in. De NS lijden onder de financiële last van de dure lijn die te weinig oplevert.

Gemiddeld heeft de Fyra een bezettingsgraad van 15 procent. Dat wil zeggen dat gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is. Dat is grofweg de helft van het aantal mensen dat in een normale trein zit.

Een verklaring hiervoor kan zijn dat de Fyra bovengemiddeld vaak vertraagd is. Minister Eurlings meldde de Tweede Kamer begin deze maand dat de punctualiteit op iets minder dan 80 procent ligt. Eén op de vijf treinen vertrekt dus niet op tijd of komt te laat aan. Dit percentage was bij de reguliere dienstregeling genoeg om de hele NS-directie in 2002 te laten opstappen. De punctualiteit van de Thalys over het HSL-spoor is nog slechter. Die bedraagt namelijk 36,8 procent.
John Zwart
-36-  John Zwart:
@Walther enz. - ik heb het ook gehoord. maar misschien is een halfjaar nog steeds te kort. de stadsbussen van Almere hadden een paar jaar lang een bezettingsgraad van <15% maar men is er - gelukkig - toch niet met de stadsdiensten gestopt. Als er bij de Fyra ook door de techniek nog zoveel kinderziekten zijn is het dan niet des te beter dat niet te snel een eindconclusie wordt getrokken? Een belangrijk aspect is dat er Ueberhaupt over het HSL spoor wordt gereden. Anders komt er weer meer onderhoud, rust roest namelijk, dat geldt zeker voor niet gebruikt HSL spoor.
Lezer
-37-  Lezer:
Waren de tarieven van de bussen op de busbaan in Almere dan ook significant hoger dan andere bussen??? Anders gaat de vergelijking met Fyra op een belangrijk punt mank...
JohnN
-38-  JohnN:
Nee lezer, alle mensen die in Almere gingen wonen hadden al een auto. Dat is de grootste concurrent van alle ov, zolang het bezit daarvan meer wordt belast dan het gebruik.
Stef
-39-  Stef:
Goed inderdaad om in de gaten te houden dat het succes van een nieuw OV-product zowel kan komen door toestroom vanuit bestaande OV-producten als vanuit de auto. Mijn vraag blijft daarmee of variabele/duurdere beprijzing (in dit geval een reis met de Fyra) en het belang om kaarten van te voren te kopen (internet-boeken van Fyra is vaak voordeliger/minder duur)gunstig is in concurrentiestrijd met de auto of juist niet...(dit dus in het licht van de reactie van JohnN)
WK
-40-  WK:
Eerste bezwaar: Hoe lang duurt mijn reis?

Ik ga naar het station, koop een Fyra-kaartje en wacht op de eerstvolgende Fyra.
Er gaat er één in het uur, dus de gemiddelde wachttijd is 30 minuten.
Tel daarbij op 41 minuten rijden:
Wachten + rijden = 1 uur 11 minuten

Ik ga naar het station, koop een NS-kaartje en wacht op de eerstvolgende NS-trein.
Er gaat er zes in het uur, dus de gemiddelde wachttijd is 5 minuten.
Tel daarbij op 62 tot 71 minuten rijden:
Wachten + rijden = 1 uur 7 minuten (gemiddeld)

Conclusie: de NS is sneller.

Tweede bezwaar: Waar moet ik zijn?
We kijken nu alleen naar de verbinding tussen CS en CS. Soms moet ik ergens ànders zijn in de stad.
Met Fyra kun je alleen maar in/uitstappen op Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam CS.
Met NS kan ik bovendien in/uitstappen op Sloterdijk, Lelylaan op dezelfde lijn.
Schiedam-C heeft een perfecte aansluiting op de metro. (R'dam Alexander ook trouwens).

Derde bezwaar: Fyra is duurder. (Als daar nou vóórdelen tegenover stonden .....)

Hoe is dat bezwaar op te lossen?
Het eerste en derde probleem ben je kwijt als je de scheiding tussen NS- en Fyra-kaartjes opheft. Één tarief - dan heb je plotseling 7 keuzes per uur (waarvan 1 snelle).

En het voor- en natransport? Dat wacht op een snelle overstapmogelijkheid op het Centraal Station op een goed metrosysteem.
Welk CS zou er eerder verbouwd zijn, 010 of 020?
Rotterdam (stationsgebouw en randstadrail) zou er wel eens sneller mee kunnen zijn dan Amsterdam (NZ-lijn en IJsei).

Herinnert U zich de leuze 'De Ringlijn is rond' trouwens nog?. Waar bljft dat stukje metro Transformatorweg naar CS dan?
JohnN
-41-  JohnN:
Welke idioot gaat een half uur op een perron zitten wachten op zijn trein waarvan hij weet dat die pas over 30 minuten komt? Antwoord: WK! (Wereldkampioen? in wat? in kromrondpraten? :-)
WK
-42-  WK:
@John
... Ik, als ik zo stom zou zijn geweest om een duur kaartje te kopen voor een trein waarvan ik dacht dat hij snel zou zijn.
Snel ja - maar pas als je er in zit.
(Gelukkig heb ik dat niet gedaan, hoor)
Stef
-43-  Stef:
Even de advocaat van WK spelend:

JohnN heeft helemaal gelijk als hij beweert dat thuis een half uur -wachten- op je trein comfortabeler is dan op een perron. Maar volgens mij veronderstelt WK terecht dat wachttijd,nu eenmaal wachttijd is....helemaal in vergelijking van de auto trouwens: je hoeft niet een half uur te wachten hetzij in je comfortabele huiskamer hetzij op een koud en winderig perron om verplaatst te worden, sterker nog geen eens vijf.
Mvg, Stef (die overigens geen autoliefhebber is)
WK
-45-  WK:
(Gelukkig hoef je die trein niet ook nog eens te parkeren)

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.