Home > > Sinterklaas maakt zich zorgen over pakjesavond

Sinterklaas maakt zich zorgen over pakjesavond

Foto: Thomas Schlijper

'Er schijnt op 4 augustus een pakje voor mij aangeboden te zijn hier in huis. Heeft iemand dat voor mij in ontvangst genomen?'
Een lief briefje van onze buurvrouw op onze voordeur. Er is weer eens een pakje kwijt.

De Adidas-webshop had uitverkoop. Alles ingevuld, iDeal bij de hand en toen kwam het slechte nieuws. Adidas levert met UPS. Wij werken en dan is er niemand om pakjes aan te nemen. Niet een keer, maar vaak twee keer komt UPS voor niks. Er zit dan niets anders op dan maar met de auto te rijden naar een desolaat afhaalpunt op Amsterdam Westpoort. Natuurlijk is dat afhaalpunt alleen open tijdens kantooruren. De meeste pakje gaan gewoon retour afzender. Maatschappelijk niet verantwoord, in onze toch al volle binnenstad, en hoogst klantonvriendelijk.

Leverproblemen
Ik sta niet alleen. Veertig procent van de consumenten heeft wel eens problemen. De grootste ergernissen zijn de hoge verzendkosten, het tijdstip van bezorgen en het uit voorraad zijn van producten. Een vakblad meldde dat de helft van de online shoppers thuis wacht op zijn aankoop. Ziek zijn of een afspraak hebben bij de dokter zijn de meest gebruikte smoezen waarmee de werkgever om de tuin wordt geleid.

Leveren op afspraak
Waarom mag ik als klant niet gewoon zelf kiezen wie er, en vooral wanneer, bij me aan de deur komt? De oplossing ligt voor de hand. We kennen iDeal voor betalen. Een enkele interface, lekker makkelijk, en daarna de betaalopties. Waarom is er nog geen iDeal voor leveringen. Je plaatst je bestelling, je kiest het afleveradres en kunt via iDeal de leverwijze kiezen. Welke pakjesbezorger, welke tijdstip en tegen welke kosten. En als ik heb gekozen, de bevestig-knop heb ingedrukt, dan wil ik natuurlijk dat het pakje op tijd komt. Eerst was ‘veilig betalen’ de hobbel voor de groei van webwinkels, is ‘veilig afleveren’ de volgende hobbel?

Pakjesavond
Sinterklaas en zijn Pietermannen moeten dit jaar 36 procent meer pakjes op tijd in de schoentjes bezorgen. Webwinkelen zit in de lift. En als Sinterklaas het niet redt dan mag de Kerstman zeker weer de naleveringen doen?

Ik voorspel veel nee-verkopen en burenruzies over zoekgeraakte pakjes, Russische toestanden bij de Amsterdamse postkantoren, overbelaste websites, duizenden helpdeskmailtjes naar youp@nrc.nl, zwetende mama’s en papa’s die op het laatste moment nog naar de winkel moeten en veel, heel veel teleurgestelde kindergezichtjes.
Ik ga dit jaar weer ouderwets shoppen in de Kalverstraat en de Haarlemmerdijk.


zes reacties op "Sinterklaas maakt zich zorgen over pakjesavond"

Peter
-1-  Peter:
Beste Walther,

Nu weet ik niet exact de details van de webshop van Adidas of van jouw werk of dat van jouw partner, maar wij laten meestal dit soort zaken op het werk bezorgen. Veel van de webshops waar wij iets bestellen geven deze optie. Daarmee is een eventuele Sinterklaas stress ook afgewend.
Arnoud de Jong
“Waarom mag ik als klant niet gewoon zelf kiezen wie er, en vooral wanneer, bij me aan de deur komt?”

Ik weet zeker dat dit kan! Tenminste, als je bereid bent vier keer zoveel verzendkosten te betalen. Het is ook een beetje naief om te denken dat het een kwestie is van service of goede wil. Transporteurs stellen per dag voor hele reeksen bestellingen een rit vast met zo min mogelijk vervoersbewegingen via een een zo voordelig mogelijke route, een kwestie van punten verbinden en TomTom instellen. Afwijken van die routes omdat de klanten hun pakje zo graag om 11:15 willen hebben in plaats van tussen 09:00 en 12:00 leveren een veelvoud van het te rijden aantal kilometers op. Is dat maatschappelijk verantwoord??
Theo
-3-  Theo:
Gewoon op je werk laten afleveren.

Is wettelijk toegestaan, de werkgever mag het pakket niet eens openen, en gesloten aan je overhandigen.
Bart
-4-  Bart:
Ik denk dat alle postorganisaties (TNT, UPC,Sand e.a.)gewoon de plicht hebben om post én pakketten gewoon thuis af te leveren, desnoods 3 maal aan te bieden.
En op z'n minst een briefje achter te laten waar het pakket dan wel af te halen is.
De praktijk wijst uit dat de gemiddelde bezorger niet in staat is om het pakket op het juiste tijdstip ter bestemder plekke aan te bieden: de buren zijn thuis, oké, droppen, zonder bericht bijv..(heb je vervelende buren, komt het pakket nooit aan!)
Tijd voor een echte bezorgservice, wie begint er een bezorgservice+? (bericht via mail of sms, wanneer, waar etc.?
Het moet allemaal niet zo moeilijk zijn, maar is het voor de huidige bedrijven blijkbaar wel...
Vertaalbureau Engels
-5-  Vertaalbureau Engels:
Ik vind het wel fijn als een bedrijf de optie geeft om een pakket niet bij de buren laten te bezorgen. Zo ben ik al eens een pakket kwijtgeraakt. Iemand gaf een valse naam op en niemand wist waar het pakketje was beland. De bezorgdienst zei dat het verder niet te achterhalen was. Gelukkig kreeg ik het nog vergoed door de webwinkel, maar ik heb mijn lesje geleerd.
JohnN
-6-  JohnN:
Bij mij is al eens een pakket op de stoep achtergelaten, waarop een feloranje stikker zat FRAGILE - ELECTRONIC EQUIPMENT. Toen ik 's avonds thuiskwam was het weg.
Hoe ik het dan weet? Het was al eens eerder gebeurd dat ik bij afwezigheid iets gewoon voor de deur aantrof. Dat nu een pakket verzonden was merkte ik aan de rekening die apart per briefpost was verzonden. De bezorgdienst was dezelfde. De man die de bewuste dag bezorgd had was een invalkracht, die inmiddels was ontslagen wegens klachten van klanten.
Gaat even ernstig mis met de briefpost in de toekomst vrees ik, sinds ik scholieren post zie rondbrengen nu de markt is opengegooid...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.