Home > > Straatmuziekverkrachters

Straatmuziekverkrachters

Foto: Arnoud de Jong
Mijn muziekleraar zei vroeger tegen mij: "Leer jij eerst maar eens blokfluit spelen. Dáár kun je altijd nog mee op straat gaan zitten als de nood aan de man komt."
Met een piano gaat dat een stuk lastiger.
Hij had gelijk, zie ik nu.

Ik liep over de brug bij de Prins Hendrikkade en daar zat een jongeman op het trottoir. Hij was in de bloei van zijn leven, maar toch al wat verlept. Naast hem lag een hond samen met hem zielig te zijn.
De jongeman voorzag in zijn inkomen door in en uit te ademen via een plastic blokfluit.
Iemand had hem wijsgemaakt dat dit muziek heet en dat je daar geld mee kunt verdienen.
Ik gaf hem de munt die ik normaal gebruik voor de winkelwagen in de supermarkt.
In principe had ik daarmee aan de gang kunnen blijven, want hij was de enige niet...
Foto: Arnoud de Jong
Rond de Dam speelt zo te zien de Oost-Europese familie Trekzakki. Ze spelen allemaal harmonica.
Nou ja, spelen, ze zetten hun vingers afwisselend in twee verschillende standen op de toetsen en sleuren dan een beetje moedeloos aan de balg.

En dan hoor je iets dat héél in de verte, op enkele lichtjaren van het origineel verwijderd, lijkt op de eerste drie maten van An der schönen Blauen Donau.
Die herhalen ze dan eindeloos.

Op zo'n moment ga ik natuurlijk niet staan schreeuwen om cultuur, hoezeer ik de schone kunsten ook ben toegewijd. Ik ben geen masochist. Schreeuwen om stilte klinkt daarentegen ook zo tegenstrijdig.
Gek genoeg wordt de sector van de straatmuziekverkrachters nou nooit eens getroffen door het afbraakbeleid van Rutte en trawanten.
Hele orkesten worden wegbezuinigd, maar de familie Trekzakki blijft zitten. Hooguit krijgen ze in de toekomst wat concurrentie van musici uit de opgeheven orkesten.

Foto: Arnoud de Jong
Vader Trekzakki staat voor het Paleis op de Dam. Zijn minderjarige dochtertje zit voor de ingang Damzijde van de Bijenkorf. Kinderarbeid.
Moeder Trekzakki tenslotte zit aan de achterkant van de Bijenkorf.
Opgewonden wijst zij op haar geldbakje als ik een foto van haar neem.
Dankbaar neem ik er enkele munten uit en beloof haar de foto toe te sturen via Hyves.

Toch krijg ik het gevoel dat er iets misgaat in de communicatie tussen ons.
Ze begint te schelden in een vreemde taal. Mogelijk weet ze niet wat Hyves is.
Zo zie je maar: met alleen accordeon spelen kom je er niet in het leven.
Het lijkt me beter mij uit de voeten te maken. Straks belt ze misschien de rest van de familie met haar iPhone en heb ik een horde Oost-Europese trekharmonicaspelers achter me aan.

Hebben al deze mensen een vergunning? Je mag toch hopen van wel. Iedereen weet immers dat je in Stadsdeel Centrum nog geen wind kunt laten zonder vergunning.
Hooguit de handhaving kan een probleem zijn. Want als ze dáár aan gaan beginnen liggen er straks containers vol Oost-Europese trekharmonica's bij het stadsdeelkantoor.

Foto: Arnoud de Jong
Tenslotte staan wij natuurlijk voor de ethische vraag: moeten wij deze arme mensen niet helpen, zo met de kerst in zicht? Zij zitten immers de godganse dag in de kou te trekken en te jengelen.

Ik aarzel. Ik heb wel eens gehoord dat een straatmuzikant makkelijk enkele honderden euro's per dag ophaalt.
Gezien het muzikale niveau acht ik die kans bij de familie Trekzakki iets minder groot, maar als ze elk 50 euro per dag beuren is dat toch mooi een gezinsinkomen van 150 euro per dag.
Ruim 3000 euro per maand bij een vijfdaagse werkweek. Belastingvrij. Netto.

Mogelijk laadt de familie Trekzakki aan het eind van de dag alle accordeons in de kofferbak van de BMW en rijdt het gezinnetje tevreden huiswaarts, naar de villa in Laren.
Er kan echter ook sprake zijn van bittere armoede.
Je weet het niet.
Kijk, in zulke gevallen moeten wij toch kunnen rekenen op onze overheid.
Wegsturen die lui. Eerst les laten nemen.
Dan blijft ons die knagende twijfel en gewetenswroeging bespaard.

De naam van de familie Trekzakki is om privacyredenen gefingeerd.

twintig reacties op "Straatmuziekverkrachters"

Maaike
-1-  Maaike:
Haha! Goed stuk Arnoud.
Sommige muzikanten zijn best goed, bij CS staat soms een heel aardig combootje.
Al zouden ze 3000 euro per maand ophalen, het lijkt me geen pretje de hele dag buiten te moeten zitten daarvoor.
Ik heb zelf een vermoeden dat deze aanval op onze trommelvliezen in georganiseerd verband gebeurt.
K**muziek, lawaai, luide mobiele conversaties etc. zijn in het moderne leven helaas onvermijdelijk. Daarom ben ik zo blij met mn i-pod.
Bart
-2-  Bart:
De familie 'trekzakkie':))), klinkt beetje Roemeens, maar ook wel vertrouwd... Goed stuk Arnoud, moet er nog steeds om lachen!
Maar weet je, paar jaar geleden stonden er op de Cuyp ook een paar telgen van dezelfde familie 'trekzakkie':))), die waren best wel goed, 'zurna' (soort fagot) erbij en een 'bouzouki'speler, soort 'saz' dus.
Maar die zijn vast wel weer naar Roemenistan in de BMW.. (of ze klussen zwart bij m'n buurman).
@ Maaikle: Minder blij ben ik met de zombies met een i-pod op hun (vaak afwezige) hoofd, die niet meer aanspreekbaar zijn: de maatschappij verloopt volgens deze mensen eigenlijk via internet, dus wat je ziet zijn eigenlijk virtuele personen... Die veroorzaken dan ook het meeste irritatie bij echte mensen, want: lopen tegen mensen op, in de tram bijv. fietsen door rood licht, knallen bijna tegen auto's op, het lijkt wel omdat ze doof zijn, ook de andere zintuigen slecht gaan functioneren...
JohnN
-3-  JohnN:
De jongens die regelmatig bij CS uitgang oost staan (om de hoek) laten best een aardig stukje balkan met een vleugje middenoosten horen. Bij de boekenmarkt heb ik een paar maal enorm genoten van een jongeman met knoppenaccordeon die grandioos Bach vertolkt.
De rest kan me gestolen worden, erger dan de muzak van de supers en warenhuizen.
@Maaike, of de avatar van Maaike (visie Bart): hou je wel één oortje vrij voor de trambellen en andere verkeerscommunicatie?
Maaike
-4-  Maaike:
Heren, wees gerust: zelfs met de i-pod op heb ik oog en oor voor mijn omgeving.
Ik weet niet of tegen elkaar op lopen (in CS lijkt het wel Australian Rules Football soms) aan (on)persoonlijke electronica te wijten is of aan andere factoren. Feit is wel dat men elkaar de ruimte niet meer gunt. De beschaving erodeert...
Koos de Amsterdammer
-5-  Koos de Amsterdammer:
Ik vind het 'wel' gezellig hoor als die Oost Europese klanten hier op vakantie komen, maar ik vind dat zij na 2 of 3 weken echt weer terug moeten.

Groet Koos
Hevi
-6-  Hevi:
De bekende tekenaar Hein de Kort heeft daar wel iets leuks over gemaakt:
http://bolestein.web-log.nl...
Chris B.
-7-  Chris B.:
Wat een gezeur. Wat houd je over in het centrum in gebied rond de Dam als je alles wat overlast zou kunnen veroorzaken weghaalt? Een soort Zoetermeer met Blokkertje hier, C&A'tje daar. Sowieso mag Amsterdam met de huidige vertrutting (of eigenlijk mag je inmiddels wel zeggen dat de stad in het post-vertrutte tijdperk verkeert, voorbeelden: kraken verboden, steeds meer camera's overal, OV-chipkaart, politie die op fietsers zonder lampje jaagt, prostututie die aan banden wordt gelegd, Reguliersdwarsstraat die geen zak meer voorstelt en inderdaad ook dat er voor elke scheet een vergunning nodig is) blij zijn dat er nog buitenlanders zijn die er een voet willen zetten. Ik denk dat het wel duidelijk is in welk rijtje Amsterdam meer thuishoort. Londen, Parijs en Rome of Groningen, Maastricht en Arnhem.
Arnoud de Jong
Ja Chris, als je niet gevoelig bent voor een beetje Amsterdamse ironie en humor in dit stukje, dan is er voor jou ook geen lol aan, lijkt me.
Chris B.
-9-  Chris B.:
Mijn reactie was vooral gericht op de reacties van een aantal andere lezers, al kan ik niet ontkennen dat de ironie in je stuk me inderdaad is ontgaan. Ironie is het tegenovergestelde beweren van wat je bedoelt (of in elk geval van wat verwacht zou worden door het publiek). Dat suggereert de aanwezigheid van een standpunt ergens over. Het is best een grappig stuk, maar op een standpunt (al dan niet op ironische wijze geventileerd) kan ik je niet echt betrappen. Je bent toch geen absurdist, he? In die traditie zou je stuk beter passen, maar dan moet je het geen ironie noemen. Tot dusver heb ik trouwens niet gemerkt dat er zoiets is als 'Amsterdamse ironie'... Dacht altijd dat ironie tamelijk universeel was. Als er volgens jou zoiets is als 'Amsterdamse ironie' graag een lijstje met karakteristieken van deze unieke stijlvorm zodat ik het in de toekomst wel kan herkennen.
Gala
-10-  Gala:
Alledaagse discriminatie, noemen we een stukje zoals dit. Het lijkt onschuldig, maar dat is het zeker niet. Of het nu ironisch bedoeld is of niet...
Arnoud de Jong
@Gala: ik zou zeggen, doe onmiddellijk aangifte! Verdiep je wel eerst even in het gelijkheidsbeginsel zoals verwoord in artikel 1 van de grondwet, anders word je bij voorbaat al weggehoond (zoals nu eigenlijk).
Herbert
-12-  Herbert:
Hebben al deze mensen een vergunning?

Nee, dat hoeft niet. Je mag onversterkt overal spelen maar niet langer dan 30 minuten. En ik denk ook dat je niet mag spelen na 22.00 uur.
Dat geldt ook voor levende standbeelden e.d.
Rob Alberts
-13-  Rob Alberts:
Bij sommige kinderen vraag ik mij af of de leerplichtambtenaar niet een simpele taak heeft uit te oefenen!
Bezorgde groet uit Amsterdam-ZuidOost
esther
-14-  esther:
Keihard gelachen. Mooi begin van 2011. Bedankt Arnoud, ik hoop weer veel van je te lezen in 2011!
Grietje
-15-  Grietje:
In iedere stad zit een familie trekzakki en we laten ze voor wat ze zijn. Trieste mensen die uit hun muziek zeker geen hoop halen. Wie maakt zich nu zorgen over hun als ze zich gewoon aan de regels houden die hier opgesteld zijn. Niemand toch
Walther
-16-  Walther:
Ik kan ze wel schieten. Ze staan 16 uur per dag voor mijn huis... alsof ze schapen slachten. Politie treedt op als ze na een half uur nog niet weg zijn, maar zonder enige resultaat. Ze staan er gewoon 5 minuten later weer. Balen!
Niks meer geven lijkt me de enige oplossing.
Bart
-17-  Bart:
Vroeger hielp een emmer water nog weleens, Walther...
Henk
-18-  Henk:
Hier ook een half ondergesneeuwd familielid. ;-) Wel een mooi plaatje overigens.
http://rogierrood.nl/photo/...
Arnoud de Jong
Leuke foto! ;-)
En wilde hij daar nog iets voor hebben?
J.de Heide
-20-  J.de Heide:
Hier in Rotterdam moet je nu een vergunning hebben,daarom zitten ze nu in Amsterdam waarschijnlijk. Voor 1 persoon ook en ze geven er 15 per jaar dus was er 1 bandje die de helft van alle vergunningen in handen had.Resultaat is dat er bijna helemaal geen muziek meer is maar dat is misschien wel beter dan slechte muziek.Hoewel,er heerst hier toch een graf stemming,daar past dat valse gepiep weer wel bij..sterkte daar en stuur ze alsjeblieft niet terug.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.