Home > > Nieuwe aanpak: onzichtbare straatcoaches

Nieuwe aanpak: onzichtbare straatcoaches

Sierplein
Slotervaart - De straatcoaches in Slotervaart. Ik hoor er eigenlijk weinig meer over. En ik zie ze nog minder.
Vroeger stonden er altijd wel twee in hun stoere pakjes op het Sierplein.
Nu niet meer.
Het heeft vast te maken met het feit dat een jaar geleden de oorspronkelijke straatcoaches van het bedrijf To Serve and Protect werden vervangen door de veel voordeliger straatcoaches van Trigion.
Ik heb mij daar destijds al over opgewonden.
En waarschijnlijk terecht, blijkt nu.
Tegenwoordig kun je weer onbekommerd met fiets of scooter over het Sierplein scheuren.
Geen straatcoach die er iets van zegt, want die staat er niet.
Het belangrijkste kenmerk van straatcoaches behoort volgens mij toch te zijn dat zij duidelijk zichtbaar aanwezig zijn in de openbare ruimte. Dat voorkomt een hoop overlast en het vergroot het gevoel van veiligheid.
Of vertrouwt men tegenwoordig alleen maar op het cameratoezicht?
Nu loop ik natuurlijk niet de godganse dag naar straatcoaches te speuren, maar juist daarom valt het op: er ontbreekt iets.

Heb ik misschien iets gemist?
Zijn de straatcoaches stilletjes opgeheven en naar huis gestuurd?
Is de subsidie ingetrokken? Is het project een zachte dood gestorven?
Heeft men ons daar niets van verteld om ons in de waan te laten dat alle problemen onder controle zijn?
Of doen de lui van Trigion misschien gewoon hun werk niet goed?
Zit men de godganse dag in het kantoortje van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam op de straatcoacheskrent een beetje te klaverjassen?

Kom op, nu niet meteen het slechtste van die mensen denken.
Er is vast een goede verklaring voor.
Nieuwe aanpak of zo...

zestien reacties op "Nieuwe aanpak: onzichtbare straatcoaches"

Karel
-1-  Karel:
Dat komt omdat de problemen in Slotervaart-excuus Nieuw-West, zijn opgelost. Met dank aan sterke potten thee. Beetje overkill om 2 man neer te zetten als iemand over het plein heen fietst, vind je ook niet?
Anton
-2-  Anton:
Ik zie de straatcoaches ook al sinds lange tijd niet meer op overlastplekken in de binnenstad, zoals de Nieuwmarktbuurt. Vraag mij af of het project nog wel bestaat en de info op de website niet achterhaald is.
Dr.D
-3-  Dr.D:
Zag ze van de week nog wel in Oud Zuid. Twee security straatcoaches fietsend op de stoep...
De Straatcoach
-4-  De Straatcoach:
De Straatcoaches kunnen niet overal tegelijk zijn en zijn daarom misschien niet overal zichtbaar. Misschien moet er een onderzoek komen om te kijken wat het effect is van de huidige straatcoaches in Amsterdam.
Arnoud de Jong
@Karel: denk je nou echt dat straatcoaches zijn ingesteld omdat 'er iemand over het plein heen fietst'? Beetje simpel gedacht, vind je ook niet?
Xiwel
-6-  Xiwel:
Ik had er op gezocht en zag dat er ergens in augustus-2010 nog een vacature was voor een straatcoach in Amsterdam. Daarmee denk ik dat ze nog wel bestaan. Ik kwam ze tijdens het zoeken ook in andere steden tegen.

Hier in Alkmaar zie ik ze niet, wij hebben weer andere systemen en de problemen zijn er in het algemeen veel minder. Er zijn actieve buurtwerkers, maar die zijn niet op straat herkenbaar. We hebben stadswachten die vooral parkeerboetes uitschrijven in de binnenstad en rond het ziekenhuis en er zijn flink wat (teveel) agenten op straat.

Ik vind dat niet erg als ze lopen of policebiken, maar regelmatig rijden ze ook alleen in een auto of op een motorfiets door de autovrije fiets/voetgangersgebieden. Dat is nergens voor nodig, het bezorgt alleen overlast. Maar ja, vast een diender die nog geen fietsles heeft gehad.
Bart
-7-  Bart:
Tja, ik ben een beetje de draad kwijt hoe het nu ook alweer zat met de financiering van dit fenomeen: naar mijn idee was het ooit zo dat het 'ontspoorde'jongeren waren, begeleid door professionele coaches, die de straat opgingen om 'misstanden' aan de kaak te stellen, dat wil zeggen te signaleren. De politie kon dan bij ernstige overlast optreden.
Sinds de firma 'toserveandprotect' (daar was ooit iets mee, dacht ik) vervangen is door Trigion, is er volgens mij ook iets in de wijze van financieren veranderd...
Maar wat natuurlijk wel belangrijk is, is denk ik dat het volgens mij gaat om 'werkervaringsplaatsen', met begeleiding van de firma.
Kortom, ik denk dat die firma's wat meer duidelijkheid moeten geven over hun doelstellingen, hun werkzaamheden, en resultaten, natuurlijk!
rood
-8-  rood:
Reactie verwijderd door moderator. Niet in overeenstemming met de regels voor reacties.
Anton
-9-  Anton:
Ik wilde even reageren dat de vernieuwde straatcoaches -tenminste in de Nieuwmarktbuurt- weer zichtbaar zijn. Nu in donkere pakken op de fiets. De vroegere coaches droegen opvallende bordeauxrode kleding en waren beter herkenbaar. Nadeel was dat overlastveroorzakers hen al uit de verte zagen naderen en hun gedrag dan even aanpasten.

Ik heb er vertrouwen in dat het vernieuwde project ook slaagt.
Arnoud de Jong
Bart, er was niets met ToServeAndProtect. Hun contract liep af en er moest aanbesteed worden. Uiteraard kiest de gemeente dan wel voor de goedkoopste optie...

Ook voor Trigion geldt dat de straatcoaches allemaal gediplomeerde beveiligers zijn, dus geen opstappers. Wat wel zo is, is dat het aantal stadsdelen waar straatcoaches actief zijn behoorlijk is toegenomen, maar het aantal straatcoaches niet.
Straatcoach Tricky-on
-11-  Straatcoach Tricky-on:
Trigion is evenals TSAP een flop van een bedrijf die de boel enorm bedondert.Ten eerste nemen ze klakkeloos werknemers aan die niet geschikt zijn en ongediplomeerd puur om geld te verdienen want ze worden betaald per straatcoach.Ten 2e worden er malafide praktijken list en bedrog jegens de stichting en stadsdeel dmv informatie verstrekking die onwaarheden bevatten.Werknemers worden als strontzakken behandeld en totaal niet serieus genomen.Ons belastinggeld wordt gebruikt om de zakken vaN Tricky-on te vullen.Beter gaat de gemeente deze straatcoaches zelf overnemen en biedt betere arbeidsvoorwaarden aan deze mannen die werk willen afleveren maar worden bedondert door hun werkgever Trigion.
Straatcoachmalafidepraktijken
-12-  Straatcoachmalafidepraktijken:
Trigion straatcoaches worden geintimideerd door Trigion en arbo wetgeving wordt de draak mee gestoken.Er wordt door Trigion miljoenen aan belastinggeld in de zak gestoken en zijn bezig met malafide praktijken.Gemeente Amsterdam moet slimmer met belastinggeld omgaan en deze afpersbedrijven aan de kant zetten.Ze moeten zelf straatcoaches in dienst nemen kost ze minder geld en belastinggeld wordt gebruikt in het voordeel van de burger.
Bart
-13-  Bart:
Wat zei ik @ Suffie: “niets” aan de hand met die straatcoach-firma's....
(de directeur van die vorige firma had iemand met een pistool bedreigd, stond ooit in het Parool...)
Johan kenkhuis
-14-  Johan kenkhuis:
Het ligt niet aaan de straatcoaches. Het ligt aan de leiding gevende die de coachen sturen. Zij weten niet wat er op de straat afspelen. De leiding gevende eisen teveel van de coaches om een punt te scorem bij hun leiding gevende. De teamleiders kunnen niet communiceren met hun achter ban. alles draait om maar op de straat te zijn. Leiding gevende weten zogenaamd alles beter.

Die jongens worden als robots gebruikt zonder enige mensenlijke aspect. Jongens die diensten draaien van 8 uur krijgen maar 2 plas puazes over de hele dag van circa 5 min..

Vervang deze leiding gevende zonder enige ervaring en mangment kwailiteiten. Deze leiders moeten een zijn met de coachen om het gevoel te kunnen waarborgen.

De straatcoaches gaan met tegenzin naar hun werk omdat ze zich niet thuis voelen. Het is net een kat en muis spel die gespeelt wordt. Laat die jongens in hun waarden en zet een gevoelsmens met uitstekende kwaliteiten neer, en het zal zeker een succes worden.


met vriendelijke groeten,,

buurtbewoners Amsterdam
Arnoud de Jong
Ja Bart, wat geroepen wordt is altijd waar...
Bart
-16-  Bart:
@ Suffie: waar rook is, wordt het vuurtje meestal ook gestookt...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.