Home > > Stadsmomentje: waar is mijn fiets gebleven?

Stadsmomentje: waar is mijn fiets gebleven?

Fiesten Centraal station

Op haar omafiets ontwijkt ze nog net de luid toeterende bus 22 op de Prins Hendrikkade. Gebarend naar de buschauffeur die klaar staat om te vertrekken naar Zaandam. Ze is duidelijk gehaast. Ze wil absoluut nog mee met de bus... Een mooi, zomers stadstafreeltje om half acht ’s ochtends onder weg naar mijn trein op CS.

De grijze buschauffeur van bus 92 houdt vol begrip de deur nog even open, terwijl zij haar omafiets weg zet. Ze laat haar fiets midden op de stoep bij het Amsterdamse Stationsplein achter. Vastgeketend aan een lantaarnpaal met een zwaar fietsslot. Daar kan dus niemand meer langs… Recht onder het felrode bordje met de waarschuwing wat het stadsdeel straks gaat doen met haar hinderlijk geplaatste fiets. Na lang graven, in een veel te grote schoudertas, is de OV-chip kaart gevonden en kan bus 92 eindelijk op weg naar Zaandam. De chauffeur haalt zijn schouders op en knipoogt naar me.

Amper een half uur later rijdt de vrachtwagen van AFAC het Stationsplein op. De fietsenwegknippers van onze stad komen eraan met hun haakse slijpers. Zij halen elke ochtend, stipt om 8 uur, de verkeerde geparkeerde fietsen weg. Niet een of twee, maar elke dag worden er tientallen fietsen losgeknipt en afgevoerd naar het fietsendepot van AFAC. Een prima maatregel. Niet alleen de hinderlijk geplaatste fietsen gaan mee, maar ook de langparkeerders. Op een aantal plekken in de stad is stallingsruimte zo schaars, dat een beperkte stallingsduur geldt. Deze regel is ook op het Stationsplein keurig met borden aangegeven. Je mag jouw fiets hier niet langer dan 28 dagen aaneengesloten laten staan. Een logische spelregel als je er even over nadenkt.

Vanavond komt ze vast en zeker weer terug met bus 92. Wat zal ze schaapachtig, en verwonderd, staan te kijken als ze uitstapt. Waar is mijn fiets gebleven? Zou ze morgen wel op tijd opstaan om fatsoenlijk de tijd te nemen om haar fiets netjes weg te zetten? Zou ze het eigenlijk wel begrijpen?

Foto cc: Metro Centric


twaalf reacties op "Stadsmomentje: waar is mijn fiets gebleven?"

Theo
-1-  Theo:
Nee, ze zal gewoon denken dat ie gestolen is en er niets van leren.
Anderzijds; Een stimulering van fietsverkeer door meer stallingsruimte nabij de opstaphaltes en fietspaden aan te houden zou dan ook wel gepast zijn.
Willen we nu gezonde mensen en een beter milieu of niet?
engine 54
-2-  engine 54:
Leuk geschreven Walther. Zulke stukjes een beetje gemist de laatste tijd. Ik hoop dat je vaker te gast bent!
John
-3-  John:
Luchtige tekst over een hardnekkig probleem.
Fietsstorten steeds meer gevaarzetting van voetgangers. Was dat witte fietsenplan ooit maar werkelijkheid geworden...
Maar goed geschreven zoals een column moet zijn!
Machtild
-4-  Machtild:
Prima stuk, raak getypeerd. Maar inderdaad hoe lossen we het fietsprobleem dan op? Momenteel hangt elke paal, elk bord, elke brugleuning, elke fietsniet/rek of hoe het heten mag, overvol. De stallingen zijn overvol, zowel de fietsflat als de betaalde stalling. Fietsen veranderen van model en worden steeds meer opgetuigd, waardoor ze ook niet meer passen in de reguliere hekken/rekken/nieten. Het fietsen zal nog meer toenemen, dus tja hoe los je dat op? Niet met het witte fietsenplan, want nu al kan je bij het OV, zeker de trein, een OV fietshuren. Een leaseplan voor fietsen? Nee, want je fiets stal je niet alleen, die wil je permanent gebruiken. Dus ja, een stukje schrijven over een overbekende gebeurtenis is leuk, maar inderdaad, hoe lossen we dit op. Ook ik heb geen idee.
Adam Smid
-5-  Adam Smid:
De klassieke fietsverhuur werkt dus niet hiervoor, als je iets verder kijkt dan je neus lang is zie je dat praktisch iedere stad in de in de beschaafde wereld bezig is met het implementeren van velib' achtige oplossingen (zie http://www.velib.paris.fr of http://nl.wikipedia.org/wik... )een soort geavanceerd witte-fietsen plan dat daadwerkelijk werkt, met automatische, behoorlijk vandalisme bestendige verhuurstations en fietsen, dat inmiddels z'n diensten tot in Brussel verleent. Het bedrijf dat deze fietsen in Parijs exploiteert, JCDecaux, is ook in Amsterdam actief en zou nagenoeg een “of the shelf” oplossing aan kunnen bieden, en met wat slim onderhandelen kan dat bedrijf net zoals in Parijs zelf voor de kosten opdraaien.
Het probleem hier is dat er in Amsterdam teveel ambtenaren zijn, die graag met klankbordgroepjes en al het fietswiel nog eens uit willen vinden, en dan met heel erg veel gemeenschapsgeld een minder goede werkende oplossing aan zullen bieden. Ik voorspel binnen vijf jaar betaald fiets-parkeren in de binnenstad.
John
-6-  John:
"Adam Smid:
Een opbouwende reactie.
Op zich was het witte fietsenplan helemaal niet gek, alleen ging dat uit van lieve mensen en het hield geen rekening met asocialen, vandalen en junks.
Het probleem van de fietsen op straat in Amsterdam zijn niet de fietsen die rijden, maar de fietsen die stilstaan. Als fietsen in principe voor iedereen ter beschikking staan heb je maar een fractie van het aantal stallingsplekken nodig en kun je de knip en slijpploeg van de gemeente voor nuttiger werk inzetten.
JCDecaux heeft geloof ik inmiddels al het probleem van de steeds maar in elkaar geramde bushokjes voor ons opgelost, zij kunnen wellicht ook Amsterdam weer een wat beter aanzien geven door al die fietsstortplaatsen te vervangen door ruilstations.
Theo
-7-  Theo:
@Adam Smid
“Ik voorspel binnen vijf jaar betaald fiets-parkeren in de binnenstad.”

Dan voorspel ik dat men die massaal links laat liggen.
Metten
-8-  Metten:
Zo'n geautomatiseerd fietsenstation zoals ze in o.a. Parijs en Barcelona hebben lijkt me inderdaad een prima oplossing voor Amsterdam. Voorwaarde is dan wel dat er echt zo'n beetje op elke straathoek zo'n station staat, zodat je zo'n fiets altijd dichtbij uit het rek kan pakken en dichtbij je bestemming weer weg kan zetten.

Ik ben alleen wel benieuwd hoe je de Amsterdammer van zijn barrel op een huurfiets krijgt :)
Dick
-9-  Dick:
Theo, dat is wel erg simpel gezegd ... Denk dat we beter moeten kijken naar hoe zo'n probleem ontstaat ... men koopt een fiets en het probleem van stallen leggen we bij een ander ... het typerende voorbeeld van ikke-ikke-ikke en de rest kan ...
Tuurlijk kan/mag/moet de gemeente meedenken, maar ga hen niet verantwoordelijk houden voor het gedrag van de mensen. Verzin een voorstel en biedt die aan aan de gemeente!
Ik vind het stukje perfect geschreven ... het toont aan dat een hoop mensen maling heeft aan anderen!
Theo
-10-  Theo:
Dick, voor ik mezelf ga herhalen; zie mijn eerste reaktie.
Dick
-11-  Dick:
Theo, volg je het amsterdams nieuws? Er wordt genoeg gedaan door de gemeente ... nu nog wat fietsers opvoeden!
Bart
-12-  Bart:
@Dick,nog even een reactie op je bericht van 10 juni: “men koopt een fiets en het probleem van stallen legggen we bij een ander” Dat is precies, jawel precies, wat iedere automobilist doet.... Koopt een Auto (jawel, met hoofdletter, gouden koe) en bedenkt van te voren niet waar hij dat stuk blik kan stallen, al is het soms meer dan een ton( kleine etage in oud zuid) waard. En vooral veel zeuren omdat er niet genoeg plek is om dat grote stuk blik (bijna)gratis te parkeren: daar zijn straten door gehalveerd, qua 'bewegingsruimte'dan, door 2 rijen blik, beste Dick...
En de zin: verzin wat en bied dat de gemeente aan is ook al zo'n leuke. We kennen 3 soorten ambtenaren: 1. zij die meedenken( niet de slechtste), 2 zij die denken dat iedere 'scheet' door een burger gelaten, een aanslag is op het ambtelijk functioneren, en 3, ambtenaren die slechts een route kennen: die van de papieren stroom berichten (evt. ook e-mails) die op hun bureau belanden, en vervolgens 6 maanden moeten denken over het antwoord, vanwege juridische, rationele en vooral 'functionele' ( = betekent: krijg ik er geen last mee..) overwegingen.
Ietwat gechargeerd, geef ik toe, maar als je de vergelijking met de fiets maakt, denk ik: klopt als een bus.
Geef die fiets maar een beetje voorrang, en zorg ervoor dat Automobilisten wat minder voorang krijgen met parkeren, rijden en gewoon het bezitten van zo'n ding...
In Amsterdam is toch prima openbaar vervoer, als je de stad goed onleefbaar wilt maken, kies dan voor weifelende ambtenaren, en slappe aansturing...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.