Home > > Hoofdstad van de fiets

Hoofdstad van de fiets

Amsterdam - Fietsen doe ik alleen met mooi weer. Op een mooie dag door Amsterdam fietsen is een genoegen.
Bij regen, wind en sneeuw zit ik toch liever in de tram.
Amsterdam is zelfbenoemd Europa’s meest fietsvriendelijke stad.
Al fiets ik niet vaak, het is me wel opgevallen dat onze stad die titel eigenlijk niet waardig is.
Laat ik positief beginnen: Amsterdam biedt een uitgebreid netwerk van veelal vrijliggende fietspaden. Je kunt dus overal komen op de fiets. Al is dat niet altijd even gemakkelijk.
Soms is het zelfs gevaarlijk: losliggende klinkers, rechtopstaande tegels, kuilen, gaten, en boomwortels. Al vaak heb ik gebreken gemeld, maar resultaat blijft uit.
Is het geldgebrek?
Waar ik me het meest over verbaas is de chaos van het fietsparkeren. De gemeente is zich daar ook van bewust maar doet er tot nu toe weinig aan. Wel worden er parkeergarages gebouwd voor auto’s. Waarom? Een parkeergarage verdien je terug, een fietsenstalling daarentegen is een stuk minder rendabel. Maar laat ik niet alleen de gemeente de schuld geven.

Het ligt ook een beetje aan de fietsers.
Een automobilist is bereid om een stukje te lopen om zijn auto te parkeren. Hij is allang blij als hij zijn wagen in de stad kan stallen.
Een fietser denkt anders. Immers, op de fiets kun je overal tot voor de deur komen.
En daar zet je je fiets dan ook neer: zo dicht mogelijk bij je bestemming.

Zie de situatie bij Centraal Station. Aan de voorzijde een overvolle fietsflat, aan de achterzijde fietspontons die bijna niet gebruikt worden. Is te ver lopen.

Ondertussen gaat veel moois in onze stad verscholen achter kluwens fietsen. En op veel plekken kun je eenvoudig niet meer over de stoep lopen door alle wild geparkeerde tweewielers.
Die worden af en toe weggehaald door het Fietsdepot (voorheen de AFAC). Echter, zonder adequate parkeerplekken voor fietsers lijkt het meer op pesten dan op handhaving.
Het is vrij eenvoudig op te lossen: een platte schuit hier, een fietsflat daar, een paar buurtstallingen erbij et voilà: een opgeruimd straatbeeld.

Het is een investering die zichzelf terug verdient: een organisatie die fietsen wegknipt en opslaat is niet meer nodig. En met meer bewaakte stallingen daalt de fietsendiefstal vanzelf. Scheelt de politie ook weer een hoop tijd.
Maar het vraagt ook iets van de fietsende Amsterdammer: de bereidheid om een stukje te lopen in ruil voor een veilige stalling. Dat is even wennen. Maar niet onoverkomelijk.

Het nieuwe college wil investeren in fietsparkeren op drukke plekken. Concrete plannen zijn er nog niet, daarvoor is het nog te vroeg. De wil is er in ieder geval wel.
Ik hoop van harte dat het college deze ambitie voortvarend gaat realiseren. Zodat Amsterdam de status van "Nummer 1 Fietsstad van Europa" straks écht verdient.

twaalf reacties op "Hoofdstad van de fiets"

Adam Smid
-1-  Adam Smid:
Ervaringen zoals bij het Marnixbad en het Kleine-Gartmanplantsoen wijzen uit dat dat niet werkt. Zoals je zegt, de Amsterdammer zet zijn fiets bij voorkeur gratis daar neer, waar hij moet zijn. De uitbaters van jouw fietsparkeergarages zullen dan ook gaan eisen dat om hun nering levensvatbaar te laten zijn het publieke parkeren van fietsen in de omgeving verboden moet worden.
Lekker verbieden en een repressief apparaat instellen in dienst nemen om de regels te kunnen handhaven is iets waar de gemiddelde beleidsambtenaar snel enthousiast van wordt, dus ik vermoed dat je betoog wel een gewillig oor in de Stopera zal vinden, maar ik betwijfel of het daadwerkelijk iets van de verkeersproblematiek oplost. Ik heb net hieronder ergens betoogd dat het een goed idee zou zijn om de firma's JCDecaux en ClearChannel eens om een prijsopgave te vragen voor het neerzetten van een Velib' systeem in Amsterdam (zie hier:http://fr.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lib%27 en ook hier http://en.wikipedia.org/wik... voor een concurrerend systeem)
Het voordeel hiervan is simpelweg veel minder geparkeerde fietsen, aangezien het grootste deel van het fietspark in circulatie zal zijn en de noodzaak van het bezit en stallen van een eigen fiets vaak weg zal vallen. Het Amsterdamse verkeer leent zich er goed voor; wonen en werken zijn in de stad aardig gemixt, zodat regulering van fiets aanbod en vraag beperkt kan blijven.
Maar je hebt dan een stadsbestuur nodig dat een beetje buiten de doos kan denken. Het helpt trouwens wel dat eventuele studietripjes voor de beslissers naar leuke steden als Parijs, Barcelona en Montreal zullen zijn...
Walther
-2-  Walther:
Wij maken af en toe mee dat mensen hun fiets vastmaken aan het ijzerwerk op onze voordeur... gehaast als ze zijn om hun trein te halen. We kunnen dan het huis niet in en uit.
En boos als ze dan zijn als we de fietsen hebben laten wegknippen...

Tijd voor een goed en slim doordacht beleid voor die 'schone' fiets.
Bij dat beleid hoort ook wat opvoeding over rode stoplichten en het gepast gebruik van de fietsbel.
Denise
-3-  Denise:
Als je om je heenkijkt valt op dat er ruimte zat is om fietsparkeerplekken te realiseren. Probleem: deze ruimte wordt nu ingenomen door parkeerplekken voor auto's, en de deelraden zijn niet dapper genoeg om deze parkeerplekken te vervangen door fietsparkeerplekken.
Theo
-4-  Theo:
Mijn voorstel;
2 jaar hard campagne voeren voor 'Amsterdam; fiets-stad' zodat iedere burger gewaarschuwd is en z'n auto tijdig kan inruilen voor een bakfiets, dan binnen 2 jaar de helft van de autoparkeerplaatsen vervangen door fietsstallingen en nog vóór de volgende verkiezingen is Amsterdam; fiets-stad een feit.
Chris Amsterdam
-5-  Chris Amsterdam:
Beste Denise,

Het simpele feit ligt er dat een autoparkeerplaats jaarlijks 18.000. euro oplevert aan parkeergeld.Van dat geld wordt een hoop onderhoud verricht in de openbare ruimte, ook het realiseren van extra fietsparkeerplekken. Feit is dat veel verwende binnenstadbewoners geen fietsrek of nietje voor de deur willen.Het maakt zo'n lawaai als mensen hun fietsen eraan vastmaken(echt waar!!!)Anyway, er wordt een hoop gedaan,maar het valt helaas niet altijd op in de permanente belangenafweging die gemaakt moet worden.
Walther Schoonenberg
-6-  Walther Schoonenberg:
Ik ben het helemaal met Denise eens. Het probleem is dat de stadsdelen de belangenafweging niet goed maken: men durft niet echt een goede keuze te maken. Fietsnietjes worden bij voorkeur op stoepen geplaatst, in plaats van dat de ruimte die er door verloren gaat wordt gecompenseerd door autoparkeerplaatsen op te heffen. Gevolg is dat het nog voller wordt in de openbare ruimte zodat er geen lege ruimte meer over is voor voetgangers, moeders met kinderwagens, invaliden, etc. etc en om van de stad te genieten. Voorbeeld: Op de grachten worden fietsnietjes bijgeplaats op de brugvleugels, het laatste stukje open ruimte dat je leeg zou willen houden, in plaats van dat ze worden geplaatst op autoparkeerplaatsen: er mocht eens een auto minder kunnen parkeren. Ik geef wel toe dat alleen overal fietsparkeerplaatsen toevoegen niet het hele verhaal is. Er moet ook een oplossing komen voor het langdurig parkeren, lees achterlaten, van bijna-fietswrakken. Misschien zo langzamerhand een vorm van betaald parkeren voor fietsen? Een sticker zoals je die ook bij de bootjes hebt op het water? Dat zou heel wat parkeerruimte voor fietsen opleveren als alle wrakken en fietskluwen verdwijnen.
Frans
-7-  Frans :
Ik ben ervoor dat bakfietsen niet meer op fietspaden mogen fietsen. Ze moeten de rijweg op. Vanuit oogpunt van veiligheid en vanwege een betere doorstroming. Dit vanwege het gevaar voor de “ gewone” fietser en de vele opstoppingen op fietspaden vanwege de bakfiets. De bakfietsen gaan er dan trouwens zeker voor zorgen dat het autoverkeer wordt teruggedrongen, want er zal geen doorkomen aan zijn. Vooral als er een inhaalverbod komt voor het geval zich kinderen in de bakfietsen bevinden.
Eerste kleine stap in die richting: een verbod voor bakfietsen om naast elkaar op fietspaden te rijden. De gehele Sarphatistraat zou een mooie plek zijn voor een experiment.
Daarnaast zou een bakfietsparkeerverbod op stoepen moeten gelden (en ook voor motoren en brommers). Bakfietsparkeerpontons kunnen dan voor de noodzakelijke parkeerruimte zorgen. Dit totdat de hele verkeersruimte autoluw is en bakfietsen op de huidige parkeerplaatsen kunnen parkeren. Wel met behoud van de huidige parkeertarieven natuurlijk.
Ik ga een mooie wandeling maken op deze zonnige dag.
Sanne
-8-  Sanne:
Ik heb nog geen een goede suggestie gehoord :-(
Dick
-9-  Dick:
dus wat is er mis met een ondergrondse parkeergarage onder de Singelgracht? Auto's van de straat en we hebben meer ruimte voor fietsnietjes/-rekken!!!
visite
-10-  visite:
Ik vin Theo zn voorstel wel goed. Heb Sanne zelluf een beter voorstel?
Sanne
-11-  Sanne:
1) Aanpassen APV zodat beheer en handhaving losslingerende fietsen eenvoudiger kan
2)
2) in het weekend mobiele gratis fietsenstallingen op hotspots in combi met fietsparkeerverbod (bv. Heinekenplein)
3) Meer fietsparkeervakken zoals in Jodenbreestraat
4) A'dams fietsparkeerprobleem verder aanvaarden als een gegeven.

om maar eens wat ballen op te werpen
James020
-12-  James020:
Amsterdam is altijd al de nr. 1 Fiets-stad geweest.

Nu er een predicaat aan wordt gehangen moet het in een keer veilig, opgeruimd en netjes zijn.

Laaaaat Amsterdam toch eens alsjeblieft zichzelf zijn...(en bestrijdt de excessen)
as al de Fietsstad en is dat altijd al geweest. Nu wil men er een predicaat aan hangen door het fietsparkeren te reguleren en te controleren.

Zie de AFAC, parkeervakkeneen fiets-stad voordat het predicaat werd uitgevonden door degene die de tit

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.